• LIFE&STYLE

    Στέλιος Χατζηιωάννου: Η συναρπαστική ιστορία του Μr EasyJet, η αγάπη για τις Σπέτσες και η κατάκτηση των αιθέρων

    Στέλιος Χατζηιωάννου: Η συναρπαστική ιστορία του Μr EasyJet Μr EasyJet-Η αγάπη για τις Σπέτσες και η κατάκτηση των αιθέρων

    Στέλιος Χατζηιωάννου


    Take it easy;  Όχι αν είσαι ο Στέλιος Χατζηιωάννου και σε αποκαλούν σε ολόκληρο τον πλανήτη Μr Easyjet…

    O Διεθνής Τύπος ασχολείται συχνά με τον Στέλιο Χατζηιωάννου.

    Εκείνος δίνει σπάνια συνεντεύξεις, μάλλον δεν απολαμβάνει να μιλάει στους δημοσιογράφους ή να φωτογραφίζεται για εξώφυλλα και αφιερώματα, καθώς τον τελευταίο καιρό μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στις Σπέτσες, το Μονακό, το Λονδίνο και το St. Barts, ενώ σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του Reuters «ο μεγαλύτερος μέτοχος της easyJet, η οικογένεια του Στέλιου Χατζηιωάννου, αποφάσισε να μην συμμετέχει στο ζήτημα των δικαιωμάτων 1,2 δις λιρών της βρετανικής αεροπορικής εταιρίας και πούλησε τα δικαιώματα για να αγοράσει νέες μετοχές.»

    Ο ίδιος, ούτε κανένα μέλος της οικογένειας, δεν θέλησαν να τοποθετηθούν για το συγκεκριμένο θέμα.

    Στέλιος Χατζηιωάννου

    «Ο Sir Στέλιος Χατζηιωάννου προτίθεται να προσφέρει αμοιβή έως 5 εκατ. λίρες από την προσωπική του περιουσία, σε όποιον παράσχει χρήσιμες πληροφορίες που θα επιτρέψουν την ακύρωση της παραγγελίας 107 επιπλέον αεροσκαφών της Airbus από την εταιρεία easyJet με συνολικό κόστος 4,5 δισ. λίρες, που η easyJet αδυνατεί να πληρώσει».

    Η υπόθεση με την συμφωνία με την Airbus για να αγοραστούν περισσότερα αεροσκάφη παραμένει σε εκκρεμότητα και είναι ανοιχτή.

    Μια ανοιχτή πληγή; Μάλλον όχι και τόσο «easy» να διαλευκανθεί…

    Stelios Haji-Ιoannou. Μr EasyJet. Sir Στέλιος Χατζηιωάννου, ο Έλληνας επιχειρηματίας και φιλάνθρωπος που έχει λάβει από την βασίλισσα Ελισάβετ τον τίτλο του Ιππότη.

    Σύμφωνα με το Forbes βρίσκεται στη θέση #2378 στη λίστα των Billionaires για το 2021.

    Με όνομα σαν brand name

    Στα 54 του χρόνια, ο ιδρυτής της easyJet, παραμένει από τους λίγους ανθρώπους που είναι γνωστοί σε παγκόσμιο επίπεδο με το μικρό τους όνομα, Stelios, κάτι σαν brand name, παράδειγμα προς μίμηση, ο άνδρας της διπλανής πόρτας, εκείνος, στον οποίο, όλοι θα ήθελαν να μοιάσουν.

    Την ημέρα που αποφάσισε να ιδρύσει τη δική του εταιρία αερομεταφορών, αυτομάτως άλλαξε τους κανόνες του παιχνιδιού.

    Έγινε εκείνος που δημιούργησε μία νέα διάσταση στις διεθνείς πτήσεις, και με την οικογενειακή περιουσία που συνοδεύει το όνομα του, δεν είχε ποτέ ανάγκη από δημόσιες σχέσεις και επικοινωνιακά πυροτεχνήματα.

    «Θα μπορούσα πάντοτε να έχω υπάρξει επιχειρηματίας αλλά μπορεί και να ήμουνα ιδιοκτήτης σε μέρος που πουλάει κεμπάμπ στην Αθήνα», μοιάζει να έχει πει σε μία από τις λιγοστές συνεντεύξεις του.

