• Business

    Αττική οδός: Χωρίς ενστάσεις ο διαγωνισμός – Την Πέμπτη ανοίγουν οι προσφορές

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Δημήτρης Κοπελούζος (Όμιλος Κοπελούζου), Jose Aljaro (Abertis)

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Δημήτρης Κοπελούζος (Όμιλος Κοπελούζου), Jose Aljaro (Abertis)


    Χωρίς απρόοπτα εξελίσσεται ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την Αττική Οδό, καθώς προ ολίγου ολοκληρώθηκε η διαδικασία υποβολής ενστάσεων εκ μέρους των έξι ενδιαφερομένων σχημάτων, η οποία είχε ξεκινήσει από τις 24 Αυγούστου, όταν το ΤΑΙΠΕΔ είχε εγκρίνει όλες τις προσφορές.

    Βάσει του κλίματος, που επικρατούσε στην αγορά, αλλά και όπως αναφέρουν πολύ καλά ενημερωμένες πηγές στο mononews δεν υπήρξε καμία ένσταση και πλέον οδεύουμε ολοταχώς προς το αυριανό διοικητικό συμβούλιο. Σε αυτό το ενδιαφέρον θα μονοπωλήσει η μητέρα των παραχωρήσεων και το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών, οι οποίες εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα δύο δισ. ευρώ.

    Με αυτή την εξέλιξη επιτυγχάνεται ο στόχος που είχε τεθεί από το ΤΑΙΠΕΔ για την αποσφράγιση πριν από τη ΔΕΘ, ενώ δεν αποκλείεται στις 9 Σεπτεμβρίου κατά την ομιλία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, να υπάρξουν και ανακοινώσεις σχετικά με τον ανάδοχο, δηλαδή τον προτιμητέο επενδυτή εφόσον ξεπεραστούν δύο εμπόδια που φαντάζουν μικρά, αλλά ενδέχεται να είναι σημαντικά.

    Το πρώτο είναι το γεγονός ότι όλες οι προσφορές θα πρέπει να ανταποκρίνονται στην εκτίμηση του ανεξάρτητου αποτιμητή και το δεύτερο ότι εάν υπάρχει διαφορά 5% μεταξύ της πρώτης και των υπόλοιπων προσφορών, τότε το Ταμείο θα ζητήσει βελτιωμένες προσφορές από όσα σχήματα κονταροχτυπιούνται για την πρωτιά.

    Αγώνας δρόμου για την υπογραφή της σύμβασης – Ποιοι είναι οι μνηστήρες

    Σημειώνεται ότι ύστερα από την αποσφράγιση και την επιλογή του προτιμητέου επενδυτή οι διαδικασίες θα πρέπει να τρέξουν καθώς η σύμβαση θα πρέπει να περάσει από το «κόσκινο» του Ελεγκτικού Συνεδρίου και στη συνέχεια να κυρωθεί από τη Βουλή έως το φθινόπωρο του 2024 (σ.σ. Τότε λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης που είχε αναλάβει η κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ-Egis).

    Όπως έχει ήδη γράψει το mononews, το χρονοδιάγραμμα για την ανάληψη από το νέο παραχωρησιούχο μπορεί να είναι στενό, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι θα υπάρξουν καθυστερήσεις, δεδομένου φυσικά ότι δε θα έχουμε απρόοπτα όσον αφορά την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

    Επιπλέον, ο ανταγωνισμός για την 25ετη παραχώρηση του σημαντικου οδικού άξονα είναι σκληρός με το διαγωνισμό να έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον ισχυρών εγχώριων και διεθνών ομίλων (σ.σ. Κυρίως από την Ευρώπη και την Αυστραλία).

    Αναλυτικότερα:

    • Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της.
    • Το μπλοκ των Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ διατηρεί τη συμμαχία του καθώς είχε καταφέρει στο παρελθόν να αναλάβει την παραχώρηση της χρυσοτόκου όρνιθας της Αττικής Οδού, ενώ έχει αποκτήσει και έναν νέο γαλλικό εταίρο, η οποία είναι η Meridiam. Υπενθυμίζεται ότι αρχικά το σχήμα είχε προχωρήσει σε κοινοπραξία με τη γαλλική Ardian, αλλά η τελευταία αποχώρησε πριν από τη λήξη της προθεσμίας της υποβολής των οικονομικών προσφορών.
    • Ο όμιλος Mytilineos που διεκδικεί δυναμικά οδικές παραχωρήσεις μέσω της νεοσύστατης Μ Παραχωρήσεων έχει συμμαχήσει με την γαλλική Vinci, η οποία διαθέτει σημαντική εμπειρία στη διαχείριση και λειτουργία ελληνικών αυτοκινητοδρόμων καθώς είναι ο βασικός μέτοχος των κοινοπραξιών για το Πάτρα-Πύργος, τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.
    • Ο Όμιλος Κοπελούζου διεκδικεί, επίσης, τον οδικό άξονα και έχει προχωρήσει σε κοινοπραξία με την Macquarie. Να σημειωθεί ότι οι δύο εταιρείες μπορεί να μην έχουν την ίδια εμπειρία σε παραχωρήσεις όπως οι παραπάνω όμιλοι, αλλά το γεγονός ότι ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ αφορά μόνο τη συντήρηση και τη λειτουργία και όχι τις νέες επεκτάσεις (δηλαδή το κατασκευαστικό έργο), το οποίο ήταν και βασική επιδίωξη του Ταμείου, άνοιξε τις πόρτες για επιπλέον ενδιαφερόμενους και «μεγαλύτερα πορτοφόλια».
    • Η Intrakat παρόλο που δεν είχε εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για την Αττική Οδό, κατάφερε να εισέλθει σε δεύτερο χρόνο στο διαγωνισμό, καθώς ύστερα από την αλλαγή διοίκησης τον Ιούλιο του 2022 ένωσε τις δυνάμεις με τις Briza-Rubicone. Μάλιστα, η ελληνική εισηγμένη συμμετέχει πλέον στην κοινοπραξία με ποσοστό 49%.
    • Ο μοναδικός ξένος μνηστήρας είναι η ισπανική Abertis, η οποία δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της. Μάλιστα, η εταιρεία έχει τονίσει ότι στο ενδεχόμενο επικράτησης στην Αττική Οδό θα προσφέρει ένα σημαντικό μειοψηφικό ποσοστό στην παραχώρηση σε κάποιον από τους μεγάλους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους.

    Διαβάστε επίσης:

    Κακοκαιρία Daniel: Εκτεταμένες καταστροφές στη Μαγνησία

    Richemont: Ο πληθωρισμός χτύπησε και τον κλάδο πολυτελείας στην Ευρώπη

    Οι 2 προσφορές μαμούθ για την Αττική οδό, ποιοι ξένοι κολοσσοί χτίζουν τώρα θέση στην Aegean, και τι συμβαίνει με τον Αστυφίδη και την ΔΕΗ

     



    ΣΧΟΛΙΑ