• Business

    Ένωση Διαδικτυακών Παιγνίων (Επιστολή στην ΕΕΕΠ): Γιατί οι μόνιμες άδειες ξεκινούν σε δύο ταχύτητες και με “παραθυράκι” για τους servers;

    Δημήτρης Ντζανάτος (Επιτροπή Παιγνίων): Ναι σε μια λελογισμένη αύξηση του ορίου απωλειών στο online

    Δημήτρης Ντζανάτος, Πρόεδρος στην Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων


    Με παρεκκλίσεις και “παραθυράκια” ξεκινάει τη λειτουργία της η αγορά διαδικτυακών παιγνίων με μόνιμες άδειες, τονίζεται από την Ένωση Εταιρειών Διαδικτυακών Παιγνίων Ελλάδας, που εκφράζει την έντονη διαφωνία της με τις επιλογές του Προέδρου της Επιτροπής Ελέγχου Παιγνίων κ. Δημήτρη Ντζανάτου.

    Σύμφωνα με πληροφορίες η Ένωση Εταιρειών Διαδικτυακών Παιγνίων Ελλάδας στην οποία συμμετέχουν οι Kaizen Gaming International Ltd /Stoiximan, η Lucky Stream/bet365, η Logflex Ltd, η Winmasters, η Sportingbet, η Bwin, η Interwetten Gaming Ltd/interwetten.gr, η Rebels Gaming Ltd και η Love2celebrate Ltd/NetBet, , που έχουν καταθέσει αιτήσεις για μόνιμες άδειες, αποστέλλει σήμερα επιστολή στην Επιτροπή Παιγνίων, εκφράζοντας τη διαφωνία της για δύο “παρεκκλίσεις” στη διαδικασία αδειοδότησης που προωθεί η Επιτροπή Παιγνίων.

    Η πρώτη αφορά την απόφαση της Επιτροπής να επιτρέψει να μπουν στην αγορά με μόνιμες άδειες οι δύο νέες εταιρείες (Fonbet και Betson) νωρίτερα. Τονίζουν, ότι δεν πρέπει να ξεκινήσουν σε δύο ταχύτητες οι μόνιμες άδειες, πρώτα οι εταιρείες που δεν δραστηριοποιούνται ακόμη στην ελληνική αγορά  και μετά από τον Αύγουστο όλες οι υπόλοιπες που ήδη δραστηριοποιούνται με προσωρινές άδειες.

    Όπως εξηγούν, πολλές από τις εταιρείες με προσωρινές άδειες έχουν κάνει αιτήσεις από το Σεπτέμβριο, πριν τις δύο καινούργιες εταιρείες, και θα έπρεπε να πάρουν όλοι ταυτόχρονα τις μόνιμες άδειες και τη λειτουργία στο νέο καθεστώς. Εν τω μεταξύ στις 30 Απριλίου έληξε η προθεσμία για την κατάθεση των δικαιολογητικών τα οποία οι περισσότερες εταιρείες έχουν καταθέσει. Όμως για να ξεκινήσει η λειτουργία τους με το νέο καθεστώς, πρέπει η Επιτροπή Παιγνίων να ετοιμάσει τους όρους και τις προϋποθέσεις για τις νέες συμβάσεις κάτι που δεν έχει γίνει ακόμη.

    Γιατί θέλει να επιτρέψει να λειτουργούν servers εκτός Ευρώπης;

    Το δεύτερο σημαντικό θέμα για την Ένωση Εταιρειών Διαδικτυακών Παιγνίων, είναι ότι η Επιτροπή Παιγνίων έστειλε απόφαση στο υπουργείο Οικονομικών για να γίνει τροποποίηση του Κανονισμού και να επιτραπεί στις υποψήφιες εταιρείες να διατηρούν τους servers τους σε χώρες εκτός Ευρώπης, με αποδεκτό status GDPR.

    Όπως τονίζουν με δεδομένο ότι η Επιτροπή Παιγνίων δεν θα έχει mirror servers  για τα επόμενα δύο χρόνια, το “παραθυράκι” αυτό, που θα επιτρέψει να έχουν οι πάροχοι servers εκτός Ευρώπης, ουσιαστικά στερεί στην  Επιτροπή τη δυνατότητα να ελέγχει τα στοιχεία τους. Κι αυτό, γιατί οι χώρες εκτός Ευρώπης, με αποδεκτό status GDPR  δεν δεσμεύονται με συμφωνία ανταλλαγής φορολογικών πληροφοριών όπως οι ευρωπαϊκές. Κάτι τέτοιο σημειώνουν μπορεί να δημιουργήσει κίνητρο και σε άλλους παρόχους να επιλέξουν να μεταφέρουν τους servers τους εκτός Ευρώπης για να μην μπορούν να ελεγχθούν.

