ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με προσδοκίες, στέκεται απέναντι στον ΟΤΕ η ΔΕΗ, έτοιμη να διεκδικήσει μερίδιο στη χονδρική οπτικής ίνας και στις ευρυζωνικές υπηρεσίες ενώ ταυτόχρονα το επιτυχημένο marketplace που έχει διαμορφώσει ο ΟΤΕ με τις υπηρεσίες Cosmote αποτελούν πρότυπο για τη μελλοντική της ανάπτυξη και της ΔΕΗ, αλλά και ένα επόμενο πεδίο ανταγωνισμού.
Ο ανταγωνισμός ΔΕΗ και ΟΤΕ που μόλις ξεκινά από την χονδρική, θα εξελιχθεί τα επόμενα χρόνια και σε άλλες υπηρεσίες, καθώς οι δύο πρώην δημόσιοι γίγαντες έχουν τον ίδιο άσσο στο μανίκι τους:
Το μεγάλο πελατολόγιο και το ισχυρό brand name συνώνυμο κύρους και αξιοπιστίας για τους πελάτες τους.
Οι δύο εταιρείες, ΔΕΗ και ΟΤΕ με αφετηρίες διαφορετικές, έχουν αρκετά κοινά, τόσο επειδή στο μέλλον η σύγκλιση ενέργειας και τεχνολογίας αλλάζει τα δεδομένα, όσο και γιατί και οι δύο έχουν το ίδιο μεγάλης αξίας περιουσιακό στοιχείο: το μεγάλο πελατολόγιο και την εμπιστοσύνη.
Στο πελατοκεντρικό μοντέλο της βασίζεται η μελλοντική ανάπτυξη της ΔΕΗ από μια εταιρεία ενέργειας σε ένα marketplace πολλαπλών υπηρεσιών, όπως το έχει ήδη κάνει ο ΟΤΕ.
Ο ανταγωνισμός στις τηλεπικοινωνίες είναι μονο η αρχή…
Η ΔΕΗ φέρνει τον ανταγωνισμό στις τηλεπικοινωνίες
Παρότι ήδη υπάρχουν τρεις παίκτες στις τηλεπικοινωνίες, το θερμόμετρο του ανταγωνισμού ανεβαίνει τώρα με την είσοδο της ΔΕΗ. Κι αυτό γιατί μέχρι σήμερα οι Vofadone και Wind ήταν οι πελάτες χονδρικής του ΟΤΕ, που τους παρείχε την υπηρεσία που οι δύο εταιρείες ακολούθως διαθέτουν στη λιανική.
Για πρώτη φορά οι δύο εταιρείες-πελάτες του ΟΤΕ έχουν επιλογή, να μισθώσουν αντίστοιχη υπηρεσία, internet only, σε χαμηλότερη τιμή από τη ΔΕΗ.
Ουσιαστικά, αν το επιλέξουν θα έχουν τη δυνατότητα να λανσάρουν και αυτές στην αγορά προϊόντα internet only χωρίς σταθερό και κινητό μαζί, όπως γίνεται σήμερα, σε ανταγωνιστική τιμή.
Το ερώτημα είναι αν εμπορικά θα υπάρξει ενδιαφέρον για γρήγορη σύνδεση ιντερνετ χωρίς σταθερή και κινητή τηλεφωνία, και οι πρώτες απαντήσεις από τις έρευνες είναι θετικές.
Κι αυτό γιατί, όπως αναφέρουν πηγές, το καταναλωτικό κοινό, που χρησιμοποιεί κατά κόρων πλατφόρμες streaming με συνδρομητικές υπηρεσίες, και μπορεί να έχει και τηλέφωνο μέσω wifi κυρίως θέλει μια καλή και γρήγορη σύνδεση ιντερνετ.
Το σχέδιο της ΔΕΗ είναι να κάνει προσβάσιμο σε περισσότερους το γρήγορο ίντερνετ αλλάζοντας τα δεδομένα τόσο στην ενέργεια όσο και στις τηλεπικοινωνίες.
Το πλεονέκτημα ανάπτυξης δικτύου οπτικών ινών γρήγορα και με χαμηλό κόστος πάνω στο υπέργειο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ, δημιουργεί μεγάλα περιθώρια κέρδους στις νέες υπηρεσίες της ΔΕΗ, διευρύνει την αγορά της οπτικής ίνας και “πετάει το γάντι” στον ΟΤΕ και με τις ανταγωνιστικές τιμές χονδρικής διεκδικεί πελάτες και στη χονδρική.
