• Business

    Απόστολος Βακάκης: Τα «εκνευριστικά καλά» μεγέθη της Jumbo, η έκτακτη χρηματική ενίσχυση προς τους μετόχους και ο Σκρουτζ που δεν έγινε Αϊ Βασίλης

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    • Contributor
    Απόστολος Βακάκης. Επικεφαλής της εταιρείας Jumbo

    Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής Ομίλου Jumbo


    Για όλα τα φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν την εταιρεία και τους μετόχους της, χωρίς περιστροφές και «μισόλογα», τοποθετήθηκε ο ισχυρός άνδρας των Jumbo, Απόστολος Βακάκης, στο πλαίσιο της χθεσινής ετήσιας Γενικής Συνέλευσης των μετόχων. Της πρώτης online Γενικής Συνέλευσης που έγινε μέσω της νέας πλατφόρμας του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Βέβαια, δεν έλειψαν και οι καυστικές ατάκες του που πάντοτε προκαλούν συζητήσεις.

    Ο μετοχικός και διοικητικός ηγέτης της μεγαλύτερης αλυσίδας παιχνιδιών στα Βαλκάνια αναφέρθηκε στις επιπτώσεις της πανδημίας, στάθηκε στην πορεία των φυσικών καταστημάτων και στην εξέλιξη του e-shop μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, εστίασε στα αποθέματα, ανέλυσε το επενδυτικό πλάνο και φυσικά ανέπτυξε την κίνηση- έκπληξη για τη διανομή προμερίσματος (χρηματικής ενίσχυσης).

    «Τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα είναι εκνευριστικά ενθαρρυντικά…, οι προβλέψεις για μειωμένη ζήτηση διαψεύστηκαν κατηγορηματικά», σημείωσε σχολιάζοντας την εμπορική κίνηση μετά το lockdown.

    Ενδεικτικά ανέφερε ότι ενώ περίμενε πως τα καλοκαιρινά είδη σε ποσοστό 50% θα πήγαιναν στις αποθήκες για το 2021 λόγω αναστολής της ζήτησης, τελικά όλα δείχνουν πως θα διατεθούν σε ποσοστό μεταξύ 75% και 100%! «Διαψευστήκαμε ευχάριστα, έφυγε το άγχος της αποθήκης», επεσήμανε ο έμπειρος επιχειρηματίας.

    Αντίθετα, τα πασχαλινά σχεδόν όλα «έμειναν απούλητα» λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας. Στην προκειμένη περίπτωση, όπως είπε ο κ. Βακάκης, κάποια προϊόντα που μπορούσαν παραμένουν στις αποθήκες για την επόμενη χρονιά, τα υπόλοιπα είτε δραχμοποιήθηκαν είτε πετάχθηκαν. Όσον αφορά στη διαχείριση των σχολικών, η εταιρεία συμφώνησε με τους προμηθευτές να παραλάβει φέτος το 60% του αρχικού προγραμματισμού και το υπόλοιπο 40% την επόμενη χρονιά. «Για τα σχολικά, προλάβαμε να πατήσουμε εγκαίρως φρένο», ανέφερε εμφατικά.

    Ο έχων το γενικό πρόσταγμα στην Jumbo χαρακτήρισε ευχάριστη έκπληξη την πορεία των φυσικών καταστημάτων σε Ελλάδα και Κύπρο, λέγοντας πως ξεκίνησαν πιο εκρηκτικά μετά την επανεκκίνηση σε σχέση με Βουλγαρία Ρουμανία. Στην Ελλάδα καταγράφεται διψήφιος ρυθμός ανάπτυξης ενώ και στην Κύπρο τα τρία καταστήματα υπεραποδίδουν. Αντίθετα, στην Ρουμανία είπε πως παρά την ανάκαμψη που παρουσιάζουν τα καταστήματα που έκλεισαν -ήταν μόνο όσα λειτουργούσαν σε εμπορικά κέντρα- δεν φαίνεται ικανή να καλύψει τις απώλειες από το δίμηνο lockdown.

    Όσον αφορά στο ηλεκτρονικό κατάστημα, το οποίο παρουσίασε εκρηκτική αύξηση πωλήσεων στην καραντίνα (ανάπτυξη 120% με κλειστά καταστήματα), έχει καταφέρει να συγκρατήσει ένα ανοδικό ρυθμό, περίπου 30% πάνω σε σχέση με πέρυσι. Ωστόσο, είναι άγνωστο αυτή τη στιγμή εάν θα καταφέρει να διατηρήσει αυτόν τον ρυθμό και στη συνέχεια.

