F

Business

Γιατί ο Sir Stelios δεν μπήκε στην αύξηση κεφαλαίου της easyJet

Στέλιος Χατζηιωάννου


Ο ιδρυτής της easyJet Στέλιος Χατζηιωάννου πούλησε όλα τα δικαιώματα που αναλογούσαν στο ποσοστό του 24% στον αερομεταφορέα τρεις ημέρες μετά την έναρξη των εγγραφών στην αύξηση κεφαλαίου 1,24 δις στερλινών με δικαίωμα προτίμησης.

Συνέπεια της απόφασης του να μην συμμετέχει ήταν οτι το ποσοστό του στον αερομεταφορέα χαμηλών ναύλων θα απισχνωθεί στο 15,3% με την ολοκλήρωση της αύξησης.

Τα δικαιώματα που πούλησε αγοράστηκαν από μερίδα νέων και υφιστάμενων επενδυτών από τον χώρο των hedge fund και long-only θεσμικών επενδυτών.

Ωρες μετά το άνοιγμα του βιβλίου προσφορών για τα 72 εκατ. δικαιώματα του Χατζηιωάννου, οι υποψήφιοι αγοραστές ενημερώθηκαν οτι εντολές κάτω από τις 1,65 στερλίνες ανά δικαίωμα κινδύνευαν να μείνουν εκτός.

Ηταν Πέμπτη όταν η τελική τιμολόγηση έκλεισε στις 1,65 στερλίνες, σε discount 15,5% σε σχέση με την τιμή κλεισίματος του δικαιώματος την ίδια ημέρα, με την πώληση να συγκεντρώνει 119 εκατ. στερλίνες με τα οποία ο Χατζηιωάννου θα αγόραζε νέες μετοχές.

Την Παρασκευή η τιμή του δικαιώματος είχε ανέβει 13% στις 2,21 στερλίνες με τη μετοχή της easyJet να κερδίζει 4%. H Barclays και η UBS έτρεξαν το βιβλίο χωρίς να είναι ανάδοχοι της αύξησης κεφαλαίου. Οι νέες μετοχές θα αρχίσουν να διαπραγματεύονται στις 28 Σεπτεμβρίου.

Η οικογένεια Χατζηιωάννου είχε πει ότι δεν σχεδίαζε να βάλει νέα κεφάλαια στην easyJet εφόσον το μάνατζμεντ επέμενε στη συμφωνία με την Airbus για αγορά νέων αεροσκαφών.

Wizz Air

Η απόφαση της easyJet να στραφεί στην αγορά και στους μετόχους της για νέα κεφάλαια ήλθε μετά την απόκρουση πρότασης εξαγοράς από τη Wizz Air, μια πρόταση που στόχευε να δημιουργήσει ένα μεγαλύτερο αερομεταφορέα, ικανό να τα βάλει με την ανταγωνίστρια Ryanair.

Η easyJet προτίμησε να αντλήσει νέα κεφάλαια και να παλέψει μόνη της σε ένα κλάδο που προσπαθεί να ανακάμψει μετά το χτύπημα της πανδημίας. Αν και η Wizz Air δεν κατονομάστηκε ποτέ επίσημα ως ο υποψήφιος αγοραστής, η πρόταση της περιελάμβανε ανταλλαγή μετοχών και η διοίκηση της easyJet θεώρησε οτι υποτιμούσε την αξία της.

Ο Σουηδός διευθύνων σύμβουλος της easyJet Johan Lundgren βρήκε την πρόταση της Wizz Air γεμάτη όρους που θα δυσκόλευαν την υλοποίηση της.

Η απόφαση του να αντλήσει κεφάλαια για δεύτερη φορά κατά τη διάρκεια τη πανδημίας θα ενίσχυε τον ισολογισμό της σε περίπτωση που η ύφεση στον κλάδο έχει διάρκεια και θα επέτρεπε επίσης πιό επιθετικές κινήσεις όταν εδραιωθεί η ανάκαμψη, την απόκτηση χρονοθυρίδων προσγείωσης σε ευρωπαικά αεροδρόμια όπως το Παρίσι, το Αμστερνταμ και το Μιλάνο, μια μοναδική ευκαιρία κατά την άποψη του Lundgren.

Η easyJet, που είχε την πρώτη ζημιογόνα χρήση της κατά τη διάρκεια της πανδημίας και αναγκάστηκε να παύσει 4.500 θέσεις εργασίας, επιδιώκει να αποσπάσει μερίδιο αγοράς από την Βritish Airways και την Air France-KLM που αποσύρονται από τις πτήσεις μικρών αποστάσεων.

Ομως, αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό από τη Ryanair, τον μεγαλύτερο αερομεταφορέα χαμηλού κόστους της Ευρώπης αλλά και από την ταχέως αναπτυσσόμενη Wizz Air. Φέτος κα οι δύο έχουν ανακάμψει ταχύτερα από την easyJet.

Η Wizz είναι δυνατή στους προορισμούς στην ανατολική Ευρώπη, όπως στη Πολωνία και τη Ρουμανία ενώ η easyJet είναι καλά εδραιωμένη στη Βρετανία, Ιταλία, Ελβετία, Γερμανία και στη Γαλλία.

