• Ενέργεια

    Φυσικό αέριο: Η έκρηξη των τιμών στην Ευρώπη αλλάζει τη ρότα των τάνκερ μεταφοράς LNG – Ζοφερές εκτιμήσεις και για το 2022

    • NewsRoom
    Το πλοίο Minerva Chios φαίνεται να είναι ένα από τα τάνκερ μεταφοράς LNG που άλλαξαν πορεία προκειμένου να εκφορτώσουν στην Ευρώπη

    Το πλοίο Minerva Chios φαίνεται να είναι ένα από τα τάνκερ μεταφοράς LNG που άλλαξαν πορεία προκειμένου να εκφορτώσουν στην Ευρώπη


    Με το φυσικό αέριο να… καλπάζει στην Ευρώπη, τα τάνκερ που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αλλάζουν ρότα ενώ βρίσκονται εν πλω, προκειμένου να ανεφοδιάσουν τους Ευρωπαίους καταναλωτές που είναι πρόθυμοι να πληρώσουν το κάτι -πολύ- παραπάνω για να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προμήθειες.

    Η τιμή του φυσικού αερίου άγγιξε χθες, Τρίτη, τα 182 ευρώ ανά μεγαβατώρα, καθώς, μεταξύ άλλων, σταμάτησε η ροή ρωσικού αερίου σε έναν βασικό αγωγό.

    Για ένα μεγάλο μέρος του έτους, όπως επισημαίνουν σε δημοσίευμά τους και οι FT, Κίνα, Ιαπωνία και Νότια Κορέα οδηγούσαν τη ζήτηση στην αγορά LNG, το οποίο χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Με τις αποθήκες, όμως, να έχουν πλέον γεμίσει στην  Ασία, τα μη δεσμευμένα φορτία που κατευθύνονταν προς την Ασία κάνουν στροφή προς την Ευρώπη, προκειμένου να εκμεταλλευτούν την κατακόρυφη αύξηση των τιμών και της ζήτησης.

    Σύμφωνα με στοιχεία της Platts, η διαφορά στις τιμές του φυσικού αερίου μεταξύ Ευρώπης και Ασίας είναι σήμερα η μεγαλύτερη που έχει καταγραφεί ποτέ ιστορικά. Είναι ενδεικτικό ότι η τιμή άμεσης παράδοσης (spot) του LNG στην Ευρώπη κινείτο γύρω στα 48,5 δολάρια ανά εκατομμύριο BTU, έναντι 41 δολαρίων ανά Mmbtu στην Ασία. Κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου και του Νοεμβρίου, οι τιμές στην Ασία ήταν κατά μέσον όρο 5 δολάρια ανά Mmbtu πάνω από τις τιμές στην Ευρώπη, ανέφερε η Platts.

    «Η μεγάλη αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου στην Ευρώπη προκαλεί αλλαγές στις κινήσεις των φορτίων που βλέπουμε σπάνια», ανέφερε ο Άλεξ Φρόλι, αναλυτής της εταιρείας συμβούλων και αναλύσεων ICIS, που παρακολουθεί τα τάνκερ LNG. Υπάρχουν πλοία που κατευθύνονταν προς την Ασία και πλέον βάζουν ρότα για ευρωπαϊκά λιμάνια, ενώ καταγράφηκε και η πρώτη αποστολή αυστραλιανού LNG προς την Ευρώπη εδώ και πάνω από μία δεκαετία.

    Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί το τάνκερ μεταφοράς LNG Minerva Chios, της Minerva Gas του εφοπλιστή Ανδρέα Μαρτίνου, το οποίο στις 15 Δεκεμβρίου κατευθυνόταν ανατολικά, ευρισκόμενο κοντά στην Ινδία, αλλά έκανε στροφή και πλέον κατευθύνεται προς τη διώρυγα του Σουέζ, γεγονός που, σύμφωνα με τον Φρόλι, δείχνει πως θα παραδώσει στην Ευρώπη.

    Ένα δεύτερο πλοίο με αμερικανικό LNG έκανε στροφή κοντά στον πορθμό της Μαλάκκα την περασμένη εβδομάδα, ενώ ένα τρίτο πλοίο αναμένεται να παραδώσει αυστραλιανό LNG στην Βαρκελώνη στις 24 Δεκεμβρίου, αφού παρέδωσε πριν από μέρες το μεγαλύτερο μέρος του φορτίου του στην Κίνα.

    Σύμφωνα με τον Torbjorn Tornqvist, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της Gunvor, του μεγαλύτερου ανεξάρτητου trader LNG στον κόσμο, αυτόν τον μήνα αναμένεται να δούμε να κατευθύνονται στην Ευρώπη 15 με 20 φορτία επιπλέον της κανονικής ροής και αντίστοιχο αριθμό και τον Ιανουάριο.

    Κίνδυνος και για το 2022

    Όπως λέει ο Tornqvist, χωρίς τα φορτία αυτά η κατάσταση σε επίπεδο προσφοράς θα μπορούσε να γίνει πολύ σοβαρή, ανάλογα και με τον καιρό. Τα αποθέματα είναι ήδη χαμηλά και θα είναι εξαιρετικά χαμηλά μέχρι το τέλος του χειμώνα.

    Η τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη διατηρείται σήμερα, Τετάρτη, στα 176 δολάρια ανά μεγαβατώρα, μετά το άλμα που σημείωσε χθες εν μέσω αναφορών ότι οι ροές φυσικού αερίου μέσω του κρίσιμου αγωγού Γιαμάλ-Ευρώπη, που μεταφέρει ρωσικό αέριο στη Γερμανία, κατευθύνονταν ανατολικά για δεύτερη ημέρα στη σειρά, ενώ το ψύχος στην Ευρώπη έχει αρχίσει να δείχνει για τα καλά τα δόντια του. Κι όλα αυτά ενώ δεν υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές σε τέτοιο επίπεδο που να μπορούν να αναπληρώσουν την έλλειψη.

    Στο μεταξύ, οι καθυστερήσεις στην έγκριση του αγωγού Nord Stream 2, που κάποιοι αναλυτές δεν περιμένουν να μπει σε λειτουργία πριν από τον Σεπτέμβριο του 2022 και ο κίνδυνος μείωσης της προσφοράς εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων στην ανατολική Ευρώπη εντείνουν ακόμη περισσότερο την κρίση – τη σοβαρότερη που έχει αντιμετωπίσει στην ιστορία της η Ευρώπη με το φυσικό αέριο.

    Και με τις εισαγωγές να κινούνται σε χαμηλά επίπεδα και τα αποθέματα να εξαντλούνται, οι επενδυτές φοβούνται πλέον πως η κρίση του φυσικού αερίου θα έχει συνέχεια, επηρεάζοντάς μας και του χρόνου τον χειμώνα.



    ΣΧΟΛΙΑ