• Bons Vivants

    Γιώργος Οικονόμου: Ο λάτρης του Ωραίου και ο θρύλος του

    • Contributor
    Γιώργος Οικονόμου, εφοπλιστής

    Γιώργος Οικονόμου, εφοπλιστής


    Λέγεται ότι ο Γιώργος Οικονόμου έχτισε τη Συλλογή Γιώργου Οικονόμου επειδή συνδέθηκε με γυναίκες της Τέχνης. Ωραίες γυναίκες που τον μύησαν στα μυστήρια του καλλιτεχνικού τους κόσμου.

    Πρόκειται για παρανόηση. Οι ωραίες γυναίκες, η υψηλή τέχνη, οι υψιπετείς ιδέες, η περιβαλλοντική συνείδηση αποτελούν κομμάτια του ίδιου ψηφιδωτού. Ο εστέτ κόσμος ενός εξαιρετικά ευφυούς ανθρώπου που δημιούργησε μυθική περιουσία.

    Όπως όμως συμβαίνει με όλους τους κροίσους, γύρω από τον Γιώργο Οικονόμου εξυφάνθηκε ένας θρύλος που συναρμόζεται από αλήθειες και ψέμματα…

    To 2016 σε δείπνο του Dia Art Foundation στην Νέα Υόρκη με την σύζυγό του, Κυβέλη Benjamin Lozovsky/BFA Published Credit: Benjamin Lozovsky/BFA

    Ένα ξεχωριστό παιδι

    Ο Γιώργος Οικονόμου (γεννήθηκε το 1953 στην Αθήνα) ξεχωρίζει ως ένας από τους αυτοδημιούργητους μεγαλοεφοπλιστές. Στον πατέρα του ανήκε μικρή επιχείρηση προϊόντων χαρτιού. Έβγαζε ωστόσο αρκετά κέρδη ώστε να στέλνει τον γιο του στο Κολλέγιο Αθηνών. Το καλό σχολείο αποτέλεσε βατήρα για αυτό το ξεχωριστό παιδί.

    Ο Γιώργος Οικονόμου αποδείχθηκε ιδιοφυής, όχι απλά έξυπνος. Σπούδασε στο κορυφαίο πανεπιστήμιο των ΗΠΑ MIT (Ναυπηγός Μηχανολόγος Μηχανικός, Διοίκηση Ναυπηγείων). Ξεκίνησε την καριέρα του το 1976. Άρχισε να εργάζεται ως Έφορος Μηχανικός στη ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris των Μαρτίνων.

    Τα πρώτα βήματα

    Από το 1981 μέχρι το 1986 κατείχε τη θέση του Γενικού Διευθυντή στην Oceania Maritime Agency με έδρα τη Νέα Υόρκη. Από το 1986 έως το 1991 επένδυσε στο σχηματισμό αρκετών ναυτιλιακών εταιρειών. Το 1991 ίδρυσε την Cardif Marine Inc. Group of Companies. Το 20ο5 ο Γιώργος Οικονόμου εισήγαγε την DryShips στο Nasdaq και έκτοτε εξακοντίστηκε ανάμεσα στους σημαντικότερους εφοπλιστές όλου του κόσμου.

    Το 2015 το Forbes τον τοποθέτησε μάλιστα ανάμεσα στους πλουσιότερους στον πλανήτη, με περιουσία κοντά στα δύο δισεκατομμύρια δολάρια. Ο όμιλος TMS Tankers Inc (έτος ίδρυσης: 2010) διαθέτει στόλο γύρω στα εκατό πλοία.

    Συμφέροντα και αισθητικές προτιμήσεις

    Παράλληλα, ο Γιώργος Οικονόμου ανέπτυσσε την επιρροή του στην Τέχνη. Άρχισε να συλλέγει έργα με τον συνειδητό, μεθοδικό τρόπο του συλλέκτη το μακρινό 2006 (είχε όμως αρχίσει πιο άτακτα και ανώριμα πολύ πιο πριν). Ξεκίνησε με ευρωπαίους ζωγράφους των αρχών του εικοστού αιώνα. Αγόραζε μανιωδώς, περί τα εκατόν πενήντα με διακόσια έργα κάθε χρόνο.

    Συγκαταλέγεται ανάμεσα στους πάτρονες στο πιο επιδραστικό ίσως μουσείου του δυτικού κόσμου, την Tate Modern του Λονδίνου. Η πινακοθήκη έχει αφιερώσει ολόκληρη πτέρυγα στο όνομά του.

    Δώρισε το έργο Two Trees του Πίτερ Ντόιγκ (Peter Doig) στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης το 2019.

    Η διάσημη πλέον Συλλογή Γιώργου Οικονόμου (George Economou Collection), βρίσκεται στον ίδιο δρόμο με την TMS, στο Μαρούσι.

    Ανάμεσα στα περίφημα έργα, περιλαμβάνεται και το κορυφαίο πορτρέτο Φιγούρα στην Κίνηση (1972) όπου ο Φράνσις Μπέικον φιλοτεχνεί τον εραστή του. Αγόρασε τον πίνακα το 2018 έναντι σχεδόν 26 εκατ. δολαρίων.

