Business

Άκτωρ: Τα έργα στο Κατάρ και η συμμετοχή σε διαγωνισμό επέκτασης του Μετρό, προϋπολογισμού 3 δισ. δολ

  • Της Τέτης Ηγουμενίδη

Ο διευθύνων σύμβουλος της Άκτωρ, Αλέξανδρος Εξάρχου, και ο Πάρις Καλλιτσάντσης, Περιφερειακός διευθυντής Μέσης Ανατολής


Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού στον οποίο συμμετέχει για την επέκταση μιας ακόμα γραμμής (πράσινη) στο πλαίσιο της 2ης φάσης κατασκευής του Μετρό της πρωτεύουσας Ντόχα του Κατάρ, προϋπολογισμού 3 δισ. δολ., αναμένει τις επόμενες εβδομάδες η Άκτωρ και ενώ έχει ολοκληρώσει τη Χρυσή Γραμμή, η οποία παραδίδεται σύντομα σε λειτουργία.

Παράλληλα ξεκίνησε να εκτελεί το έργο Facility Management (υπηρεσίες συντήρησης εγκαταστάσεων) που αφορά στη συντήρηση του δικτύου Μετρό (Doha Metro) και Τραμ (Lusail Tram) της Ντόχα, με συνολικό προϋπολογισμό 517 εκατ. ευρώ, μέσω της Aktor Qatar WLL, που αποτελεί τον βραχίονα της Άκτωρ στο Κατάρ και ηγείται κοινοπραξίας η οποία σε συνεργασία με την καταριανή εταιρεία Como Facilities Management Services έχει αναλάβει με 20ετή σύμβαση το έργο.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο που έχει αναλάβει ποτέ ελληνική εταιρεία στον τομέα του Facility Management (FM) ενώ να σημειωθεί πως η κοινοπραξία με επικεφαλής την Άκτωρ Qatar WLL επιλέχθηκε ανάμεσα σε 41 εταιρείες FM και 6 εταιρείες Λειτουργίας από όλο τον κόσμο, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό που διήρκεσε πάνω από 2,5 χρόνια.

Το έργο αποτελεί μέρος της συμφωνίας που υπέγραψαν η εταιρεία διαχείρισης σιδηροδρόμων του Κατάρ, Qatar Rail, με τη γαλλικών συμφερόντων κοινοπραξία RHK Qitarat η οποία έχει αναλάβει τη λειτουργία των υποδομών αυτών για έργα συνολικού ύψους περίπου 3 δισ. ευρώ, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό.

Ειδικότερα, η σύμβαση αφορά στις 3 γραμμές του Μετρό της Ντόχα (Red Line, Green Line, Gold Line) συνολικού μήκους 100 χλμ. με 37 υπέργειους και υπόγειους σταθμούς που ολοκληρώνονται, αλλά και στις 4 γραμμές Τραμ της πόλης (Red Line, Green Line, Purple Line, Yellow Line) με 45 υπέργειους και υπόγειους σταθμούς και 3 αμαξοστάσια, συνολικής επιφάνειας 850.000 τ.μ.

Χαρακτηριστικό του μεγέθους του συγκεκριμένου έργου είναι πως στην πλήρη ανάπτυξη του, μετά την ολοκλήρωση της 1ης φάσης του νέου Μετρό της Ντόχα, πρόκειται να απασχολεί περίπου 1.000 εργαζομένους.

Σύμφωνα με τον Πάρι Καλλιτσάντση, Περιφερειακό διευθυντή Μέσης Ανατολής και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Άκτωρ, η ελληνική εταιρεία δίνει έμφαση στα έργα FM. Κατά την ενημέρωση του ελληνικού Τύπου που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες μέρες στη Ντόχα, στο πλαίσιο δημοσιογραφικού ταξιδιού και απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του mononews σημείωσε ότι το περιθώριο κέρδους των έργων αυτών κινείται στην περιοχή του 7% με 12%.

Ολοκληρωμένες υπηρεσίες Facility Management παρέχει η Άκτωρ FM και στο Συγκρότημα Υπόστεγων Συντήρησης Αεροσκαφών και τις αποθήκες Duty Free του Νέου Διεθνή Αερολιμένα Hamad International Airport στη Ντόχα. Το συγκεκριμένο Συγκρότημα, την κατασκευή του οποίου υλοποίησε η Άκτωρ, αποτελεί τον κεντρικό κόμβο συντήρησης του στόλου της Qatar Airways και ένα από τα μεγαλύτερα υπόστεγα ελεύθερου ανοίγματος παγκοσμίως.

Βάσει της σύμβασης, η Άκτωρ FM παρέχει στο σύνολο του Συγκροτήματος Υπόστεγων Συντήρησης Αεροσκαφών υπηρεσίες προληπτικής, διορθωτικής και προβλεπτικής συντήρησης, υπηρεσίες καθαρισμού και φύλαξης, καθώς και παρακολούθησης της λειτουργικής κατάστασης και help desk σε πλήρη υποστήριξη (με 24/7/365 κάλυψη).

Το κυρίως Συγκρότημα Υπόστεγων Συντήρησης Αεροσκαφών είναι μια παγκόσμια καινοτόμος κατασκευή συνολικού εμβαδού 168.000 τ.μ., μήκους 500 μ., πλάτους 200 μ. και ύψους 45 μ.. Εμπεριέχει 24.000 τόνους μεταλλικής κατασκευής και αποτελείται από δύο πλήρως κλιματιζόμενα διαμερίσματα συνεργείων στέγασης αεροσκαφών, βαριάς και ελαφριάς συντήρησης, με σταθερό ειδικό εξοπλισμό και συνεργεία σε δύο επίπεδα, καθώς και πλήθος γραφείων.

