• Business

    Ηλεκτρικό ρεύμα: Γιατί πιέζουν οι εταιρείες για ανανέωση συμβολαίου – Τι συμφέρει τον καταναλωτή

    Ο Υπουργός Ενέργειας, Θόδωρος Σκυλακάκης

    Ο Υπουργός Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης


    Αγώνα «εξουδετέρωσης» του κινδύνου για τα κέρδη τους, που δεν είναι άλλο από το πράσινο τιμολόγιο Σκυλακάκη, ξεκίνησαν ήδη οι εταιρείες προμήθειας, προσπαθώντας να τραβήξουν όσο γίνεται το πελατολόγιό τους μακριά από το τιμολόγιο με το μικρότερο περιθώριο κέρδους για αυτές.

    Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το νόμο, στο νέο τιμολόγιο ρεύματος, που θα τεθεί σε ισχύ από την 1/1/2024, θα ενταχθούν αυτόματα όλοι οι καταναλωτές που δεν έχουν συμβόλαιο ή που το συμβόλαιό τους θα έχει λήξει την 1/1/24.

    Αν έχουν συμβόλαιο, και πάλι μπορούν να επιλέξουν το νέο τιμολόγιο, αλλά θα πρέπει να το ζητήσουν από τον προμηθευτή τους και να τους μεταφέρει σε αυτό.

    Η αδράνεια του καταναλωτή να ασχοληθεί με την επιλογή τιμολογίου, όπως είπε ο υπουργός, δεν σημαίνει ότι πρέπει να επιλέξει γι αυτόν ο προμηθευτής του, ο οποίος θα λειτουργήσει με κριτήριο το συμφέρον του.

    Οπότε για όσους δεν έχουν ανανεώσει συμβόλαιο επιλέγοντας τιμολόγιο ο νόμος  προβλέπει να ενταχθούν στο πράσινο τιμολόγιο, που εμπνεύστηκε ο υπουργός.

    Ωστόσο, αν αυτό συμβεί σε μεγάλη κλίμακα, και μεγάλο πελατολόγιο βρεθεί στο πράσινο τιμολόγιο, οι δυνατότητες κερδοφορίας θα μειωθούν για τους προμηθευτές…

    Για να αποφύγουν αυτό το ενδεχόμενο, την περίοδο αυτή, τα τμήματα μάρκετιγνκ όλων των εταιρειών προμήθειας, και ειδικά όσων έχουν πολυετείς πελάτες που δεν έχουν ανανεώσει συμβόλαιο, πιέζουν φορτικά για να τους κάνουν να συναινέσουν στην ανανέωση του συμβολαίου που τους προτείνουν.

    Μέχρι πρόσφατα, τους ενέτασαν σε ένα τιμολόγιο, όποιο ήθελαν, χωρίς να χρειάζεται να έχουν συμβόλαιο. Πλέον όμως, αν δεν έχουν συμβόλαιο,  θα μεταπηδήσουν στο πράσινο τιμολόγιο.

    Αν εξασφαλίσουν τη συναίνεση του καταναλωτή για νέο συμβόλαιο, δεν θα πάει αμέσως στο πράσινο τιμολόγιο, και  θα πρέπει να το επιδιώξει ο κάθε ένας από τον Ιανουάριο με δική του πρωτοβουλία και προσπάθεια.

    Τότε, η δύναμη της αδράνειας του καταναλωτή πια θα είναι υπέρ των εταιρειών, αφού πιθανότητα ο πελάτης να μην βρει το χρόνο ή να ξεχαστεί και να μην το κάνει.

    Γιατί είναι συμφερότερο το πράσινο τιμολόγιο

    Το ενιαίο, υποχρεωτικό από όλους τους παρόχους, «πράσινο» τιμολόγιο 12μηνης διάρκειας,  θα διαφοροποιείται  ως προς το περιθώριο κέρδους, από τα υπόλοιπα που προσφέρουν τα εμπορικά τμήματα των προμηθευτών και όπως είναι φυσικό, βρίσκει απέναντι τη συντριπτική πλειοψηφία των παρόχων.

    Θα έχει κοινές μεταβλητές για όλους τους παρόχους και δε θα περιλαμβάνει ρήτρα αναπροσαρμογής. Η τιμή θα ανακοινώνεται στην αρχή του μήνα και η ΡΑΕΕΥ θα δημοσιεύει κοινό πίνακα με όλες τις τιμές για να γίνεται εύκολη σύγκριση.

