Το φθινόπωρο του 2019, στη Βασιλεία, ο Ρότζερ Φέντερερ ύψωνε το τελευταίο του τρόπαιο στο αγαπημένο του τουρνουά, το Swiss Indoors. Τα δάκρυα που έτρεχαν στο πρόσωπό του εκείνο το βράδυ δεν ήταν απλώς η συγκίνηση της νίκης. Ήταν μια σιωπηλή αναγνώριση πως ο χρόνος είχε αρχίσει να στενεύει. Λίγο αργότερα, τραυματισμοί και χειρουργεία θα περιόριζαν τη δράση του και το 2022 θα έφερναν το αναπόφευκτο: την απόσυρσή του από το επαγγελματικό τένις.

Αν και η ρακέτα του «σιώπησε», το όνομα Φέντερερ όχι μόνο δεν ξεθώριασε, αλλά συνέχισε να γράφει ρεκόρ – αυτή τη φορά εκτός γηπέδου. Στα 44 του σήμερα, ο «Βασιλιάς Ρότζερ» είναι επισήμως δισεκατομμυριούχος, ένας από τους ελάχιστους αθλητές που κατόρθωσαν να μετατρέψουν το άθλημα σε ένα αληθινό brand με αξία δισεκατομμυρίων.

1

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Roger Federer (@rogerfederer)


Από το Γουίμπλεντον στο Hall of Fame των οικονομικών

Η αθλητική του καριέρα είναι από μόνη της θρύλος: 20 Grand Slam τίτλοι, 310 εβδομάδες στο Νο.1, 103 κατακτήσεις τουρνουά και περισσότερα από 131 εκατ. δολάρια σε prize money – τρίτος στην ιστορία του τένις, πίσω μόνο από τους αιώνιους αντιπάλους του, Νόβακ Τζόκοβιτς και Ράφα Ναδάλ.

Αλλά το πραγματικό «παιχνίδι ζωής» του Φέντερερ παίχτηκε εκτός κορτ. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του εξασφάλισε πάνω από 1 δισ. δολάρια (προ φόρων και αμοιβών πρακτόρων) από χορηγίες, εμφανίσεις και εμπορικές συνεργασίες – σχεδόν τριπλάσια ποσά από αυτά που συγκέντρωσαν οι μεγάλοι του αντίπαλοι. Για 16 συναπτά έτη ήταν ο πιο ακριβοπληρωμένος τενίστας στον κόσμο, ενώ το 2020 βρέθηκε στην κορυφή όλων των αθλητών παγκοσμίως με 106,3 εκατ. δολάρια σε ετήσια έσοδα.

Το χαρτοφυλάκιο ενός «brand gentleman»

Ο Φέντερερ δεν ήταν ποτέ απλώς ένας αθλητής. Η κομψότητα στο παιχνίδι του, η αψεγάδιαστη δημόσια εικόνα του και η «ελβετική φινέτσα» τον ανέδειξαν σε ιδανικό πρεσβευτή πολυτελών brands: Rolex, Moët & Chandon, Lindt, Mercedes-Benz. Στα μάτια των χορηγών, ο Φέντερερ δεν ήταν απλώς ένας τενίστας∙ ήταν το ίδιο το πρόσωπο του στυλ, της αξιοπιστίας και της διαχρονικότητας.

Αυτή η εικόνα του «κυρίου» ήταν το εισιτήριό του για τις πιο προσοδοφόρες συμφωνίες στον χώρο του αθλητισμού. Χαρακτηριστική είναι η μετάβασή του το 2018 από τη Nike – που του είχε αποφέρει περίπου 150 εκατ. δολάρια σε δύο δεκαετίες – στην ιαπωνική Uniqlo, με συμβόλαιο 300 εκατ. δολαρίων σε δέκα χρόνια. Η Uniqlo, χωρίς δική της γραμμή υποδημάτων, άφηνε ελεύθερο το πεδίο για το μεγάλο άνοιγμα της καριέρας του Φέντερερ στον επιχειρηματικό στίβο: την επένδυση στην On.

On Running: Το στοίχημα που έγινε «χρυσό»

Η ιστορία είναι χαρακτηριστική της διορατικότητάς του. Ο Φέντερερ γνώρισε την ελβετική εταιρεία On μέσω της συζύγου του, που φορούσε τα αθλητικά της παπούτσια. Αντί να αρκεστεί σε μια απλή συνεργασία, μπήκε ως στρατηγικός επενδυτής το 2019, αποκτώντας μετοχικό ποσοστό περίπου 3%. Δεν έμεινε όμως θεατής: βοήθησε στην ανάπτυξη ειδικού μοντέλου για το τένις, σχεδίασε lifestyle σειρές και έδωσε προσωπικότητα στο brand.

