• Business

    Ηλεκτρικά οχήματα: Ξεκίνησε και επίσημα η έρευνα της ΕΕ για τα επιδοτούμενα από Κίνα

    Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Βάλντις Ντομπρόβσκις

    Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Βάλντις Ντομπρόβσκις


    Ξεκίνησε και επίσημα σήμερα η έρευνα της ΕΕ για τον κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, καθώς έχει «ήδη στην κατοχή της επαρκή στοιχεία» ότι το Πεκίνο παράσχει επιδοτήσεις, οι οποίες υπάρχει κίνδυνος να βλάψουν τη βιομηχανία της ΕΕ.

    Σε δήλωση που δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανέφερε ότι με βάση τις πληροφορίες, οι επιδοτήσεις «αποτελούν άμεσο κίνδυνο προς τον ήδη ευάλωτο κλάδο της ΕΕ».

    Ανάλογα με τα στοιχεία που αποκαλύφθηκαν και με την υποστήριξη της πλειοψηφίας που συγκεντρώθηκε μεταξύ των 27 κρατών μελών της ΕΕ, η Ένωση θα μπορούσε να επιβάλει εισαγωγικούς δασμούς σε οχήματα που προέρχονται από την Κίνα.

    Κατηγορίες για «ωμή συμπεριφορά προστατευτισμού»

    Από την άλλη, σε δήλωσή του το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου, επέκρινε την έρευνα ως «ωμή συμπεριφορά προστατευτισμού που θα διαταράξει σοβαρά και θα στρεβλώσει την παγκόσμια αλυσίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ».

    «Η Κίνα εκφράζει έντονη δυσαρέσκεια για αυτό το θέμα. Η ευρωπαϊκή πλευρά ζήτησε από την κινεζική πλευρά να διεξαγάγει διαβουλεύσεις σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και δεν παρείχε αποτελεσματικό υλικό για διαβούλευση, γεγονός που έθεσε σε σοβαρό κίνδυνο τα δικαιώματα της κινεζικής πλευράς», τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση.

    Ωστόσο, μιλώντας χθες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και επικεφαλής εμπορίου Βάλντις Ντομπρόβσκις, ανέφερε ότι η έρευνα «πρέπει να βασίζεται σε γεγονότα… και πρέπει επίσης να δώσουμε την ευκαιρία στις κινεζικές αρχές και στις κινεζικές εταιρείες να παράσχουν στοιχεία».

    Αντιδράσεις και στην ΕΕ

    Σημειώνεται ότι η έρευνα έχει προκαλέσει σάλο και στην ΕΕ, διότι δεν αφορά μόνο κινεζικές μάρκες, αλλά και ευρωπαϊκές με παρουσία στην Κίνα.

    Αυτό σημαίνει ότι τα μοντέλα Tesla, Volkswagen και BMW που κατασκευάζονται στην Κίνα θα μπορούσαν όλα να υπόκεινται σε εισαγωγικούς δασμούς, ενώ η διάκριση με βάση την εθνικότητα, θα αντίκειται στους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.

    Αφήνει επίσης ευάλωτη τη Γερμανία, η οποία να αντιτάχθηκε σθεναρά στην έρευνα, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία της έχει ευρεία παρουσία στην Κίνα.

    Ερωτηθείς σε φόρουμ του Βερολίνου την περασμένη εβδομάδα σχετικά με τον κίνδυνο ενός εμπορικού πολέμου που προέρχεται από την έρευνα, ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς απάντησε: «Προφανώς αυτό δεν θα συμβεί».

    Και παρόλο που ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ προσέφερε προσωπική υποστήριξη στην έρευνα, παραδέχτηκε ότι η γερμανική βιομηχανία φοβάται τις συνέπειες.

    Ωστόσο, οι Βρυξέλλες είναι αποφασισμένες να προχωρήσουν στην έρευνα, η οποία θα διαρκέσει έως και ένα χρόνο και θα καλύψει τη δωδεκάμηνη περίοδο έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2023.

