Τη συμμετοχή της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας στις συμφωνίες για εξαγωγές LNG από την ATLANTIC – SEE LNG TRADE, την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ και ΔΕΠΑ βλέπει, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου, όπως είπε χθες μιλώντας στο CEO Initiative , εκτιμώντας ότι η Ρουμανία, θα ζητήσει  σημαντικά μεγαλύτερες ποσότητες από τις αρχικώς ζητηθείσες. Σχετικά με τις εξελίξεις στον πόλεμο της Ουκρανίας σημείωσε ότι   «το τέλος του πολέμου δεν πρόκειται να επηρεάσει το επιχειρηματικό σκέλος της συμφωνίας», υπογραμμίζοντας πως η 20ετής διάρκεια του συμβολαίου δημιουργεί ένα μακροπρόθεσμο και  πλαίσιο εκατέρωθεν δεσμεύσεων.

 Αντίστοιχα, και η Βουλγαρία αναμένεται να ενισχύσει την παρουσία της, ενώ για την Ουκρανία το τελικό ύψος των φορτίων θα εξαρτηθεί από τις εξελίξεις στο μέτωπο του πολέμου. Παρά τα ασταθή γεωπολιτικά δεδομένα, τόνισε ότι το γεγονός πως οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επιλέξει την Ελλάδα ως βασικό ευρωπαϊκό κόμβο για τη διοχέτευση LNG αποτελεί από μόνο του ένα ισχυρό σήμα ασφάλειας: «Οι ΗΠΑ δημιουργούν μια νέα αγορά, που εξασφαλίζει μεγαλύτερα έσοδα για τις ίδιες — και αυτό λειτουργεί ως εγγύηση σταθερότητας για όσο θα επιδιώκουν αύξηση των ροών προς την Ευρώπη».

1

Όσον αφορά την επιχειρηματική απόφαση επέκτασης στο LNG, ο Εξάρχου ανέλυσε τον στρατηγικό μετασχηματισμό του ομίλου AKTOR, ο οποίος επεκτείνεται δυναμικά στην ενέργεια για να αλλάξει το προφίλ του EBITDA και να μην παραμείνει εξαρτημένος αποκλειστικά από τον κλάδο των κατασκευών. Η είσοδος στο LNG, όπως είπε, ήταν μια επιλογή που υπαγορεύτηκε από τις νέες παγκόσμιες συνθήκες, ενώ οι ΑΠΕ εξακολουθούν να αποτελούν πεδίο ενδιαφέροντος για επενδύσεις. «Οι συνθήκες ευνοούν τις εξαγωγές LNG, γιατί οι ροές είναι εξασφαλισμένες για δύο δεκαετίες», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Τα μεγέθη της συμφωνίας είναι εντυπωσιακά — η αρχική εκτίμηση των 4 bcm ανά έτος για 20 χρόνια, δηλαδή 80 bcm συνολικά, όπως είπε, πιθανότατα θα ξεπεραστεί. «Μιλάμε για εξαγωγές μεγάλης κλίμακας», υπογράμμισε, εξηγώντας πως η συμμετοχή Βουλγαρίας και Ρουμανίας ενισχύει ακόμη περισσότερο την οικονομική βάση του έργου.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στον Κάθετο Διάδρομο, τονίζοντας ότι πρόκειται για έργο με έντονο πολιτικό χαρακτήρα, κάτι που αποτελεί πλεονέκτημα για την Ελλάδα. «Οι ροές είναι υψηλές και εξασφαλισμένες για μακρά περίοδο – αυτό είναι ακριβώς που αναζητούσαμε ως εταιρεία τόσο στις παραχωρήσεις όσο και στις ΑΠΕ, και σήμερα το επιτυγχάνουμε σε ακόμη μεγαλύτερη κλίμακα μέσω του LNG», σημείωσε. Ο Κάθετος Διάδρομος, όπως τόνισε, μετατρέπεται σε έναν κρίσιμο ενεργειακό άξονα για την περιοχή, αναβαθμίζοντας τον ρόλο της χώρας.

Ο Κάθετος Διάδρομος και η μεγάλη επιτυχία της δημοπρασίας

Θετικό σήμα για την προοπτική περαιτέρω ανάπτυξης του Κάθετου Διαδρόμου μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα στη Βοριοανατολική Ευρώπη, έδωσε η χθεσινή επιτυχία της δημοπρασίας για το προϊόν Route 1 του ΔΕΣΦΑ.

Στη δημοπρασία καλύφθηκε το 50% της δυναμικότητας  Route 1, με τη ΔΕΠΑ σύμφωνα με πηγές,  να δεσμεύει τις μεγαλύτερες ποσότητες, τις οποίες θα καλύψει από αμερικανικό LNG μέσω της ATLANTIC – SEE LNG TRADE. Η συμμετοχή της ουκρανικής DTEK, αλλά και εμπορικών εταιρειών-traders, επιβεβαιώνει την ελκυστικότητα της διαδρομής, η οποία δίνει στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης πρόσβαση σε μεγάλη ποικιλία πηγών.

Η επιτυχία αυτή ώθησε τους διαχειριστές των εμπλεκόμενων δικτύων να επιταχύνουν τα επόμενα βήματα. Ήδη, δύο νέα προϊόντα —Route 2 και Route 3— έχουν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και αναμένεται να δημοπρατηθούν στο τέλος Δεκεμβρίου. Το Route 2 αφορά LNG που θα εισέρχεται στο σύστημα από το FSRU Αλεξανδρούπολης, ενώ το Route 3 αφορά αέριο που θα εισέρχεται από τον TAP, δηλαδή αζέρικο φυσικό αέριο.

Οι τιμές μεταφοράς υπήρξαν καθοριστικός παράγοντας. Στο Route 1 τα υψηλά τέλη επιβάρυναν την πρώτη φάση, οδηγώντας σε χαμηλή απορρόφηση. Μετά τις εκπτώσεις —25% σε Ελλάδα και Βουλγαρία, 50% στη Ρουμανία και Μολδαβία, 45% σε Ουκρανία και ICGB— η εικόνα αντιστράφηκε πλήρως. Το αποτέλεσμα ήταν η εκτόξευση του ενδιαφέροντος, με τις ουκρανικές εισαγωγές να αυξάνονται σε 2,28 εκατ. κ.μ. την ημέρα, από 1,28 εκατ. κ.μ. μόλις μία ημέρα νωρίτερα.

Η αλυσίδα των δημοπρασιών θα είναι ταυτόχρονη μεταξύ των διαχειριστών Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Μολδαβίας και Ουκρανίας, καθώς και του ICGB, που συνδέει το FSRU Αλεξανδρούπολης με τον TAP. Η ανάγκη της Ουκρανίας για εισαγωγές —περίπου 4 bcm για τον φετινό χειμώνα— δημιουργεί ένα σταθερό υπόβαθρο ζήτησης για τον Κάθετο Διάδρομο. Ήδη, πέρα από τα φορτία που φτάνουν μέσω Ελλάδας, προγραμματίζονται επιπλέον 23 εκατ. κ.μ. από Ουγγαρία, Πολωνία και Σλοβακία.

Διαβάστε επίσης