array(0) {
}
        
    
Menu
0.03%
Τζίρος: 137.52 εκατ.

Βασίλης Αποστολόπουλος (Ιατρικό Αθηνών): Ο νέος πρόεδρος του ομίλου είναι επιδραστικός και έχει όραμα

Business

Πόλεμος Πολυχρονόπουλου – Βασιλειάδη για την δουλειά των ΕΑΣ στο Λαύριο – Τι τρέχει με το Πέραμα  

Θανάσης Πολυχρονόπουλος της Polyeco και Βύρων Βασιλειάδης της Antipollution

Στο επίκεντρο παραμένει ο διαγωνισμός που προκήρυξαν τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) για την απορρύπανση εγκαταστάσεων στο Λαύριο, όπως ανέδειξε χθες το mononews.gr, μετά από καταγγελία που έφτασε στη Κομισιόν και θίγει τη διαγωνιστική διαδικασία.

Πηγές της αγοράς αναφέρουν μάλιστα ότι η διεκδίκηση του έργου συγκεντρώνεται κυρίως μεταξύ της Antipollution ΑΕ και της Polyeco, με την πρώτη, συμφερόντων του επιχειρηματία Βύρωνα Βασιλειάδη, να φέρεται να έχει προβάδισμα.

1

Παράλληλα, οι δύο εταιρείες φαίνεται να βρίσκονται «απέναντι» και για το έργο διαχείρισης αποβλήτων στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος, έργο που έχει ανατεθεί απευθείας στην Antipollution ΑΕ από τον ΟΛΠ.

Να θυμίσουμε πως η Antipollution ΑΕ είναι εταιρεία συμφερόντων του επιχειρηματία Βύρωνα Βασιλειάδη και η Polyeco του επιχειρηματία Γιάννη και Θανάση Πολυχρονόπουλου, γνωστή για τη δραστηριότητα της σε αντίστοιχες εργολαβίες στην περιοχή.

Λαύριο

Όσον αφορά τη διαγωνιστική διαδικασία, σήμερα μπαίνει σε κρίσιμη φάση καθώς μετά τις 11:00 το πρωί λήγει η προθεσμία υποβολής προσφορών για να ακολουθήσει η αποσφράγιση.

Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός έγινε με «άρον – άρον»  παρόλο που αφορά έργο εξαιρετικά υψηλής επικινδυνότητας, καθώς περιλαμβάνει αδρανοποίηση και απομάκρυνση ενεργών στρατιωτικών εκρηκτικών, μιας εξαιρετικά επιβαρυμένης περιοχής.

Τα ερωτηματικά περί αδιαφάνειας επί  της διαγωνιστικής διαδικασίας υπενθυμίζεται πως ήρθαν μετά από καταγγελία της Εταιρείας Μελετών Λαυρίου  η οποία σε ανακοίνωση της έκανε λόγο για «αδιαφάνεια» και «προχειρότητα», επισημαίνοντας ότι η διαχείριση εκρηκτικών και επικίνδυνων αποβλήτων στις εγκαταστάσεις των ΕΑΣ συνιστά διαρκή απειλή για τη δημόσια υγεία και την ασφάλεια.

Η πρόσκληση ενδιαφέροντος για τον διαγωνισμό των 18,6 εκατ. απευθύνθηκε σε περιορισμένο αριθμό εταιρειών και ειδικότερα στις Enviroplan, Antipollution ΑΕ (συμφερόντων του επιχειρηματία Βύρωνα Βασιλειάδη), Polyeco (συμφερόντων του επιχειρηματία Γιάννη Πολυχρονόπουλου), AECOM και Intergeo ΕΠΕ Τεχνολογία Περιβάλλοντος και δημοσιεύθηκε στις 12 Δεκεμβρίου, με προθεσμία υποβολής προσφορών να έχει προγραμματιστεί για σήμερα δηλαδή παραμονή Χριστουγέννων, γεγονός που σημαίνει υποψήφιοι είχαν ουσιαστικά μόλις επτά εργάσιμες ημέρες για να καταθέσουν πλήρεις φακέλους για ένα έργο υψηλής τεχνικής πολυπλοκότητας και κινδύνου, ενώ η αποσφράγιση των προσφορών προβλέπεται μόλις μισή ώρα μετά τη λήξη της προθεσμίας.

Συνεπώς, το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα, σε συνδυασμό με την απουσία επαρκών στοιχείων και μελετών, δεν ευνοεί τον ανταγωνισμό και θέτει σε αμφισβήτηση την ποιότητα και την ασφάλεια των προσφορών. Όπως σημειώνει η ΕΜΛ, «οι προσκαλούμενες εταιρείες καλούνται μέσα σε μόλις επτά εργάσιμες ημέρες και χωρίς επαρκή στοιχεία να υποβάλουν πλήρη φάκελο προσφοράς».

