• Business

    Κατασκευές: Τα κρυφά μεγάλα έργα των 2 δισ. ευρώ που θα διεκδικήσουν οι μεγάλοι όμιλοι

    Γιώργος Περιστέρης (Διευθύνων Σύμβουλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Διευθύνων Σύμβουλος Intrakat), Ευθύμιος Μπουλούτας (Διευθύνων Σύμβουλος Ελλάκτωρ), Κωνσταντίνος Μιτζάλης (Διευθύνων Σύμβουλος ΑΒΑΞ), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Διευθύνων Σύμβουλος Mytilineos)

    Γιώργος Περιστέρης (Διευθύνων Σύμβουλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Διευθύνων Σύμβουλος Intrakat), Ευθύμιος Μπουλούτας (Διευθύνων Σύμβουλος Ελλάκτωρ), Κωνσταντίνος Μιτζάλης (Διευθύνων Σύμβουλος ΑΒΑΞ), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Διευθύνων Σύμβουλος Mytilineos)


    Στα δυο δισ. ευρώ διαμορφώνεται το ανεκτέλεστο των νέων μεγάλων «κρυφών» που διεκδικούν ή αναμένεται να διεκδικήσουν οι μεγάλοι όμιλοι, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο Ελλάκτωρ, ο ΑΒΑΞ, η Intrakat και η Mytilineos.

    Πρόκειται κατά κύριο λόγο για νέα κτιριακά έργα, τα οποία θα διαδεχθούν τα οδικά και τις παραχωρήσεις, τα οποία αποτέλεσαν τα τελευταία χρόνια πεδίο μαχών μεταξύ των εγχώριων και διεθνών κατασκευαστικών εταιρειών.

    Τα έργα αυτά δεν αφορούν μόνο το υπουργείο υποδομών, αλλά έχουν να κάνουν και με το υπουργείο δικαιοσύνης, καθώς αρκετά εξ’ αυτών αφορούν δικαστικές εγκαταστάσεις και φυλακές. Επίσης, στο μείγμα των νέων έργων υπάρχουν και εγκαταστάσεις logistics, οι οποίες είναι τόσο δημόσιες όσο και ιδιωτικές επενδύσεις.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι για την πλειοψηφία των νέων έργων έχει προτιμηθεί η μέθοδος των ΣΔΙΤ, δηλαδή η συγχρηματοδότηση τόσο από τον κρατικό προϋπολογισμό και τα ευρωπαϊκά κονδύλια (ΕΣΠΑ και Ταμείο Ανάκαμψης), αλλά και από τα ίδια κεφάλαια των σχημάτων που θα επικρατήσουν στους διαγωνισμούς.

    Τα έργα του Υπουργείου Δικαιοσύνης

    Λαμβάνοντας υπόψη το συνολικό προϋπολογισμό της κάθε κατηγορίας έργων, πρώτα στη λίστα είναι τα ΣΔΙΤ που αφορούν την κατασκευή και ανακαίνιση δικαστικών μεγάρων και την μετεγκατάσταση σωφρονιστικών ιδρυμάτων, καθώς το κόστος τους αγγίζει τα 940 εκατ. Ευρώ.

    Το μεγαλύτερο από πλευράς κόστους έργο είναι η μετεγκατάσταση των φυλακών Κορυδαλλού στον Ασπρόπυργο, η οποία έχει κοστολογηθεί στα 617 εκατ. Ευρώ, το οποίο έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον τεσσάρων ισχυρών σχημάτων (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και Mytilineos) και θα χρηματοδοτηθεί από το Δημόσιο με 50 εκατ. ευρώ.

    O εν λόγω διαγωνισμός, που τον τρέχει η μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) για λογαριασμό του υπουργείου δικαιοσύνης, χωρίζεται σε δύο φάσεις με την πρώτη να είναι η προεπιλογή των τελικών υποψηφίων και το δεύτερο ο ανταγωνιστικός διάλογος κατά τη διάρκεια του οποίου θα καθοριστεί το τελικό τεχνικό και οικονομικό αντικείμενο του έργου.

    Το έργο αφορά στη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, προμήθεια εξοπλισμού, συντήρηση και τεχνική διαχείριση των υποδομών που θα στεγάσουν το νέο πρότυπο Δικαστικό Σωφρονιστικό Κατάστημα Αθηνών (ΔΣΣΑ) και τη Διεύθυνση Μεταγωγών Δικαστηρίων Αττικής (ΔΜΔΑ), σε ακίνητο έκτασης περίπου 100 στρεμμάτων, στη θέση του παλαιού Στρατοπέδου «Αμερικανικής Ευκολίας» στον Ασπρόπυργο Αττικής.