Το 2021 η On εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης με κεφαλαιοποίηση σχεδόν 15 δισ. δολαρίων. Οι μετοχές της από τότε έχουν εκτιναχθεί κατά 86% και το μερίδιο του Φέντερερ αποτιμάται σε πάνω από 375 εκατ. δολάρια. Δεν είναι τυχαίο ότι οι συνιδρυτές της εταιρείας μιλούν για τον Φέντερερ ως τον «επιταχυντή» που έδωσε στην On διεθνή ώθηση.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Roger Federer (@rogerfederer)

Team8 και Laver Cup: Επιχειρηματική στρατηγική στο ίδιο γήπεδο

Η επιχειρηματική του δραστηριότητα δεν περιορίστηκε στην On. Το 2013 συνίδρυσε την εταιρεία διαχείρισης Team8 με τον μάνατζέρ του Τόνι Γκόντσικ. Από εκεί γεννήθηκε η Laver Cup – ένα καινοτόμο τουρνουά που φέρνει αντιμέτωπους κορυφαίους Ευρωπαίους τενίστες με παίκτες από τον υπόλοιπο κόσμο. Η διοργάνωση, πλέον επίσημο κομμάτι του ATP Tour, έχει εξελιχθεί σε κερδοφόρο θεσμό με έσοδα που ξεπερνούν τα 20 εκατ. δολάρια ετησίως.

Το βλέμμα στη νέα εποχή: Food Tech και βιώσιμες επενδύσεις

Ο Φέντερερ αποδεικνύει ότι οι κινήσεις του δεν είναι τυχαίες. Το 2021 επένδυσε στην NotCo, μια καινοτόμο εταιρεία φυτικών τροφίμων από τη Χιλή, που χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να αναπτύξει νέα προϊόντα. Η επένδυση ύψους 235 εκατ. δολαρίων σε Series D γύρο χρηματοδότησης τον τοποθετεί σε έναν τομέα που συνδυάζει βιωσιμότητα και τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης.

Ο «μάγος» του μάρκετινγκ

Δεν είναι μόνο οι αριθμοί. Ο Φέντερερ έχει 43,5 εκατ. ακολούθους στα κοινωνικά δίκτυα – μόλις δεύτερος πίσω από τον Ναδάλ – και engagement rate 2,3%, (ποσοστό αλληλεπίδρασης/είναι ένας βασικός δείκτης που μετρά πόσο αλληλεπιδρά το κοινό με το περιεχόμενο σου στα social media), σχεδόν διπλάσιο από του Τζόκοβιτς και τετραπλάσιο από του Ναδάλ. Για τους διαφημιστές, αυτή η σταθερά υψηλή απήχηση σημαίνει διαρκές ενδιαφέρον, αξιοπιστία και μακροχρόνια αξία.

Όπως τονίζει η καθηγήτρια Lisa Delpy Neirotti από το George Washington University: «Μπορεί να είσαι μεγάλος αθλητής στο γήπεδο, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως σε συμπαθεί ο κόσμος. Ο Ρότζερ είναι ευγενικός, κομψός, sophisticated – και τα brands θέλουν ακριβώς αυτό».

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Oliver Peoples (@oliverpeoples)

Στον «Όμιλο των Δισεκατομμυριούχων»

Σήμερα ο Φέντερερ είναι ο έβδομος αθλητής στην ιστορία που περνά το ορόσημο του 1 δισ. δολαρίων σε περιουσία, δίπλα σε ονόματα όπως ο Μάικλ Τζόρνταν, ο ΛεΜπρόν Τζέιμς, ο Τάιγκερ Γουντς, ο Λιονέλ Μέσι, ο Κριστιάνο Ρονάλντο και ο Φλόιντ Μεϊγουέδερ. Όλοι τους απέδειξαν ότι ο αθλητισμός μπορεί να είναι μόνο η αρχή – και ότι η πραγματική αυτοκρατορία χτίζεται εκτός γηπέδου.

 Ο θρύλος συνεχίζεται

Η εικόνα του Ρότζερ Φέντερερ να αποχαιρετά το κοινό στο Λονδίνο το 2022, δίπλα στον Ναδάλ, ήταν η τελευταία σελίδα μιας αθλητικής εποποιίας. Όμως η ιστορία του δεν τελείωσε εκεί. Σήμερα, η καριέρα του αποτελεί case study για το πώς ένας αθλητής μπορεί να μετατρέψει τη φήμη του σε επιχειρηματικό κολοσσό.

Ο «Βασιλιάς του τένις» παραμένει βασιλιάς και στον κόσμο των επιχειρήσεων. Και ίσως το μεγαλύτερο τουρνουά της ζωής του μόλις τώρα ξεκινά.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Oliver Peoples (@oliverpeoples)

 

Διαβάστε επίσης:

Louis Vuitton: Οι θρύλοι του τένις Federer και Nadal πρωταγωνιστές στην καμπάνια «Core Values»

On Holding: H αγαπημένη εταιρεία του Φέντερερ «βλέπει» άλμα εσόδων πάνω από 30%

Φέντερερ: Στο κλαμπ των δισεκατομμυριούχων ο άσος του τένις – Συμφωνίες, χορηγίες και μια «έξυπνη» επένδυση