ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η αλυσίδα Bazaar, που δημιούργησαν πριν από τρεις δεκαετίες ο Δήμος και ο Γιώργος Βερούκας, αποτελεί το βασικό «όχημα» μέσω του οποίου η Carrefour επιχειρεί να διευρύνει το αποτύπωμά της στην ελληνική αγορά των σούπερ μάρκετ.
Ετσι, την πρώτη μεγάλη εξαγορά που θα της δώσει την κρίσιμη μάζα ώστε να καταστεί ισχυρός και υπολογίσιμος παίκτης στην αγορά του εγχώριου λιανεμπορίου τροφίμων ανακοίνωσε χθες ο όμιλος AVE συμφερόντων των Αίαντα Θ. Βαρδινογιάννη και Νίκου Θ. Βαρδινογιάννη, με το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφηκε μέσω της θυγατρικής του Retail & More AE και της αλυσίδας.
Το μνημόνιο αφορά απόκτηση του 40% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας Bazaar.
Πρόκειται για μια στρατηγική κίνηση με πολλαπλή στόχευση, καθώς η AVE επιχειρεί να ενισχύσει την παρουσία της σε όλους τους βασικούς τομείς του ευρύτερου κλάδου διανομής τροφίμων, αξιοποιώντας τη δομή και το αποτύπωμα της Bazaar.
Όπως αναφέρουν στο mononews πηγές κοντά στην εισηγμένη, πρόκειται για μία από ελάχιστες εταιρείες στην αγορά που δεν φέρει τραπεζικό δανεισμό, γεγονός που ενισχύει την ελκυστικότητά του ως επενδυτικού στόχου.
«Προσπαθούμε να αναπτυχθούμε ως Carrefour, ως χονδρική και στη Horeca και το Bazaar έχει και αυτούς τους τρεις τομείς» τονίζουν χαρακτηριστικά. Σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο τίμημα που μπορεί να πληρώσει γνώστες της αγοράς τονίζουν ότι η AVE θα κινηθεί με βάση τα όσα συνηθίζονται στην αγορά του συγκεκριμένου κλάδου. Συχνά οι αποτιμήσεις βασίζονται σε πολλαπλασιαστές EBITDA της τάξεως του 6–7x, ποσό που κρίνεται εύλογο από τις Big 4.
Σε κάθε περίπτωση, η τελική αποτίμηση της συναλλαγής εξαρτάται από παράγοντες όπως η κερδοφορία, το καθαρό χρέος, τα ταμειακά διαθέσιμα και η αξία των αποθεμάτων, ενώ σε υγιείς εταιρείες με θετικό ταμειακό υπόλοιπο το τίμημα μπορεί να προσεγγίζει υψηλότερα επίπεδα. Ενώ δεν αποκλείουν οι ίδιες πηγές η συναλλαγή εφόσον ευοδωθεί να γίνει με τον μοντέλο που υιοθέτησε μητρική πολυεθνική όπου κατέβαλε το 20% του τζίρου για την εξαγορά των Cora & Match (τζίρος 5,2 δισ. ευρώ, τίμημα 1,05 δισ. ευρώ).
Στους επόμενους μήνες η ολοκλήρωση της συμφωνίας
Πάντως το μνημόνιο που υπεγράφη μεταξύ των δύο πλευρών προβλέπει τη διενέργεια νομικού, οικονομικού και φορολογικού ελέγχου, ενώ το τίμημα και οι λοιποί όροι θα καθοριστούν και θα ανακοινωθούν σε επόμενη φάση, εφόσον ολοκληρωθεί η συμφωνία.
Η αλυσίδα Bazaar ξεκίνησε την πορεία της το 1994 ως μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση. Υπό την καθοδήγηση του Δήμου αλλά και του Γιώργου, των δύο αδελφών που είχαν αναλάβει τα ηνία της εταιρείας εξελίχθηκε σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη δύναμη στην αγορά.
