• Business

    Elpedison: Οι 4+1 λόγοι για το «βελούδινο διαζύγιο» HelleniQ Energy και Edison

    Ανδρέας Σιάμισιης, Helleniq Energy - Andrea Testi, Elpedison

    Ανδρέας Σιάμισιης, Helleniq Energy – Andrea Testi, Elpedison


    Πολιτισμένο χωρισμό επιδιώκουν η HelleniQ Energy και Edison στην Elpedison, όπως έγραψε χθες και ο wiseman.

    Το αξιοσημείωτο είναι πως το αδιέξοδο στην κοινή μετοχική τους πορεία ήρθε μετά το «θετικό» σήμα από market test για το FSRU Θεσσαλονίκης το οποίο οι ιταλοί δεν βλέπουν με καλό μάτι, προφανώς επειδή υπάρχει και η «ιταλική» Ρεβυθούσα, άσχετα αν ανήκει σε άλλο ιταλικό όμιλο.

    Δεύτερη αιτία είναι ότι από τη  λίστα των 7 εταιρειών, των οποίων οι αιτήσεις κόπηκαν από τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για standalone μπαταρίες κόπηκε η  Elpedison, μόνο και μόνο επειδή είχε επιτύχει η Helleniq Energy, γεγονός που δημιούργησε σύγκρουση συμφερόντων.

    Αυτό φαίνεται να εξέθεσε τον ιταλό πρόεδρο της Elpedison κ. Andrea Testi στα μάτια των μετόχων του στην Ιταλία. Άλλωστε η θητεία του κ.Τέστι, που ήταν υπέρμαχος της κοινής πορείας των δύο ομίλων στην Elpedison, λήγει οσονούπω και δεν υπάρχουν άλλοι να υπερασπιστούν τη σημερινή μετοχική σύνθεση.

    Τρίτη και πολύ βασική αιτία τριβής των μετόχων είναι η κατασκευή της νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 826 MW στη Θεσσαλονίκη.

    Ο επικεφαλής της HelleniQ Energy, Ανδρέας Σιάμισιης θεωρεί ακρογωνιαίο λίθο ανάπτυξης τη συγκεκριμένη μονάδα, αλλά οι ιταλοί αντιδρούν και αρνούνται τη συγχρηματοδότηση. Σύμφωνα με πηγές του ελληνικού ομίλου, η νέα μονάδα θα είναι εξαγωγική προς τα Βαλκάνια, όπου επίσης εξάγουν ρεύμα απευθείας από τη χώρα του Κολοσσαίου και της Cinecitta, μεγάλοι ιταλικοί όμιλοι όπως η ENEL και η Ιtalgas που ασκούν επιρροή στα ιταλικά πράγματα.

    «Άρα η νέα μονάδα στη Θεσσαλονίκη θα τους χαλάσει το παιχνίδι και για το λόγο αυτό την υπονομεύουν» παρατηρούν υψηλόβαθμες ενεργειακές πηγές.

    Τέταρτη αλλά όχι έσχατη αιτία διαφωνιών είναι η εμπορική πολιτική της Elpedison σε ρεύμα και φυσικό αέριο. Η μεν διοίκηση Σιάμισιη προκρίνει δυναμική ανάπτυξη στην αγορά που προϋποθέτει και άλλες επενδύσεις και φυσικά εκροές, αλλά οι ιταλοί έχουν χαράξει αμυντική γραμμή και λένε, σύμφωνα με πληροφορίες: «να κινηθούμε προς το παρόν με αυτά που έχουμε διότι η εποχή είναι δύσκολη ανταγωνιστικά και βλέπουμε σε 1-2 χρόνια αν θα επεκταθούμε».

    Επίσης (και αυτός είναι ο συμπληρωματικός λόγος τριβής) οι ιταλοί γκρινιάζουν διαρκώς προς τον κο Σιάμισιη ότι «στις πωλήσεις προς νοικοκυριά και επιχειρήσεις μας κάνει αντίπραξη μία άλλη …δική σου θυγατρική η «ΔΕΠΑ-Εμπορίας» με τη «Φυσικό Αέριο» άρα εσύ έχεις διπλή διέξοδο ενώ εμείς όχι».

    Προφανώς υπάρχει μεγάλη δόση υπερβολής στις ιταλικές αιτιάσεις αλλά αρκούν όλα αυτά για να οδηγήσουν HelleniQ Energy και Edison σε δρόμους χωριστούς.

    Απομένει να δούμε ποιος θα εξαγοράσει ποιόν, αλλά οι γνωρίζοντες στοιχηματίζουν πως η HelleniQ Energy τελικά θα εξαγοράσει το ποσοστό της Edison στην κοινή εταιρία ώστε να μείνει μόνη στην ηλεκτροπαραγωγή, την προμήθεια και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου.

    Οι διαπραγματεύσεις εκτός απροόπτου θα καταλήξουν μέσα στο επόμενο δίμηνο ώστε να λήξει μία σχέση 15ετίας. Το μετοχικό σχήμα 50% – 50% των δύο εταίρων  ξεκίνησε το 2009, όταν αποχώρησε ο τρίτος εταίρος η Ελλάκτωρ.