Ακολούθως εντύπωση προκάλεσε το γεγονός ότι το έργο αφορά μόλις δέκα δεξαμενές εκρηκτικών, που εκτιμάται ότι περιέχουν περίπου 40 τόνους υλικών, ενώ στις εγκαταστάσεις των ΕΑΣ στο Λαύριο υπολογίζεται ότι βρίσκονται συνολικά έως και 220 τόνοι εκρηκτικών κατάλοιπων.

Ο προϋπολογισμός των σχεδόν 20 εκατ. ευρώ για ένα περιορισμένο τμήμα του προβλήματος εγείρει εύλογα ερωτήματα για το πραγματικό κόστος μιας συνολικής απορρύπανσης. Υπενθυμίζεται ότι μόλις τον Νοέμβριο του 2024 τα ΕΑΣ είχαν προκηρύξει ανοικτό διεθνή διαγωνισμό για την πλήρη απορρύπανση του Λαυρίου, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό περίπου 44 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Ο διαγωνισμός αυτός ακυρώθηκε μετά την αλλαγή διοίκησης και την ανάληψη καθηκόντων από τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο, Χριστόφορο Μπουτσικάκη.

Όπως επισημαίνει η Εταιρεία Μελετών Λαυρεωτικής, «γιατί, ενώ εδώ και έναν χρόνο είχε προκηρυχθεί ανοικτός διεθνής διαγωνισμός για την αντιμετώπιση του συνόλου του προβλήματος, σπεύδουν τώρα να αντιμετωπίσουν μόνο ένα μέρος του, χωρίς να δίνεται μόνιμη και συνολική λύση», αναφερόμενη στο τεχνικό σκέλος που προβλέπει την απορρύπανση μόλις δέκα δεξαμενών.

Έτσι τίθεται το κρίσιμο ερώτημα: γιατί ακυρώθηκε ένας ανοικτός διαγωνισμός για το σύνολο του προβλήματος και αντικαταστάθηκε από μια ταχεία διαδικασία για μόλις το 20% των επικίνδυνων υλών, με σχεδόν τα μισά χρήματα;

Πρόσθετο προβληματισμό προκαλούν οι όροι τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας, καθώς μετά από σχετική ερώτηση οικονομικού φορέα διευκρινίστηκε από την ΕΑΣ πως δεν γίνονται αποδεκτά αυτοτελή τμήματα συμβάσεων, ακόμη και αν έχουν εκτελεστεί επιτυχώς. Η απαίτηση για μία ενιαία και ολοκληρωμένη σύμβαση δημιουργεί ερωτήματα σχετικά με τον αποκλεισμό εταιρειών με αποδεδειγμένη εμπειρία και περιορίζει το πεδίο συμμετοχής.

Σημειώνεται πως σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρεία Polyeco έχει κάνει αρκετές εργασίες στο χώρο του εργοταξίου προκειμένου να διορθώσει λάθη που είχαν γίνει στην απορρύπανση, όταν το 2017 είχε γίνει απευθείας ανάθεση στην εταιρεία Soukos Robots η καταστροφή μη χρησιμοποιούμενων ναρκών.

Παράλληλα, όπως επισημαίνει η ΕΜΛ η πρόσκληση δεν θέτει σαφή και ποσοτικά όρια απορρύπανσης, ενώ γίνεται αναφορά ακόμη και σε «μερική εξουδετέρωση» των εκρηκτικών, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο να μην εξαλειφθεί πλήρως ο κίνδυνος.

Πέραμα

Την ίδια ώρα, έντονη αναστάτωση φαίνεται να επικρατεί στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, μετά από απόφαση του ΟΛΠ Α.Ε., με την οποία τίθεται σε εφαρμογή καθεστώς παροχής υπηρεσιών για τη μεταφορά και διαχείριση αποβλήτων που προκύπτουν από υδροβολές των δεξαμενών έρματος (ballast tanks) των πλοίων, αποκλειστικά με τη δραστηριοποίηση ενός και μοναδικού παρόχου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας ο ΟΛΠ Α.Ε. αξιώνει πλέον η συγκεκριμένη υπηρεσία να παρέχεται αποκλειστικά μέσω εταιρείας με την οποία έχει συνάψει σύμβαση.

H εταιρεία που παρέχει τις υπηρεσίες μεταφοράς και διαχείρισης των αποβλήτων υδροβολής των ballast tanks στο πλαίσιο του ισχύοντος συστήματος είναι η ANTIPOLLUTION, συμφερόντων του επιχειρηματία Βύρωνα Βασιλειάδη.

Με αφορμή την απόφαση του Οργανισμού, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας εκφράζει έντονη διαμαρτυρία για την απόφαση του αρμόδιου τμήματος Περιβάλλοντος της ΟΛΠ ΑΕ. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, «η απόφαση απαγορεύει αδικαιολόγητα την παράδοση των αποβλήτων επισκευής της πλωτής δεξαμενής «Π/Δ Πειραιάς ΙΙ» σε νόμιμα αδειοδοτημένη εταιρεία της επιλογής τους, διαφορετική από τον υφιστάμενο ανάδοχο της ΟΛΠ. Όπως υποστηρίζεται, η πρακτική αυτή συνιστά κατάφωρη παραβίαση του ισχύοντος ρυθμιστικού πλαισίου, καθώς και των σχετικών γνωμοδοτήσεων της ΡΑΛ και του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους».

