• Business

    Μανουσάκης (ΑΔΜΗΕ): Έτσι θα επιλέξουμε στο “Beauty Contest” ποια τράπεζα θα χρηματοδοτήσει την Αριάδνη

    Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μ. Μανουσάκης


    Τις επόμενες μέρες αναμένεται να ολοκληρώσει ο ΑΔΜΗΕ το “Beauty Contest” τη διαδικασία για την επιλογή της τράπεζας που θα χρηματοδοτήσει το project διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης, της Αριάδνης, στην οποία έχουν πάρει μέρος και οι τέσσερις συστημικές τράπεζες.  Πρόκειται για μια δανειοδότηση της τάξης των 400 εκ. ευρώ και για την επιλογή τράπεζας, ο ΑΔΜΗΕ έχεi ζητήσει τις προσφορές των τραπεζών, ώστε να επιλέξει την πλέον συμφέρουσα σύμβαση.

    Υπενθυμίζεται ότι η Αριάδνη είναι η θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, που τρέχει  την ηλεκτρική Διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική το οποίο αποτελεί το μεγαλύτερο έργο στην ιστορία του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς, ένα έργο μεγάλης αίγλης που όλες οι τράπεζες θέλουν να χρηματοδοτήσουν.  Το έργο προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, προσεγγίζει σε αξία την υφιστάμενη περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ.

    “Τα κριτήρια με βάση τα οποία θα επιλέξουμε την τράπεζα που θα συνεργαστούμε, είναι, η συνεργασία, η ευελιξία και η μοντέρνα προσέγγιση”, δηλώνει στο mononews ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνος Μανουσάκης, δίνοντας έμφαση στη σημασία εξασφάλισης ευέλικτων όρων, κάτι σημαντικό για ένα μακροχρόνιο και μεγάλο έργο όπως η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής. Απαίτηση του ΑΔΜΗΕ είναι επίσης μέρος του δανείου να αποπληρωθεί μόλις εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από την EIB (Εuropean Investment Bank), ώστε οι πιστωτές να είναι μια ελληνική τράπεζα και η ΕΙΒ, που θα προσφέρει ακόμη ανταγωνιστικότερο επιτόκιο.

    Το επιτόκιο είναι σημαντικό κριτήριο για την επιλογή της τράπεζας, αν και σύμφωνα με πληροφορίες, όλες οι διαγωνιζόμενες τράπεζες το προσφέρουν σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικά επίπεδα στην περιοχή του 2,5% όταν ο μέσος όρος δανεισμού του ΑΔΜΗΕ είναι στο 3%, κάτι που αποδεικνύει την θέρμη με την οποία και οι τέσσερις τράπεζες διεκδικούν να χρηματοδοτήσουν αυτό το έργο. Το μέγεθος του έργου, η εμβληματικότητά του και η ανάγκη να παρουσιάσουν πιστωτική ανάπτυξη οι ελληνικές τράπεζες σε μεγάλα και εξασφαλισμένης αποδοτικότητας έργα, όπως αυτό, εξηγεί τον υψηλό ανταγωνισμό για τη χρηματοδότησή του.

    Υπενθυμίζεται ότι από τον προϋπολογισμό του έργου ύψους 1 δισ. ευρώ, η τραπεζική χρηματοδότηση υπολογίζεται στα 400 εκατ ευρώ, το ΕΣΠΑ -που αναμένεται να εγκριθεί μέχρι το τέλος του χρόνου- ακόμη 400 εκατ. ευρώ ενώ 200 εκατ. ευρώ είναι το μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνης.

    Τα σενάρια για την πρόσκληση ενδιαφέροντος

    Για την Αριάδνη,  τη 100% θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, αναμένεται το επόμενο διάστημα πρόσκληση ενδιαφέροντος για την πώληση ποσοστού μέχρι 39% των μετοχών της. Για να γίνει αυτό αναμένει σχετική έγκριση από τη ΡΑΕ και το υπουργείο Ενέργειας. Ωστόσο αν η διαδικασία για την πώληση της Αριάδνης ξεκινήσει, μετατίθεται για τον επόμενο χρόνο η διαδικασία πώληση του υπόλοιπου μειοψηφικού ποσοστού του ΑΔΜΗΕ, που όπως έχει γνωστοποιήσει το υπουργείο Ενέργειας αποτελεί μια από τις 6 ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις που έχουν προγραμματιστεί.

    Άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδέχεται κάποιοι ενδιαφερόμενοι για το ποσοστό του ΑΔΜΗΕ να μην θέλουν να πωληθεί μειοψηφικό ποσοστό της Αριάδνης και για αυτό το λόγο, το υπουργείο Ενέργειας, μελετά πολύ καλά όλα τα ενδεχόμενα πριν αποφασίσει σε ποιες επιλογές θα προχωρήσει.

    Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη φάση της ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ ήταν το 2017,  αποσχίστηκε από τη ΔΕΗ και το 51% πέρασε στην ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών. Το υπόλοιπο 25% ανήκει στη ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ (εταιρεία του ελληνικού δημοσίου) και το 24% μετά από διαγωνισμό πέρασε στην κινεζική State Grid International Development. Ουσιαστικά άμεσα και έμμεσα το 51% του ΑΔΜΗΕ ανήκει στο ελληνικό δημόσιο. Η State Grid έχει μεταφέρει από τον Νοέμβριο στον Κ.Χατζηδάκη την πρόθεση να αποκτήσει ένα περαιτέρω ποσοστό στον ΑΔΜΗΕ. Στο ίδιο πάντα πλαίσιο έχει εκδηλώσει την βούληση να αποκτήσει το 20% στην «Αριάδνη».

    Για τον ΑΔΜΗΕ εκδηλώνεται άτυπα ισχυρό ενδιαφέρον από Ευρωπαίους Διαχειριστές και funds, καθώς αποτελεί μια ελκυστική και αποδοτική επένδυση. Τα έσοδά του είναι ρυθμιζόμενα, δηλαδή καθορίζονται με απόφαση της ΡΑΕ. Η περιουσιακή του βάση αποτιμάται σε 1,5 δισ. ευρώ και με την ολοκλήρωση των έργων και των επενδύσεων σε εξέλιξη, θα εκτιναχθεί στα 5 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια. Το 2019, τα μεγέθη της εταιρείας ήταν αυξητικά και το CAPEX στα 240 εκ. ευρώ περίπου. Για φέτος οι προγραμματιζόμενες επενδύσεις είναι ακόμη υψηλότερες αφού στο δεύτερο εξάμηνο αναμένεται η εκκίνηση της κατασκευής του μεγάλου έργου διασύνδεσης Κρήτης Αττικής.

    Πολύ κοντά η εκκίνηση του έργου

    Την επόμενη εβδομάδα αναμένεται από το υπουργείο ΥΠΕΝ η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου Διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, και μετά την υπογραφή και έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο. των συμβάσεων με τις εταιρείες που επελέγησαν για τα καλώδια και θα έχουν επιλεγεί τους σταθμούς μετατροπής συνεχούς/ εναλλασσόμενου ρεύματος,  το έργο θα είναι έτοιμο να ξεκινήσει να κατασκευάζεται. Η ολοκλήρωσή του υπολογίζεται σε 3 χρόνια.



    ΣΧΟΛΙΑ