• Business

    Χωρίς λεωφορεία η Αθήνα- «Παγώνει» o διαγωνισμός με την προσφυγή της κινεζικής BYD

    Τα χαλασμένα λεωφορεία της BYD, ο Θεόδωρος Αναγνωστόπουλος (CEO της Π.Πετρόπουλος) και ο Γιάννης Πετρόπουλος (μέτοχος της Π.Πετρόπουλος -δεξιά). 


    Χωρίς τον απαραίτητο αριθμό λεωφορείων κινδυνεύουν να μείνουν Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς η προσφυγή της κινεζικής Build Your Dreams (BYD) για τον αποκλεισμό της από το πέμπτο μέρος του διαγωνισμού αξίας αξίας 383 εκατ. ευρώ για τα πράσινα λεωφορεία οδηγεί το project του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε σημαντικές καθυστερήσεις.

    Στελέχη του Υπουργείου αναφέρουν αποκλειστικά στο mononews πως ο σχετικός διαγωνισμός, που αποτελεί το πιο «hot θέμα» αυτή την περίοδο και χωρίζεται σε πέντε μέρη, έχει «παγώσει» τουλάχιστον έως τα μέσα Δεκεμβρίου, έως ότου να αποφασίσει δηλαδή η Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων με Πρόεδρο τη Νίκη Θεοτοκάτου για την προσφυγή της BYD η οποία έχει ως επίσημο αντιπρόσωπο στη χώρα μας την Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ.

    Η απόφαση αυτή είναι ζωτικής σημασίας για τη διαγωνιστική πορεία της κινεζικής εταιρείας, καθώς εάν αποκλειστεί από το εν λόγω μέρος, τότε αναμένεται να συμβεί το ίδιο και για τα άλλα τμήματα του διαγωνισμού που διεκδικεί.

    Τα ίδια στελέχη προσθέτουν, ότι η εξέλιξη αυτή έχει ως αποτέλεσμα η ημερομηνία άφιξης των πρώτων πράσινων λεωφορείων να μεταφέρεται από τον Μάρτιο του 2023, που είχε εκτιμηθεί αρχικώς τόσο από τον Υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, όσο και από τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά, στο Β΄ Τρίμηνο του ίδιου έτους.

    Γεγονός, το οποίο αναμένεται να δημιουργήσει περαιτέρω «αρρυθμίες» στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας και της συμπρωτεύουσας, καθώς το ΣτΕ δεν έδωσε το ΟΚ για την επέκταση του leasing των ΚΤΕΛ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το Υπουργείο να χρειάζεται ακόμα περισσότερο τα 650 λεωφορεία που θα έρθουν στη χώρα μας μέσω του εν εξελίξει διαγωνισμού.

    Σημειώνεται πως το mononews έχει παρουσιάσει σε σειρά ρεπορτάζ του τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία της κινεζικής BYD στην Ολλανδία καθώς και τα προβλήματα υγείας που δημιουργούν τα εργοστάσιά της σε κατοίκους που μένουν κοντά στα εργοστάσιά της στην Κίνα.

    Μιχάλης Η. Οικονομάκης
    Εκτελεστικός Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, Θεόδωρος Β. Αναγνωστόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος

    «Προσπαθούν να κερδίσουν χρόνο»

    Τα ίδια στελέχη αναφέρουν στο mononews πως στην παρούσα φάση εξετάζονται τα έγγραφα που έχουν καταθέσει όλοι οι ενδιαφερόμενοι και αφορούν την τεχνική τους ικανότητα να προμηθεύσουν τον ΟΑΣΑ και τον ΟΑΣΘ με πράσινα λεωφορεία.

    Τονίζουν, δε, πως η BYD δεν έχει υποβάλει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και με την κίνηση της προσφυγής για την αναίρεση του αποκλεισμού από το πέμπτο μέρος του διαγωνισμού για Χ λεωφορεία αξίας 154 εκατ. Ευρώ προσπαθεί να κερδίσει χρόνο μέχρι να συγκεντρώσει όλα τα απαραίτητα έγγραφα.

    Ωστόσο, είναι έκδηλη η ανησυχία, μήπως ο διαγωνισμός εκτροχιαστεί καθώς δεν αποκλείεται, ακόμα και αν είναι αρνητική η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ, η BYD να προσφύγει στο ΣτΕ. Γεγονός και το οποίο σημαίνει, ότι το Υπουργείο θα πρέπει να περιμένει τη σχετική απόφαση εντός του Α΄ τριμήνου του 2023 στην καλύτερη των περιπτώσεων. Αυτό συνεπάγεται πως η άφιξη των πράσινων λεωφορείων τοποθετείται χρονικά στο Β΄ Εξάμηνο του 2023 δημιουργώντας έτσι μία αρκετά μεγάλη απόκλιση από το χρονοδιάγραμμα που είχε θέσει η ηγεσία του Υπουργείου.

