• Business

    BYD (Πετρόπουλος): Εκτός του διαγωνισμού για τα πράσινα λεωφορεία – Το χρονικό της ρήξης με την κυβέρνηση

    • Contributor
    Μιχάλης Η. Οικονομάκης Εκτελεστικός Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, Θεόδωρος Β. Αναγνωστόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος

    Μιχάλης Η. Οικονομάκης Εκτελεστικός Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, Θεόδωρος Β. Αναγνωστόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος


    Χωρίς εμπόδια προχωρά πλέον ο εν εξελίξει διαγωνισμός για την προμήθεια 650 πράσινων λεωφορείων, καθώς αυτός φέρεται να «ξεκολλάει», όπως αναφέρουν στο mononews πηγές του Υπουργείου Υποδομών.

    Πρόκειται για ένα διαγωνισμό εκτιμώμενου κόστους 271 εκατ. Ευρώ, ο οποίος τρέχει από τα τέλη του 2021 και είχε εγκλωβιστεί στα «νομικίστικα» της κινεζικής εταιρείας Build Your Dreams (BYD), που εκπροσωπείται στη χώρα μας από την Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, καθώς προσπαθούσε μέσω προσφυγών να ανατρέψει την απόφαση αποκλεισμού της.

    Γεγονός και το οποίο μεταφράστηκε σε καθυστερήσεις στη διαγωνιστική διαδικασία και κατά συνέπεια στην άφιξη των νέων λεωφορείων, αλλά και επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, καθώς το Υπουργείο Υποδομών στράφηκε στην εναλλακτική του leasing οχημάτων από την ΚΤΕΛ Α.Ε. προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ για το 2023. Το κόστος της ανάθεσης αυτής ανήλθε στα 72,4 εκατ. Ευρώ.

    Το χρονικό της κόντρας της BYD με την κυβέρνηση

    Όπως είχε ήδη γράψει το mononews, τον περασμένο Νοέμβριο το Υπουργείο Υποδομών απέκλεισε τον περασμένο Νοέμβριο την κινεζική BYD από το πέμπτο μέρος του διαγωνισμού για την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων έναντι 124 εκατ. Ευρώ , καθώς έκρινε ότι υπήρχαν ελλείψεις στις τεχνικές προσφορές της.

    Υπενθυμίζεται ότι από τις αρχές του 2022 το mononews ήταν το μοναδικό μέσο που είχε αποκαλύψει τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετώπιζε η BYD τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Κίνα.

    Εν τούτοις η BYD αντί να αποσυρθεί από το διαγωνισμό ακολούθησε το δρόμο της ρήξης με την κυβέρνηση και διεμήνυσε μέσω της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ πως θα κινηθεί νομικά κατά της σχετικής απόφασης στα μέσα του ίδιου μήνα. Προσέφυγε, επομένως, στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), η οποία θα μπορούσε να απορρίψει την αποφαση του Υπουργείου Υποδομών.

    Ωστόσο, η αρχή δεν εξέδωσε γνωμοδότηση, γεγονός και το οποίο θεωρήθηκε ως σιωπήρη απόρριψη της ένστασης της Build Your Dreams. Μάλιστα, οι ίδιες πηγές αναφέρουν στο mononews, ότι έχει παρέλθει η προθεσμία που έχει η κινεζική εταιρεία για να προσφύγει στο ΣτΕ, και δεν έχει γνωστοποιηθεί στο Υπουργείο το οτιδήποτε σχετικά με νέα ένσταση.

    Η εξέλιξη αυτή δεν αποκλείεται να σημαίνει πως η BYD θα αποκλειστεί και από το τέταρτο τμήμα του διαγωνισμού, το οποίο αφορά στην προμήθεια 100 ηλεκτρικών λεωφορείων και η αξία του εκτιμάται στα 45,3 εκατ. Ευρώ.

