• Business

    Αυτές είναι οι εταιρείες-κολοσσοί που ελέγχουν σχεδόν οτιδήποτε αγοράζετε

    • NewsRoom


    Πως θα σας φαινόταν αν μαθαίνατε πως ενώ αγοράζετε ένα προϊόν μίας μάρκας ουσιαστικά είναι σαν να αγοράζετε το προϊόν μίας άλλης μάρκας; Σίγουρα κάπως μπερδεμένο…

    Στο παραπάνω διάγραμμα αποδεικνύεται ακριβώς αυτό. Τα περισσότερα προϊόντα που αγοράζουμε ελέγχονται από συγκεκριμένες εταιρείες- κολοσσούς και ενώ για παράδειγμα αγοράζουμε μία οδοντόκρεμα της Crest στην ουσία τα χρήματά μας οδηγούνται στην Johnson. Αυτό λέγεται “Η ψευδαίσθηση της επιλογής.”

    Παρά την μεγάλη γκάμα σε μάρκες που διατίθενται προκειμένου να διαλέξετε, όλες “κρέμονται” κάτω από τις μεγάλες εταιρείες. Για την ακρίβεια η αγορά στηρίζεται σε δέκα μεγάλες επιχειρήσεις οι οποίες ελέγχουν ότι και αν αγοράζετε από ρούχα, προϊόντα περιποίησης μέχρι και τρόφιμα.

    Σύμφωνα με το διάγραμμα του Reddit, που ονομάζεται “Η ψευδαίσθηση της επιλογής,” γύρω από τις 10 κυρίαρχες επιχειρήσεις δημιουργούνται αλυσίδες αποτελούμενες από άλλες εταιρείες, οι οποίες ουσιαστικά υπόκεινται στα οικονομικά συμφέροντα των εν λόγω μεγάλων επιχειρήσεων.

    (Σημείωση: To διάγραμμα παρουσιάζει ένα μείγμα δικτύων. Οι μητρικές εταιρείες μπορούν να κατέχουν τις υπόλοιπες επιχειρήσεις ή να είναι μέτοχοι σε αυτές ή μπορεί απλά να συνεργάζονται με τα δίκτυα των καταστημάτων τους. Για παράδειγμα η Coca-Cola δεν κατέχει την Monster, αλλά διανέμει το ενεργειακό ποτό.)

    Για παράδειγμα η 84 $ δισ, εταιρεία Procter & Gamble αποτελεί την μεγαλύτερη εταιρεία διαφήμισης στις ΗΠΑ και έχει συνδεθεί με μια σειρά από διαφορετικές μάρκες που παράγουν σχεδόν τα πάντα, από φάρμακα, μέχρι οδοντόκρεμες, ακόμα και ρούχα.

    Η 200 $ δισ εταιρεία Nestle – γνωστή για τη σοκολάτα που φέρει την επωνυμία της, είναι η μεγαλύτερη εταιρεία τροφίμων στον κόσμο – κατέχει περίπου 8.000 διαφορετικές μάρκες, και λαμβάνει μερίδιο ή συνεργάζεται με μια σειρά άλλων. Στο δίκτυο της περιλαμβάνονται εταιρείες όπως η L’Oreal, η μάρκα ρούχων Diesel, και οι ζωοτροφές Purina και Friskies.
    Ωστόσο τα παραπάνω δεν ισχύουν μόνο στις περιπτώσεις καταναλώσιμων προϊόντων αλλά και σε πολλές άλλες περιπτώσεις. Για παράδειγμα, τις τελευταίες δεκαετίες το 90% των πληροφοριών που λαμβάνουμε από τα media ελέγχονται από 6 μόλις εταιρείες, που το 1983 ήταν 50.

    Ακόμα πιο έντονο παρατηρείται το φαινόμενο στις τράπεζες που από 37 σε λιγότερο από δύο δεκαετίες θα έχουν συγχωνευθεί σε μόλις τέσσερις – JPMorgan Chase , Bank of America , Wells Fargo και Citigroup σε λίγο πάνω από δύο δεκαετίες , σύμφωνα με τον σχετικό χάρτη.

    Οι παραπάνω χάρτες αποτελούν πραγματικά δείγματα του κόσμου στον οποίο ζούμε.



    ΣΧΟΛΙΑ