• Business

    Η Ελλάδα ενισχύει την ανταγωνιστικότητά της στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές

    • NewsRoom


    Στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας, τόσο στις εμπορευματικές, όσο και στις επιβατικές μεταφορές εστίασαν οι συμμετέχοντες στην πρώτη συνεδρία της ημέρας των Μεταφορών του ITC 2023 – 6ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών.

    Ρ. Λαμπίρης (ΔΑΑ): Διαφαίνεται πως, το 2023, θα είναι η καλύτερη χρονιά όλων των εποχών για το αεροδρόμιο της Αθήνας

    Στις εξαιρετικά καλές επιδόσεις του αεροδρομίου της Αθήνας ως προς την επιβατική κίνηση, αναφέρθηκε ο Ριχάρδος Λαμπίρης, Πρόεδρος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.

    «Εάν οι καλές επιδόσεις συνεχιστούν με τους, μέχρι σήμερα ρυθμούς, θα έχουμε φέτος μία χρονιά ρεκόρ για το αεροδρόμιο της Αθήνας, ξεπερνώντας και τις ιστορικές επιδόσεις του 2019», σημείωσε, παραθέτοντας μία σειρά στοιχείων που επιβεβαιώνουν τη θετική πορεία.

    Για το 2019, ο ΔΑΑ κατέγραψε 25,58 εκατ. επιβάτες, όταν σύμφωνα με τα στοιχεία ως τον φετινό Αύγουστο έφτασε στα 18,7 εκατ. επιβάτες, έναντι 17,3 εκατ. για το ίδιο διάστημα του 2019.

    Όπως αποκάλυψε ο κ. Λαμπίρης, βάσει των στοιχείων, μονάχα τον μήνα Σεπτέμβριο, η επιβατική κίνηση κατέγραψε άνοδο της τάξεως του 11,5%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.  

    Ο Πρόεδρος του ΔΑΑ εστίασε, επίσης, στο γεγονός ότι υπάρχουν ημέρες που από το terminal του αεροδρομίου διακινούνται 102.000 επιβάτες ημερησίως, ένα εντυπωσιακό νούμερο για τα μέχρι σήμερα δεδομένα.

    Ο κ. Λαμπίρης χαρτογράφησε τις διεθνείς ροές επιβατών του ΔΑΑ, με «πυρήνα» την ευρωπαϊκή αγορά, που είναι και η μεγαλύτερη.

    Ειδικότερα, όπως είπε, η αγορά της Αυστρίας, το πρώτο 8μηνο του έτους, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, παρουσίασε αύξηση κατά περίπου 45% σε σύγκριση με το 2019, της Ισπανίας κατά 25%, της Γαλλίας κατά 15%, της Αμερικής κατά 63%, του Ισραήλ κατά 68% και του Καναδά κατά 32%.

    Ως προς τις επενδύσεις που υλοποιεί το αεροδρόμιο της Αθήνας, ο κ. Λαμπίρης αναφέρθηκε στην αναβάθμιση των συστημάτων διαχείρισης αποσκευών, στον βόρειο και στον νότιο τομέα, που έγινε χωρίς να διαταραχθεί η κίνηση των επιβατών.

    Πρόταξε, επίσης, την επένδυση στην αύξηση της χωρητικότητας του αεροδρομίου σε αεροσκάφη, με έξι νέες θέσεις στάθμευσης και μερικές θέσεις για ελικόπτερα.

    Al. Zinell (Fraport Greece): Έτος – ρεκόρ το 2023 για την Fraport Greece, στα 33 εκατ. οι επιβάτες

    Έτος – ρεκόρ εκτιμάται ότι θα είναι το 2023 για τη Fraport Greece, που διαχειρίζεται 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια, σύμφωνα με τον Alexander Zinell, Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας.

    Όπως ανέφερε, «η εκτίμησή μας, για το σύνολο του 2023, είναι 33 εκατ. επιβάτες έναντι 31,19 εκατ. πέρυσι».

    Εξειδικεύοντας στην εικόνα των αεροδρόμιων που διαχειρίζεται η Fraport Greece, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Fraport Greece σημείωσε ότι υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανά προορισμό.

    «Για παράδειγμα, η Θεσσαλονίκη φέτος σημειώνει εξαιρετικά καλές επιδόσεις, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, στα οποία συντελέστηκε η διακοπή λειτουργίας εταιρειών, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, ενώ έχουμε και την απώλεια πτήσεων από Ρωσία, Ουκρανία και Λευκορωσία».

