• Business

    Αναθεωρημένα μέτρα της Κομισιόν: Εξαιρούνται από το πλαφόν οι μονάδες φυσικού αερίου- Ευελιξία στην εισφορά 33% των διυλιστηρίων

    Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, Πρόεδρος της Κομισι

    Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, Πρόεδρος της Κομισιόν


    Τη δυνατότητα στα κράτη μέλη να προτείνουν ισοδύναμα εθνικά μέτρα στην αναγκαστική εισφορά αλληλεγγύης 33% στις εταιρείες ορυκτών καυσίμων και τα διυλιστήρια που προτείνει η Κομισιόν, ή και να την αναβάλουν για ένα χρόνο, δίνει το χθεσινό προσχέδιο που έχει στη διάθεσή του το mononews, για την ενεργειακή κρίση.

    Ταυτόχρονα όμως αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να αναβληθεί το μέτρο της έκτακτης φορολόγησης  για το 2023, ή να επεκταθεί και το 2023, αν και αρχικά αφορούσε μόνο τη χρήση του 2022. Επίσης, τα «πλεονάζοντα» κέρδη θα είναι αυτά που ξεπερνούν κατά 20% τον μέσο όρο των κερδών μιας εταιρείας τα τελευταία τέσσερα χρόνια, και όχι τα 3 χρόνια που ήταν αρχικά.

    Τα αναθεωρημένα μέτρα της Κομισιόν για την ενεργειακή κρίση, που ανακοινώνονται σήμερα, προβλέπουν επίσης την εξαίρεση των παραγωγών ενέργειας από φυσικό αέριο από το Μηχανισμό Πλαφόν στη χονδρική σύμφωνα με το τελικό κείμενο του Συμβουλίου με χθεσινή ημερομηνία. Δίνουν επίσης τη δυνατότητα το πλαφόν για τις άλλες τεχνολογίες να διαμορφωθεί και κάτω  των 180 ευρώ/MWh.

    Για τη συνεισφορά αλληλεγγύης

    Τα κράτη μέλη θα πρέπει να εφαρμόζουν τη συνεισφορά αλληλεγγύης που ορίζεται από τον παρόντα κανονισμό εκτός εάν έχουν θεσπίσει ισοδύναμα εθνικά μέτρα, αναφέρει η τελευταία αναθεώρηση του Κανονισμού με χθεσινή ημερομηνία, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στα κράτη- μέλη να προσδιορίσουν δικά τους μέτρα.

    Σημειώνει ότι ο στόχος του εθνικού μέτρου θα πρέπει να θεωρείται παρόμοιος με τον συνολικό στόχο της εισφοράς αλληλεγγύης που ορίζει ο παρών κανονισμός όταν συνίσταται σε συνεισφορά για την οικονομική προσιτότητα της ενέργειας. Ένα εθνικό μέτρο θα πρέπει να θεωρείται ότι υπόκειται παρόμοιους κανόνες με την εισφορά αλληλεγγύης, αναφέρεται.

    Τα κράτη μέλη θα πρέπει να αναφέρουν στην Επιτροπή τον τρόπο που εφαρμόζουν τη συνεισφορά αλληλεγγύης  καθώς και σε τυχόν τροποποιήσεις που επιφέρουν στα εθνικά νομικά πλαίσια. Επίσης, τα κράτη μέλη θα πρέπει  να αναφέρουν τη χρήση των εσόδων που προκύπτουν από αυτήν ώστε  για να διασφαλιστεί ότι τα κράτη μέλη χρησιμοποιούν τα έσοδα σύμφωνα με τη χρήση που προβλέπεται στον παρόντα κανονισμό.

    Επίσης, ο υπολογισμός των πλεοναζόντων κερδών αλλάζει και είναι αυτά που ξεπερνούν κατά 20% το μέσο όρο της τελευταίας τετραετίας, και όχι τριετίας όπως ανέφεραν πριν οι προτάσεις. Οι πετρελαϊκές εταιρείες ζητούσαν να υπολογιστεί ο μέσος όρος πενταετίας, καθώς λόγω πανδημίας τα τελευταία δύο χρόνια δεν ήταν αντιπροσωπευτικά. Τέλος, οι προτάσεις αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο η συνεισφορά αλληλεγγύης να εφαρμοστεί σε κάθε κράτος μέλος, είτε από το 2023 είτε  και τα δύο χρόνια 2022 και 2023.

    Για το πλαφόν στη χονδρική

    Να εξαιρεθούν από το Μηχανισμό πλαφόν στην χονδρική οι μονάδες παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο αναφέρουν τα νέα μέτρα που προτείνει η Κομισιόν. Ειδικότερα στο άρθρο 33 και 34 σημειώνεται: “Το ανώτατο όριο των εσόδων της αγοράς θα πρέπει να ισχύει για τεχνολογίες με οριακό κόστος χαμηλότερο από  το ανώτατο όριο στα έσοδα της αγοράς, όπως για παράδειγμα η αιολική, η ηλιακή ή η πυρηνική ενέργεια ή ο λιγνίτης.

