• Business

    Η μάχη του τόνου: Η Trata απειλεί τον Rio Mare

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Γιάννα Τζίκα (Konva)

    Γιάννα Τζίκα (Konva)


    Ηγετική θέση στην αγορά του τόνου χτίζει η Κονσερβοποιία Βορείου Αιγαίου (ΚΟΝΒΑ), η εταιρεία από το Κιλκίς που είναι πίσω από τα δημοφιλή brands Trata και Flokos.

    H βιομηχανία με ιστορία πάνω από 90 χρόνια και την τέταρτης γενιάς επιχειρηματία Γιάννα Τζίκα στο «τιμόνι» διεκδικεί την πρωτοκαθεδρία στην αγορά του τόνου. Θέση που κατέχει το brand Rio Mare της Bolton.

    Η διοίκηση της εταιρείας, που έχει ήδη την πρωτιά σε σαρδέλα, σκουμπρί και καλαμάρι, με στρατηγικές κινήσεις διεισδύει όλο και περισσότερο στην αγορά του τόνου διευρύνοντας τα μερίδιά της.

    Είσοδος σε Horeca

    Ο τόνος αντιστοιχεί πλέον στο 45-50% του τζίρου της ΚΟΝΒΑ με την τάση να βαίνει αυξανόμενη. Το επόμενο βήμα για την ενίσχυση της κατηγορίας είναι η είσοδος στη Horeca, όπου ο τόνος Trata και οι τονοσαλάτες έκαναν το ντεμπούτο τους μόλις πριν δυο εβδομάδες. «Η αρχή έγινε με μεγάλες συσκευασίες τόνου σε νερό και τονοσαλάτας και θα ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα προϊόντα» επισημαίνει στο mononews η CEO της ΚΟΝΒΑ κ. Γιάννα Τζίκα.

    Ηδη στην κατεύθυνση αυτή γίνονται επενδύσεις για τη βελτίωση της παραγωγικής διαδικασίας με στόχο αφενός την ενίσχυση των γραμμών παραγωγής και αφετέρου τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

    Μειώνεται η απόσταση από τον leader της αγοράς

    Στο πρώτο πεντάμηνο φέτος η εταιρεία έχει διευρύνει ακόμη περισσότερο το μερίδιο αγοράς στην κατηγορία του τόνου. Το brand Trata κατέχει μερίδιο αγοράς 26,1% έναντι 36,4% που κατέχει το brand Rio Mare ενώ στις τονοσαλάτες το μερίδο της Trata είναι στο 31,4% έναντι 42,8% του Rio Mare.

    Πέρυσι η εταιρεία πέτυχε άνοδο σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες των προϊόντων που δραστηριοποιείται. Συγκεκριμένα ο τόνος Trata πέρυσι άγγιξε το 20% βελτιώνοντας το μερίδιο του κατά 3,1 ποσοστιαίες μονάδες συγκριτικά με το 2021.

    Στην κατηγορία της τονοσαλάτας  η εταιρεία πλέον πλησίασε το ¼ της αγοράς, καθώς βελτίωσε τα μερίδια της σε ετήσια βάση σε αξία κατά 3,2. Σε ότι αφορά την σαρδέλα Trata, το σκουμπρί και το καλαμάρι Flokos η εταιρεία έχει μερίδια σε  αξία 56%, 68% και 75% αντίστοιχα.

    Διψήφιοι ρυθμοί ανάπτυξης

    Σε ό,τι αφορά τις οικονομικές της επιδόσεις το 2022 ήταν μια πολύ καλή χρονιά σε επίπεδο τζίρου, καθώς αυξήθηκε κατά 22% έναντι του 2021 και έφτασε στα 37,5 εκατ. ευρώ. Στο πρώτο εξάμηνο φέτος τρέχει με διψήφιους ρυθμούς στην εγχώρια αγορά ποσοστό όμως που μειώνεται από το χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης των εξαγωγών, που αντιστοιχούν περίπου στο 15% του συνολικού τζίρου, σύμφωνα με την κ. Τζίκα.

    Το μεικτό κέρδος ανήλθε σε 12,13 εκατ. ευρώ ή στο 32% επί των πωλήσεων και είναι βελτιωμένο σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, καθώς υπήρξε προσαρμογή της παραγωγής στις διαθέσιμες πρώτες ύλες και εφαρμογή νέων εμπορικών πολιτικών. Τα κέρδη προ φόρων περιορίστηκαν σε 817 χιλ. ευρώ έναντι 1,25 εκατ. ευρώ το 2021, επηρεασμένα κυρίως από την αύξηση των δαπανών διάθεσης.

    Γιατί «θυσιάζει» κερδοφορία

    «Τα κόστη πρώτων υλών και ενέργειας ήταν εξαιρετικά αυξημένα και προφανώς απορροφήσαμε το μεγαλύτερο μέρος μετακυλίοντας μόνο ένα μικρό μέρος στις τιμές των προϊόντων. Οι καταναλωτές δεν μπορούν σε αυτό το πληθωριστικό περιβάλλον να αντέξουν υπέρογκες τιμές και επιλέγουμε να θυσιάσουμε την κερδοφορία μας για χα χτίσουμε το μέλλον» τονίζει η επικεφαλής της εταιρείας.

    Σύμφωνα με την ίδια το κόστος παραμένει ακόμη υψηλό, δεν έχει γίνει αποκλιμάκωση τιμών ενώ σε ό,τι αφορά το ενεργειακό κόστος παρά τη μείωση παραμένει ακόμη σε υψηλά επίπεδα μετά τον τερματισμό των επιδοτήσεων.

    Η ΚΟΝΒΑ προχώρησε φέτος στο δεύτερο εξάμηνο σε μια ανατίμηση της τάξης του 7,5%.

    Το Concept store στην αγορά Μοδιάνο

    Πάντως, το 2022 ήταν μία σημαντική χρονιά για την εταιρεία, καθώς εκτός από την αύξηση των πωλήσεων και των μεριδίων αγοράς,  πραγματοποίησε και το πρώτο σημαντικό βήμα στην δραστηριοποίηση της στην λιανική. Συγκεκριμένα, πέρυσι ίδρυσε την Trata tinned IKE στην οποία συμμετέχει με 95%. Η νεοσύστατη εταιρεία λειτουργεί το 360ο experience concept store στη Στοά Μοντιάνο στη Θεσσαλονίκη όπου πέρα από την πλήρη γκάμα των προϊόντων φιλοξενεί συνταγές που έχουν δημιουργηθεί ειδικά για το συγκεκριμένο σημείο. Παράλληλα, στον ίδιο χώρο παρασκευάζονται συνταγές με βασικό συστατικό τα προϊόντα της KONBA τα οποία διατίθενται και με delivery σε μεγάλο μέρος της συμπρωτεύουσας.

    Διαβάστε επίσης

    Πόσα ξοδέψαμε για Samsung

    Το κόστος των πρώτων υλών «έκαψε» τα κέρδη της 3Αλφα

    Ξανά μαζί FF Group-Juicy Couture: Άνοιξε το πρώτο monobrand κατάστημα στη Γλυφάδα



    ΣΧΟΛΙΑ