• Bons Vivants

    Στέλλα Καπεζάνου: Όταν η ζωγράφος πήγε στη Νέα Υόρκη


    Μία ελληνίδα στη Νέα Υόρκη, αλλά με τη στήριξη του υπουργείου Πολιτισμού. Και κυρίως του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Greece in the USA. Πρόκειται για τη ζωγράφο Στέλλα Καπεζάνου, που θα διασταυρωθεί με την αφροαμερικανίδα ομότιμή της Κέιτ Τέρνερ στην γκαλερί The Opening, στο πάντα ζωντανό Τραιμπέκα.

    Η Στέλλα Καπεζάνου απέκτησε διεθνή αναγνώριση με τα ταμπλώ της όπου όμορφοι και νέοι άνθρωποι παρουσιάζονταν σε χαλαρά ενσταντανέ πολύ συχνά γυμνοί ή ημίγυμνοί, δίπλα στην πισίνα, σε πάρτι, σε πληθωρικά δωμάτια. Ο ρεαλισμός των μορφών από δικές της φωτογραφικές λήψεις σε στιγμιότυπα συχνά σκηνοθετημένα από την ίδια τη Στέλλα Καπεζάνου έρχεται σε αντίθεση με το εκρηκτικό, στιλπνό χρώμα, το στιλιζάρισμα του ερωτισμού και τη γλώσσα του σώματος. Κάθε ταμπλώ μοιάζει με κινηματογραφικό αφήγημα. Άλλα όπως και κάποια αμερικανικά μελοδράματα της δεκαετίες του 1950 στηλιτεύουν και εξυμνούν μαζί την τρυφηλότητα και την αμφισημία των ηθών στη σύγχρονη εποχή.

    Η Κυριαρχία από το γυναικείο σώμα

    Η γνωστή ζωγράφος ούσα αυτή τη στιγμή υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright (Φουλμπράιτ) συνάντησε στις ΗΠΑ την αμερικανίδα επιμελήτρια Τρέσα Μπέρμαν (Tressa Berman) που συμμετέχει ως μέλος στο ΔΣ της Greece in the USA (που στηρίζει το ΥΠΠΟ). Συγκεκριμένα, γνωρίστηκαν στο Διεθνές Πρόγραμμα Θεματικής Κατοικίας του Ινστιτούτου Τέχνης Santa Fe στο Νέο Μεξικό.

    Εκεί, η Στέλλα Καπεζάνου επεξεργαζόταν την έννοια της Κυριαρχίας ως δύναμη που πηγάζει από το γυναικείο σώμα. Εμβάθυνε δηλαδή στις ήδη γνώριμες θεματικές  φύλου, σωματικής αυτονομίας και αυτοδιάθεσης, που διακρίνονται στα έργα της. Έτσι ξεκίνησε ανάμεσά τους αισθητικός, πολιτικός διάλογος στον οποίο εμφιλοχώρησε και η ζωγράφος Κέιτ Τέρνερ (Kate Turner).

    Στέλλα Καπεζάνου Here Be Dragons (scaled)

    Μέσα στη μοναξιά

    Η τελευταία χαρακτηρίστηκε πρόσφατα ως μία από τις πιο αξιόλογες εικαστικούς στο Νέο Μεξικό, τον τόπο διαμονής της. Με καταγωγή από το Σινσινάτι του Οχάιο, η Κέιτ Τέρνερ υιοθετήθηκε από μεικτή οικογένεια και μεγάλωσε σε μια κοινότητα αγροτική, με κυρίαρχη τη λευκή κοινότητα.

    Έτσι κατάφερε από νωρίς να λειτουργεί σαν χαμαιλέοντας υιοθετώντας διαφορετικές μάσκες ανάλογα με τα πιστεύω του εκάστοτε συνομιλητή της. Και άρα έμαθε πώς να ζει μέσα στη μοναξιά. Έλαβε το μεταπτυχικό της στις Καλές Τέχνες από το Virginia Commonwealth University και έχει λάβει μέρος σε προγράμματα φιλοξενίας καλλιτεχνών (όπως το Galveston Artists Residency και το Roswell Artist-In-Residency).

