• Business

    ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Έπεσαν οι υπογραφές για την Εγνατία Οδό – Η σημασία της παραχώρησης για τον Όμιλο

    Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, Γιώργος Περιστέρης

    Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, Γιώργος Περιστέρης


    Ξεκινά και επίσημα η αντίστροφη μέτρηση για την ανάληψη της Εγνατίας Οδού από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis καθώς υπεγράφη χθες το απόγευμα η σχετική σύμβαση με το ΤΑΙΠΕΔ κλείνοντας μία εκκρεμότητα για την οποία έπρεπε να περιμένουμε για περίπου δυόμιση έτη. 

    Με την εξέλιξη αυτή ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενισχύει σημαντικά το χαρτοφυλάκιο του στις παραχωρήσεις, οι οποίες θεωρούνται πλέον το χρυσόμαλλο δέρας των μαχών μεταξύ των εγχώριων και διεθνών κατασκευαστικών ομίλων και infrastructure funds καθώς παρέχουν σταθερές χρηματοροές σε βάθος δεκαετιών.

    Πλέον   το χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεπερνάει τα 1700 χλμ αυτοκινητοδρόμων, η συνολική αξία των οποίων διαμορφώνεται στα 9,4 δισ. Ευρώ. Πιο συγκεκριμένα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει κυρίως μόνη της μέσω της ίδρυσης θυγατρικών τη διαχείριση των μεγάλων οδικών παραχωρήσεων της χώρας. Αυτές είναι η Νέα και η Κεντρική Οδός που διαχειρίζεται μέσω των ομώνυμων θυγατρικών, ενώ συμμετέχει επίσης και στην κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού που έχει αναλάβει το Πάτρα-Πύργος. Επίσης,  έδωσε την καλύτερη προσφορά για την Αττική Οδό, ενώ πριν από λίγες ημέρες ανακηρύχθηκε ανάδοχος της παραχώρησης Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

    Με την ενίσχυση του χαρτοφυλακίου του ο Όμιλος εξετάζει ένα πλήθος σεναρίων για την καλύτερη αξιοποίησή του καθώς γίνεται κατανοητή η σημασία του. Μάλιστα, στα μέσα του προηγούμενου μήνα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, είχε αναφέρει κατά τη διάρκεια της τελευταίας έκτακτη γενικής συνέλευσης ότι  παραχωρήσεις αποκτούν μία πολύ μεγάλη διάσταση εντός του Ομίλου και σαν δραστηριότητα αλλά και ως επενδυμένα κεφάλαια και πρόσθεσε ότι υπάρχουν διάφορες σκέψεις και μελέτες, που θα χρειαστεί αρκετός καιρός για  να ολοκληρωθούν.

    Τόνισε ότι κάποια ειλημμένη απόφαση δεν έχει ληφθεί, αλλά πηγές της εταιρείας είχαν δηλώσει ότι υπάρχουν  υπό εξέταση σχέδια. Μεταξύ των σχεδίων που εξετάζονται ανήκουν η έκδοση ομολογιακού δανείου, η είσοδος του τομέα των παραχωρήσεων ως spin off στο Χρηματιστήριο, η πώληση μεριδίων από τις παραχωρήσεις σε μεγάλα Fund υποδομών.

    Τα επόμενα βήματα και το έργο

    Η υπογεγραμμένη πλέον σύμβαση παραχώρησης θα οδεύσει προς τη Βουλή για να κυρωθεί ως νόμος του κράτους και στη συνέχεια θα ακολουθήσει το οικονομικό της κλείσιμο έως τα τέλη του καλοκαιριού.  Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία είχε δώσει το ποσό του 1,5 δισ. ευρώ αλλά αυτό αναμένεται να αλλάξει λόγω των μεγάλων διακυμάνσεων στα επιτόκια δανεισμού από την ανάδειξή της ως προτιμητέου επενδυτή. Από εκεί και έπειτα θα ακολουθήσουν οι εργασίες για την παραλαβή της Εγνατίας Οδού από την εταιρεία διαχείρισης Νέα Εγνατία Οδός Α.Ε. και εκτιμάται ότι η παραχώρηση θα ξεκινήσει στα τέλη του έτους.