    Αν αναζητήσει κανείς φωτογραφίες του, θα βρει έναν πίνακα με το πορτρέτο του στην Νational Portrait Gallery στο Λονδίνο, με την υπογραφή της ζωγράφου Μary Jane Ansell, έργο που δημιουργήθηκε το 2015, ύστερα από απευθείας ανάθεση σαν αναγνώριση της προσφοράς του στον κόσμο της επιχειρηματικότητας στη Μεγάλη Βρετανία.

    Πορτρέτο του στην Νational Portrait Gallery στο Λονδίνο

    Και μαθαίνουμε πως εξαιτίας του εξαιρετικά φορτωμένου προγράμματος του, είχε τη δυνατότητα να συναντηθούν οι δυο τους μία μόλις φορά, στη διάρκεια της οποίας, η καλλιτέχνης φρόντισε να τραβήξει αρκετές φωτογραφίες.

    Στέλιος Χατζηιωάννου- πορτρέτο

    Το να γίνει κανείς δισεκατομμυριούχος δεν είναι κάτι που συμβαίνει από τη μία μέρα στην άλλη.

    Και είναι κάτι που οι περισσότεροι άνθρωποι στον πλανήτη ονειρεύονται.

    The sky is a limit

    Όμως στην περίπτωση του Στέλιου Χατζηιωάννου sky is the limit, σχεδόν κυριολεκτικά αυτή τη φορά, αφού δεν έχει σταματήσει τόσα χρόνια να σκέφτεται νέες ιδέες, να οραματίζεται διαφορετικά projects, να επανασυστήνεται.

    Γεννημένος στην Κύπρο, έχοντας κάνει σπίτι του το Μονακό, και γραφείο του πλέον και το νησί των Σπετσών, μοιάζει ένας δυναμικός άνδρας που ξέρει πλέον τι θέλει, και τι δεν θέλει.

    Με το easyGroup, δεν είναι μόνο η easyJet που τον απασχολεί στην καθημερινότητα του, σκηνοθετεί συνέργειες, με πρόσωπα και εταιρίες, για να «δανείσει» το «easy» και σε franchises όπως είναι το easyCoffee, το easyHub και το easyHotel.

    Ο ίδιος επιμένει στις επαφές του με τον Τύπο πως είχε δύο καλές ιδέες στη ζωή του…

    Η πρώτη ήταν να ιδρύσει μία αεροπορική εταιρία, και η δεύτερη να αποκτήσει το δικό του brand.

    Περιουσία από το μηδέν

    Όλα ξεκινούν από τον πατέρα του, έναν αυτοδημιούργητο μύθο της ναυτιλίας, που δημιούργησε την περιουσία του από το μηδέν, για να βοηθήσει στο ξεκίνημα του και τον γιο του.

    Ένας άνθρωπος που ενέπνευσε τον Στέλιο Χατζηιωάννου, γιατί όπως θα εξηγήσει είναι σημαντικό να μπορεί κανείς να μάθει από παλιότερες γενιές πως πρέπει να γίνονται τα πράγματα και φυσικά, πως δεν πρέπει να γίνονται.

    Με την τότε διαφορά ηλικίας στα 40 χρόνια, ο Στέλιος Χατζηιωάννου θέλησε να αποδείξει στον πατέρα του Λουκά Χατζηιωάννου ότι δεν ήταν απλώς «το αγοράκι του μπαμπά.»

    Και κάπως έτσι έκανε τα πράγματα διαφορετικά.

    Σαν εκπρόσωπος μιας νεότερης γενιάς, και με το κίνητρο να αποδείξει στον πατέρα του ποιος είναι και ποια μπορεί να είναι η αξία του στο παρόν, και στο μέλλον.

    Μετά το λανσάρισμα της πρώτης εταιρίας χαμηλού κόστους, το 2000 μπήκε στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου με τον Διεθνή Τύπο να συνοδεύει κάθε αναφορά στο όνομα του με περιουσία που ξεπερνά το 1.5 δις δολάρια.

    Άνθρωποι και αριθμοί, μύθοι και πραγματικότητα.

    Για τον ίδιο η ιστορία με την easyJet δεν περιορίζεται σε έναν κόσμο που ταξιδεύει με διαφορετικούς προορισμούς αλλά θέλησε να προσφέρει κι έναν τρόπο ζωής.

    Και κάπως έτσι σκέφτεται ότι το brand της easy είναι εκείνο με το οποίο θα συνταξιοδοτηθεί..