    Όσον αφορά το περιεχόμενο της έρευνας, πρόκειται να αναζητηθούν τυχόν κρατικές επιχορηγήσεις με τη μορφή άμεσων μεταφορών κεφαλαίων, φοροαπαλλαγών και κρατικών παροχών αγαθών και υπηρεσιών με ποσοστό έκπτωσης.

    Από πλευράς Πεκίνου, διαμηνύεται ότι «θα δώσει μεγάλη προσοχή στις διαδικασίες έρευνας της ευρωπαϊκής πλευράς, προστατεύοντας σθεναρά τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα των κινεζικών επιχειρήσεων».

    «Προσοχή στις εμπορικές μας τακτικές»

    Την ίδια στιγμή, ο ανώτατος αξιωματούχος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών για την Ευρώπη, Γουάνγκ Λουτόνγκ, έγραψε στο Χ (πρώην Twitter):

    «Η κίνηση παραβιάζει τους κανόνες και βλάπτει σοβαρά τα συμφέροντα της Κίνας και τις σχέσεις Κίνας-ΕΕ.

    Η ιστορία αποδεικνύει ότι όσοι επιδίδονται σε ‘προστατευτισμό’, θα δουν τελικά ‘πληγωμένα’ τα δικά τους συμφέροντα».

    Η αλήθεια είναι ότι ενώ τα κινεζικά μοντέλα αντιπροσωπεύουν ένα μικρό μέρος της τρέχουσας αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ, το μερίδιό τους αυξάνεται.

    Οι υπολογισμοί με βάση τα κινεζικά τελωνεία έδειξαν ότι τους πρώτους επτά μήνες του 2023, οι αποστολές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ εκτινάχθηκαν στα 7,9 δισεκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 113%, από την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.

    Όπως επισημαίνει αξιωματούχος της ΕΕ, οι κινεζικές μάρκες αντιπροσώπευαν το 8% του μεριδίου αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων της ΕΕ το 2022, ενώ οι τιμές της αγοράς για τις κινεζικές μάρκες ήταν 20% φθηνότερες από αυτές των ευρωπαίων ανταγωνιστών.

    Πώς ξεκίνησε η διαμάχη

    Η διαμάχη ξεκίνησε στο ταξίδι του Ντομπρόβσκις στην Κίνα τον περασμένο μήνα, όταν στο άκουσμα ότι θα ενταθεί η προσπάθεια της ΕΕ να «εξοστρακίσει» τη Huawei και την ZTE από το δίκτυο 5G του μπλοκ, οι Κινέζοι αξιωματούχοι εξοργίστηκαν.

    Όμως τα αίτια είναι πολύ βαθύτερα. Κατά κοινή ομολογία, η έρευνα πραγματοποιείται, καθώς η ΕΕ προσπαθεί να αποβάλει τους εμπορικούς δεσμούς με τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο.

    Χθες μάλιστα, δημοσίευσε μια λίστα με 10 τύπους τεχνολογιών, οι οποίες θα μπορούσαν τελικά να βρεθούν σε ένα καθεστώς ελέγχου και μελλοντικών περιορισμών.

    Διαβάστε επίσης: 

    Euromedica Λευκός Πύργος: Εγκαίνια για το νέο διαγνωστικό κέντρο

    Tim Cook: O CEO της Apple πούλησε μετοχές της εταιρείας αξίας 41 εκατ. δολαρίων

    Σταϊκούρας: Η Θεσσαλονίκη, με το Μετρό, γίνεται μια ακόμη πιο ελκυστική, σύγχρονη και λειτουργική πόλη

    ──────────────────                           

    Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023

    Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023: Όλες οι εξελίξεις

    Οδηγός Εκλογών – Όλα όσα πρέπει να ξέρετε



    ΣΧΟΛΙΑ