Από άποψης στόλων, ένας συνδυασμός τους θα είχε λογική καθώς και οι δύο πετούν αεροσκάφη Airbus.

Σύμφωνα με ειδικούς του χώρου, η easyJet ήταν πάντα στρατηγικός στόχος για τον Jozsef Varadi, τον επικεφαλής της Wizz. Με βάση την επιβατική κίνηση της περυσινής χρονιάς, το ζευγάρι θα ήταν και πάλι πίσω από τη Ryanair που μετέφερε 20 εκατ. επιβάτες.

Η κεφαλαιοποίηση της Wizz Air στις 5,1 δις στερλίνες είναι υψηλότερη της easyJet που αξίζει στο χρηματιστήριο 3,3 δις στερλίνες και η μετοχή της έχει σημειώσει υπεραπόδοση σε σύγκριση με της easyJet που εκτιμά οτι το τελευταίο τρίμηνο της φετινής χρονιάς η επιβατική της κίνηση θα φτάσει το 60% της αντίστοιχης περιόδου του 2019.

Τον Ιούνιο του 2020 η easyJet άντλησε 419 εκατ. στερίνες από τους μετόχους της αλλά ο Χατζηιωάννου δεν συμμετείχε ούτε σε εκείνη την αύξηση.

Ανάδοχοι στη δεύτερη αύξηση κεφαλαίου ήταν οι BNP Paribas, Credit Suisse, Goldman Sachs, Santander και η Societe Generale.

Πρόσφατα ο επικεφαλής της Ryanair Michael O’Leary δήλωσε στους Financial Times οτι η Wizz και η easyJet θα αναγκαστούν να συγχωνευτούν η να εξαγοραστούν καθώς ο κλάδος των αερομεταφορών περνάει φάση συγκεντρωτισμού μετά την πανδημία.

Η απάντηση δεν άργησε να έλθει από το αφεντικό της easyJet που του συνέστησε να ασχοληθεί με το δικό του μαγαζί.

«Aνοησίες», δήλωσε ο Lundgren σε συνέντευξη του στο Reuters. «Θα πρότεινα σε όποιον διευθύνει αεροπορική εταιρεία να εστιάζει στη δική του δουλειά αντί να κάνει εικασίες για άλλες όπου δεν έχει ιδέα τι συμβαίνει». Η easyJet δεν είναι αντίθετη σε εξαγορά η συγχώνευση υπό την προυπόθεση οτι θα φέρει αξία στους μετόχους της.

Για τις αεροπορικές εταιρείες η ασφάλεια είναι το παν.

Η αύξηση κεφαλαίου της easyJet σε συνδυασμό με τις πιστωτικές γραμμές από τις τράπεζες της θα αυξήσουν το μαξιλάρι ρευστότητας τουλάχιστον στα 4,0 δις στερλίνες, ποσό επαρκές για να συνεχίσει να λειτουργεί για χρόνια.

Ακόμη κι αν όλα πάνε στραβά, οι μέτοχοι της μπορούν να ποντάρουν σε μια εξαγορά από κάποιο φιλόδοξο ανταγωνιστή, όπως τη Wizz Air.

Το αφεντικό της easyJet δικαιολογημένα προσπάθησε να εκπέμψει ένα θετικό σήμα με τη δεύτερη αύξηση κεφαλαίου μέσα σε ένα χρόνο. Με τα φτερά της γεμάτα με το καύσιμο των μετρητών μπορεί να αγοράσει χρονοθυρίδες σε προορισμούς όπου ανταγωνίστριες εγκαταλείπουν το ρινγκ για να κρατηθούν στον αέρα.

Οι μέτοχοι της θα ανταμειφθούν όταν η ανάκαμψη προσγειωθεί στο διευρυμένο δίκτυο της στην Ευρώπη.

Η πιο απαισιόδοξη ανάγνωση είναι ότι ο Lundgren αντλεί κεφάλαια τώρα που μπορεί για να γεμίσει τις δεξαμενές.

Η easyJet είχε ήδη 2,9 δις στερλίνες διαθέσιμη ρευστότητα τον Ιούνιο. Η νέα αύξηση κεφαλαίου και η πιστωτική γραμμή 400 εκατ. θα ανεβάσει το ποσό στα 4,4 δις, σιγουροποιώντας οτι θα μπορέσει άνετα να βγάλει ένα δύσκολο χειμώνα.

Η εταιρεία έκαψε ρευστότητα μόνο 55 εκατ. το δεύτερο τρίμηνο και οι απολύσεις μείωσαν τα κόστη λειτουργίας. Ακόμη και αν τα έσοδα πληγούν και πάλι από μια νέα μετάλλαξη του κορονοιού που θα διαπερνά τα εμβόλια, η easyJet θα μπορεί να πετά για δύο χρόνια.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Στέλιος Χατζηιωάννου: Η συναρπαστική ιστορία του Μr EasyJet, η αγάπη για τις Σπέτσες και η κατάκτηση των αιθέρων


ΣΧΟΛΙΑ