    (34) Το ανώτατο όριο των εσόδων από την αγορά δεν θα πρέπει να ισχύει για τεχνολογίες με υψηλό οριακό κόστος που σχετίζονται με την τιμή του καυσίμου εισροής που είναι απαραίτητο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, όπως φυσικό αέριο και  ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα, καθώς το κόστος λειτουργίας τους θα ήταν σημαντικά υψηλότερο από το επίπεδο  των εσόδων της αγοράς και η εφαρμογή του θα έθετε σε κίνδυνο την οικονομική τους βιωσιμότητα.

    Το άρθρο 7 προσδιορίζει σε ποιες τεχνολογίες μπορεί να εφαρμοστεί ο Μηχανισμός πλαφόν και εξαιρεί την παραγωγή ενέργειας από φυσικό αέριο.

    Τα αναθεωρημένα μέτρα δίνουν τη δυνατότητα στα Κράτη- μέλη να προχρηματοδοτήσουν την υποστήριξη στους καταναλωτές και ακολούθως να εφαρμόσουν κάποιο Μηχανισμό πλαφόν.

    Όσον αφορά το πλαφόν των 180 ευρώ/MWh, δίνεται η δυνατότητα στα κράτη μέλη να το καθορίσουν και χαμηλότερα.

    Επίσης, επιτρέπει να λειτουργεί ο Μηχανισμός ανάλογα με τον τρόπο οργάνωσης των αγορών χονδρικής ηλεκτρικής ενέργειας  στα κράτη μέλη λαμβάνοντας υπόψη τις εθνικές ιδιαιτερότητες και να  εφαρμοστεί πριν ή μετά τη διευθέτηση της συναλλαγής ηλεκτρικής ενέργειας.

    Για τη μείωση κατανάλωσης ενέργειας

    Τα κράτη μέλη θα πρέπει να προσπαθήσουν να εφαρμόσουν μέτρα για τη μείωση του συνολικού μηνιαίου τους ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας κατά 10 % σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ακαθάριστης κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας σε τους αντίστοιχους μήνες της περιόδου αναφοράς, αναφέρει το σχετικό άρθρο.

    Ειδικότερα, αναφέρει ότι θα πρέπει να προσπαθήσουν να μειώσουν τη συνολική τους ακαθάριστη ηλεκτρική ενέργεια κατανάλωση από όλους τους καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν είναι ακόμη εξοπλισμένοι με smart συστήματα μέτρησης ή συσκευές που τους επιτρέπουν να παρακολουθούν την κατανάλωσή τους στις συγκεκριμένες ώρες της ημέρας.

    Για τον  ορισμό των ωρών αυτών, δίνεται ευελιξία στα κράτη μέλη, να τις ορίσουν με βάση τις προβλέψεις των Διαχειριστών για την κατανάλωση ενέργειας.

    Το κράτος μέλος μπορεί να αποφασίσει να στοχεύσει διαφορετικό ποσοστό ωρών αιχμής από αυτό
    που ορίζονται στην παράγραφο 1, εφόσον καλύπτεται τουλάχιστον το 3 % των ωρών αιχμής.

    Όπως τονίζεται, για να διατηρηθούν τα αποθέματα καυσίμων για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει  να στοχεύσουν στη μείωση κατανάλωσης  τις πιο ακριβές ώρες κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, όταν η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με αέριο έχει ιδιαίτερα σημαντικό αντίκτυπο στην οριακή τιμή, κάθε κράτος μέλος θα πρέπει να μειώσει την  ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας κατά τις καθορισμένες ώρες αιχμής των τιμών.

    Τα κράτη μέλη θα πρέπει να έχουν τη διακριτική ευχέρεια να επιλέγουν τα κατάλληλα μέτρα για να το επιτύχουν στόχους μείωσης της ζήτησης, ώστε να αντικατοπτρίζουν τις εθνικές τους ιδιαιτερότητες.

    Κατά τον εντοπισμό των κατάλληλων μέτρων μείωσης της ζήτησης στις ώρες αιχμής των τιμών,  τα κράτη μέλη θα πρέπει ιδίως να εξετάσουν τα μέτρα που βασίζονται στην αγορά, όπως οι πλειστηριασμοί ή διαγωνισμοί με τα οποία θα μπορούσαν να δώσουν κίνητρα για μείωση της κατανάλωσης σε
    αποτελεσματικό τρόπο.

    Για να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα και η ταχεία εφαρμογή, τα κράτη μέλη θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν υφιστάμενες πρωτοβουλίες και να επεκτείνει τα υφιστάμενα συστήματα για την ανάπτυξη ανταπόκρισης στη ζήτηση. Τα μέτρα που λαμβάνονται σε εθνικό επίπεδο θα μπορούσαν επίσης να περιλαμβάνουν οικονομικά κίνητρα ή αποζημίωση στους συμμετέχοντες που επηρεάζονται.



    ΣΧΟΛΙΑ