    Αναφερόμενος στα αεροδρόμια της Σαντορίνης και της Μυκόνου, ο κ. Zinell ανέφερε ότι «βρίσκονται πιο κάτω από τα περσινά επίπεδα. Αυτό όμως δεν μας εκπλήσσει, καθώς σημείωσαν αξιοσημείωτη ανάπτυξη έναν χρόνο νωρίτερα».

    Ο κ. Zinell στάθηκε ιδιαίτερα στον θέμα των υποδομών, εκτός των αεροδρομιακών, σημειώνοντας ότι είναι απαραίτητο να ανταποκρίνονται στις αυξημένες ροές τουριστών.

    «Οι υποδομές θα πρέπει να ενισχυθούν, παράλληλα με τη ζήτηση και τις τουριστικές ροές», είπε.

    Τέλος, στάθηκε στο ζήτημα της αντιμετώπισης των επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών, τονίζοντας ότι η Fraport Greece κλήθηκε να αντιμετωπίσει δύσκολες καταστάσεις σε κάποια αεροδρόμια, όπως στη Ρόδο και τη Σκιάθο, με  το προσωπικό της εταιρείας να επιδεικνύει τα απαραίτητα αντανακλαστικά.

    Δ. Γκατσώνης (Hellastron): Αύριο το απόγευμα ανοίγει η εθνική οδός Αθηνών – Θεσσαλονίκης για τα βαρέα οχήματα

    Γίνονται προσπάθειες και έλεγχοι ώστε αύριο το απόγευμα, μετά τις 17:00, να αποδοθεί στην κυκλοφορία και για τα βαρέα οχήματα το τμήμα Γυρτώνης – Συκουρίου της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης, όπως έκανε γνωστό ο Δημήτριος Γκατσώνης, Αντιπρόεδρος της Hellastron και Διευθύνων Σύμβουλος της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου».

    Η κίνηση των οχημάτων θα συνεχίσει να πραγματοποιείται  σε μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, μέχρι την πλήρη απόδοση και των δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση σε κυκλοφορία.

    Όπως είπε ο κ. Γκατσώνης, στο εν λόγω τμήμα του αυτοκινητοδρόμου, μήκους 3χλμ., το τοίχωμα είναι μόλις 2 μέτρα, με συνέπεια ο δρόμος να είχε μετατραπεί σε κωπηλατοδρόμιο.

    «Μόλις υποχώρησαν τα νερά, κάναμε τους απαραίτητους ελέγχους και αποδόθηκε σταδιακά στην κυκλοφορία», προσέθεσε.

    Ερωτηθείς για την πλήρη αποκατάσταση της κυκλοφορίας, τόνισε ότι είναι άγνωστο το ακριβές χρονοδιάγραμμα, λέγοντας ότι μπορεί να χρειαστεί και 1-1,5 μήνας.

    Εξήγησε ότι αυτή τη στιγμή λιμνάζουν τα νερά και θα πρέπει να υποχωρήσουν, ώστε να πραγματοποιηθούν γεωτρήσεις και όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι.

    Συμπλήρωσε ότι οι γέφυρες του αυτοκινητοδρόμου δεν έπαθαν τίποτα, η κρεμαστή όμως πεζογέφυρα στα Τέμπη καταστράφηκε, ενώ πολύ μεγάλες ζημιές έχει υποστεί το τοπικό οδικό δίκτυο.

    Όσον αφορά στην κυκλοφορία στους αυτοκινητόδρομους της χώρας με διόδια, ο κ. Γκατσώνης είπε πως το πρώτο οκτάμηνο του έτους έκλεισε με αύξηση της τάξης του 11% σε σύγκριση με το 2022.

    Α. Ταπραντζής (AVIS): Σε εξέλιξη επενδυτικό πρόγραμμα 1 δισ. ευρώ από την AVIS

    Σε εξέλιξη βρίσκεται ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα από την AVIS, σύμφωνα με τον Ανδρέα Ταπραντζή, Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας.

    Όπως είπε, επιταχύνονται οι επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση με την αγορά πολύ περισσότερων «καθαρών» οχημάτων, καθώς ήδη η εταιρεία στοχεύει σε επενδύσεις ύψους 1 δισ. ευρώ τα επόμενα 5 χρόνια.

    Σύμφωνα με τον ίδιο, ο στόλος της AVIS έχει πλέον ξεπεράσει τα 55.000 αυτοκίνητα, ενώ έως και τον Αύγουστο οι αγορές νέων οχημάτων ξεπέρασαν τις 10.000, μια επένδυση που αγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ.

