• Business

    Αποκρατικοποιήσεις: Δεν… επιστρέφουν στην κανονικότητα- Τι θα γίνει με το Αεροδρόμιο Αθηνών

    • NewsRoom


    Τα ίχνη της κρίσης του κορονοϊού  δεν φεύγουν εύκολα από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ που δεν θα  επιστρέψει… στην κανονικότητα μαζί με την υπόλοιπη οικονομία. Λόγω της πανδηµίας του κορονοϊού, που έχει βυθίσει τις αγορές και έχει οδηγήσει την οικονοµία σε ένα νέο κλίµα εσωστρέφειας, είναι πλέον δεδομένο όχι μόνο ότι ο  φιλόδοξος στόχος για έσοδα 2,4 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις το 2020, δεν θα επιτευχθεί, αλλά είναι ζήτημα αν, θα κριθεί σκόπιμο, να πραγματοποιηθεί φέτος οποιαδήποτε  ιδιωτικοποίηση.

    Και αν και το κάθε project εξετάζεται ξεχωριστά, το βέβαιο είναι ότι η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί επηρεάζει τις αποτιμήσεις όλων. Το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με πληροφορίες, θα κρατήσει όσες καθυστερήσεις μπορεί για όλες τις αποκρατικοποιήσεις προκειμένου να ξεπεραστούν οι δύσκολες μέρες, να βελτιωθεί το διεθνές επενδυτικό κλίμα και να πετύχει τις αποτιμήσεις που στοχεύει. Στο πλαίσιο αυτό η ιδιωτικοποίηση του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών Ελ. Βενιζέλος, αναβάλλεται, σύμφωνα με πληροφορίες, για το 2021, καθώς, η φετινή αποτίμηση του αεροδρομίου δεν θα αντικατοπτρίζει την πραγματική του αξία, όχι μόνο λόγω της κατάστασης στις αγορές αλλά και λόγω της κατάστασης που βρίσκεται φέτος ο κλάδος των αερομεταφορών.

    Η τεράστια κρίση που έχει φέρει η πανδηµία στις αεροπορικές εταιρείες αλλάζει άρδην το σκηνικό για τις μεταφορές και όλος ο κλάδος μπαίνει σε αχαρτογράφητα νερά..  Η απαγόρευση των διεθνών πτήσεων είναι μόνο η αφετηρία ενός προβλήματος που θα δούμε τους επόμενους μήνες και που ακόμη δεν γνωρίζουμε το εύρος του. Η όλη κατάσταση συμπαρασύρει φυσικά και τις αποτιμήσεις των αεροδρομίων  και υπό αυτό το νέο πλαίσιο, δεν μπορεί να γίνει καμιά ρεαλιστική πρόβλεψη για τη µελλοντική πορεία των αφίξεων και  των εσόδων του ΔΑΑ.

    Και για τις υπόλοιπες όμως ιδιωτικοποιήσεις των ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, το ΤΑΙΠΕΔ προτίθεται να καθυστερήσει, ελπίζοντας σε ευνοϊκότερη επενδυτική συγκυρία, λίγους μήνες αργότερα.Εξάλλου, το ΤΑΙΠΕΔ, µε την Πράξη Νοµοθετικού Περιεχοµένου µε τα µέτρα για τον κορονοϊό, έχει −όπως και οι υπόλοιποι φορείς του Δηµοσίου− έχει και επισήμως τη δυνατότητα να αναβάλλει, να παρατείνει ή και να αναστέλλει οποιαδήποτε διαγωνιστική διαδικασία.

    Ακόμη κι αν τελειώσει ο συναγερµός, η κατάσταση στις διεθνείς αγορές δεν πρόκειται να βελτιωθεί άμεσα καθώς η κρίση κορονοϊού και η οικονοµική  ύφεση  που ακολουθεί αλλάζει τα επενδυτικά σχέδια και τη ρευστότητα πολλών επενδυτικών κεφαλαίων και ομίλων.  Στο πλαίσιο αυτό οι αποτιμήσεις πιέζονται λιγότερο ή περισσότερο, ανάλογα το project, προς τα κάτω ενώ οι ενδιαφερόμενοι λιγοστεύουν.