Ο αιφνίδιος θάνατος του Δήμου τον Φεβρουάριο του 2022 οδήγησε σε διοικητικές ανακατάταξες με τον Γιώργο Βερούκα να εξαγοράζει έναντι 24 εκατ. ευρώ τα ποσοστά των κληρονόμων του Δήμου (της συζύγου του και των δύο παιδιών του) αλλά και του αδελφού του Αλέξανδρου. Με την απόκτηση του 100 % η πορεία της αλυσίδας συνέχισε να αναπτύσσεται με σταθερά βήματα, αξιοποιώντας το εκτεταμένο δίκτυο σημείων πώλησης και την πολυδιάστατη δραστηριότητά της στο λιανεμπόριο, τη χονδρική και την εστίαση.
Το αποτύπωμα της Bazaar σήμερα
Σήμερα η Bazaar, με κύκλο εργασιών 245 εκατ. ευρώ το 2023 (σ.σ. σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις) διατηρεί 162 καταστήματα – εταιρικά και franchise – σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Κρήτη, Σάμο, Ρόδο, Κω, Αστυπάλαια, Κεφαλλονιά, Ζάκυνθο, Εύβοια, Τρίπολη, Αλεξανδρούπολη, Μεσσηνία και Λακωνία. Χαρακτηριστικό στοιχείο της οικονομικής της εικόνας είναι ο μηδενικός τραπεζικός δανεισμός, γεγονός που της δίνει επιχειρησιακή ευελιξία και δυνατότητα αυτόνομης ανάπτυξης.
Η δεύτερη εξαγορά για την Carrefour
Αν η εξαγορά ολοκληρωθεί θα είναι η δεύτερη εξαγορά της Retail & More A.E. που αναπτύσσει το σήμα της Carrefour τόσο στην ελληνική αγορά όσο και σε άλλες χώρες όπως στη Βουλγαρία που ήδη έχει αναπτύξει δίκτυο. Ετσι στη διάρκεια του 2024, στο δίκτυο της Carrefour ενσωματώθηκαν 11 καταστήματα Economy, τα οποία εξαγόρασε στο τέλος του 2023. Τα καταστήματα ανακαινίστηκαν, εξοπλίστηκαν με νέες, χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης υποδομές και επαναλανσαρίστηκαν υπό τη μορφή Carrefour Express, υλοποιώντας το σχετικό επενδυτικό πλάνο. Με εντατικούς ρυθμούς προχωρά η υλοποίηση του πλάνου ανάπτυξης της Carrefour στη Βουλγαρία. Κατά τη διάρκεια του 2024, στο πλαίσιο της συμφωνίας master franchise με τον όμιλο Carrefour, εγκαινιάστηκαν 13 καταστήματα Carrefour Express και Carrefour Market σε Σόφια, Βάρνα και Μπουργκάς.
Παράλληλα, σχεδιάζεται η δημιουργία τουλάχιστον τεσσάρων εταιρικών flagship καταστημάτων σε Σόφια και Πλόβντιβ, ενώ εξετάζεται και η δυνατότητα εξαγοράς τοπικής αλυσίδας, με στόχο την ταχύτερη ενίσχυση του δικτύου. Στρατηγική επιλογή αποτελεί και η ενδυνάμωση του σήματος μέσα από την παρουσία τοπικά παραγόμενων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας Carrefour, πολλά εκ των οποίων είναι ελληνικά και προορίζονται και για εξαγωγή. Ταυτόχρονα, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για εξαγωγική δραστηριότητα προς Κύπρο και Βουλγαρία, επεκτείνοντας τη διάθεση ελληνικών προϊόντων μέσω του δικτύου Carrefour.
Διαβάστε επίσης
Κέρδη ρεκόρ για τη ΦΑΓΕ διεθνώς – Ζημιές στην Ελλάδα λόγω δικαστικών προβλέψεων
Plan(e)t Foods: Επένδυση 1 εκατ. ευρώ για το ελληνικό plant-based παγωτό
Σούπερ μάρκετ: Συνεχίζεται το «ψαλίδι» στις προσφορές που έφερε ο Κώδικας Δεοντολογίας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
