Business

Deal ΔΕΠΑ-Shell: Καταγγελίες για «καπέλο» 2 εκατ. ευρώ στην εξαγορά της ΕΠΑ Αττικής

  • NewsRoom


Τόκους που υπολογίζονται σε 10.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης – και μάλιστα αναδρομικά από τον Μάιο – υποχρεούται να καταβάλει στη Shell η ΔΕΠΑ, όπως προκύπτει από τους όρους της συμφωνίας για την απόκτηση του 49% των μετοχών της ΕΠΑ Αττικής από την ολλανδική Shell.

Να σημειωθεί ότι η εξαγορά του 49% που κατείχε στις δύο εταιρείες η Shell έχει περάσει στο στάδιο διερεύνησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Πρόκειται για μια εξέλιξη που φρενάρει περαιτέρω την οριστικοποίηση του deal, για το οποίο με βάση το πλαίσιο του νόμου, μπορεί η εξέταση των στοιχείων να κρατήσει έως και 45 μέρες. Αυτό σημαίνει ότι εάν η εξαγορά ολοκληρωθεί σε περίπου ένα μήνα, το επιπλέον κόστος για τη ΔΕΠΑ θα είναι 2 εκατ. ευρώ.

Το ζήτημα έφερε στο προσκήνιο με ερώτησή του προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη και ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και του Κινήματος Αλλαγής, υπεύθυνος του τομέα ενέργειας, κ. Γιώργος Αρβανιτίδης.

Συγκεκριμένα ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ με ερώτηση που κατέθεσε στη βουλή ζήτησε από τον υπουργό ενέργειας να δώσει απαντήσεις σε μια σειρά από ερωτήματα που αφορούν στη συγκεκριμένη εξαγορά, στο ύψος του τιμήματος που θα καταβάλει η ΔΕΠΑ, στη διαδικασία που ακολουθήθηκε αλλά και στις κρυφές ρήτρες που ανεβάζουν ακόμη περισσότερο το κόστος της εξαγοράς.

Ειδικότερα ο κ. Αρβανιτίδης επικαλούμενος πληροφορίες αναφέρει:

1. Ότι η εταιρεία σύμβουλος της ΔΕΠΑ Boston Consulting είχε αποτιμήσει την αξία των μετοχών της Shell στην ΕΠΑ Αττικής στα 130 εκατ. ευρώ και είχε εισηγηθεί το τίμημα εξαγοράς να μην ξεπεράσει το συγκεκριμένο ποσό (τελικώς η εξαγορά έγινε στα 150 εκατ. ευρώ, δηλαδή 20 εκατ. παραπάνω από την αποτίμηση της BC).

2. Ότι πέραν του τιμήματος των 150 εκ. ευρώ που τελικά συμφωνήθηκε (20 εκατ. πάνω από την εισήγηση του συμβούλου της ΔΕΠΑ) τρέχουν επιπλέον τόκοι χιλιάδων ευρώ για κάθε ημέρα που καθυστερεί η ολοκλήρωση της εξαγοράς.

3. Ότι υπάρχει ρήτρα στο σύμφωνο Μετόχων της ΕΠΑ Αττικής, που προβλέπει ότι σε περίπτωση αποτυχίας των διαπραγματεύσεων για την έξοδο του ιδιώτη μετόχου, τότε η ΔΕΠΑ έχει δικαίωμα να εξαγοράσει τις μετοχές έναντι συμβολικού τιμήματος.

4. Ότι υπάρχει μελέτη και προτάσεις της εταιρείας McKinsey για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ η οποία είχε συγκεκριμένες προβλέψεις για τη βέλτιστη αξιοποίηση της δημόσιας επιχείρησης.

Η εξαγορά από τη ΔΕΠΑ του 49% της ΕΠΑ Αττικής που ανήκει στη Shell εντάσσεται στο πλαίσιο του αναθεωρημένου πλάνου για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, όπως τουλάχιστον αυτό συμφωνήθηκε από τον υπουργό ενέργειας Γ. Σταθάκη και τους θεσμούς.

Συγκεκριμένα, αντί της πώλησης του 65% της ΔΕΠΑ, συμφωνήθηκε η εταιρεία να χωριστεί σε δύο κομμάτια, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και τη ΔΕΠΑ δικτύων, με στόχο να πουληθεί σε ιδιώτη πλειοψηφικό μερίδιο της ΔΕΠΑ Εμπορίας και μειοψηφική συμμετοχή της ΔΕΠΑ Δικτύων.

Το ίδιο πλάνο προέβλεπε την πλήρη αποχώρηση της ΔΕΠΑ από την ΕΠΑ Θεσσαλονίκης (που πέρασε στην Eni και μετονομάστηκε σε ZeniΘ) και την εξαγορά της ΕΠΑ Αττικής η οποία θα ενσωματωθεί στην ΔΕΠΑ εμπορίας. Ωστόσο η εξαγορά αν και ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο, εντούτοις δεν έχει ακόμη εγκριθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία αποφάσισε να προχωρήσει σε εις βάθος διερεύνηση της συναλλαγής.

Να σημειωθεί ότι για τη συμφωνία έχουν εκφραστεί ενστάσεις και από ιδιωτικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αγορά ενέργειας, ενώ ο όμιλος της Motor Oil Hellas είχε καταθέσει αναφορά στην Επιτροπή Ανταγωνισμού σε σχέση με τη συγκεκριμένη εξαγορά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: ΔΕΠΑ: Υπέγραψε την είσοδό της στο LNG της Αλεξανδρούπολης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: ΔΕΠΑ-Shell: Έπεσαν οι υπογραφές για την πώληση ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής-Στα 150 εκατ. ευρώ το τίμημα

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Τα μυστικά παζάρια ΔΕΠΑ – GAZPROM. Όλο το παρασκήνιο


ΣΧΟΛΙΑ