Κι αυτό γιατί οι ανταγωνιστικές τιμές που φέρνει η ΔΕΗ στη λιανική, δείχνουν στους πελάτες του ΟΤΕ στην οπτική ίνα, πόσο ανταγωνιστική είναι η πρότασή της.
Σημειώνεται ότι η 100% θυγατρική της ΔΕΗ, ΔΕΗ FiberGrid διαθέτει στη ΔΕΗ την υπηρεσία χρήσης της οπτικής ίνας σε τιμές χονδρικής, τέτοιες που επιτρέπουν στη ΔΕΗ να εξασφαλίσει ένα ικανοποιητικό περιθώριο κέρδους και να προσφέρει σημαντικά χαμηλότερες τιμές από τον ανταγωνισμό.
Με ανταγωνιστικό πλεονέκτημά της την ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών στο υπέργειο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ με πολύ χαμηλότερο κόστος από τον ΟΤΕ που αναπτύσσει υπόγειο δίκτυο, μπορεί να προσφέρει πολύ πιο γρήγορα και πιο ανταγωνιστικά γρήγορο ίντερνετ στη χονδρική και τη λιανική.
Η στρατηγική αυτή εξυπηρετεί δύο στόχους για τη ΔΕΗ. Πρώτον, επιδιώκει τη διαφοροποίηση των εσόδων της σε μια εποχή που η ενεργειακή αγορά γίνεται ολοένα και πιο ανταγωνιστική και οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος δέχονται πιέσεις.
Δεύτερον, επιτρέπει στη ΔΕΗ να εκμεταλλευτεί το πλεονέκτημα που της προσφέρει η ήδη υπάρχουσα γεωγραφική κάλυψη του δικτύου της, μειώνοντας έτσι σημαντικά το κόστος εγκατάστασης τηλεπικοινωνιακής υποδομής σε περιοχές που δύσκολα προσεγγίζονται από άλλους παρόχους.
ΔΕΗ FiberGrid: Με 900 εκ. επενδύσεις σε 3 εκ. νοικοκυριά
Η μυστική δύναμη της ΔΕΗ είναι η ΔΕΗ FiberGrid, η 100% θυγατρική του Ομίλου ΔΕΗ, που έχει αναλάβει την ανάπτυξη του δικτύου οπτικών ινών και πρόκειται να επενδύσει επιπλέον 400 εκ. μέχρι το 2028, εκτός από τη ΔΕΗ έχει και άλλους πελάτες, στους οποίους μισθώνει είτε την οπτική ίνα είτε την υπηρεσία.
Μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια, η FiberGrid επενδύει και κατασκευάζει οπτικό δίκτυο σε περιοχές που καλύπτουν σήμερα 1,2 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις, δημιουργώντας ένα από τα πιο σύγχρονα και ταχύτερα αναπτυσσόμενα FTTH δίκτυα στην Ευρώπη.
Ήδη 600.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αριθμός που συνεχώς θα αυξάνεται, μπορούν να συνδεθούν άμεσα με το πλέγμα προηγμένων υπηρεσιών και τις υπερύψηλές ταχύτητες διασύνδεσης (με 100% 10Gbps δίκτυο σήμερα και με αρχιτεκτονική που επιτρέπει μελλοντικά ακόμη μεγαλύτερες ταχύτητες), που προσφέρονται από το δίκτυο της FiberGrid με δυνατότητα άμεσης σύνδεσης.
Η ανάπτυξη βασίζεται εξ’ ολοκλήρου σε νέα υποδομή, σχεδιασμένη και κατασκευασμένη από την αρχή για να εξασφαλίζει μέγιστες ταχύτητες, σταθερότητα και επεκτασιμότητα.
Η αρχιτεκτονική του δικτύου προβλέπει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ύπαρξη ανεξάρτητης οπτικής ίνας από κάθε νοικοκυριό και επιχείρηση μέχρι και την καμπίνα, εξασφαλίζοντας μέγιστη διαθεσιμότητα σήμερα και πλήρη επεκτασιμότητα στο μέλλον.
Η ανάπτυξη του δικτύου πραγματοποιείται με επαναχρησιμοποίηση των υφιστάμενων ενεργειακών υποδομών, μειώνοντας σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε σχέση με παραδοσιακά μοντέλα ανάπτυξης.