    Stelios Philanthropic Foundation

    Με το Stelios Philanthropic Foundation θέλει να επιστρέφει ό,τι αισθάνεται ότι μπορεί να προσφέρει για το κοινό καλό, στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Αγγλία, το Μονακό, σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη αισθάνεται ότι θα ήθελε να βοηθήσει.

    Stelios Philanthropic Foundation

    Κι αν αυτό μεταφράζεται στο να μοιράζει τον χρόνο του σε επενδύσεις, όπως το real estate, οι μετοχές, και μικρότερα ή μεγαλύτερα easy brands, και φιλανθρωπία, τότε ο Sir Stelios θέλει να τηρήσει την υπόσχεση, στον εαυτό του κυρίως.

    Κι ας χρειάζεται να επαναλαμβάνεται και να λέει με διαφορετικές αφορμές πως δεν ήταν εύκολο να ιδρύσει μια αεροπορική εταιρία στα 28 του χρόνια «σαν ένα φτωχό, νεαρό αγόρι με ένα επίθετο που δύσκολα μπορεί κανείς ακόμη και να προφέρει», όπως έχει δηλώσει σε παλιότερη συνέντευξη του.

    Αν έχει ένα μόττο στη ζωή του; «Το μάθημα είναι να μην ρισκάρεις ποτέ τα πάντα. Να μην παίρνεις ποτέ ένα ρίσκο που δεν μπορείς να αντέξεις να το χάσεις…»

    Και για το ξεκίνημα; Η συμβουλή του, μεταξύ σοβαρού και αστείου, στους νέους, φιλόδοξους επιχειρηματίες, είναι να έχουν, για αρχή, έναν εύπορο πατέρα.

    Αν όμως αυτό δεν μπορεί να συμβεί, θα πρέπει να βρουν έναν τρόπο να συγκεντρώσουν το κεφάλαιο.

    Την βάση. Τη μαγιά. Ίσως επειδή γνωρίζει καλά ότι στις παλιότερες γενιές, έπρεπε να γεννηθείς πλούσιος, για να συνεχίσεις και να είσαι.

    Αυτό που έχει αλλάξει, όπως θα πει, είναι το γεγονός πως μπορείς πλέον να μαζέψεις τα λεφτά από άλλους ανθρώπους, αρκεί να πιστέψουν στο όραμα σου.

    Δεν θέλει να κάνει μεγάλα σχέδια.

    Μοιάζει να προσαρμόζεται κάθε φορά στην εποχή. Ούτε φαντάζεται δραματικές αλλαγές στο τώρα.

    Απλώς προσθέτει brands στην εξέλιξη της προσωπικής του αφήγησης, χωρίς όμως να θέλει να πάρει ένα ρίσκο.

    Η ενδυνάμωση νέων επιχειρηματιών που επιδιώκουν να ενταχθούν στο easy brand για να πλησιάσουν τα όνειρα τους, αποτελεί έναν από τους στόχους του.

    Κάτι σαν καλή νεράιδα του παραμυθιού; Mέντορας; Επαναστάτης με αιτία; Όλα αυτά μάλλον μαζί.

    Sir Stelios

    Το 2006, στα 39 του χρόνια, η βασίλισσα Ελισάβετ τον προσκάλεσε στο παλάτι του Βuckingham για να τον χρήσει με κάθε επισημότητα Ιππότη και να δει το όνομα του να αλλάζει πλέον, σε Sir Stelios.

    Και κάπου εκεί θα προστεθούν και τα μυθικά πάρτι, παραμυθένια και εξωπραγματικά εκκεντρικά, το Philanthropy Pledge, με πρωτοστάτες τότε την Melinda και τον Bill Gates και τη δέσμευση του επιχειρηματία να δώσει τη μισή του περιουσία σε φιλανθρωπικό σκοπό.

    Για να παροτρύνει κι άλλους.

    Δημοσιογράφοι από το BBC, την Guardian, τους Τimes του Λονδίνου, το Αl Jazeera αναπαράγουν με κάθε αφορμή δηλώσεις, πληροφορίες, εξελίξεις, σε οτιδήποτε θεωρείται easy και καινοτόμο.

    Ο ίδιος επιμένει ότι υπήρξε τυχερός ενώ συχνά αναφέρεται και στο θέμα του σωστού timing.

