• Business

    Αττική οδός: Αντίστροφη μέτρηση για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την παραχώρηση

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Δημήτρης Πολίτης (ΤΑΙΠΕΔ), Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)

    Δημήτρης Πολίτης (ΤΑΙΠΕΔ), Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)


    Αντίστροφα μετράει πλέον ο χρόνος καθώς έχουν απομείνει, πλην απροόπτου, μόλις επτά ημέρες για την υποβολή των προσφορών για τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει από το φθινόπωρο του 2024.

    Πρόκειται για ένα διαγωνισμό που έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον όλων των μεγάλων εγχώριων Ομίλων, όπως ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat, Mytilineos και Κοπελούζος, καθώς και ξένων ισχυρών Funds με έδρα στην Ευρώπη και την Αυστραλία.

    Η μάχη που αναμένεται να δοθεί είναι σκληρή, καθώς ο υπό δημοπράτηση οδικός άξονας αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τις ταμειακές ροές του παραχωρησιούχου για την επόμενη τριαντακονταετία, ενώ όλοι οι ελληνικοί Όμιλοι έχουν στραφεί στους διαγωνισμούς που αφορούν τις παραχωρήσεις.

    Αυτό προκύπτει και από το τίμημα που εκτιμάται ότι θα δοθεί για τον οδικό άξονα, το οποίο πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία και την αύξηση του πληθωρισμού είχε υπολογιστεί από τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή τον Δημήτριο Πολίτη που έχει αναλάβει το ρόλο του Διευθύνοντος Συμβούλου, ότι θα ξεπερνούσε τα 2 δισ. Ευρώ.

    Οι αλλαγές στα σχήματα και οι τελικοί μνηστήρες

    Οι όποιες διαφωνίες του ΤΑΙΠΕΔ με την ηγεσία του υπουργείου υποδομών σχετικά με το ύψος των διοδίων ή οι συνεχείς παρατάσεις που είχαν ως αποτέλεσμα να μεταφερθεί η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών από τα τέλη Φεβρουαρίου στα μέσα του Ιουλίου φαίνεται ότι δεν επηρεάζουν το ενδιαφέρον των μνηστήρων.

    Αυτό δε σημαίνει ότι όλα τα ξένα Funds δέχθηκαν αγόγγυστα τις αλλαγές στον διαγωνισμό, με αποτέλεσμα να έχουμε δύο αποχωρήσεις, αλλά και δύο προσθήκες.

    Πιο συγκεκριμένα, όπως είχε γράψει το mononews, το γαλλικό Fund Ardian που είχε ενώσει τις δυνάμεις του με το σχήμα Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ που διαχειρίζεται έως και το φθινόπωρο τον οδικό άξονα αποχώρησε και τη θέση του ήρθε να καλύψει το Fund Meridiam από την ίδια χώρα.

    Όσον αφορά στους ελληνικούς ομίλους, η Intrakat παρά το γεγονός ότι δεν είχε εκδηλώσει αρχικά το ενδιαφέρον της, κατάφερε να εισέλθει να στον διαγωνισμό, καθώς κατά την εκκίνηση της αύξησης του μετοχικού της κεφαλαίου, ο διευθύνων σύμβουλος της, Αλέξανδρος Εξάρχου, είχε ανακοινώσει τη συμμαχία με το σχήμα Rubicone-Briza με το ποσοστό της εισηγμένης να ανέρχεται στο 30%.

    Ωστόσο, όπως ανακοίνωσε ο κ. Εξάρχου κατά τη διάρκεια της πρόσφατης γενικής συνέλευσης εντός του τρέχοντος μήνα η Intrakat αύξησε το ποσοστό της στο 49%.

    H τελευταία αλλαγή στα σχήματα ήταν αυτή της αποχώρησης του αυστραλιανού Fund First Sentier, το οποίο είχε ενώσει τις δυνάμεις του με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

    Πρόκειται για την ίδια εταιρεία που βρίσκεται πολύ στην εξαγορά της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, ενώ πηγές της αγοράς επισημαίνουν, ότι το First Sentier θα στηρίξει τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και στην Αττική Οδό.

    Προσθέτουν ότι η αποχώρηση ήταν ένα καθαρά τυπικό ζήτημα και πυροδοτήθηκε από τις διαρκείς παρατάσεις οι οποίες ενέπλεκαν το αυστραλιανό Fund  στην ελληνική γραφειοκρατία.