Η στρατηγική αυτή επιτρέπει στο ΔΕΗ Fiber να προσφέρει συνδέσεις υψηλής ποιότητας, βασισμένες σε δίκτυο που χτίζεται με μακροπρόθεσμο ορίζοντα, που στηρίζει ενεργά την ψηφιακή και ενεργειακή μετάβαση της Ελλάδας.
Εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης, έχουν ήδη ξεκινήσει να καλύπτονται αστικά κέντρα όπως η Πάτρα, ο Βόλος, τα Τρίκαλα και το Ηράκλειο, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες για την ανάπτυξη του δικτύου σε Λάρισα, Ιωάννινα, Καλαμάτα, Κόρινθο, Βέροια, Κοζάνη και Μεγαλόπολη.
Το μοντέλο ανάπτυξης του ΟΤΕ ως πρότυπο για τη ΔΕΗ
Παρότι η ΔΕΗ διεκδικεί μερίδιο σε δραστηριότητες του ΟΤΕ, η πορεία μετασχηματισμού του ΟΤΕ αποτελεί και πηγή έμπνευσης για τη δική της στρατηγική ανάπτυξης. Ο ΟΤΕ υπήρξε για δεκαετίες ένας γραφειοκρατικός δημόσιος οργανισμός, με όλες τις παθογένειες που χαρακτήριζαν τις ΔΕΚΟ στην Ελλάδα.
Ωστόσο, με την ιδιωτικοποίησή του και την είσοδο στρατηγικού επενδυτή, ο ΟΤΕ κατάφερε να να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της απελευθέρωσης της αγοράς τηλεπικοινωνιών και να εξελιχθεί σε έναν από τους πιο σύγχρονους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους της Ευρώπης, αξιοποιώντας τα μοναδικά του πλεονεκτήματα: το δίκτυο και το μεγάλο πελατειακό κοινό.
Επένδυσε σε νέες τεχνολογίες, περιόρισε το λειτουργικό κόστος, αναδιάρθρωσε το ανθρώπινο δυναμικό του και δημιούργησε νέες υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας, δημιουργώντας ένα επιτυχημένο marketplace, και ροές εσόδων από νέες δραστηριότητες.
Η ΔΕΗ, η οποία επίσης βρίσκεται σε φάση μετασχηματισμού, ακολουθεί τα βασικά στοιχεία αυτού του μοντέλου. Αναγνωρίζει ότι η βιωσιμότητά της εξαρτάται όχι μόνο από την παραγωγή και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και από την ικανότητά της να βγει μπροστά από τον ανταγωνισμό αξιοποιώντας και αυτή τα πλεονεκτήματα που της δίνει το δικό της δίκτυο (του ΔΕΔΔΗΕ στον οποίο διατηρεί 51%) και το μεγάλο της πελατολόγιο.
Το παράδειγμα του ΟΤΕ δείχνει στη ΔΕΗ τη σημασία της τεχνολογικής και οργανωτικής καινοτομίας, της στρατηγικής δημιουργίας νέων ροών εσόδων και της επένδυσης σε υποδομές με μέλλον, όπως είναι τα δίκτυα νέας γενιάς.
Η ΔΕΗ επιχειρεί λοιπόν να εφαρμόσει πρακτικές που βοήθησαν τον ΟΤΕ να αναπτυχθεί: επιδιώκει στρατηγικές συμμαχίες με διεθνείς εταίρους, εισάγει νέες ψηφιακές υπηρεσίες (όπως έξυπνα δίκτυα και ψηφιακούς μετρητές), και επενδύει σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως ακριβώς ο ΟΤΕ επένδυσε σε δίκτυα κινητής και σταθερής τηλεφωνίας επόμενης γενιάς.
Το ζητούμενο για τη ΔΕΗ είναι να αποκτήσει την ευελιξία και τον πελατοκεντρικό προσανατολισμό όπως το κατάφερε ο ΟΤΕ, ώστε να παραμείνει ανταγωνιστική σε ένα περιβάλλον όπου η τεχνολογία και η εξυπηρέτηση πελατών διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο.
Υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας: Υπεραξίες από τη δημιουργία marketplace
Σήμερα, ο ΟΤΕ λειτουργεί ως επιτυχημένο marketplace, παρέχοντας στους πελάτες του ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών εκτός του στενού πλαισίου των τηλεπικοινωνιών.