    Υπενθυμίζεται, πως η BYD είχε υποβάλει προσφορές:

    • Για το δεύτερο τμήμα που αφορά 200 απλά λεωφορεία κόστους 73 εκατ. Ευρώ που διεκδικούν επίσης οι IVECO και Industria Italiana Autobus
    • Για το τέταρτο τμήμα που αφορά 100 ηλεκτρικά λεωφορεία αξίας 54 εκατ. Ευρώ με επιπλέον διεκδικητές τις IVECO, Irizar και Van Hool
    • Για το πέμπτο τμήμα (από το οποίο και έχει αποκλειστεί) που αφορά 250 ηλεκτρικά οχήματα προϋπολογισμού 154 εκατ. Ευρώ που διεκδικούν, επίσης, η Irizar και η Yutong.

    «Θα γίνει εξονυχιστικός έλεγχος των λεωφορείων»

    Την ίδια στιγμή οι άνθρωποι του Υπουργείου φέρονται να έχουν λάβει υπόψη τους τα όσα έχει αποκαλύψει το mononews σχετικά με τα προβλήματα των κινεζικών λεωφορείων στην Ολλανδία και τα προβλήματα υγείας που προκαλούν τα εργοστάσιά της στην Κίνα.

    Τα ίδια στελέχη επισημαίνουν ότι προς το παρόν εξετάζουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά της κάθε πρότασης και εν συνεχεία θα περάσουν στην αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών, εφόσον ξεπεραστεί ο σκόπελος των προσφυγών.

    Σε καμία περίπτωση, ωστόσο, όπως τονίζουν δεν πρόκειται οι αστικές συγκοινωνίες να κατακλυστούν με προβληματικά οχήματα, καθώς η επιτροπή ελέγχου του Υπουργείου θα παραλάβει δοκιμαστικά οχήματα από κάθε ενδιαφερόμενο.

    Η εν λόγω αρχή θα εξετάσει εξονυχιστικά τα οχήματα αυτά και στη συνέχεια θα ζητήσει τις απαραίτητες αλλαγές, ώστε τα λεωφορεία να ανταποκρίνονται στις προϋποθέσεις που έχει θέσει το Υπουργείο με στόχο να μην υπάρξει απώλεια της επιβατικής εμπειρίας.

    Τα προβλήματα σε Ολλανδία και Κίνα

    Η κινεζική BYD, καλείται να αντιμετωπίσει μία σωρεία προβλημάτων σε Ευρώπη και Κίνα, τα οποία αφορούν τόσο τα οχήματά της όσο και τη λειτουργία των εργοστασίων της.

    Όπως έχει ήδη γράψει επανειλημμένα το mononews επικαλούμενο άρθρα του ολλανδικού τύπου (δηλαδή την εφημερίδα De Stentor και το εξειδικευμένο site PV Magazine) τα κινεζικά λεωφορεία παρουσιάζουν σημαντικά προβλήματα, τα οποία εμφανίστηκαν στα 259 οχήματα που έφερε στη χώρα η ολλανδική Keolis από τα τέλη του 2020 και ύστερα από δύο χρόνια, ακόμα να δοθεί λύση.

    Τα προβλήματα αυτά, όπως είχαν παρουσιαστεί στον ολλανδικό τύπο αφορούσαν «χαλασμένη θέρμανση, άβολες θέσεις για τους οδηγούς, ενώ τα τιμόνια στρίβουν αυτόματα αριστερά και δεξιά χωρίς να έχει δοθεί σχετική εντολή».

    Σημειώνεται πως και ο ίδιος ο CEO της ολλανδικής εταιρείας, Alex Rentier, είχε παραδεχθεί τα εν λόγω προβλήματα απαντώντας σε σχετικό ερώτημα που του τέθηκε από το mononews, ενώ οι Ολλανδοί οδηγοί εξέφραζαν τον τρόμο τους κάθε φορά που επρόκειτο να οδηγήσουν λεωφορεία της BYD και το μεγαλύτερο εργατικό σωματείο της Ολλανδίας (FNV) δεν άργησε να εκφράσει την αντίδρασή του στα όσα συνέβαιναν.

     

    Φωτoγραφία από το ολλανδικό site www.destentor.nl.
    Το άρθρο έχει τίτλο “Τα προβληματικά λεωφορεία Keolis επισκευάζονται για δεύτερη φορά”

    Όσον αφορά τις «περιπέτειες» της BYD στην Κίνα, το mononews έχει αποκαλύψει στα μέσα του περασμένου Μαΐου ότι η Goldman Sachs έκανε λόγο σε αναφορά της σχετικά με την έρευνα που είχε διαταχθεί και αφορούσε την εκπομπή επικίνδυνων ουσιών που είναι ύποπτες για καρκίνο, μεταλλάξεις, ερεθισμούς και αναιμία.

     

    Ρυπογόνες ουσίες που προκαλούν καρκίνο, ρινορραγίες και μεταλλάξεις αναφέρει η σχετική έκθεση

     

    Διαβάστε επίσης

    BYD (Πετρόπουλος ΑΕΒΕ): Το θράσος των κινέζων, οι προσφυγές εναντίον της Ελλάδας και τα λεωφορεία που στρίβουν μόνα τους

    Καταπέλτης ο Ολλανδός CEO για τα λεωφορεία της κινέζικης BYD: Ναι, έχουν προβλήματα – Τι θα γίνει με την Ελλάδα

    Η Goldman Sachs, τα κινέζικα λεωφορεία της Πετρόπουλος, η ρύπανση και οι ματωμένες μύτες



    ΣΧΟΛΙΑ