    Θυμίζουμε πως η HelleniQ Energy ελέγχει στην Elpedison το 50% αλλά βρίσκεται και στη ΔΕΠΑ Εμπορίας με 35%. Η τελευταία έχει δραστηριότητα στην εμπορία φυσικού αερίου αλλά και στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου μέσω της θυγατρικής «Φυσικό Αέριο Ελλάδος» ενώ το 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ.

    Το χαρτοφυλάκιο της Elpedison

    Η Elpedison έχει στο χαρτοφυλάκιο της, την πρώτη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής ρεύματος με φυσικό αέριο εκτός ΔΕΗ.

    Το 2003 ο τότε όμιλος ΕΛΠΕ υπό τον Αθανάσιο Καραχάλιο, ίδρυσε την ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΕΝΘΕΣ) με σκοπό την κατασκευή της μονάδας ηλεκτρικής παραγωγής ισχύος 400 MW. Ολοκληρώθηκε το 2005.

    Το 2006 η Elpedison, παλαιά και παραδοσιακή εταιρία με έτος ίδρυσης το 1884, εισέρχεται στο σχήμα ΗΛΕΚΤΡΟΠΑΡΑΓΩΓΗ ΘΙΣΒΗΣ το οποίο είχαν συστήσει η Ελλάκτωρ με τη Χαλκόρ για την κατασκευή μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο ισχύος 420 MW.

    Το 2009 η ΕΝΘΕΣ απορροφά την ΗΛΕΚΤΡΟΠΑΡΑΓΩΓΗ ΘΙΣΒΗΣ ΑΕ και μετονομάζεται σε ELPEDISON ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΕ, με διεθνή διακριτικό τίτλο ELPEDISON Power SA. Η μετοχική σύνθεση περιλαμβάνει τις εταιρείες ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, EDISON, ΕΛΛΑΚΤΩΡ & ΧΑΛΚΟΡ.

    Η ELPEDISON BV – που αποτελεί κοινοπραξία των ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ με 50% & EDISON με 50% – ελέγχει το 75,78%

    Το 2019 ολοκληρώνεται η δεύτερη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής. Στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας η Elpedison έχει μερίδιο αγοράς 5,89%, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ για τον Ιανουάριο.

    Το θετικό «market test» για το σταθμό ΥΦΑ Θεσσαλονίκης

    Τον Ιανουάριο φέτος καταγράφηκε σημαντικό  ενδιαφέρον  για τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η  διαδικασία της μη δεσμευτικής φάσης του market test ολοκληρώθηκε επιτυχώς  με συμμετοχή από διεθνείς εταιρείες. Το ειδικό  report απεστάλη στη ΡΑΑΕΥ.

    Η τελική επενδυτική απόφαση για το έργο αναμένεται αργά το φθινόπωρο και  θα μεσολαβήσει η δεσμευτική φάση και μελέτες που αφορούν το έργο.

    Το “Thessaloniki FSRU” που περιλαμβάνει έναν υπεράκτιο τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου αποτελούμενο από δύο πλοία, ένα FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) και ένα FSU (Floating Storage Unit), θα τοποθετηθεί στον Θερμαϊκό κόλπο σε απόσταση 4,4 χλμ. από το σημείο προσαιγιάλωσης του υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου.

    Τα  δύο πλοία, θα έχουν συνδυασμένη αποθηκευτική ικανότητα μεταξύ 250.000 m3 και 280.000 m3, ενώ η ονομαστική ικανότητα αεριοποίησης θα είναι περίπου 150 GWh/ημέρα.

    Να σημειωθεί πως εκτός από την Ρεβυθούσα, υπάρχει το FSRU της Αλεξανδρούπολης της εταιρείας Gastrade, όπου στις 20 Ιανουαρίου αναμένεται το πρώτο φορτίο LNG και φυσικά η Διώρυγα Gas, του ομίλου Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας.

    Παράλληλα δύο πλοία θα χρησιμοποιηθούν στο σχεδιαζόμενο πλωτό τερματικό LNG της Elpedison στη Θεσσαλονίκη, όπως προβλέπεται σε απόφαση τροποποίησης της σχετικής άδειας.

    Η  εταιρεία θα έχει ένα πλοίο μόνο για αποθήκευση αερίου (FSU) και ένα  αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU). Θα έχουν συνολική χωρητικότητα 270-280.000 κ.μ. LNG  από 170.000 κ.μ. LNG αρχικά, ενώ έγινε μετατόπιση της χωροθέτησης κατά 150 μέτρα δυτικά.

    Το πλωτό τερματικό θα εγκατασταθεί στην περιοχή του Θερμαϊκού Κόλπου σε απόσταση περίπου 3,45 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και περίπου 3,12 χιλιόμετρα ανατολικά της πλησιέστερης δυτικής ακτογραμμής.

    Διαβάστε επίσης:

    Χρήστος Μεγάλου: Ο top τραπεζίτης που στα γενέθλιά του έσωσε την Τράπεζα Πειραιώς – Άρθρο παρέμβαση
    Ερυθρά Θάλασσα: Βίντεο ντοκουμέντο από τη διάσωση του πληρώματος του True Confidence
    ΟΠΑΠ: Την Παρασκευή η πρώτη κλήρωση του Eurojackpot στην Ελλάδα – Κέρδη μέχρι και 120 εκατ. ευρώ
     



    ΣΧΟΛΙΑ