    Ακολουθεί ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για λογαριασμό του υπουργείου δικαιοσύνης αφορά την μετακόμιση του Πρωτοδικείου και της Εισαγγελίας Αθηνών από την Ευελπίδων στον Άρειο Πάγο και το κόστος του έργου έχει διαμορφωθεί στα 205 εκατ. Ευρώ.

    Οι ενδιαφερόμενοι για το εν λόγω έργο είναι πέντε και πρόκειται για τους ομίλους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ και Mytilineos που δοκιμάζουν τις ίδιες δυνάμεις τους, ενώ η Intrakat ενώνει τις δυνάμεις με την ΤΕΚΑΛ του Παναγιώτη Ψαλτάκου.

    Στα του έργου, που θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα γίνουν δύο νέες αναπτύξεις συνολικής μικτής επιφάνειας 40.000 τμ και 10.000 τμ αντίστοιχα, ενώ προβλέπεται και ανακαίνιση τριών επιπέδων του υπόγειου χώρου έκτασης περίπου 45.000 τ.μ.

    Με τα νέα αυτά κτίρια στόχος του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και του Υπουργείου Δικαιοσύνης είναι να δημιουργηθεί ένα δικαστικό Hub δίπλα στον Άρειο Πάγο και το Εφετείο Αθηνών καθώς οι χωρικά κατακερματισμένες υπηρεσίες δικαιοσύνης θα συγκεντρωθούν σε μία περιοχή.

    Το τελευταίο project που αφορά σε έργα του υπουργείου δικαιοσύνης είναι τα δύο δικαστικά μέγαρα στην Κρήτη και την Κεντρική Ελλάδα με τους σχετικούς διαγωνισμούς να τρέχουν από την Κτιριακές Υποδομές Α.Ε (ΚΤΥΠ Α.Ε.), η οποία είναι εποπτευόμενη από το υπουργείο υποδομών.

    Το έργο για την Κεντρική Ελλάδα έχει κοστολογηθεί στα 48,3 εκατ. Ευρώ και αφορά στην κατασκευή Δικαστικών Μεγάρων Λαμίας, Βόλου, νέας πτέρυγας Δικαστικού Μεγάρου Καρδίτσας και ανακατασκευή υφιστάμενου Δικαστικού Μεγάρου Τρικάλων και συντήρηση και διαχείριση τους.

    Πρόκειται για τον πιο προχωρημένο από τους δύο διαγωνισμούς καθώς γνωρίζουμε ήδη από το περασμένο Οκτώβριο τους ενδιαφερόμενους οι οποίοι είναι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ και Mytilineos καθώς και η κοινοπραξία Intrakat-ΤΕΚΑΛ.

    Για τα δικαστικά μέγαρα Κρήτης η ΚΤΥΠ έχει ορίσει ως αντικείμενο του διαγωνισμού την ανέγερση του νέου Δικαστικού Μεγάρου Ηρακλείου και την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Ρεθύμνου και τη συντήρηση τους. Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί στα 70 εκατ. Ευρώ και οι ενδιαφερόμενοι, που ανακοινώθηκαν πρόσφατα, είναι οι Big 5 των κατασκευαστών (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Mytilineos και η Intrakat).

    Αξίζει να αναφερθεί ότι η ΚΤΥΠ εκτός από τα δύο έργα έχει αναλάβει και το cluster για 13 Κέντρα Πολιτικής Προστασίας στις Περιφέρειες που διεκδικούν οι πέντε όμιλοι. Πρόκειται για δύο διαγωνισμούς συνολικής αίας άνω των 130 εκατ. Ευρώ, ο οποίος σπάει σε δύο μέρη με το πρώτο να περιλαμβάνει έξι κέντρα (σ.σ. Προϋπολογισμού 60,7 εκατ. ευρώ) και το δεύτερο τα υπόλοιπα επτά (κόστος 70,8 εκατ. ευρώ).