    Το GoLive θα ξεκινήσει από τους νεοεισερχόμενους

    Σημειώνεται ότι πληροφορίες από την Επιτροπή Παιγνίων, ανέφεραν στο mononews.gr ότι οι πρώτες άδειες θα δοθούν το Μάιο  και στις νέες εταιρείες  θα δοθεί η δυνατότητα να λειτουργήσουν άμεσα, με δεδομένο ότι θα αποδεχτούν ότι δεν έχουν πρόβλημα να λειτουργήσουν με τους νέους όρους των μόνιμων αδειών (ενώ οι προσωρινοί δραστηριοποιούνται με τους παλιούς όρους). Μέχρι τέλος Μαΐου θα έχουν δοθεί και οι πρώτες άδειες σε όσους έχουν πλήρεις φακέλους από τους κατόχους προσωρινών αδειών.

    Επόμενο βήμα, αφού ελεγχθούν οι φάκελοι, δοθούν οι εγγυητικές από τις εταιρίες  και αποδοθούν και πληρωθούν οι άδειες, είναι να ξεκινήσει η προετοιμασία για να λειτουργήσουν (Go Live).  Ο Κανονισμός για το Ξέπλυμα Χρήματος πλέον είναι έτοιμος και αναμένεται να δημοσιευτεί σε ΦΕΚ και με βάση αυτόν πρέπει  να ετοιμαστούν οι νέες συμβάσεις των εταιρειών με τους πελάτες τους. Οι συμβάσεις αυτές πρέπει να ελεγχθούν από την Επιτροπή και αφού εγκριθούν θα είναι έτοιμα όλα για το Go Live. Η νέα σύμβαση θα περάσει στα συστήματα των εταιρειών και μετά θα είναι έτοιμες να λειτουργήσουν.

    Χρονικά το Go Live για τις υπόλοιπες εταιρείες, θα γίνει μετά την ολοκλήρωση του EURO2021, μετά τις 11 Ιουλίου και ενδεχομένως 1/8/2021 για διάφορους νομικούς λόγους.

    Για δύο χρόνια δεν θα έχει servers η Επιτροπή Παιγνίων

    Το Go Live όμως των προσωρινών παρόχων θα γίνει… πολύ πριν η Επιτροπή Παιγνίων αποκτήσει τους πολυπόθητους servers από τους οποίους αυτόματα θα παρακολουθούνται τα δεδομένα των εταιρειών. Μάλιστα όπως αναφέρουν πληροφορίες, οι servers αυτοί δεν έχουν ποτέ παραγγελθεί και εκτιμάται ότι θα φτάσουν στην Επιτροπή σε… 2 χρόνια.

    Το Φεβρουάριο, έστειλε η Επιτροπή την περιγραφή του έργου (δημιουργία data center) για να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, προϋπολογισμού 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ ακόμη δεν έχει καν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός. Από το νόμο η προθεσμία για να δημιουργηθεί το data center, είναι ένας χρόνος  αλλά υπολογίζεται ότι δεν μπορεί να γίνει σε λιγότερο από 1,5 χρόνο.

    Ακολουθεί ολόκληρη η Επιστολή της Ένωσης Εταιρειών Διαδικτυακών Παιγνίων στην ΕΕΕΠ.

    Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,
    Με την παρούσα επιστολή και με την ιδιότητα της συλλογικής εκπροσώπησης εταιρειών διαδικτυακών παιγνίων που κατέχουν ποσοστό άνω του 90% της αγοράς στην Ελλάδα, θα θέλαμε να σας εκφράσουμε την αντίθεσή των εταιρειών της ελληνικής αγοράς στην προώθηση σημαντικών αλλαγών/εξαιρέσεων από την ΕΕΕΠ, οι οποίες στη διαδικασία της τελικής ρύθμισης της αγοράς, θεωρούμε ότι υποβαθμίζουν, εκ των πραγμάτων, το ίδιο το νέο πλαίσιο λειτουργίας της.
    Συγκεκριμένα, προωθείται από την ΕΕΕΠ μια σημαντική εξαίρεση στην υποχρέωση από τον κανονισμό για την εγκατάσταση τόσο των υποψηφίων για αδειοδότηση εταιρειών αλλά και των main server τους, εντός χώρας της
    Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου. Η εξαίρεση αυτή, εφόσον εγκριθεί, θα δίνει τη δυνατότητα για λήψη άδειας παροχής τυχερών παιγνίων στο διαδίκτυο στην Ελλάδα και σε εταιρείες με εγκατάσταση (τόσο των εταιρειών όσο και των main server τους) σε χώρες εκτός της ΕΕ και του ΕΟΧ, αρκεί οι χώρες αυτές να έχουν ενταχθεί σε καθεστώς επαρκούς (adequate) GDPR status. Όπως είναι εύκολα αντιληπτό, η δυνατότητα αυτή βάλει ευθέως κατά της βασικής θεώρησης του νέου κανονιστικού πλαισίου για άμεσο έλεγχο των εταιρειών που θα
    λειτουργούν με άδεια από την ΕΕΕΠ, όπως επίσης βάλει και κατά του στόχου της απόλυτης διαφάνειας στην λειτουργίας τους. Ταυτόχρονα δε, προσκρούει στον πυρήνα των πολιτικών της ΕΕ για την προστασία του καταναλωτικού κοινού στον ευαίσθητο τομέα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
    Η βασική υποχρέωση των εταιρειών για διατήρηση των server τους εντός χώρας της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του ΕΟΧ, δίνει τη δυνατότητα για παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο τόσο των εσόδων τους όσο και όλων των κινήσεων που πραγματοποιούνται, διασφαλίζοντας τόσο τα δημόσια έσοδα και το υπεύθυνο παιχνίδι, όσο και τον ίδιο τον υγιή ανταγωνισμό, δεδομένου ότι η εκμηδένιση της δυνατότητας φοροδιαφυγής δημιουργεί εκ των πραγμάτων ίδιους όρους για όλες τις εταιρείες που θα λειτουργούν με άδεια στην Ελλάδα. Και βέβαια με έναν τρόπο που η προστασία των προσωπικών δεδομένων που διασφαλίζει το νέο ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο, δεν θα θίγεται ούτε θα μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο.
    Η χαλάρωση του βασικού αυτού όρου του κανονισμού, στην περίπτωση που υιοθετηθεί τελικά από τον Υπουργό Οικονομικών (αφού πρόκειται για αλλαγή του ισχύοντος κανονισμού), θα πρέπει να συνοδεύεται από τη ρητή πρόβλεψη για άμεση δυνατότητα ελέγχου και πρόσβασης στους main server των εταιρειών, με υπογραφή σύμβασης συνεργασίας μεταξύ της ΕΕΕΠ και της εκάστοτε ρυθμιστικής αρχής της χώρας εγκατάστασης, καθώς και από τη
    δυνατότητα για άμεσο, real time audit από την ΕΕΕΠ, στα ίδια πρότυπα που έχουν εφαρμόσει άλλες ευρωπαϊκές χώρες (όπως για παράδειγμα η Δανία), διαφορετικά δεν θα διασφαλίζεται η διαφάνεια και η ισονομία, πράξη που
    δεν μπορεί από το να μας βρίσκει αντίθετους.
    Παράλληλα, είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι προωθείται μία ακόμη σημαντική εξαίρεση, αυτή της έναρξης λειτουργίας νέων παρόχων στην Ελληνική αγορά πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας αδειοδότησης για τις υπόλοιπες εταιρείες που δραστηριοποιούνται ήδη νόμιμα στην Ελλάδα σύμφωνα με το μεταβατικό καθεστώς, είτε απευθείας είτε ως sublicensees, και που έχουν καταθέσει φάκελο για έκδοση αδείας νόμιμα και τυπικά. Πολλές
    φορές δε, αρκετούς μήνες πριν από τους νέους παρόχους.
    Είναι πρόδηλο ότι η δυνατότητα που προτίθεστε να δώσετε σε αυτές τις εταιρείες, να ξεκινήσουν άμεσα τη λειτουργία τους είτε εφαρμόζοντας τον νέο κανονισμό είτε τον σημερινό μεταβατικό (έχοντας όμως ως δεδομένο ότι
    το μεταβατικό καθεστώς που όρισε ο Νόμος 4635/2019, άρθρο 203, δεν δίνει αυτήν την δυνατότητα σε καμία άλλη εταιρεία πλην των με κάθε τρόπο νομίμως λειτουργούντων μέχρι και την ψήφιση του Νόμου) και ενώ η διαδικασία αδειοδότησης για τις εταιρείες που λειτουργούν ήδη στην Ελλάδα ακολουθεί το χρονοδιάγραμμα που η ΕΕΕΠ έχει θέσει, δημιουργεί προφανείς συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και όχι μόνο.
    Εμείς, οι εταιρείες που δραστηριοποιούμαστε στην Ελλάδα με το μεταβατικό καθεστώς, έχουμε καταθέσει εδώ και αρκετούς μήνες όλα τα απαραίτητα στοιχεία και δικαιολογητικά που συνθέτουν τον φάκελο για την αδειοδότησή
    μας και ακολουθώντας το χρονοδιάγραμμα που εσείς έχετε θέσει και έχουμε αποδεχτεί, θα ενταχθούμε στο νέο καθεστώς λειτουργίας (go Live Date), την 1η Αυγούστου 2021.