    Επομένως, λαμβάνοντας υπόψη τις παραπάνω εξελίξεις τα σχήματα που αναμένεται να υποβάλουν τις τελικές προσφορές τους την επόμενη Δευτέρα είναι τα εξής:

    • Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις τη
    • Ο Ελλάκτωρ και η ΑΒΑΞ διατηρούν τη συμμαχία τους και έχει προστεθεί η γαλλική Meridiam
    • Η Intrakat εισήλθε σε «δεύτερο χρόνο» και ένωσε τις δυνάμεις με τους Πορτογάλους των Brisa και Rubicone BidCο
    • Ο Όμιλος Κοπελούζου συμμαχεί με τους Αυστραλούς της Macquarie
    • Η Mytilineos συμμαχεί με τη γαλλική Vinci που έχει σημαντική παρουσία σε όλες σχεδόν τις παραχωρήσεις αυτοκινητόδρομων στην Ελλάδα
    • Η ισπανική ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A
    • Η ιταλική INC SpA που δεν έχει κάποιο σύμμαχο προς το παρόν
    • Το γαλλο-ολλανδικό μέτωπο EGIS-VAUBAN-DIF

    Να σημειωθεί, ωστόσο, ότι δεν αποκλείεται να έχουμε «εκπλήξεις», όπως για παράδειγμα, αποχωρήσεις, την είσοδο νέων εταιρειών στα ενδιαφερόμενα σχήματα, αλλά και συγχωνεύσεις.

    Τι έχει συμβεί μέχρι στιγμής στον διαγωνισμό

    Ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό βγήκε στον αέρα στα τέλη του Ιανουαρίου του 2022 και τον Μάιο της ίδιας χρονιάς γνωρίζαμε ποια ήταν τα σχήματα που είχαν πάρει το πράσινο φως από το ΤΑΙΠΕΔ.

    Στη συνέχεια ο διαγωνισμός οδηγήθηκε σε αρκετές παρατάσεις, ενώ οι εξωγενείς αλλαγές όπως η αύξηση των επιτοκίων δανεισμού λόγω της ανάγκης για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού ναι μεν προβλημάτισαν τα σχήματα, αλλά όχι σε βαθμό που να χάσουν το ενδιαφέρον τους.

    Σχετικά τις παρατάσεις που δόθηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ, αυτές ήταν τρεις. Πιο συγκεκριμένα, η ενδεικτική ημερομηνία για την υποβολή των προσφορών ήταν τα τέλη Φεβρουαρίου, αλλά αυτή μετακινήθηκε για τις 29 Μαΐου.

    Το παραπάνω συνέβη καθώς το ΤΑΙΠΕΔ καθυστέρησε να παραδώσει στα ενδιαφερόμενα σχήματα το τελικό κείμενο της νέας σύμβασης, ενώ η άνοδος των επιτοκίων δανεισμού προκαλούσε ανησυχία τόσο στην αναθέτουσα αρχή όσο και στους μνηστήρες.

    Ένα ακόμα ζήτημα που έπρεπε  να λυθεί ήταν αυτό των τιμών των διοδίων, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ είχε προτείνει ένα σχέδιο για κυμαινόμενες τιμές ανάλογα με την ώρα εισόδου σε μία προσπάθειά του να περιορίσει τον κυκλοφοριακό κορεσμό του οδικού άξονα. Εν τέλει με πολιτική απόφαση της τότε ηγεσίας του υπουργείου υποδομών αποφασίστηκε η νέα τιμή να οριστεί στα 2,5 ευρώ από τα 2,8 ευρώ αρχής γενομένης από το φθινόπωρο του 2024.

    Η δεύτερη παράταση για τις 10 Ιουλίου οφείλεται στο γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα έπρεπε να αποφασίσει για τον προτιμητέο επενδυτή μία εβδομάδα ύστερα από τις εκλογές του Μαΐου και το επικρατέστερο σενάριο ήταν ότι δε θα έχει σχηματιστεί κυβέρνηση, όπως και έγινε.

    Η τρίτη παράταση για τις 17 Ιουλίου ήταν το αποτέλεσμα της πίεσης των σχημάτων να έχουν περισσότερο χρόνο στη διάθεσή τους καθώς το τελικό κείμενο της σύμβαση τους είχε δοθεί στα τέλη Ιουνίου και ήταν αρκετές οι φωνές που ζητούσαν περισσότερο χρόνο για καλύτερη προετοιμασία.

    Διαβάστε επίσης:

    Ακίνητα: Οι προοπτικές ανά γεωγραφική περιοχή και κατάσταση ακινήτου – Η ζήτηση με βάση τα τετραγωνικά

    ΑΔΜΗΕ: Ηλεκτρικές διασυνδέσεις προς τα 4 σημεία του ορίζοντα – Ο στρατηγικός χαρακτήρας του νέου ενεργειακού χάρτη

    Τι πραγματικά συμβαίνει στο λιμάνι Θεσσαλονίκης



    ΣΧΟΛΙΑ