    Αυτή θα διαρκέσει 35 έτη με τα πέντε  εξ αυτών να αφορούν σε έργα συντήρησης και λειτουργίας. Πιο συγκεκριμένα η κοινοπραξία της οποίας ηγείται η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ποσοστό 75% καλείται να αναλάβει έργα συντήρησης και ανάταξης άνω των 420 εκατ. ευρώ. Σε αυτά περιλαμβάνεται η αναβάθμιση του οδικού άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι ώστε να αποκτήσει τεχνικές προδιαγραφές κλειστού αυτοκινητόδρομου, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα κατοίκων και φορέων της Κεντρικής Μακεδονίας.

    Επιπλέον, σε όλη τη διάρκεια της παραχώρησης προβλέπεται να εκτελεστούν εργασίες κόστους 1,8 δις. ευρώ. Αυτές θα αφορούν κατά βάση αντικαταστάσεις ασφαλτικών και οδοστρωμάτων, βαριά συντήρηση τεχνικών έργων (γέφυρες, σήραγγες) αντικαταστάσεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης (πινακίδες, διαγράμμιση) και αντικατάσταση μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας. Η Σύμβαση προβλέπει επίσης την κατασκευή και 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και 12 σύγχρονων χώρων στάθμευσης και αναψυχής κατά μήκος του οδικού άξονα.

    Ο διαγωνισμός που κράτησε επτά χρόνια

    Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ πέρασε από αρκετές αναταράξεις με αποτέλεσμα η σύμβαση παραχώρησης να υπογραφεί επτά χρόνια ύστερα από την προκήρυξή του. Αυτό συνέβη καθώς ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ το Νοέμβριο του 2017 και έπρεπε να περιμένουμε έως χθες για να κλείσει και επίσημα η διαδικασία.

    Η ιστορία του διαγωνισμού που βρίθει εμποδίων που ξεπεράστηκαν είναι η εξής. Αρχικά, τον Φεβρουάριο του 2018 εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους τα εξής εννέα σχήματα:

    • ANAS International Enterprise S.p.A.
    • ROADIS Transportation Holding S.L.U. – Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε).
    • VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESSIONS S.A.S – MYTILINEOS HOLDINGS S.A.”
    • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.
    • DEUTSCHE INVEST EQUITY PARTNERS GMBH – DIMERA LTD
    • SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD – DAMCO ENERGY S.A.
    • NORTHERN GREECE CORRIDOR CONSORTIUM” [Intertoll Capital Partners B.V. – AVAX S.A. / Aberdeen European Infrastructure Partners II LP]
    • FREYJA HOLDINGS SARL” [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp]
    • ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ

    Τον Μάιο του 2018, το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε το πράσινο φως για επτά από τα εννέα σχήμα και «έκοψε» τη DEUTSCHE INVEST και την κοινοπραξία του ΑΒΑΞ. Οι τελικές δύο προσφορές υποβλήθηκαν ύστερα από τρία χρόνια, δηλαδή τον Απρίλιο του 2021 και τα τελικά σχήματα ήταν οι συμμαχίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS και VINCI – MYTILINEOS.

    Η κοινοπραξία των Ελλάκτωρ – ROADIS αναμενόταν να υποβάλει προσφορά, αλλά η ROADIS του καναδικού Fund PSP Investments αποχώρησε από το σχήμα λίγες ημέρες πριν από την καταληκτική ημερομηνία, με αποτέλεσμα ο Ελλάκτωρ να μην έχει χρόνο να βρει σύμμαχο. Μάλιστα, ο Ελλάκτωρ είχε προσφύγει τότε στο ΣτΕ ώστε να κερδίσει ένα μήνα ώστε να μπορεί να συμμετέχει έστω και αυτόνομα στον διαγωνισμό, αλλά το Ανώτατο Δικαστήριο απέρριψε την προσφυγή.

    Οι δύο προσφορές αποσφραγίστηκαν τον Ιούλιο του 2021 και το ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε βελτιωμένες προσφορές με το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis να ανακηρύσσεται ως προτιμητέος επενδυτής στα τέλη Αυγούστου του ίδιου έτους.

    Διαβάστε επίσης

    Σταϊκούρας για Εγνατία: «Ενισχύεται η βιωσιμότητα μιας μεγάλης εθνικής υποδομής»

    Έπεσαν οι υπογραφές για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού

    Αυξάνονται τα διόδια στην Εγνατία Οδό – Όλη η απόφαση στο ΦΕΚ



    ΣΧΟΛΙΑ