• Business

    Απόστολος Βακάκης (Jumbo): Τι κρατάει ψηλά τις τιμές

    • Άννα Διανά
    Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής Jumbo

    Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής Jumbo


    Ισχυρή αντίσταση στην τάση αποπληθωρισμού που παρατηρείται διεθνώς προβάλει η ελληνική αγορά σύμφωνα με τον επικεφαλής και βασικό μέτοχο της Jumbo κ. Απόστολο Βακάκη.

    «Με την εξαίρεση μιας γενικευμένης σύρραξης οι τάσεις είναι αποπληθωριστικές και στην Αμερική και στην Ευρώπη αλλά στην Ελλάδα παραμένει μια έντονη κερδοσκοπική τάση» επεσήμανε ο κ. Βακάκης κατά τη διάρκεια της έκτακτης γενικής συνέλευσης για την έγκριση διανομής μερίσματος στους μετόχους της εταιρείας.

    Κερδοσκοπία και έλλειψη θάρρους

    Αυτό, σύμφωνα με τον CEO του ομίλου Jumbo, οφείλεται τόσο στο γεγονός ότι κάποιοι κερδοσκοπούν όσο και στο ό,τι υπάρχει ανησυχία και αβεβαιότητα για το μέλλον κάτι το οποίο χαρακτήρισε επίσης κερδοσκοπικό παρά το γεγονός ότι η ανησυχία δεν είναι αδικαιολόγητη αλλά πρώιμη.

    «Ο φόβος αποσταθεροποίησης είναι διάχυτος, η ψυχολογία που υπάρχει είναι ότι το μέλλον δεν είναι ευοίωνο. Ας έρθεις το μέλλον και το βλέπουμε. Δεν πρέπει να δημιουργήσουμε εμείς το πρόβλημα που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε» τόνισε αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Αν γενικευτεί ο πόλεμος και πάνε τα καύσιμα στα 300 ευρώ αυτό είναι μια άλλη παράμετρος. Σήμερα είναι στα 85 δολάρια το βαρέλι και η πρόβλεψη για 300 ευρώ είναι ανέντιμο να υπολογίζεται σήμερα».

    Ο κ. Βακάκης έκανε λόγο για έλλειψη θάρρους από την πλευρά των επιχειρήσεων που δεν μειώνουν τιμές λόγω ανησυχίας.

    «Η ισοπαλία πάει στον καταναλωτή»

    «Βγήκα και παρότρυνα τον κόσμο να κατεβάσει τιμές. Δεν μπορείτε να κρατάτε τις τιμές ψηλά αφού διάφοροι παράμετροι κόστους έχουν πέσει. Δεν είναι θαρραλέοι φοβούνται το μέλλον και δεν κατεβάζουν τις τιμές. Αν όντως ακριβύνει το πετρέλαιο θα ανεβάσεις τις τιμές.

    Δεν είμαστε φιλάνθρωποι αλλά πάει στον καταναλωτή η ισοπαλία» πρόσθεσε.

    Ο κ. Βακάκης έχοντας στον πυρήνα της στρατηγικής που εφαρμόζει στα Jumbo τιμές που μπορεί να αντέξει ο καταναλωτής, χωρίς τους οποίους- όπως συχνά λέει- «τελειώνει το πάρτι», χαρακτήρισε ανέντιμη και την πρακτική κάποιων επιχειρήσεων να κερδίζουν σε τζίρο κρατώντας ψηλά τις τιμές.

    «Το να κρατάς ψηλά τις τιμές για να κερδίζεις από τον τζίρο είναι μια κοντόφθαλμη πολιτική, η οποία μακροπρόθεσμα δεν ευνοεί γιατί οδηγεί σε αλαζονεία. Ο κόσμος πληρώνει ένα τίμημα αλαζονείας» σημείωσε.

    «Στην αγορά επικρατεί το ποιος θα πάρει πρώτος τα λεφτά του καταναλωτή»

    Αιχμές όμως άφησε ο κ. Βακάκης και για την πολιτική που ασκείται τονίζοντας ότι δεν χρειάζεται να ξέρεις το μέλλον αλλά να προνοείς κάτι που στην Ελλάδα δεν γίνεται. Όπως είπε η οικονομία πρέπει να είναι έξω από το πολιτικό παιχνίδι ενώ αναφερόμενος στην  ελληνική  οικονομία είπε ότι υπάρχει επενδυτική προδιάθεση και αισιοδοξία όταν ο  ρυθμός που κινούμαστε είναι «παραπληγικού σαλιγκαριού» όπως ανέφερε γλαφυρά.

    Έκανε λόγο για μεγάλα προβλήματα που έρχονται αν δεν γίνει εθνικός σκοπός η αντιμετώπιση του ζητήματος.

    «Το πιο σημαντικό είναι η προσπάθεια να γεφυρώσουμε το εισόδημα του καταναλωτή με τις τιμές που καλείται να πληρώσει .Όσο αυτό το κομμάτι δεν αποτελεί εθνικό σκοπό- δηλαδή να μην κερδίσουμε σε βάρος του καταναλωτή- θα μπούμε σε μεγάλα προβλήματα, είπε.  Τα βλέπουμε αλλά δεν μπορούμε να τα αντιληφθούμε. Αντί σύνεσης επικρατεί στην αγορά το ποιος πρώτος θα πάρει τα λεφτά του καταναλωτή» τόνισε χαρακτηριστικά.