Παράλληλα, το θέμα έχει λάβει και πολιτική διάσταση καθώς το Τμήμα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία καταγγέλλει ότι, μέσω κυβερνητικών αποφάσεων, διαμορφώνεται καθεστώς μονοσήμαντης ανάθεσης στη διαχείριση αποβλήτων ναυπηγοεπισκευής στο λιμάνι του Πειραιά, με επιπτώσεις στο κόστος, στην ανταγωνιστικότητα της Ζώνης και στη συνολική λειτουργία της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας.

Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωσή του «με βάση την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία και ειδικότερα με τον Κανονισμό της Ε.Ε. 352/2017, δεν επιτρέπεται να δημιουργούνται συνθήκες μονοπωλιακής αγοράς όσον αφορά στην διαχείριση των παραπάνω αποβλήτων και καταλοίπων, με την επιβολή ενός και μοναδικού παρόχου των συγκεκριμένων υπηρεσιών».

Στο επίκεντρο της συζήτησης βρίσκεται συνεπώς το ύψος του κόστους, καθώς τιμολογήσεις που κυμαίνονται περίπου στα 2.800 ευρώ ανά τόνο συγκρίνονται με προσφορές άλλων εταιρειών για απλή μεταφορά αποβλήτων, οι οποίες κινούνται στην περιοχή των 450–500 ευρώ ανά τόνο.  Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με την καταγγελία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας, μέχρι τώρα το κόστος ήταν 500 ευρώ ο τόνος, κάνοντας λόγο για εκτόξευσή του.

Από την άλλη πλευρά η «ANTIPOLLUTION», με απάντησή της τονίζει πως δραστηριοποιείται ως ανάδοχος του ΟΛΠ Α.Ε. για τη συγκεκριμένη υπηρεσία, και λειτουργεί πλήρως συμμορφούμενη με την ευρωπαϊκή, τη διεθνή και την εθνική νομοθεσία, καθώς και με τις ρητές απαιτήσεις του εγκεκριμένου Σχεδίου Παραλαβής και Διαχείρισης Αποβλήτων Πλοίων της ΟΛΠ Α.Ε.

Επιπλεόν, απαντώντας στα ερωτήματα περί κόστους, ξεκαθαρίζει πως οι χρεώσεις της δεν αφορούν απλή μεταφορά, αλλά ολοκληρωμένη υπηρεσία παραλαβής, μεταφοράς και νόμιμης περιβαλλοντικής διαχείρισης αποβλήτων, όπως αυτή προβλέπεται από το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο και το εγκεκριμένο σχέδιο του ΟΛΠ Α.Ε..

Ειδικότερα διευκρινίζει ότι η τιμολόγησή της περιλαμβάνει την παραλαβή, τη μεταφορά, την τυχόν προσωρινή αποθήκευση, την αξιοποίηση ή την τελική διάθεση των αποβλήτων, καθώς και τις υποχρεωτικές διαδικασίες ιχνηλασιμότητας και πιστοποίησης που απορρέουν από την ισχύουσα νομοθεσία.

Διαβάστε επίσης:

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα μαθηματικά της Metlen, η σύγκρουση Βασιλειάδη – Πολυχρονόπουλου, το νέο πρόσωπο της Ideal, η αξία των πλοίων των Σαρακάκηδων, η παρέμβαση της πρέσβειρας και ένας καυγάς με νόημα
Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα: Σκιές και ψίθυροι για τον «fast track» διαγωνισμό για τα εκρηκτικά στο Λαύριο
Εντείνεται ο ανταγωνισμός στα Ναυπηγεία και ποιοι ερίζουν για τα λιμάνια του Λαυρίου και της Ελευσίνας
Κορκίδης: Οι διαγωνισμοί για τις λιμενικές εγκαταστάσεις σε Λαύριο – Ελευσίνα θα αξιοποιήσουν δυναμικά την παράκτια ζώνη
ΟΛΠ: Ολοκλήρωση Άσκησης Ετοιμότητας για την αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης στο Λιμάνι του Πειραιά
Λαύριο: Αποβίβαση τραυματία μέλους πληρώματος Φ/Γ πλοίου
Han Chao (Πρόεδρος ΟΛΠ): Συνεχίζουμε με συνέπεια και στρατηγική προσήλωση το έργο της αναβάθμισης του λιμένα Πειραιά
Κώστας Καραμανλής για ΟΛΠ: Απόδειξη επιτυχίας η κινητικότητα για ανταγωνιστικά λιμάνια
ΟΛΠ: Συμμετοχή σε δύο επενδυτικά συνέδρια στο εξωτερικό
ΟΛΠ: Πού οφείλονται τα χαμηλά 6μήνου στη μετοχή