• Business

    «Πόλεμος» φαρμακευτικών για το χρυσό φάρμακο κατά της παχυσαρκίας

    Lars-Fruergaard-Jørgensen, CEO Novo Nordisk, David A. Ricks, CEO Eli Lilly


    Πόλεμος τιμών και pressing στις ασφαλιστικές εταιρείες αναμένονται το επόμενο διάστημα στις φαρμακευτικές εταιρείες, οι οποίες έχουν βρει το νέο «χρυσό» στα σκευάσματα κατά του διαβήτη και της παχυσαρκίας.

    Η Novo Nordisk απολαμβάνει ένα ράλι σχεδόν 50% μέσα στο 2023 χάρη στην τεράστια επιτυχία των σκευασμάτων της Ozempic και Wegovy. H αμερικάνικη εταιρεία Eli Lilly μπήκε κι αυτή με τη σειρά της στον ανταγωνισμό, μετά την έγκριση που έλαβε για τον δικό της φάρμακο για απώλεια βάρους «χτυπώντας» τη Νovo στο αδύνατο σημείο της, τη υψηλή τιμή των σκευασμάτων της.

    Την Πέμπτη, η Astrazeneca έκλεισε συμφωνία για την ανάπτυξη ενός πειραματικού χαπιού για τον διαβήτη και την παχυσαρκία σε συνεργασία με την κινεζική Eccogene, δίνοντας ώθηση στην μετοχή της.

    Εκτιμήσεις για μία αγορά 100 δισ. δολαρίων

    Το Ozempic έγινε ανάρπαστό τους προηγούμενους μήνες με τη ζήτηση να είναι σε τέτοιο βαθμό ανοδική που κατεγράφησαν παγκοσμίως τεράστιες ελλείψεις.

    Η Novo Nordisk στα τελευταία αποτελέσματά της κατέγραψε μια ιλλιγιώδη αύξηση στις  πωλήσεις, ιδίως στις ΗΠΑ, με τις προβλέψεις της να αναθεωρούνται ανοδικά για αύξηση στις πωλήσεις έως και 38% μέχρι το τέλος του έτους.

    Η μετοχή της εταιρείας εκτοξεύτηκε, ξεπερνώντας στους ευρωπαϊκούς δείκτες τη LVMH, η οποία μέχρι πρότινος ήταν η πιο «ακριβή» σε κεφαλαιοποίηση εταιρεία της Ευρώπης.

    Οι αγορές στράφηκαν με ενθουσιασμό στις φαρμακοβιομηχανίες και οι αναλυτές εκτίμησαν ότι η αγορά των φαρμάκων για τον διαβήτη και κατά της παχυσαρκίας θα μπορούσε να εκτοξευτεί στα 100 δισ. δολάρια.

    Ένα σοβαρό εμπόδιο σε αυτήν την ανάπτυξη είναι η ακριβή τιμή του με το Wegovy να πωλείται στα 1.349 δολάρια το μήνα στις ΗΠΑ, ενώ το Ozempic στα 936 δολάρια. Η απόκλιση στη τιμή μεταξύ των δύο σκευασμάτων είναι σημαντική, παρά το γεγονός ότι περιέχουν την ίδια δραστική ουσία.

    Ο ανταγωνισμός ρίχνει τις τιμές

    Η έγκριση που έλαβε το Zepbound της Eli Lilly σε συνδυασμό με το ότι η τιμή του θα κινηθεί στα 1.060 δολάρια, κατά 20% μειωμένο σε σχέση με το Wegovy αναμένεται να αυξήσει τον ανταγωνισμό στη νέα αγορά που ανοίγεται στις φαρμακευτικές εταιρείες.

    Η αυξημένη τιμή κρατάει μέχρι στιγμής τις ασφαλιστικές εταιρείες μακριά από την κάλυψη του κόστους, ένα εμπόδιο που αναμένεται να καμφθεί άμεσα, σύμφωνα με το Bloomberg.

    «Οι δύο φαρμακοβιομηχανίες είναι ειδικοί στις παρασκηνιακές μάχες με τους ασφαλιστές, με στόχο την πρόσβαση των ασθενών τους στα σκευάσματα τους», αναφέρει το πρακτορείο, εκτιμώντας ότι η ανάπτυξη της αγοράς των σκευασμάτων κατά της παχυσαρκίας και του διαβήτη και οι αισιόδοξες εκτιμήσεις των αναλυτών  θα κινήσουν το ενδιαφέρον των ασφαλιστικών εταιρειών.

    «Και οι δύο φαρμακοβιομηχανίες θα θελήσουν να αποκτήσουν ευρεία πρόσβαση (σ.σ. στην αγορά που ανοίγεται), οπότε οι ασφαλιστές πιθανότατα θα στραφούν ο ένας εναντίον του άλλου για να παρέχουν τη μεγαλύτερη έκπτωση», δήλωσε ο Michael Shah, αναλυτής στο Bloomberg Intelligence.

    Ο Shah εκτιμά ότι η Novo μέχρι το τέλος του έτους θα φροντίσει να έχει εξασφαλίσει έκπτωση 55% για τους ασθενείς που θέλουν να αγοράσουν το Wegovy.

    Με την έλευση του ανταγωνισμού «είναι πιθανόν να δούμε τις εκπτώσεις να μεγαλώνουν» σημείωσε, αναφέροντας ότι πλέον τα δημοφιλή σκευάσματα θα είναι προσβάσιμα σε πολύ περισσότερο κόσμο.

    Σε αυτό προστίθεται και η περίπτωση της Astrazeneca η οποία αν και βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο για την ανάπτυξη ενός πειραματικού χαπιού, ήδη ο διευθύνων σύμβουλος Pascal Soriot έχει εκφράσει την πρόθεσή του να χτυπήσει τον ανταγωνισμό με ακόμα χαμηλότερες τιμές.

    Διαβάστε επίσης:

    Η ΕΕ κινδυνεύει με ετήσιο πλήγμα €2 δισ. με τη νέα φαρμακευτική νομοθεσία

    John Furner (Walmart): Το Ozempic οδηγεί τους καταναλωτές σε αγορές λιγότερων τροφίμων

    Nestle: Νέες επενδύσεις $44 εκατ. στην Ουκρανία εν καιρώ πολέμου – Πώς επιβιώνουν οι εργαζόμενοι



    ΣΧΟΛΙΑ