    Το νέο τιμολόγιο θα κοστολογεί την ενέργεια με πρόβλεψη τιμής, θα ενσωματώνει κάποιο κόστος για την αντιστάθμιση κινδύνου, αλλά λιγότερο από άλλα γιατί θα έχει και μηχανισμό διόρθωσης τον επόμενο μήνα. Η τιμή του θα αναπροσαρμόζεται κάθε μήνα, και οι προμηθευτές θα μπορούν τον επόμενο μήνα να αντισταθμίζουν με βάση τις τιμές χονδρικής του προηγούμενου.

    Οι διαμαρτυρόμενες εταιρείες κάνουν λόγο  για ευθεία παρέμβαση στον ανταγωνισμό όπως τον ορίζει το ευρωπαϊκό  δίκαιο και για μια οριζόντια ρύθμιση που εγκλωβίζει τις εταιρείες σε ένα τιμολόγιο, χωρίς να μπορούν να κάνουν τη δική τους εμπορική πολιτική. Επίσης, λένε ότι η φόρμουλα υπολογισμού της τιμής δεν θα επιτρέπει στον προμηθευτή να διαχειριστεί τα ρίσκα του.

    Και κυρίως τους ενοχλεί   ότι για πρώτη φορά οι καταναλωτές θα μπορεί με μια απλή σύγκριση να δουν ποιος είναι ο φθηνότερος και ποιος ο ακριβότερος και έτσι ακυρώνονται σε αυτό το τιμολόγιο τα εμπορικά κόλπα, όπως για παράδειγμα να προβάλουν μια πολύ χαμηλή τιμή, που τελικά μπορεί να ισχύει για ένα πολύ μικρό ποσοστό καταναλωτών.

    Στο νέο κοινό για όλες τις εταιρείες πράσινο τιμολόγιο Σκυλακάκη, όλες οι εκπτώσεις πρέπει να γίνονται πριν την τελική τιμή, και να καταλήγουν σε μια τιμή που θα συγκρίνεται με όλες τις άλλες.

    Για όλους τους παραπάνω λόγους, τα τμήματα μάρκετινγκ του κλάδου  έχουν ήδη πάρει φωτιά, για να γλιτώσουν όσους γίνεται περισσότερους από όσους δεν έχουν συμβόλαια για να μην περάσουν αυτόματα στο μειωμένου κέρδους για τις εταιρείες τιμολόγιο.

    Σε ανοδική τροχιά η τιμή

    Εν τω μεταξύ η τιμή ρεύματος στη χονδρεμπορική αγορά έχει πάρει την ανιούσα, αυξάνοντας τα κόστη και μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους για τις εταιρείες.

    Για σήμερα η τιμή διαμορφώνεται στα  136.37 ευρώ/MWh. Η υψηλότερη τιμή χθες στη διάρκεια του 24ώρου διαμορφώθηκε στα 259.96  ευρώ/MWh, ενώ το χαμηλό του 24ωρου διαμορφώθηκε στα 77.37  ευρώ/MWh.

    Η τιμή ανέβηκε κατά 33% σε σχέση με την προηγούμενη ημέρα και η συνολική ζήτηση διαμορφώθηκε στις 243.68 GWh. Στο ενεργειακό μείγμα ο λιγνίτης 14.6%, το φυσικό αέριο 34.4%, τα υδροηλεκτρικά 6.1%, οι εισαγωγές 16.4% και οι ανανεώσιμες 25.6%.

    Οι εξαγωγές στις 4,356 MWh και οι εισαγωγές στις 19,981 MWh.

    Διαβάστε επίσης:

    Μικέλης Χατζηγάκης (Hexicon): Σε συζητήσεις για σύμπραξη στα πλωτά με τους μεγάλους ενεργειακούς ομίλους της χώρας

    Αποθήκευση ενέργειας: Σύντομα η δεύτερη μάχη για 300 MW – Η τρίτη ως τον Μάρτιο του 2024

    Γιώργος Στάσσης: Τι είδε στην Κωτσόβολος- Το στοίχημα της επόμενης μέρας



    ΣΧΟΛΙΑ