    Μεγάλο το ενδιαφέρον των επενδυτών- Το ΤΑΙΠΕΔ όμως δεν θα τα δώσει “κοψοχρονιά”

    Σύμφωνα με κύκλους, θα μπορούσαν υποθετικά να προχωρούσαν οι ιδιωτικοποιήσεις για τις οποίες είναι δεδομένο το ενδιαφέρον των επενδυτών όμως, λόγω της κρίσης οι αποτιμήσεις θα ήταν σοβαρά χαμηλότερες. Επιλογή του ΤΑΙΠΕΔ είναι να περιμένει παρά να δώσει της μεγάλης αξίας επιχειρήσεις “κοψοχρονιά”.

    Υπενθυμίζεται ότι στον πρώτο γύρο της διαγωνιστικής διαδικασίας για  τη ΔΕΠΑ Εµπορίας, μη δεσµευτικό ενδιαφέρον εκδήλωσαν 9 επενδυτικά σχήµατα και συνολικά 11 εταιρείες, και μέχρι τις 24/4 είχαν υποβάλει όλοι τους φακέλους τους με την έγγραφη αποστολή των νοµιµοποιητικών εγγράφων στο ΤΑΙΠΕΔ. Ωστόσο ο χρόνος φαίνεται πως θα… κυλήσει μέχρι να αξιολογηθούν οι προσφορές, ώστε να ξεκινήσει η δεύτερη φάση του διαγωνισμού όταν οι επενδυτικές συνθήκες είναι κατάλληλες. Και για τη ΔΕΠΑ Υποδομών μη δεσμευτικό ενδιαφέρον έχουν εκφράσει έξι funds και  τρεις ενεργειακές ευρωπαϊκές εταιρείες  και επίσης βρίσκεται σε φάση αξιολόγησης των φακέλων, χωρίς βιασύνη….

    Πιθανή είναι ακόµα µια παράταση για την Εγνατία Οδό, καθώς, δεδοµένων όλων των δυσκολιών, δύσκολα θα έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των παλαιών γεφυρών και η αδειοδότηση των σηράγγων του αυτοκινητοδρόµου µέχρι τις 26 Ιουνίου, οπότε θεωρητικά κατατίθενται οι δεσµευτικές προσφορές. Πίσω φαίνεται ότι πάει και η αξιοποίηση µέσω πώλησης ή και παραχώρησης των 10 περιφερειακών λιµένων που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ. Στόχος της κυβέρνησης παραµένει, πάντως, τουλάχιστον η πρώτη οµάδα των λιµένων, και ειδικά το λιµάνι της Αλεξανδρούπολης, να προχωρήσει εντός του 2020.

    Το “Ελ. Βενιζέλος” θα περιμένει ακόμη περισσότερο….

    Τα μεγαλύτερα έσοδα της φετινής χρονιάς θα προέρχονταν από την πώληση του 30% της εταιρείας “Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.” (ΔΑΑ), που διαχειρίζεται το “Ελ. Βενιζέλος”, από το οποίο αναμενόταν να προκύψουν σχεδόν τα µισά από τα έσοδα των 2,4 δισ. που είχαν προϋπολογιστεί για φέτος.

    Το ενδιαφέρον για τη συγκεκριµένη αποκρατικοποίηση είναι µεγάλο, καθώς τη συµµετοχή τους έχουν εξασφαλίσει εννέα επενδυτικά σχήµατα, στα οποία περιλαµβάνονται µερικά από τα µεγαλύτερα επενδυτικά funds υποδοµών του κόσµου. Η υποβολή των δεσµευτικών προσφορών είχε προγραµµατιστεί για τον επόµενο µήνα, αλλά, όπως φαίνεται, ….θα μετατίθεται μέχρι να επανέλθει η κανονικότητα στην αεροπορική αγορά.

    Έτσι, την περίοδο αυτή το ΤΑΙΠΕΔ επικεντρώνεται σε ό,τι μπορεί να γίνει από πλευράς διεκπεραίωσης, προετοιμασίας και ωρίμανσης των σχεδίων,  η επίλυση γραφειοκρατικών και τεχνικής φύσης ζητημάτων και η επεξεργασία φακέλων.  Πάγια θέση ωστόσο της κυβέρνησης είναι Κανένα περιουσιακό στοιχείο να μην δοθεί κάτω της αξίας του και τίποτα να μην απαξιωθεί, λόγω των έκτακτων συνθηκών που δημιουργεί η πανδημία, καθώς, όπως είναι φυσικό, αυτή τη στιγμή οι αποτιμήσεις των περιουσιακών στοιχείων έχουν βρεθεί στο ναδίρ.



    ΣΧΟΛΙΑ