    Στέλλα Καπεζάνου, Κέιτ Τέρνερ, Τρέσα Μπέρμαν

     

    Κόρες του καλαμποκιού

    Αυτός ο διάλογος ανάμεσα στις τρεις γυναίκες μετουσιώθηκε σύντομα στην έκθεση Corn Maidens: Crop Circles, Fire and a Conflagration of Birds που επιμελείται η Κέιτ Τέρνερ και παρουσιάζεται σήμερα στη μη-κερδοσκοπική The Opening Gallery. Το έργο της Στέλλας Καπεζάνου τιτλοφορείται Corn Maidens ενώ της Τέρνερ Showing Out for the Conflagration. Ο τίτλος της έκθεσης προκύπτει από τον συνδυασμό τους.

    Αβέβαιη διαφυγή

    Οι συνθέσεις τους συμβαδίζουν και ομογενοποιούνται μέσα σε πνεύμα της αδελφοσύνης ύστερα από την επεξεργασία του τραύματος. Εν συνεχεία διαπραγματεύονται θέματα έμφυλης ισότητας, γυναικείας ενδυνάμωσης μέσα από γήινες τελετουργίες και μύθους. Την αιχμή του δόρατος δηλαδή σε ό,τι αφορά τα θέματα που «καίνε» τον σύγχρονο κόσμο.

    Το καλαμπόκι συμβολίζει τη ζωή αλλά και το παιχνίδι του λαβυρίνθου. Κοράκια, μαύρες γάτες, δράκοι και ανθρώπινες μορφές κουκουλωμένες με μανδύα ελλοχεύουν ανάμεσα από τις πρασινάδες των καλαμποκιών δημιουργώντας ένα συναίσθημα ανοίκειο, αλλόκοτο. Θάνατος ή ζωή; Κίνδυνος ή προστασία; Η εξαίσια ομορφιά και οι αμέτρητες συνδηλώσεις της. Εκεί που αισθάνεται κανείς ασφαλής, συναντά ενίοτε και την καταβαράθρωσή του. Οι κύκλοι των καλλιεργειών, οι σπειροειδείς περιοχές των καλλιεργούμενων στοιχείων —φυτά, βράχοι, κοχύλια, οστά, γη— ισορροπούν σε ιλιγγιώδη γεωμετρία, σε λαβύρινθο με αβέβαιη διαφυγή.

    Με λίγα λόγια, η Στέλλα Καπεζάνου

    Η Στέλλα Καπεζάνου σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, όπου της απονεμήθηκε βραβείο και τιμητική υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών για την κατάκτηση της πρώτης θέσης στις εισαγωγικές εξετάσεις.

    Απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών MA Fine Arts από το Chelsea College of Arts του Λονδίνου, με διπλή υποτροφία, από τη Motoroil Hellas και τη Sir Frank Bowling Scholarship.

    Έχει τιμηθεί με διάφορα βραβεία, ανάμεσά τους τα Clyde & Co Emerging Star Award (2017), Cass Art Prize (2018), και Munich Academy of Fine Arts (ADBK) Academic Exchange (2023).

    Πρόσφατα, απέσπασε την καλλιτεχνική υποτροφία του Ιδρύματος Fulbright, για το διεθνές πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών του Santa Fe Art Institute στο Νέο Μεξικό των ΗΠΑ.

    Η Tressa Berman εργάζεται ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο του Νέου Μεξικού, συγγραφέας δύο βιβλίων και πολυάριθμων άρθρων (Nevada Museum of Art, Pop Redux: Mel Ramos and Friends, Escalante Gallery Los Angeles). Έχει διακριθεί με το φεμινιστικό εκπαιδευτικό βραβείο Judy Chicago Feminist Art Education Award 2022.

    Ταυτότητα Έκθεσης

    Corn Maidens: Crop Circles, Fire and a Conflagration of Birds

    Καλλιτέχνες: Στέλλα Καπεζάνου (Stella Kapezanou) και Kate Turner

    Επιμέλεια: Tressa Berman, Ph.D.

    Παραγωγή : GreeceInUSA.com υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού

    Opening Gallery

    42 Walker Street, New York

    Εγκαίνια: Παρασκευή 29 Μαρτίου 6-8pm

    Δράσεις: Σάββατο 30 Μαρτίου 2024 και Κυριακή 31 Μαρτίου, 12 – 6μμ.



    ΣΧΟΛΙΑ