Για να δούμε που μπορεί να οδηγήσει τη ΔΕΗ το πελατοκεντρικό μοντέλο αρκεί να δούμε τι έχει πετύχει ο ΟΤΕ και πώς μέσω της εμπορικής του επωνυμίας COSMOTE, άρχισε σταδιακά να μετασχηματίζεται από έναν παραδοσιακό πάροχο επικοινωνίας σε έναν ολοκληρωμένο πάροχο ψηφιακών λύσεων.
Το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση ήταν η επέκταση σε υπηρεσίες πληροφορικής, cloud και data centers, παρέχοντας λύσεις για επιχειρήσεις και δημόσιους οργανισμούς.
Μέσα από συνεργασίες με μεγάλους διεθνείς ομίλους τεχνολογίας (π.χ. Microsoft, Cisco, SAP), ο ΟΤΕ προσέφερε ολοκληρωμένα πακέτα που συνδύαζαν τηλεπικοινωνιακή υποδομή και υπηρεσίες πληροφορικής.
Δημιουργία marketplace προϊόντων και υπηρεσιών
Πέρα από τις τεχνολογικές λύσεις για επιχειρήσεις, ο ΟΤΕ επένδυσε και σε προϊόντα και υπηρεσίες για τον τελικό καταναλωτή που υπερβαίνουν την τηλεπικοινωνία. Η στρατηγική του ΟΤΕ εστιάζει στη δημιουργία ενιαίας εμπειρίας για τον πελάτη.
Η αγορά, η υποστήριξη και η εξυπηρέτηση γίνονται μέσα από τα ίδια ψηφιακά κανάλια, ενισχύοντας τη σχέση εμπιστοσύνης και τη διατήρηση του πελάτη.
Ο μετασχηματισμός του ΟΤΕ σε marketplace βασίστηκε σε συγκεκριμένες στρατηγικές. Ο ΟΤΕ αξιοποίησε το γεγονός ότι εκατομμύρια Έλληνες τον γνωρίζουν και τον εμπιστεύονται για κρίσιμες υπηρεσίες (τηλεφωνία, ίντερνετ). Αυτό του έδωσε τη δυνατότητα να εισέλθει σε νέες αγορές ως αξιόπιστος ενδιάμεσος.
Ο ΟΤΕ δεν προσπάθησε να αναπτύξει μόνος του όλα τα προϊόντα. Αντίθετα, έστησε ένα δίκτυο συνεργασιών με κορυφαίες εταιρείες σε κάθε κλάδο (τεχνολογία, ασφάλειες, ψυχαγωγία), αναλαμβάνοντας τον ρόλο του συνδετικού κρίκου μεταξύ καταναλωτών και παρόχων.
Η στρατηγική αυτή αποτελεί ένα μοντέλο το οποίο και η ΔΕΗ θα μπορούσε να ακολουθήσει, με στόχο να αυξήσεις τις ροές εσόδων της αξιοποιώντας το μεγάλο της πελατόλόγιο.
Ενδεικτικά παραδείγματα των πρόσθετων υπηρεσιών του ΟΤΕ είναι:
Cosmote Insurance: Μέσω της πλατφόρμας αυτής, ο ΟΤΕ παρέχει τη δυνατότητα στους πελάτες του να συγκρίνουν και να αγοράσουν ασφαλιστικά προϊόντα (αυτοκινήτου, κατοικίας κ.λπ.). Το μοντέλο βασίζεται σε συνεργασίες με ασφαλιστικές εταιρείες, με τον ΟΤΕ να λειτουργεί ως marketplace που φέρνει σε επαφή τον πελάτη με την αγορά, αξιοποιώντας την εμπιστοσύνη και το εκτεταμένο πελατολόγιό του.
Cosmote Smart Home: Ο ΟΤΕ ανέπτυξε και προωθεί λύσεις για «έξυπνα σπίτια», προσφέροντας προϊόντα όπως κάμερες ασφαλείας, αισθητήρες κίνησης, συσκευές αυτοματισμού φωτισμού και θέρμανσης. Παράλληλα, παρέχει υπηρεσίες εγκατάστασης και τεχνικής υποστήριξης, δημιουργώντας ένα οικοσύστημα προϊόντων που ενσωματώνει τεχνολογίες τρίτων κατασκευαστών.
Cosmote Deals for You: Πρόκειται για πλατφόρμα προσφορών που δίνει στους πελάτες πρόσβαση σε εκπτώσεις και προνόμια σε συνεργαζόμενες επιχειρήσεις (ξενοδοχεία, εστιατόρια, καταστήματα λιανικής κ.ά.). Έτσι, ο ΟΤΕ λειτουργεί ως ενδιάμεσος που διευκολύνει συναλλαγές μεταξύ καταναλωτών και άλλων επιχειρήσεων.