    «Όχι σε περικοπές»

    Τα αισιόδοξα μηνύματα που έρχονται από το «μέτωπο της κατανάλωσης» αναγκάζουν τους διοικούντες την Jumbo να αναθεωρήσουν τις πολιτικές μείωσης του κόστους. Ο κ. Βακάκης διαβεβαίωσε τους μετόχους και το επενδυτικό κοινό πως δεν προτίθεται να προχωρήσει σε περικοπές κόστους, τονίζοντας παράλληλα πως δεν πρόκειται να κάνει χρήση των βοηθητικών διατάξεων που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση, «γιατί δεν το χρειάζεται η εταιρεία». Επιπλέον, θα προχωρήσει κανονικά σε προσλήψεις εποχικών, για να καλυφθούν οι άδειες του μόνιμου προσωπικού.

    Κανονικά συνεχίζεται και το επενδυτικό πρόγραμμα και στην Ρουμανία, το οποίο ωστόσο έχει επιβραδυνθεί λόγω της αδράνειας των κρατικών φορέων. Εξάλλου, όπως ανέφερε με νόημα ο ταλαντούχος επιχειρηματίας, «το επενδυτικό πρόγραμμα δεν μπορεί να σταματήσει, είναι σαν ποδήλατο, αν σταματήσουμε θα πέσουμε».

    Έσπευσε πάντως να ξεκαθαρίσει πως παρ’ ότι η κατάσταση είναι πιο αισιόδοξη απ’ ό,τι είχε αρχικά προβλέψει, «η φετινή χρονιά είναι χαμένη και δύσκολα θα καλυφθεί το 20% των πωλήσεων που χάθηκε στη διάρκεια της καραντίνας». Απαντώντας στο ερώτημα εάν «βλέπει» και δεύτερο κύμα lockdown, επεσήμανε πως δεν μπορεί να προβλέψει τι θα συμβεί στο μέλλον, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Ως Βακάκης δεν έχω μαντικές ικανότητες».

    Η αβεβαιότητα και «αχαρτογράφητα νερά», στα οποία κινείται η αγορά αναγκάζουν την διοίκηση να προγραμματίζει «μέρα με την μέρα». Για αυτό και δήλωσε ανήμπορη να δώσει guidance για το 2020, με το κ. Βακάκη να υπογραμμίζει πως προέχει να αποτυπωθούν οι επιπτώσεις από την τραυματισμένη τουριστική περίοδο στην οικονομία. Για να συμπληρώσει: «Εστιάζουμε στην επιβίωση και πόσο κινδυνεύουμε από τον κορονοϊό».

    «Παραμένω… Σκρουτζ Μακ Ντακ»

    Εκτεταμένη αναφορά όπως ήταν αναμενόμενο άλλωστε έγινε στην απόφαση για διανομή προμερίσματος στη τρέχουσα χρήση και στην αδυναμία υλοποίησης των αρχικών στόχων για το φετινό μέρισμα. «Το μοντέλο Jumbo», υπογράμμισε, «είναι μερισματικό, παράγει μερίσματα στις καλές αλλά και στις κακές εποχές («in good times and in bad times»), δεν μπορεί να σταματήσει», προσθέτοντας ωστόσο πως «πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη την πραγματική ζωή και τα απρόβλεπτά της».

    Τόνισε όμως πως ακόμη και κάτω από αυτές τις δύσκολες συνθήκες αποφασίσθηκε να δοθεί έκτακτη χρηματική ενίσχυση στους μετόχους από διαθέσιμα προηγούμενων χρήσεων, «ώστε να αντλήσουν μέρισμα οι μέτοχοι για να καλύψουν τις δικές τους τρύπες», αλλά και ως επιβράβευση μετόχων για τη στήριξη της μετοχής», σπεύδοντας να δηλώσει: «Να μη θεωρήσουν όμως ότι έγινα Άγιος Βασίλης από… Σκρουτζ Μακ Ντακ. Καλούμαι να διαχειριστώ τα γεγονότα ως εξελίσσονται».

    Όπως είπε, η διοίκηση της εταιρείας έχει την πρόθεση να προτείνει για το 2020 τη διανομή ποσού ίσου με το 50% των διανεμηθέντων κερδών της χρήσης 2019 (συνολικά 0,47 ευρώ ανά μετοχή).

    Ειδική μνεία έγινε και στην εταιρική διακυβέρνηση, λέγοντας πως η βελτίωσή της είναι μονόδρομος. Όπως είπε, όμως, «η διαφάνεια ήταν πάντα κρίσιμο μέγεθος για την εταιρεία, καθώς τα 2/3 της μετοχικής σύνθεσης είναι θεσμικά και μάλιστα υπερεθνικά χαρτοφυλάκια».



    ΣΧΟΛΙΑ