    Αυτό, εκτός του ότι η κινεζική εταιρεία καταθέτει τα όπλα, σημαίνει και ότι ο διαγωνισμός «ξεκολλάει» και είναι αρκετά πιθανό τα πρώτα πράσινα λεωφορεία στη χώρα μας να καταφθάσουν στη χώρα μας εντός του Α’ Εξαμήνου του τρέχοντος έτους.

    Αυτό, φυσικά θα μπορούσε να είχε γίνει πολύ νωρίτερα (δηλαδή μέσα στον τρέχον τρίμηνο), εάν δεν είχαμε τις προσφυγές που είχαν ως αποτέλεσμα τις καθυστερήσεις.

    Τα προβλήματα σε Ευρώπη και Κίνα

    Η κινεζική εταιρεία είχε να αντιμετωπίσει αρκετά προβλήματα σχετικά με την ποιότητα των ηλεκτρικών της λεωφορείων και τα εργοστάσια της.

    Όσον αφορά τα ηλεκτρικά της λεωφορεία, η κινεζική εταιρεία είχε έρθει αντιμέτωπη με σημαντικές αντιδράσεις τόσο από τους οδηγούς όσο και από το μεγαλύτερο εργατικό σωματείο στην Ολλανδία. Πρόκειται για ένα ζήτημα που πρωταγωνίστησε σε μερίδα του ολλανδικού Τύπου, όπως φαίνεται και από τα συνεχόμενα ρεπορτάζ των μέσων De Stentor και PV Magazine.

    Το πρόβλημα αυτό είχε ξεκινήσει από τα τέλη του 2020 και ύστερα από δύο χρόνια ακόμα να λυθεί. Σύμφωνα πάντοτε με τα ολλανδικά μέσα η Keolis είχε εισάγει 259 ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία αποδείχθηκαν εντελώς ελαττωματικά.

    Αυτά ήταν «χαλασμένη θέρμανση, άβολες θέσεις για τους οδηγούς, ενώ τα τιμόνια στρίβουν αυτόματα αριστερά και δεξιά χωρίς να έχει δοθεί σχετική εντολή» και τα είχε επιβεβαιώσει ο CEO της ολλανδικής Keolis, Alex Reniter, ύστερα από ερωτήματα που του τέθηκαν από το mononews.

    Η κατάσταση αυτή δεν άργησε να προκαλέσει τη σφοδρή αντίδραση τόσο του μεγαλύτερου εργατικού σωματείου της χώρας (FNV), όσο και των επαγγελματιών οδηγών.

    Οι τελευταίοι, μάλιστα όταν άκουγαν πως θα οδηγούσαν τα κινέζικα λεωφορεία δεν δίσταζαν να εκφράσουν τον τρόμο τους.

    Επί κινεζικού εδάφους, όπου βρίσκονται και τα εργοστάσια της BYD, η εταιρεία, σύμφωνα με αναφορές της Goldman Sachs εγκαλείται σχετικά με τα σημαντικά προβλήματα υγείας που φέρονται να προκαλούν τα «φουγάρα» της στους κατοίκους των τριγύρω περιοχών.

    Αναλυτικότερα το report της Goldman Sachs που «καίει» τη BYD βασίζεται σε έρευνες στις οποίες αναφέρεται ότι εργοστάσια της BYD στην πόλη της Τσανγκσά προκαλούν προβλήματα υγείας στους κατοίκους των τριγύρω περιοχών. Στην ανάλυση γίνεται λόγος για ρινορραγίες, ενώ αποκαλύπτεται ότι εκπέμπονται ουσίες οι οποίες ενδέχεται να προκαλούν καρκίνο, μεταλλάξεις, ερεθισμούς και αναιμία.

    Διαβάστε επίσης:

    BYD – Π. Πετρόπουλος: Αποκλείεται η κινεζική εταιρεία από τον διαγωνισμό για τα πράσινα λεωφορεία (που στρίβουν μόνα τους)

    Πράσινα λεωφορεία: Μετ’ εμποδίων ο διαγωνισμός του Υπουργείου Υποδομών – Πού κολλάει



    ΣΧΟΛΙΑ