• Business

    Πράσινα λεωφορεία: Μετ’ εμποδίων ο διαγωνισμός του Υπουργείου Υποδομών – Πού κολλάει

    • Contributor
    Κώστας Αχ. Καραμανλής: Προς παράδοση τα πρώτα χιλιόμετρα του τμήματος «Θέρμη-Γαλάτιστα»

    O Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής


    Μετ’ εμποδίων προχωρά ο διαγωνισμός του Υπουργείου Υποδομών για τα 650 πράσινα λεωφορεία συνολικής αξίας 271 εκατ. Ευρώ για τον ΟΑΣΑ και τον ΟΑΣΘ, καθώς από τη μία πλευρά υπάρχει ανάδοχος για ένα από τα τέσσερα υπό-έργα του διαγωνισμού, αλλά από την άλλη τα υπόλοιπα έχουν κολλήσει λόγω νομικών διαξιφισμών.

    Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Υποδομών, έχει επιλεγεί ο προσωρινός ανάδοχος για το τμήμα που αφορά το τρίτο τμήμα του διαγωνισμού (100 λεωφορεία CNG με εκτιμώμενο κόστος 43 εκατ. ευρώ) και αυτή είναι η ολλανδική IVECO.

    Προσθέτουν πως την ίδια στιγμή γίνεται η επεξεργασία των δικαιολογητικών για το δεύτερο υπο-έργο , στο οποίο η ολλανδική εταιρεία δίνει μάχη με την ιταλική Industria Italiana Autobus (200 λεωφορεία CNG, προϋπολογισμός 59 εκατ. ευρώ).

    Παρ’ολ’αυτά οι εξελίξεις σχετικά με την επιλογή αναδόχων στο δεύτερο και το πέμπτο τμήμα του διαγωνισμού αναμένεται να καθυστερήσουν, καθώς η απόφαση για τον αποκλεισμό της κινεζικής Build Your Dreams, δημιούργησε αλυσιδωτές αντιδράσεις. Το αποτέλεσμα ήταν η κινεζική εταιρεία να προσφύγει στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) προκειμένου να επιστρέψει στον διαγωνισμό.

    Ωστόσο, η ΕΑΔΗΣΥ με Πρόεδρο τη Νίκη Θεοτοκάτου, δεν έχει εκδώσει ακόμα τη σχετική απόφαση και πλέον ο κίνδυνος του εκτροχιασμού της άφιξης των πράσινων λεωφορείων στην Ελλάδα είναι εμφανής, γεγονός και το οποίο αναμένεται να επηρεάσει τη λειτουργία του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ.. Υπενθυμίζεται πως στόχος του Υπουργείου Υποδομών ήταν τα πρώτα πράσινα λεωφορεία να καταφθάσουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη εντός του Α΄Τριμήνου του 2023.

    Αξίζει, δε, να αναφερθεί πως ακόμα και αν η ΕΑΔΗΣΥ απορρίψει το αίτημα της κινεζικής εταιρείας, τότε δεν αποκλείεται η δεύτερη να προσφύγει στο ΣτΕ με συνέπεια να υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις και η άφιξη των λεωφορείων να αργήσει ακόμα περισσότερο.

    Γιατί αποκλείστηκε η Build Your Dreams

    Το Υπουργείο Υποδομών επιβεβαιώνοντας πλήρως τις αποκαλύψεις του mononews σχετικά με τα ανησυχητικά προβλήματα που παρουσίαζαν τα λεωφορεία και τα εργοστάσια της κινεζικής εταιρείας αποφάσισε τον αποκλεισμό της εταιρείας λόγω ελλείψεων στα τεχνικά κριτήρια.

    Πιο συγκεκριμένα, η BYD που εκπροσωπείται στη χώρας από την Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, αποκλείστηκε από το πέμπτο τμήμα του διαγωνισμού, το οποίο κοστολογείται στα 124,6 εκατ. Ευρώ και αφορά την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων. Οι υπόλοιποι μνηστήρες είναι η ισπανική IRIZAR και η κινεζική Yutong που εκπροσωπείται από τον Όμιλο Κοπελούζου.

    Επιπλέον, το ενδεχόμενο αποκλεισμού της BYD από το εν λόγω τμήμα, απειλεί και την παρουσία της στο έτερο τέταρτο υπο-έργο για το οποίο έχει υποβάλει προσφορά και απέναντί της εκτός από τις IRIZAR και Yutong βρίσκεται και η βελγική Van Hool. Σημειώνεται πως το έργο αφορά στην προμήθεια 100 ηλεκτρικών λεωφορείων και η αξία του εκτιμάται στα 45,3 εκατ. Ευρώ.

    Τα προβλήματα της BYD σε Ολλανδία και Κίνα

    Το mononews έχει αποκαλύψει από τις αρχές του 2022 πως η κινεζική εταιρεία έχει έρθει αντιμέτωπη με σημαντικά προβλήματα και ελλείψεις στην Ευρώπη και την Κίνα, ενώ και reports της Goldman Sachs «καίνε» την BYD.

    Επί ευρωπαϊκού εδάφους τα προβλήματα της BYD ξεκινάνε από τα τέλη του 2020 καθώς η ολλανδική Keolis είχε προμηθευτεί 259 ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία αντιμετώπιζαν σημαντικά προβλήματα λειτουργίας.

    Αυτά, όπως είχαν γράψει τα ολλανδικά ενημερωτικά μέσα De Stentor και PV Magazine ήταν τα εξής: «χαλασμένη θέρμανση, άβολες θέσεις για τους οδηγούς, ενώ τα τιμόνια στρίβουν αυτόματα αριστερά και δεξιά χωρίς να έχει δοθεί σχετική εντολή».

    Την κατάσταση αυτή είχε επιβεβαιώσει και ο CEO της ολλανδικής Keolis, Alex Rentier μιλώντας στο mononews. Σημειώνεται πως τα προβλήματα αυτά δεν έχουν ακόμα λυθεί παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει περισσότερα από δύο χρόνια από τον εντοπισμό τους.

    Μάλιστα, οι εν λόγω αστοχίες είχαν προκαλέσει τη μήνιν του μεγαλύτερου εργατικού σωματείου της Ολλανδίας (FNV), και οι επαγγελματίες οδηγοί δε δίσταζαν να εκφράσουν το τρόμο τους κάθε φορά που οδηγούσαν τα συγκεκριμένα οχήματα.

    Από την άλλη πλευρά η BYD έρχεται αντιμέτωπη με κατηγορίες για τη λειτουργία των εργοστασίων της στην Κίνα, όπως φαίνεται και από ανάλυση της Goldman Sachs Βάσει αυτής τα εργοστάσια της BYD στην πόλη της Τσανγκσά προκαλούν προβλήματα υγείας στους κατοίκους των τριγύρω περιοχών. Στην ανάλυση γίνεται λόγος για ρινορραγίες, ενώ αποκαλύπτεται ότι εκπέμπονται ουσίες οι οποίες ενδέχεται να προκαλούν καρκίνο, μεταλλάξεις, ερεθισμούς και αναιμία.

    Διαβάστε επίσης

    Υπουργείο Υποδομών: Στην τελική ευθεία ο διαγωνισμός αξίας 383 εκατ. ευρώ για τα πράσινα λεωφορεία

     



    ΣΧΟΛΙΑ