    Αναφερόμενος στην πολιτική που ακολουθεί  ο όμιλος Jumbo είπε ότι είναι πάντα πελατοκεντρικός. Τόνισε ότι εφόσον υπάρχει μια φοβία στην αγορά ο μόνος τρόπος για να ισορροπήσεις είναι να παρέχεις περισσότερα στον καταναλωτή.

    «Οι κινήσεις της Jumbo είναι ψύχραιμες» είπε.

    Παραμένει το  guidance σταθερό ως προς την κερδοφορία

    Αναφορικά με την πορεία της επιχείρησης στη διάρκεια του 2023, ο επικεφαλής της Jumbo σημείωσε ότι έχει δοθεί guidance. «Είπα εμμέσως ότι αυτό που ενδιαφέρει στο τέλος αυτής της πορείας είναι αν η κερδοφορία θα υποστεί πλήγμα ή όχι από τις συνθήκες ως είναι διαμορφωμένες σήμερα. Η δική μου θέση είναι ότι εμμένουμε στην πρόβλεψη που δίνουμε.  Μπορεί να ανατραπεί μακροπρόθεσμα αν ο πόλεμος συνεχιστεί, τόνισε.

    Η ανάπτυξη στο εννεάμηνο είναι στο 17%. Ανάπτυξη που εκτιμά ότι θα πέσει στο 12%. Και μπορεί και λίγο πιο κάτω αλλά επειδή υπάρχουν οι προβλέψεις των καταστημάτων στη Θεσσαλία που έχουν υποστεί ζημιές με αποτέλεσμα η εταιρεία να δουλεύει με δύο καταστήματα λιγότερα. Ωστόσο τα καταστήματα είναι ασφαλισμένα και για τις ζημιές όσο και για την κερδοφορία. Μάλιστα αναφερόμενος στο θέμα της ασφάλισης είπε ότι ο ίδιος το βλέπει ως επένδυση παρά ως δαπάνη.

    «Πληρώνουμε ασφάλιστρα ώστε ότι και να συμβεί είμαστε καλυμμένοι. Αναγνωρίζουμε ότι οι ασφαλιστικές έχουν φάει ένα στραπάτσο αλλά είναι ασφαλισμένες σε αντασφαλιστικές φερέγγυες. Θα διεκδικήσουμε τα συμφωνηθέντα. Κρατάμε αυτόν τον κανόνα. Καλύτερα ασφαλισμένοι παρά πικραμένοι» τόνισε χαρακτηριστικά.

    Σταθερή η μερισματική πολιτική

    Παραμένει σταθερή η μερισματική πολιτική της εταιρείας σύμφωνα με τον κ. Βακάκη, ο οποίος ωστόσο εκτίμησε ότι αν τα πράγματα πάνε προς το χειρότερο οικονομικό δεν είναι απίθανο να έρθει αύξηση φορολογίας μερισμάτων. Αυτός άλλωστε, όπως είπε, είναι και ο  λόγος που δόθηκε το μέρισμα προς το τέλος του χρόνου.   Σε ό,τι αφορά τη μερισματική πολιτική όπως είπε είναι ξεκάθαρη. Ένα τρίτο στους μετόχους, ένα τρίτο στο κράτος και ένα τρίτο στο capex.

    Ο κ. Βακάκης επανέλαβε ότι η κρίση φέρνει ευκαιρίες, απλώς, όπως είπε δεν ανθίζουν πάνω στην κρίση. «Μπορεί να κάνεις μια πολύ επιτυχημένη επένδυση αλλά να είναι ανώριμη πάνω στην κρίση και να την εκμεταλλευτείς μετά την κρίση. Προσπαθώ να εκμεταλλευτώ τις συνθήκες που διαμορφώνονται στην οικονομία είπε ο κ. Βακάκης». Σημειώνεται ότι το έκτακτο μέρισμα ύψους 200 εκατ. ευρώ που ενέκρινε χθες η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων θα καταβληθεί στις 29 Νοεμβρίου.

    Δύο νέα καταστήματα σε Ρουμανία και Βουλγαρία

    Ένα νέο κατάστημα ανοίγει άμεσα τις πύλες του στη Ρουμανία και στις 8 Νοεμβρίου έχει προγραμματιστεί το άνοιγμα ενός καταστήματος στη Βουλγαρία.

    Η πολιτική ανάπτυξης νέων καταστημάτων στην εγχώρια αγορά παραμένει η ίδια. Ένα κατάστημα κάθε δύο ή τρία χρόνια σηκώνει η ελληνική αγορά σύμφωνα με τον κ. Βακάκη, ο οποίος όπως είπε μόνο αν αλλάξουν τα δεδομένα και δεν υπάρχει η υπογεννητικότητα θα ανατραπεί το μοντέλο. «Αν για παράδειγμα γίνουμε από 9 εκατομμύρια Έλληνες 12 εκατομμύρια είτε με οικονομικούς μετανάστες είτε με άλλο τρόπο, τότε το βλέπουμε» σημείωσε. Αναφορικά με τη Ρουμανία τόνισε ότι μπορεί να έχει έναν έρποντα πληθωρισμό αλλά προσέχει τον καταναλωτή.

    Διαβάστε επίσης

    Απ. Βακάκης: Με ρυθμούς παραπληγικού σαλιγκαριού η ελληνική οικονομία

    Jumbo: Αύξηση πωλήσεων 17% στο 9μηνο – Τέλος Νοεμβρίου η έκτακτη χρηματική διανομή 200 εκατ. ευρώ

    Jumbo: Έκτακτη χρηματική διανομή 1,3965 ευρώ ανά μετοχή



    ΣΧΟΛΙΑ