    Υποδομές Παιδείας

    Στα παραπάνω ΣΔΙΤ μπορούν να προστεθούν και οι διαγωνισμοί για την ανέγερση και διαχείριση φοιτητικών εστιών σε όλη τη χώρα. Πρόκειται για ένα συνολικό πακέτο έργων αξίας 294 εκατ. Ευρώ, τα οποία ωστόσο τρέχουν με σχετικά αργούς ρυθμούς, καθώς οι πρώτοι διαγωνισμοί έχουν βγει στον αέρα από την περασμένη δεκαετία

    Το «ακριβότερο» από αυτά είναι οι φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Θράκης αξίας 105,4 εκατ. Ευρώ για το οποίο είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον τα σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos-ΑΤΕΣΕ.

    Ακολουθούν οι φοιτητικές εστίες των πανεπιστημίων Δυτικής Μακεδονίας (87,7 εκατ. ευρώ) και της Δυτικής Αττικής (64,2 εκατ. ευρώ), ενώ το μοντέλο των ΣΔΙΤ θα υιοθετηθεί και για τις εστίες της Πολυτεχνειούπολης στου Ζωγράφου (37 εκατ. ευρώ).

    Προς το παρόν δεν είναι γνωστοί οι ενδιαφερόμενοι καθώς οι σχετικοί διαγωνισμοί είναι σε πρώιμο στάδιο.

    Οι επενδύσεις σε logistics

    Εκτός από τα ΣΔΙΤ που τρέχει το PPF του ΤΑΙΠΕΔ για τις δομές του υπουργείου δικαιοσύνης, είναι έτοιμο να προκηρύξει και δύο διαγωνισμούς για την ανέγερση logistics center στη Φυλή και στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη συνολικής αξίας έως και 440 εκατ. Ευρώ.

    Ο πιο προχωρημένος από τους δύο διαγωνισμούς που θα γίνουν με τη μορφή παραχώρησης αφορά το νέο logistics center που θα αναπτυχθεί στη Φυλή με το κόστος του να ανέρχεται στα 200 εκατ. Ευρώ.

    Ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί εντός του Α’ Τρίμηνο του 2024 και στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η μετακόμιση 400 μεταφορικών εταιριών από τον Κηφισό στη Φυλή.

    Σχετικά με το έργο προβλέπεται η δημιουργία επιχειρηματικό πάρκο, μέσα στο οποίο θα γίνονται οι παραδόσεις εμπορευμάτων με κοινό χώρο παραλαβής εφόσον το επιθυμούν οι πελάτες και κοινό χώρο παράδοσης και ταυτόχρονα με απευθείας πρόσβαση στο σιδηρόδρομο.

    Όσον αφορά το επιχειρηματικό πάρκο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται σε πιο πρώιμο στάδιο και αφορά σε έκταση 674 τμ.

    Το έργο έχει κοστολογηθεί μεταξύ των 120 και 240 εκατ. Ευρώ και προβλέπεται η ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου, πάρκου logistics και μεταποίησης και τη δημιουργία ζώνης ελεύθερου εμπορίου, τα οποία θα βρίσκονται σε απόσταση οκτώ χλμ από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

    Σημαντική επένδυση στο χώρο των logistics είναι επίσης και μία ιδιωτική επένδυση που ετοιμάζει το HIG Capital στον Ασπρόπυργο η αξία της οποίας ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ.

    Πρόκειται για το project της δημιουργίας ενός σύγχρονου κέντρου logistics επί των εγκαταστάσεων της Χαλυβουργίας Ελλάδος με φορέα την Streem Development, βραχίονα του αμερικανικού επενδυτικού fund HIG Capital.

    Πιο συγκεκριμένα, η Streem Development θα κατασκευάσει ένα πρότυπο κέντρο διεθνών μεταφορών και αποθήκευσης μέσω τρένου, πλοίου και φορτηγών (trimodal). Οι γραμμές του τρένου περνάνε από το οικόπεδο το οποίο έχει και άδεια λιμανιού (προβλήτα), ενώ η έκταση εξυπηρετείται από την Εθνική Οδό.

    Διαβάστε επίσης:

    Η αγορά εκτιμά ότι τα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης θα κερδίσουν το στοίχημα του πληθωρισμού

    Οι δολοφονίες Ελλήνων εφοπλιστών που έμειναν στην ιστορία: Ζυγομαλάς, Τεργιάζος, Περατικός, Καρνέση

    Ολόκληρο το σχέδιο για τους αιγιαλούς και τις παραλίες – Τα πρόστιμα και τα κριτήρια για τις ηλεκτρονικές δημοπρασίες



    ΣΧΟΛΙΑ