Η Χρυσή Γραμμή που ολοκληρώθηκε

Για την κατασκευή της Χρυσής Γραμμής του Μετρό της Ντόχα, προϋπολογισμού 24 εκατ. ευρώ, η Άκτωρ είναι επικεφαλής (leader) πολυεθνικής κοινοπραξίας ALYSJ, στην οποία εκτός από την ελληνική κατασκευαστική συμμετέχουν η ινδική Larsen & Toubro Limited, οι τουρκικές Yapi Merkezi Insaat .S. και Sezai Turkes Feyzi Akkaya Marine Construction STFA και η καταριανή AlJaber Engineering LLC (η συμμετοχή καταριανής εταιρείας στις κοινοπραξίες που αναλαμβάνουν έργα είναι υποχρεωτική). Η Άκτωρ συμμετέχει στη διεκδίκηση της επέκτασης της πράσινης γραμμής ως μέλος της ίδιας κοινοπραξίας.

Το έργο Μετρό που παραδίδεται από την ελληνική κατασκευαστική αποτελεί το μεγαλύτερο αυτοτελές κατασκευαστικό κομμάτι του Μετρό της Ντόχα (πρώτη φάση).

Για την ολοκλήρωσή του απασχολήθηκαν εργαζόμενοι από 58 διαφορετικές χώρες, οποίοι τον Σεπτέμβριο του 2018, έφθασαν σε αριθμό τους 13.580.

Το σύνολο των γραμμών στηρίζεται αρχιτεκτονικά σε ένα εγχειρίδιο που προετοίμασε η Qatar Rail και η UN Studio με οδηγίες προς όλους τους εργολάβους και στόχο να επιτευχθεί μία βασική κοινή αρχιτεκτονική ταυτότητα για το Μετρό της Ντόχα.

Όπως διαπιστώνει αμέσως ο επισκέπτης του πρόκειται για μια ιδιαίτερα προσεγμένη και εντυπωσιακή κατασκευή με την κάθε γραμμή να έχει τη δική της ταυτότητα, η οποία εκφράζεται μέσω συγκεκριμένων φινιρισμάτων δαπέδου, μοτίβων τοίχων, γεωμετρίας και συγκεκριμένων χρωμάτων.

Για παράδειγμα, ενώ το δάπεδο είναι κοινό για όλες τις γραμμές του Μετρό, τα υλικά που βρίσκονται μέσα αλλάζουν χρώμα σύμφωνα με το χρώμα της κάθε γραμμής. Το δάπεδο της Χρυσής Γραμμής περιέχει αδρανή υλικά από πραγματικό χρυσό. Παράλληλα, τους τοίχους των σταθμών της Χρυσής Γραμμής κοσμεί μεταλλικό χρυσό πλακάκι, ειδικά παρασκευασμένο για το Μετρό της Ντόχα.

Αντίστοιχα με το σύνολο των γραμμών του Μετρό της Ντόχα, η Χρυσή Γραμμή είναι επίσης σχεδιασμένη και κατασκευασμένη έτσι ώστε να αποτυπώνει μέσα από μια σύγχρονη απόδοση την πολιτισμική κληρονομιά, την παράδοση και το περιβάλλον του Κατάρ.

Οι οροφές των 10 σταθμών της Χρυσής Γραμμής για παράδειγμα είναι σχεδιασμένες με «θολωτούς χώρους», οι οποίοι αντλούν την έμπνευση τους από την παλαιά αρχιτεκτονική του Κατάρ και τις παραδοσιακές σκηνές των Βεδουίνων.

Άμεσες είναι και οι αναφορές στη βαθιά ριζωμένη στην κουλτούρα του Κατάρ παράδοση των «μαργαριταριών», καθώς όπως ακριβώς σε ένα όστρακο, κάτω από το απλό εξωτερικό των στεγάστρων εισόδου των σταθμών, κρύβεται ένα πλούσιο και γυαλιστερό εσωτερικό με πλήθος φωτιζόμενων γραμμών και ιριδίζοντα πλακάκια στο χρώμα της πέρλας.

Άλλα σημεία της οροφής στους χώρους κυκλοφορίας εκτός των θόλων είναι επενδεδυμένα με ειδικά σχεδιασμένα ηχοαπορροφητικά μεταλλικά πλακάκια σε σχήμα πετάλων λουλουδιού, με μοναδικό μοτίβο για το Μετρό της Ντόχα, ενώ τα κενά που δημιουργούνται ανάμεσα στα πέταλα συμπληρώνονται και πάλι από φωτιστικά μοναδικά σχεδιασμένα για το έργο.

Τα στέγαστρα εισόδου των σταθμών έχουν σχεδιαστεί ομοιόμορφα σε όλες τις γραμμές έτσι ώστε να δίνεται μια εύκολα αναγνωρίσιμη και μοναδική ταυτότητα του Μετρό στους δρόμους της Ντόχα.

Οι χώροι των σταθμών αντλούν επίσης έμπνευση από τα παραδοσιακά Caravanserai, τους χώρους στους οποίους τα «καραβάνια» έκαναν στάση για ανάπαυση, κοινωνική συνεύρεση και ανάκτηση δυνάμεων στη διάρκεια του ταξιδιού τους, διαθέτοντας ειδικά διαμορφωμένο χώρο για προσευχή, καθώς και ποδόλουτρα – αναπόσπαστο μέρος της θρησκευτικής ιεροτελεστίας των μουσουλμάνων πριν την προσευχή.