    «Από αυτά τα 10.000 αυτοκίνητα, πάνω από το 45%, είναι «πράσινα» οχήματα και τα μισά από αυτά είναι αμιγώς ηλεκτρικά. Πλέον το 25% του στόλου μας είναι «πράσινο», αυξημένο σχεδόν 100% από την προηγούμενη χρονιά», υπογράμμισε.

    Αναφερόμενος στις βραχυχρόνιες μισθώσεις, το 2023, ο κ. Ταπραντζής εκτίμησε ότι θα είναι μια ακόμη χρονιά ρεκόρ -κάτι που διαφαινόταν ήδη από τις τάσεις των κρατήσεων κατά το α’ τρίμηνο του έτους-, καθώς θα είναι μια χρονιά υψηλών επιδόσεων για τον ελληνικό τουρισμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι πάνω από το 50% της εν λόγω αγοράς εξαρτάται από την πορεία του τουρισμού.

    Στο κομμάτι του leasing, σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχουν σταδιακές μετατοπίσεις των προτιμήσεων του κοινού, με τα περιθώρια διείσδυσης στη χώρα μας να είναι τεράστια δεδομένου ότι στην Ευρώπη 8 στους 10 χρησιμοποιούν τη μακροχρόνια μίσθωση, ενώ στην Ελλάδα είναι μόλις οι 4 στους 10.

    «Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο αποτελεί μια νέα, δυναμική τάση στην αγορά, αλλά μετά το πάγωμα του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» υπάρχει στασιμότητα, ειδικά στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που θα μπορούσαν να εκσυγχρονίσουν τους στόλους τους με σημαντικό όφελος τόσο για τις ίδιες, όσο και για το περιβάλλον μας», είπε, εκφράζοντας την αισιοδοξία ότι η Πολιτεία θα επιληφθεί άμεσα του ζητήματος.

    Σε ότι αφορά τους παράγοντες που εμποδίζουν την διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, επισήμανε ως πρώτο το κόστος της αγοράς, δεύτερον τις υποδομές, τόσο της φόρτισης, όσο και της δυνατότητας των δικτύων να ανταποκριθούν στη ζήτηση, και τρίτον τη χαμηλή ακόμη τεχνογνωσία στη διαχείριση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

    Τέλος, ο κ.Ταπραντζής αναφέρθηκε στις καινοτομίες που προωθεί η AVIS στον τομέα του mobility και του car-as-a-service, ξεχωρίζοντας την υπηρεσία Avis Easy Leasing με την οποία ο καθένας μπορεί να κάνει leasing online μέσα σε λίγα λεπτά και την επίσης, online συνδρομητική υπηρεσία αυτοκινήτου, Switch by Avis, με την οποία μπορείς να έχεις όποιο αυτοκίνητο επιθυμείς, για όσο διάστημα το χρειάζεσαι χωρίς καμία άλλη δέσμευση.

    Κ. Μπήτρος (Streem Global): Eξετάζουμε εξαγορές στο εξωτερικό

    Την επέκταση των δραστηριοτήτων της προς το Βορρά σχεδιάζει η Streem Global S.A, με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας, Κωνσταντίνο Μπήτρο, να αποκαλύπτει ότι υπάρχει ενδιαφέρον για εξαγορές σε Βαλκάνια, Αυστρία, Ουγγαρία και Γερμανία.

    Στην Ελλάδα η Streem Global S.A έχει ήδη εξαγοράσει αρκετές εταιρείες, με στόχο να προσφέρει όλες τις υπηρεσίες εμπορευματικών μεταφορών κάτω από μια «ομπρέλα».

    «Μετεξελισσόμαστε σε ένα one stop shop  στοπ για όλες τις υπηρεσίες logistics», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μπήτρος.

    Αναφερόμενος στα σημαντικότερα εμπόδια που καλείται να υπερκεράσει η εταιρεία, στάθηκε στην έλλειψη οδηγών και την ανάγκη για ανανέωση των στόλων.

    «Πολλοί νέοι οδηγοί επιθυμούν να δουλέψουν λιγότερες ώρες και σε ευκολότερες συνθήκες, κάτι που δεν είχαμε υπολογίσει όταν κάναμε τον σχεδιασμό μας, γι’ αυτό και αναπροσαρμόζουμε τα πλάνα μας» σημείωσε ο κ. Μπήτρος.

    Όσον αφορά τον κλάδο των logistics, εκτίμησε πως η δημιουργία πυλώνων που μπορούν να συγκεντρώσουν μέρος της αγοράς, πιθανότατα θα επιταχύνει τις επενδύσεις, λέγοντας ότι χρειάζονται μεν κάποιες μεγάλες εταιρείες και οι μικρές, όμως έχουν τη χρησιμότητα τους, γιατί απορροφούν τους κραδασμούς της αγοράς.