Cosmote Fleet Management: Λύσεις παρακολούθησης και διαχείρισης στόλου οχημάτων για επιχειρήσεις.
Cosmote My Security: Υπηρεσίες ασφαλείας για σπίτια και επιχειρήσεις (συναγερμοί, κάμερες).
Cloud services: Υπηρεσίες φιλοξενίας δεδομένων, υπολογιστικού νέφους, backup, disaster recovery.
Data centers: Υποδομές για εταιρικά δεδομένα και εφαρμογές.
ICT λύσεις: Ολοκληρωμένα έργα πληροφορικής για δημόσιο και ιδιωτικό τομέα (π.χ. ψηφιακά έργα, λύσεις smart cities).
BOX (by Cosmote):Υπηρεσία online παραγγελίας φαγητού και καφέ. Μέσω του app ή του site του BOX, οι χρήστες μπορούν να παραγγείλουν από χιλιάδες καταστήματα (εστιατόρια, καφετέριες, ζαχαροπλαστεία). Το BOX λειτουργεί σε ανταγωνισμό με άλλες πλατφόρμες (π.χ. e-food, Wolt) και προσφέρει loyalty προγράμματα, κουπόνια και αποκλειστικές προσφορές.
Η ΔΕΗ εξελίσσεται σε έναν σύγχρονο Powertech οργανισμό
Ο Όμιλος ΔΕΗ θέλει να εξελιχθεί σε έναν σύγχρονο Powertech οργανισμό, που συνδυάζει τις ενεργειακές υποδομές με τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας. Από την παραγωγή και διανομή ενέργειας έως την ανάπτυξη δικτύων οπτικών ινών και την παροχή συνδεσιμότητας νέας γενιάς, η ΔΕΗ διαμορφώνει τον χάρτη των εθνικών υποδομών με όραμα, τεχνογνωσία και ευθύνη.
Η παρουσία της στη λιανική αγορά τηλεπικοινωνιών είναι μέρος μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής μετάβασης, που συνδέει την ενέργεια, τη συνδεσιμότητα και τη βιωσιμότητα.
Εκτός από τη διάθεση σε χονδρική και λιανική υπηρεσιών internet μέσω οπτικής ίνας, ο Όμιλος υλοποιεί μια σειρά εμβληματικών έργων, που εκφράζουν τον μετασχηματισμό του σε Powertech εταιρεία και βάζει τις βάσεις για τη μελλοντική του ανάπτυξη και τις ροές εσόδων που θα έχει στο μέλλον:
East to Med Data Corridor: Διεθνές έργο υποθαλάσσιας και χερσαίας διασύνδεσης που μετατρέπει την Ελλάδα σε ανατολική πύλη δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενισχύοντας τη γεωστρατηγική της θέση
Data In Scale (με τη DAMAC): Ανάπτυξη υπερσύγχρονου data center στα Σπάτα Αττικής, με ισχύ 12,5 MW και δυνατότητα επέκτασης στα 25 MW, για τη στήριξη του cloud οικοσυστήματος στη ΝΑ Ευρώπη
Olympus AI: Πρωτοβουλία Τεχνητής Νοημοσύνης ως Υπηρεσία (AI-as-a-Service), με εφαρμογές στη διαχείριση ενέργειας, την καινοτομία και τα ψηφιακά εργαλεία της νέας εποχής
Data Center στη Δυτική Μακεδονία: Ολοκληρωμένο στρατηγικό επενδυτικό πλάνο με το οποίο οι πρώην λιγνιτικές εκτάσεις στη Δυτική Μακεδονία θα μεταμορφωθούν σε έναν τεχνολογικό και πράσινο ενεργειακό κόμβο για τη χώρα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Κομβικό ρόλο στο επενδυτικό πλάνο του Ομίλου ΔΕΗ κατέχει η δημιουργία ενός νέου mega data center 300 MW στον ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου. Σε δεύτερη φάση, και υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει ισχυρό ενδιαφέρον από hyperscalers να συμμετάσχουν στο project, το Mega Data Center έχει όλες τις προϋποθέσεις για να γίνει Giga Data Center και να φτάσει τα 1.000MW.
Διαβάστε επίσης:
Λίβανος: Ανοίγει προσωρινά τους αεροδιαδρόμους του – Κλειστοί μέχρι νεωτέρας για Ιράν
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
