Business

Restart στην εστίαση – Άγχος, αγωνία και πολλά ερωτήματα για μέτρα και καταναλωτές

  • Contributor


Με ανάμεικτα συναισθήματα ετοιμάζονται αύριο να ανεβάσουν ρολά οι επιχειρηματίες της εστίασης, ύστερα από περίπου δυο μήνες «υποχρεωτικής αργίας».

Άγχος, αγωνία, ανυπομονησία και πολλά ερωτήματα που θα απαντηθούν στην… πράξη κυριαρχούν μεταξύ των επαγγελματιών για τον τρόπο που θα εφαρμοστούν τα πρωτόκολλα ασφαλείας, αλλά και πώς θα αντιδράσουν οι καταναλωτές στη «νέα πραγματικότητα». 

Οι προετοιμασίες είναι πυρετώδεις και οι επαγγελματίες προσπαθούν να είναι όλα στην εντέλεια για να υποδεχθούν ξανά πελάτες και να τους κάνουν να νιώσουν και πάλι οικεία στα καταστήματά τους, παρά τους περιορισμούς που ετέθησαν. 

Οι μεζούρες έχουν πάρει κυριολεκτικά… φωτιά τα τελευταία 24ώρα, αφού οι εστιάτορες προσπαθούν να ορίσουν τις σωστές αποστάσεις που θα χωρίζουν τα τραπέζια μεταξύ τους.

«Θολό» παραμένει το τοπίο, όσον αφορά τα επιπλέον τραπεζοκαθίσματα που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση ότι θα παραχωρήσει στην παρούσα φάση στις επιχειρήσεις εστίασης.

Πολλοί επαγγελματίες δεν γνωρίζουν πώς ακριβώς θα λειτουργήσει το συγκεκριμένο καθεστώς, ενώ δεν υπάρχει καμία ενημέρωση από τους υπαλλήλους των δημοτικών Αρχών. 

Η προσαρμογή πάντως στα νέα δεδομένα δεν θα είναι εύκολη υπόθεση. Ειδικά οι εργαζόμενοι στις κουζίνες, όπου μαγειρεύεται το φαγητό και επικρατούν υψηλές θερμοκρασίες, θα έχουν δύσκολο έργο να τηρήσουν τις αποστάσεις και τα μέτρα προστασίας που έχουν οριστεί.

Οι υπάλληλοι που σερβίρουν θα έχουν πιο εύκολο σχετικά έργο, παρ’ ότι θα έχουν μια μάσκα να καλύπτει το πρόσωπο και μαζί… το χαμόγελό τους.

«Εμείς είμαστε έτοιμοι και έχουμε προετοιμασθεί όσο το δυνατόν καλύτερα στις επιταγές της νέας εποχής που έφερε η κρίση του κορονοϊού, το μεγάλο ερώτημα είναι πως θα αντιδράσουν οι πελάτες», επισημαίνει στέλεχος του κλάδου, σπεύδοντας να τονίσει πως οι προσδοκίες είναι συγκρατημένες.

Αυτό οφείλεται σε δυο λόγους: ο πρώτος είναι η ανησυχία σχετικά με την μετάδοση του ιού, η οποία δεν έχει απομακρυνθεί παρ’ ότι παρατηρείται μια χαλαρότητα τις τελευταίες μέρες από τον κόσμο και ο δεύτερος στη μείωση του διαθέσιμος εισοδήματος.

Αρκετοί εργαζόμενοι τέθηκαν σε αναστολή, ενώ αρκετοί ακόμη θα  συνεχίσουν να τελούν σε καθεστώς αναστολής, μετά και τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για συνέχιση των μέτρων στήριξης σε κάποιους κλάδους.

Η μείωση του ΦΠΑ στον καφέ και στα μη αλκοολούχα ποτά από το 24% στο 13% δεν θεωρείται ικανή να οδηγήσει σε δραστική μείωση των τιμών, κάτι που θα λειτουργούσε ως επιπλέον κίνητρο στους καταναλωτές να επισκεφθούν τα καταστήματα.

Αντίθετα, αρκετοί επαγγελματίες εξετάζουν το ενδεχόμενο να διατηρήσουν τις τιμές σταθερές και να καρπωθούν τη διαφορά, δίνοντας ανάσα στα περιθώρια κέρδους τους που έτσι και αλλιώς έχουν συμπιέσει τα προηγούμενα χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης.

Πολλοί μάλιστα περίμεναν μια πολύ πιο γενναιόδωρη κίνηση από την κυβέρνηση, η οποία θα τόνωνε ουσιαστικά τον κλάδο -όπως μια οριζόντια μείωση του ΦΠΑ στο 9%. 

Δραστικότερες λύσεις περίμεναν και στο θέμα των ενοικίων, τα οποία εξελίσσονται σε βρόγχο για πολλές επιχειρήσεις που αδυνατούν να ανταποκριθούν με δεδομένο τον εκμηδενισμό του τζίρου τους.

Ειδικά για αυτές που θα παραμείνουν για κάποιες ακόμη εβδομάδες κλειστές, αφού λειτουργούν τραπεζοκαθίσματα μόνο σε εσωτερικούς χώρους.

Τα δύσκολα, όπως λένε άνθρωποι της αγοράς, είναι μπροστά αφού οι επιπτώσεις της πανδημίας θα αρχίσουν να ξεδιπλώνονται τους επόμενους μήνες, οπότε και θα αποκαλυφθεί το πραγματικό μέγεθος της ζημιάς που έχει υποστεί η οικονομική δραστηριότητα από την κρίση του κορονοϊού. 

Να σημειωθεί πως οι βασικοί κανόνες λειτουργίας για τα εστιατόρια που θα ανοίξουν αύριο είναι οι εξής: 

  • Η ελάχιστη απόσταση μεταξύ των τραπεζιών, σύμφωνα με την διάταξη των καθισμάτων, θα πρέπει να είναι από 0,70 εκατ. έως 1,70 εκατ.
  • Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός καθήμενων σε τραπέζι είναι τα έξι άτομα. Ωστόσο, δεν υφίσταται όριο σε περίπτωση οικογένειας με ανήλικα τέκνα.
  • Υφίσταται ανάλογα με τη θέση εργασίας του προσωπικού υποχρέωση χρήσης μάσκας ή ασπίδας προσώπου ενώ ισχύει σύσταση και για τους πελάτες.


ΣΧΟΛΙΑ