    Χαρακτήρισε, τέλος, ως τεράστια πρόκληση για τον κλάδο τις αυτοματοποιήσεις και τα ρομποτικά μηχανήματα, συμπληρώνοντας ότι οι εταιρείες έχουν ακόμα αρκετό δρόμο να διανύσουν.

    Λ. Σιγάλας (Minoan Lines): Θα αναπτύξουμε τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου

    Έως τον προσεχή Οκτώβριο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί η παραχώρηση του λιμένα Ηγουμενίτσας, σύμφωνα με τον Λουκά Σιγάλα, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Minoan Lines.

    Στο λιμάνι αυτό, έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος η κοινοπραξία Grimaldi – Μινωικών Γραμμών.

    Ακολούθως, «μέσα σε 9 μήνες είμαστε υποχρεωμένοι να παρουσιάσουμε ένα master plan αξιοποίησης, τόσο για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, όσο και για το λιμάνι του Ηρακλείου», τόνισε.

    Σύμφωνα με τον κ. Σιγάλα, μόλις υπάρξει μια καλύτερη εικόνα της κατάστασης του λιμένα Ηγουμενίτσας, θα ξεκινήσει η αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών.

    Ειδικότερα, για την Ηγουμενίτσα, ο όμιλος Grimaldi θα επικεντρωθεί, μεταξύ άλλων, με τις μαρίνες σε Σύβοτα και Πλαταριά, οι οποίες παρουσιάζουν δυνατότητες επέκτασης, οι οποίες θα επιτρέψουν τη φιλοξενία μεγαλύτερων σκαφών αναψυχής.

    Ακολούθως, στο κομμάτι της κρουαζιέρας, ο κ. Σιγάλας αποκάλυψε ότι «έχουν ξεκινήσει συνομιλίες με μεγάλες εταιρείες για να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον τους, και στα δύο λιμάνια και ειδικότερα στο Ηράκλειο».

    Παράλληλα, η εταιρεία στοχεύει στη μεταφορά περισσότερων φορτηγών οχημάτων.

    Όπως είπε, «στην Ηγουμενίτσα προσεγγίζουν 2 υβριδικά πλοία Ro-Ro που θα διευκολύνουν αυτό το σχέδιό μας.

    Επίσης, υπάρχουν χώροι εντός του λιμένα Ηγουμενίτσας που θα προετοιμαστούν για ασφαλείς χώρους στάθμευσης ασυνόδευτων φορτηγών διαχείρισης και προώθησής τους».

    Αναφορικά με την εξέλιξη της ακτοπλοϊκής κίνησης, εκτίμησε ότι μέχρι στιγμής το 2023 δείχνει να είναι μια καλή χρονιά, τόσο σε επίπεδο επιβατικών, όσο και εμπορευματικών μεταφορών σε όλες τις γραμμές που δραστηριοποιείται ο ιταλικός ναυτιλιακός όμιλος.

    Αθ. Λιάγκος (ΟΛΘ): Επενδύσεις 150 εκατ. ευρώ στο λιμάνι Θεσσαλονίκης

    Σε εξέλιξη βρίσκεται το επενδυτικό πρόγραμμα του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης.

    Σύμφωνα με τον Αθανάσιο Λιάγκο, Εκτελεστικό Πρόεδρο της ΟΛΘ Α.Ε. είναι ήδη έτοιμος ο νέος επιβατικός σταθμός κρουαζιερόπλοιων, ενώ παράλληλα, προχωρούν οι διαδικασίες για την επένδυση ύψους 150 εκατ. ευρώ που αφορά στην επέκταση του προβλήτα 6 για τα εμπορευματοκιβώτια.

    «Περιμένουμε να ολοκληρωθεί η έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και η έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος», υπογράμμισε ο κ. Λιάγκος, τονίζοντας ότι η επένδυση αυτή θα δώσει τη δυνατότητα στον ΟΛΘ να εξυπηρετεί πλοία κύριων γραμμών εμπορευματοκιβωτίων.

    Συνολικά, όπως είπε, από το 2018, που έγινε η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού, έχουν επενδυθεί 67,5 εκατ. ευρώ. 

    Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην ολοκληρωμένη στρατηγική, που χαράσσει η διοίκηση του ΟΛΘ για τη μετεξέλιξη του λιμένα σε smart port, προκειμένου να εφαρμόσει σύγχρονες ψηφιακές λύσεις.