    Η δυνατότητα σε νέους παρόχους να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους πριν από την ημερομηνία αυτή, θα δημιουργήσει μια σοβαρή εξαίρεση στην αγορά, χωρίς να γίνεταιπροφανές το όφελος που θα προκύψει, πέρα αυτού που αποδίδεται στις νέες εταιρείες.
    Σε μια χρονική συγκυρία όπου κατόπιν των αποφασιστικών πρωτοβουλιών της Κυβέρνησης επίκειται η τελική ρύθμιση της αγοράς και η έκδοση των νέων αδειών, θεωρούμε τη διαβούλευση και τη συνεργασία της ΕΕΕΠ με τις
    εταιρείες του κλάδου για τόσο σημαντικές αλλαγές, ως βασική προϋπόθεση για την εύρυθμη και διαφανή λειτουργία του νέου κανονιστικού πλαισίου, κάτι που θεωρούμε ότι επιδιώκουμε και οι δύο πλευρές.
    Στη βάση των παραπάνω θα θέλαμε τον προγραμματισμό άμεσης συνάντησης, έτσι ώστε αφενός να έχουμε την ευκαιρία να εκθέσουμε τις απόψεις μας και αφετέρου να μας αιτιολογήσετε από την πλευρά σας την σκοπιμότητα των συγκεκριμένων αλλαγών. Επιπλέον και σε κάθε περίπτωση, θα θέλαμε να μας διευκρινίσετε:
    – τον τρόπο με τον οποίο η ΕΕΕΠ σκοπεύει να ελέγξει την λειτουργία των εταιρειών που θα αδειοδοτηθούν
    πρόωρα, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η τήρηση του νόμου και των κανονισμών.
    – τον τρόπο και την μέθοδο με τα οποία η ΕΕΕΠ και οι ελληνικές φορολογικές αρχές θα ελέγξουν τις εταιρείες
    εκείνες που θα αποκτήσουν άδεια σε χώρες εκτός ΕΕ και ΕΟΧ αλλά με adequate GDPR status.
    – τη διαδικασία και το πλαίσιο με τα οποία θα επιτραπεί στις εταιρείες που θα αδειοδοτηθούν πρόωρα να
    προβληθούν διαφημιστικά, δεδομένου ότι η υποβολή και έγκριση ενός διαφημιστικού πλάνου διαρκεί, σύμφωνα με τη μέχρι σήμερα εμπειρία και πρακτική, τουλάχιστον ένα μήνα, χρόνος που θα προσεγγίζει, αν
    όχι θα υπερβαίνει τον χρόνο μετάβασης από το σημερινό κανονιστικό πλαίσιο στο νέο.
    Τους τελευταίους μήνες, λίγο πριν την ολοκλήρωση της αδειοδότησης, έχει γίνει ένας σημαντικός αριθμός αλλαγών τόσο στην φορολόγηση των παιχνιδιών όσο και στο κανονιστικό πλαίσιο που θα ισχύσει, αλλαγές για τις οποίες δεν προϋπήρξε κανένας διάλογος με τις εταιρείες του κλάδου μας.
    Είναι αυτονόητο ότι ο αιφνιδιασμός οποιουδήποτε κλάδου της αγοράς δημιουργεί ανησυχία αλλά και αβεβαιότητα.
    Οι εταιρείες του κλάδου μας καλούνται να επενδύσουν σημαντικά ποσά σε κεφάλαια και ανθρώπινο δυναμικό και προφανές είναι ότι αυτές οι επενδύσεις επιθυμούμε να γίνουν σε ένα περιβάλλον σταθερότητας και ίσων όρων.
    Με ιδιαίτερη εκτίμηση,
    Για την Ελληνική Ένωση Εταιρειών Παιγνίων στο Διαδίκτυο,
    Kaizen Gaming International / Stoiximan
    Lucky Stream ltd / Bet365
    Entain / BWIN / Sportingbet / Vistabet
    Interwetten
    Netbet
    Winmasters

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