    Η γυναίκα του είναι Ιρλανδικής καταγωγής, παραμένει προσωπικός φίλος με τον πρίγκηπα Κάρολο, όπως και με μέλη της βασιλικής οικογένειας του Μονακό…

    Στις δημόσιες εμφανίσεις του, θα τον δούμε με jockey και blazer, σαν καπετάνιος, πιλότος, ταξιδιώτης του κόσμου.

    Η αγάπη του για τις Σπέτσες

    Γιατί επέλεξε τις Σπέτσες από όλα τα μέρη του πλανήτη για να επιβλέπει τις πρόσφατες επιχειρηματικές του δραστηριότητες; Ίσως επειδή θεωρεί πως πρόκειται για έναν απόλυτα ασφαλή προορισμό, με αξιοπρεπές service, προσεγμένα εστιατόρια, αριστοκρατικά ξενοδοχεία.

    Εκεί βάφτισε και την κόρη του Άρια. Στις Σπέτσες θα δει κανείς και το ιστιοφόρο σκάφος του Άρια, δεμένο συχνά στο Ποσειδώνιο.

    Aγαπάει το νησί, και οι Σπετσιώτες τον ίδιο, ειδικά μετά τη δωρεά που έκανε για την ανακαίνιση του ναού του Αγίου Μάμα.

    Και να μην το γνωρίζεις, η μαρμάρινη πλάκα με τη σκαλισμένη επιγραφή δεν αφήνει περιθώρια για διαφορετικές αναγνώσεις στον λευκό ναό που μοιάζει με ζωγραφιά:

    «Η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου καθώς και η κατασκευή του μαρμάρινου τέμπλου και των κιόνων του ναού έγιναν το 2020 με δαπάνη του Στέλιου, Όρλα και Άρια Χατζηιωάννου».

    Έχει αγοράσει κτίριο στο νησί, δημιούργησε γραφείο για τις επιχειρήσεις του, τον διδάσκουν στα βιβλία Business του International Baccalaureate ως πρότυπο επιχειρηματία.

    Όταν ξεκίνησε η πανδημία με τον Covid, η αεροπορική του εταιρία μετέφερε 100 εκ. επιβάτες τον χρόνο αλλά οι αριθμοί, όπως ήταν αναμενόμενο, έχουν αλλάξει και αλλάζουν κάθε μέρα, ανάλογα με τα δεδομένα.

    Και κάπως έτσι έχουν προστεθεί στο παιχνίδι, το easyHotel, το easyBus, το easyCar, το easyFly, το easyHub, το easyMoney, το easyProperty, το easyGym, το easyStorage…

    Η κοινωνική του συνεισφορά

    Και στο κοινωνικό του έργο; Ξεχωρίζουμε το «Food from the heart» γιατί το φαγητό ξεκινά πάντοτε από την καρδιά, ένα πρόγραμμα που στις καλές εποχές, προ-Covid, έδινε τροφή σε περισσότερους από 200.000 ανθρώπους κάθε μήνα, στην Ελλάδα και την Κύπρο, ήδη από το 2013.

    Κοινωνική συνεισφορά του κ. Χατζηιωάννου

    Γεννημένος στις 14 Φεβρουαρίου του 1967, απόφοιτος των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, του London School of Economics και του City University, (παρέχει υποτροφίες και στα τρία εκπαιδευτικά ιδρύματα), μπορεί να ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία από τον Πειραιά, και την Troodos Shipping, τη ναυτιλιακή εταιρία του πατέρα του, όμως στα 25 του, είχε ιδρύσει τη δική του εταιρία, Stelmar, την οποία, και πούλησε το 2005 για 1.3 δις δολάρια.

    Τι έγραψε ο ίδιος στην επιστολή του στο «Giving Pledge», σύμφωνα με το οποίο, θα δωρίσουν μερίδιο της περιουσίας τους, άνθρωποι όπως ο Mark Zuckenberg του Facebook και ο Elon Musk της Tesla;

    «Πεποίθηση μου είναι ότι κανείς δεν έχει το μονοπώλιο σε καλές ιδέες γύρω από την φιλανθρωπία, και τα προβλήματα στον κόσμο μας δεν θα εξαφανιστούν ποτέ όλα. Οπότε πρέπει να συνεχίσουμε να βοηθάμε, με ό,τι μέσα διαθέτουμε, για πάντα…» Sir Stelios.

    Και Sir, και Ιπτάμενος, και Gentleman.



    ΣΧΟΛΙΑ