    «Δεν είναι εύκολο, γιατί το DNA των αποκρατικοποιημένων λιμένων παραμένει ακόμα «κρατικό», με τα θετικά και τα αρνητικά που μπορεί να έχει αυτό», είπε ο κ. Λιάγκος.

    Περιέγραψε το όραμα της διοίκησης του ΟΛΘ να καταστήσει τον λιμένα Θεσσαλονίκης ως τον κύριο πάροχο δικτύου συνδυασμένων μεταφορών πολλών πυλών για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

    Για να επιτευχθεί αυτό τα λιμάνια θα πρέπει να είναι συνδεμένα και να παρέχουν συνδυασμένες μεταφορές, αλλιώς τα εμπορευματοκιβώτια θα στοιβάζονται στα λιμάνια.

    «Χρειαζόμαστε συνέργειες και συνδεσιμότητα», σημείωσε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι θα υπάρξουν σημαντικά οφέλη, αν διασυνδέσουμε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τις γειτονικές χώρες, οι οποίες δεν έχουν λιμάνια», τόνισε.

    Ερωτηθείς για την κρουαζιέρα, ο κ. Λιάγκος σημείωσε ότι αναπτύσσεται ραγδαία, καθώς έχει αυξηθεί ο αριθμός, τόσο των πλοίων, όσο και των επιβατών.

    Συμπλήρωσε ότι η Θεσσαλονίκη εισήλθε στον «χάρτη» της κρουαζιέρας, ανοίγοντας μια επιπλέον πύλη εισερχόμενου τουρισμού.

    Sentris (PARSONS): Οι παραχωρήσεις είναι το μέλλον

    Την εκτίμηση ότι οι παραχωρήσεις είναι το μέλλον στα δημόσια έργα εξέφρασε ο Marios Sentris, program director και practice lead του τμήματος Aviation της PARSONS.

    «Οι παραχωρήσεις ξεκίνησαν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου και είχαν πολύ καλά αποτελέσματα.

    Όλοι στην ομάδα πρέπει να έχουν ως κοινό στόχο την παράδοση του έργου, αυτό απαιτεί μία αλλαγή νοοτροπίας και υπάρχουν και κάποιες διαχειριστικές δυσκολίες αλλά τα οφέλη είναι πολύ μεγάλα.

    Είναι ένας τρόπος να διασφαλίζεται ότι το έργο θα παραδοθεί εντός προϋπολογισμού και νομοθετικού πλαισίου, με την απαιτούμενη ποιότητα και εντός των χρονοδιαγραμμάτων», εξήγησε.

    Ο κ. Sentris αναφέρθηκε, επίσης, στα αεροδρόμια του μέλλοντος, όπου θα εμφανιστεί ένα υβριδικό μοντέλο συνύπαρξης ηλεκτρικών και συμβατικών οχημάτων και αεροσκαφών, οι αποσκευές θα παραδίδονται με υπηρεσίες πόρτα- πόρτα και το ταξίδι θα αντιμετωπίζεται ως commodity με πλήρη αυτοματοποίηση.

    Επίσης, αναμένεται να εξαπλωθεί η χρήση των αεροσκαφών κατακόρυφης απογείωσης και προσγείωσης, που σήμερα έχουν τη δυνατότητα να διανύουν 200 χιλιόμετρα μεταφέροντας έως και πέντε επιβάτες.

    «Αυτό θα μπορούσε να ενσωματωθεί πολύ ωραία στην Ελλάδα» σημείωσε.

    «Τα περιφερειακά αεροδρόμια θα μπορούν να λειτουργήσουν ως πύλες, από όπου στη συνέχεια οι επιβάτες θα μεταφέρονται σε απομακρυσμένες περιοχές με κάθετες πτήσεις», κατέληξε.

    Σημειώνεται ότι το 6ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών- ITC 2023 διεξάγεται με φυσική παρουσία στο ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ. Μπορείτε να παρακολουθήσετε το Συνέδριο και live στο YouTube.

    Για το πρόγραμμα και περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να επισκεφθείτε το itcgreece.gr.

    Διαβάστε ακόμη:

    Dorian LPG: Εξτρά μπόνους και μετοχές για τον Γιάννη Χατζηπατέρα και τα στελέχη του

    Pyxis Tankers (Βαλέντιος Βαλέντης): Επένδυση 6,80 εκατ. δολαρίων για το πλοίο «Konkar Ormi»

    Στην αντεπίθεση η Performance Shipping: Κακό το ιστορικό του Γιώργου Οικονόμου – Θα αποφασίσουν οι μέτοχοι



    ΣΧΟΛΙΑ