• Business

    Γ. Στρούτσης: Ο μόνος Έλληνας που πολέμησε τις πολυεθνικές (αλλά δε τα κατάφερε)


    Ο Γιάννης Στρούτσης, κατέχει τη θέση του πρόεδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Ηλεκτρονικής Αθηνών από το 1999. Ήταν ο μόνος ο Έλληνας παίκτης που ανταγωνιζόταν “στα ίσια” τις ξένες πολυεθνικές αλυσίδες του κλάδου ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Στις συζητήσεις με τους οικείους τους, δικαίως καυχιόταν ότι είναι ο μόνος που άντεξε στον ανταγωνισμό των κολοσσών της Dixons (Κωτσόβολος) και της Μedia Markt , οι οποίοι έχουν την υποστήριξη των μητρικών τους.

    Βραβεία ΚΟΥΡΟΣ 2007 : Ι.Στρούτσης, Γ. Αλογοσκούφης
    Βραβεία ΚΟΥΡΟΣ 2007 : Ι.Στρούτσης, Γ. Αλογοσκούφης

    Η αγορά παραδέχεται ότι το “αφεντικό” της Ηλεκτρονικής (που ελέγχει οικογενειακά το 90% ) αγωνίστηκε και συνεχίζει να αγωνίζεται σκληρά για να βρει το “μίτο της Αριάδνης” στα οικονομικά του ομίλου. O βασικός μέτοχος της Ηλεκτρονικής, Γιάννης Στρούτσης αναγκάστηκε να βάλει αρκετές φορές το χέρι στην τσέπη καλύπτοντας αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου με μετρητά (η τελευταία το 2014), οι οποίες ξεπερνούν συνολικά τα 7 εκατ. ευρώ τα τελευταία χρόνια, με στόχο η εισηγμένη να αναδιαρθρώσει τα βραχυπρόθεσμα δάνειά της σε μακροπρόθεσμα και να αντλήσει κάποια επιπλέον χρηματοδότηση.

    Το story

    Με άριστο θεωρητικό υπόβαθρο, καθώς είναι απόφοιτος του Κολλεγίου Αθηνών, έχει πτυχίο από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας (ΑΣΟΕΕ) και Master (ΜΒΑ) με διάκριση από το Babson College της Μασαχουσέτης με ειδίκευση Strategy και Finance, είδε στα μέσα της δεκαετίας του ΄80 αυτό που είδαν και οι Κορασίδης, Γερμανός,  Γεράρδος και αναπτύχθηκε στον κλάδο της λιανικής, εξελίσσοντας και αναπτύσσοντας την «Ηλεκτρονική».  Αμέσως είδε τα θετικά αποτελέσματα στο ταμείο. Παραγγελίες, κέρδη και επέκταση σε Κύπρο και Βαλκάνια, έφεραν την Ηλεκτρονική στην τρίτη θέση της κατάταξης όσο αφορά μέγεθος και μερίδια στην εγχώρια αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.

    Γιάννης Στρούτσης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ
    Γιάννης Στρούτσης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ

    Οι αστοχίες

    Μήπως όμως το μεγαλύτερο βάρος της διοίκησης έπεσε στο εξωτερικό και άφησε περιθώριο να “παίξουν μπάλα” στην εγχώρια αγορά οι ξένοι; Κάνοντας τον απολογισμό ο “τιμονιέρης” της εισηγμένης ενδεχομένως να συνειδητοποιήσει ότι βγαίνοντας στα Βαλκάνια για να πάρει όγκους , μάλλον δεν πρόσεξε την Ελλάδα, επιτρέποντας στους ξένους να “απλωθούν”.

    Έτσι , το μερίδιο της Ηλεκτρονικής στην ελληνική αγορά περιορίστηκε. Ούτε η επιθετική τιμολογιακή πολιτική που ακολούθησε δεν απέφερε καρπούς. Μία κίνηση για προσέλκυση πελατών έκανε η Ηλεκτρονική, δέκα ο ανταγωνισμός με καταιγιστικές αντεπιθέσεις τιμών.

    Για την επικοινωνιακή στρατηγική , ο Γιάννης Στρούτσης αναζήτησε τα “φώτα” της εταιρίας δημοσίων σχέσεων Civitas του Γιώργου Φλέσσα. Σε διαφημιστικό επίπεδο για μία περίοδο υπήρξε μπαράζ spot που συζητήθηκαν έντονα στην πιάτσα όπως το «έλα Αλέκο» και την «μισοτιμής Πετρούλα».

    Η Πετρούλα σε διαφήμιση της ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ
    Η Πετρούλα σε διαφήμιση της ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ

    Ένα ακόμα ερωτηματικό που θα μείνει αναπάντητο είναι εάν το μέλλον της Ηλεκτρονικής θα ήταν καλύτερο εάν ο Γιάννης Στρούτσης δεν είχε αγνοήσει τους πρώτους ξένους συνεργάτες που τον προσέγγισαν ως στρατηγικοί επενδυτές

    Γιατί δεν κατάφερε ο επιχειρηματίας να βγάλει από την «στενωπό» τον όμιλο;

    Βασική αιτία η «βουτιά» του τζίρου του κλάδου που έφτασε έως και το 50% εν μέσω ύφεσης. Σε συνδυασμό με τον έντονο ανταγωνισμό από πολυεθνικούς παίκτες και κυρίως από τους Βρετανούς του «Κωτσόβολου», ο οποίος κατέχει τα «σκήπτρα» στα μερίδια αγοράς, δημιουργήθηκε ένα εκρηκτικό μίγμα. Επίσης, η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ είχε μείνει αρκετά πίσω στον τομέα του eshop , όταν οι “αντίπαλοι” έπαιζαν μπάλα πολύ νωρίτερα και με ελκυστικές προσφορές. Τα capital control ήταν το “κερασάκι” στην τούρτα.

    Μέσα σε όλα αυτά , ο επιχειρηματίας Γ. Στρούτσης είχε να αντιμετωπίσει επίσης την φορολογική «καμπάνα» ύψους 79,5 εκατ. ευρώ που επιβλήθηκε στην Ηλεκτρονική Αθηνών για φερόμενη λήψη και σε συνέχεια έκδοση δήθεν εικονικών, ως προς τις συναλλαγές, τιμολογίων, συνολικής αξίας 39,7 εκατ. ευρώ την τριετή περίοδο 2006- 2009. Στην υπόθεση αυτή ο ίδιος αθωώθηκε ως «παγιδευμένος» σε ευρύτερο κύκλωμα-καρουσέλ που υπεξαιρούσε ΦΠΑ, και πλήρωσε τελικώς  1,5 εκατ. ευρώ

    Ο ισολογισμός

    Σύμφωνα με τα οικονομικά του ομίλους στις 30-06-2015, οι ζημιές διαμορφώνονται στα 3 εκατ. ευρώ και ο τζίρος ανέρχεται στα 67 εκατ. ευρώ, την ώρα που ο “ηγέτης” Κωτσόβολος έχει κύκλο εργασιών 380 εκατ. ευρώ και η δεύτερη Media Markt 200 εκατ. ευρώ. Οι υποχρεώσεις φθάνουν στα 88 εκατ. ευρώ με τις μισές εξ αυτών να αφορούν τραπεζικό δανεισμό. Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα είναι τα αρνητικά ίδια κεφάλαια.

    Διαβάστε περισσότερα: Ηλεκτρονική: Βάζει λουκέτο μετά από 66 χρόνια – Στο δρόμο οι εργαζόμενοι



    ΣΧΟΛΙΑ