Business

Οικογενειακές επιχειρήσεις: Ο «δεκάλογος» της ανάπτυξης και πώς να μην γίνουν Creta Farms»

επιχειρησεις


Η εταιρική διακυβέρνηση και ο έγκαιρος σχεδιασμός ενός βιώσιμου πλάνου διαδοχής φαίνεται να αποτελούν τις κορυφαίες προκλήσεις για τις οικογενειακές επιχειρήσεις.

Η ιστορία έχει δείξει πως η έλλειψή τους έχει καταστροφικά αποτελέσματα, με κορυφαία παραδείγματα τις περιπτώσεις της Creta Farms και της Folli Follie.

Σύμφωνα με έρευνα που παρουσίασε χθες η ΕΥ στο πλαίσιο του Family Business Conference, μόλις το 3% των οικογενειακών επιχειρήσεων καταφέρνουν να περάσουν στην τρίτη γενιά (!) και είτε πωλούνται είτε καταρρέουν.

Αυτό, με βάση την ίδια έρευνα, οφείλεται σε τέσσερις λόγους: ο πρώτος και κυριότερος είναι οι σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας (60%), ο δεύτερος είναι ότι οι διάδοχοι δεν είχαν προετοιμασθεί κατάλληλα για να αναλάβουν τα ηνία (ποσοστό 25%), ο τρίτος είναι η έλλειψη ξεκάθαρου σχεδίου για τον τρόπο αξιοποίησης του οικογενειακού πλούτου (12%) και ο τέταρτος είναι οι ανεπαρκείς σύμβουλοι, δικηγόροι και λογιστές (3%).

Για αυτό, θεωρείται ζωτικής σημασίας, η ύπαρξη ενός «ξεκάθαρου μονοπατιού διαδοχής». Ενός οδηγού που θα έχει συμφωνηθεί από πριν και το οποίο θα καθορίζει μεταξύ άλλων τα ζητήματα της ηγεσίας, της ιδιοκτησίας της επιχείρησης, της διανομής της περιουσίας αλλά και των αποζημιώσεων σε περίπτωση που κάποιο μέλος επιθυμεί να αποχωρήσει.

Την ίδια στιγμή, άλλη έρευνα της EY υποδείκνυε τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες στην συντριπτική πλειονότητά τους είναι μικρές για να αναπτυχθούν και να επιβιώσουν σε βάθος χρόνου. Συγκεκριμένα, τα βήματα είναι τα εξής:

1. Μεγέθυνση για την επίτευξη οικονομιών κλίμακας
2. Υιοθέτηση εξαγωγικής κουλτούρας
3. Επιλογή της κατάλληλης αναπτυξιακής στρατηγικής
4. Συνεργασίες και συμμετοχή στο διασυνοριακό εμπόριο
5. Επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, κεφαλαιουχικό εξοπλισμό και καινοτομία
6. Εταιρική διακυβέρνηση- Στελέχωση με εξειδικευμένο προσωπικό και εκπαίδευση του υφιστάμενου
7. Σχεδιασμός Διαδοχής
8. Επαρκής οργάνωση των οικονομικών και φορολογικών υπηρεσιών
9. Επαρκής πληροφόρηση για θέματα ευθυνών
10. Στελέχωση με εξειδικευμένο προσωπικό και εκπαίδευση του υφιστάμενου