    Μάλιστα, η διευθύντρια της Συλλογής Γιώργου Οικονόμου Σκάρλετ Σματάνα (Skarlet Smatana) έχει επισημάνει ότι τα επιχειρηματικά ενδιαφέροντα και οι αισθητικές προτιμήσεις του εφοπλιστή δεν αλληλεπικαλύπτονται. Και ο νοών νοείτο…

    Η ανάγκη για το Ωραίο

    Η αισθητική αναπτύσσεται χέρι χέρι με τις μπίζνες. Σε περιπτώσεις όπως ο Γιώργου Οικονόμου δεν χωρούν χοντροκοπιές. Ικανός να αντιλαμβάνεται τις λεπτές αποχρώσεις αυτού του κόσμου, είχε ανάγκη να περιβάλλεται από το Ωραίο. Με τη διττή έννοια του όρου: Φίνες γυναίκες και Αισθητική. Για τους ιδιοφυείς ανθρώπους η τροφή του μυαλού αποτελεί ανάγκη ισότιμη με το κέντρισμα των αισθήσεων. Δύο όψεις του ίδιου νομίσματος.

    Οι γυναίκες δεν τον ώθησαν στην Τέχνη, όπως πιστεύεται. Όλα αποτελούν απαραίτητα νήματα ομορφιάς στο υφαντό της ζωής του.

    Αλλά και το παρουσιαστικό του τον βοήθησε. Έτσι κατάφερε να σταθεί στην πορεία του σε σημαντικούς σταθμούς με υπέροχες κυρίες, φίνες και με περιεχόμενο.

    Ρίκα Βοσνιάδη

    Με την εντυπωσιακή και αρχοντική Ρίκα Βοσνιάδη απέκτησαν τρία παιδιά: Τον Χρήστο, τον Στέφανο (ασχολείται με real estate στη Νέα Υόρκη) και την Αλεξάνδρα που ασχολείται με τις καλές τέχνες. Παντρεύτηκε τον Βέλγο αντικέρ, ιστορικό και σύμβουλο τέχνης Νόα Βαντερ Βέκεν (Noach Vander Beken) με τον οποίο απέκτησε δύο παιδιά.

    Ο Χρήστος Οικονόμου, με πτυχίο Οικονομικών από τα αμερικανικά πανεπιστήμια Tufts και ΜΙΤ, εργάστηκε στη Wall Street προτού στραφεί στις πατρικές δραστηριότητες. Σήμερα θεωρείται ο διάδοχος του πατέρα του. Η σχέση του με την Ευγενία Νιάρχου δεν κατέληξε σε γάμο αλλά συζητήθηκε και εκτός ναυτιλιακών κύκλων, στον κίτρινο Τύπο. Έτσι έγινε ευρέως γνωστός.

    Η Λίζυ Μανωλά φωτογραφημένη από τη Μαρία Μαράκη

    Λίζυ Μανωλά

    Ο Γιώργος Οικονομου αγαπήθηκε πολύ από την γοητευτική και ταλαντούχα Λίζυ Μανωλά.

    «Ναι, έχω υπάρξει γυναίκα του εφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου. Οι τίτλοι στις σχέσεις, όμως, δεν χωράνε», είχε δηλώσει κάποτε. «Κάναμε μια υπέροχη οικογένεια που είναι για μας με ένα ιδιαίτερο τρόπο ανάμεσά μας. Και όχι, δεν χρειάστηκε να μεσολαβήσει για να μου ανοιχτεί κάποια πόρτα».

    Στις εμφανίσεις της απέφευγε τα λόγκο όπως οι πραγματικοί αριστοκράτες, προτιμώντας πιο δημιουργικούς οίκους, ρούχα με προσωπικότητα, που αναδείκνυαν και την δική της δημιουργική φύση.

    Με τον Γιώργο Οικονόμου απέκτησε τη Λυδία, που ασχολείται με το σχεδιασμό κοσμημάτων και τον Φίλιππο.

    Μετά το διαζύγιο με τον Γιώργο Οικονόμου, η Λίζυ Μανωλά ταξίδεψε σε όλον τον κόσμο ερμηνεύοντάς τον με ποιητική ματιά μέσα από το φωτογραφικό της φακό. Έτσι προέκυψε το λεύκωμα τίτλο Certain Reality που δημιούργησε αίσθηση. Στην παρουσίαση του βιβλίου βρέθηκαν τότε και τα πέντε παιδιά του εφοπλιστή.

    Η Λίζυ Μανωλά συνέχισε να εμπλουτίζει τη ζωή της με ταξίδια, μαθαίνοντας ξένες συνήθειες και νοοτροπίες, αλλά πάντα ανθρώπινες…

    Σε παλιότερη πόζα της η Λίζυ Μανωλά

    Άντζελα Ισμαήλου

    Υπήρξε θυελλώδης έρωτας με την απαραίτητη χρυσόσκονη του χολιγουντιανού ρομάντζου. Κοσμοπολιτισμός, πάρτι, επενδύσεις, σκάφη, θρυλικά ακίνητα, αντιδικίες, καταστροφή. Ο ωραίος βαθύπλουτος και η πανέμορφη καλλιτέχνις. Όλα αρχίσαν στην πτήση προς τη Νέα Υόρκη. Ο έρωτας υπήρξε ακαριαίος και αμοιβαίος. Και εκείνη όμως με κοφτερό μυαλό, με σπουδές από τη Νομική Αθήνας και ύστερα με σπουδές υποκριτικής και θεάτρου στην περίφημη σχολή Juilliard School της Νέας Υόρκης.

    Ο Γιώργος Οικονόμου είχει ήδη αρχίσει να μεγαλώνει. Η Άντζελα Ισμαήλου ήταν αρκετά χρόνια μικρότερή του. Κατά τη διάρκεια της πολυσυζητημένης σχέσης τους, δημιούργησε το πρώτο μεγάλο μήκους ντοκιμαντέρ της με τίτλο Μεγάλοι σκηνοθέτες, που ο ίδιος χρηματοδότησε.

    Η ταινία εξιστορούσε τη ζωή μεγάλων δημιουργών της έβδομης τέχνης μέσα από τα δικά τους λόγια –Ντέιβιντ Λιντς, Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, Στίβεν Φρίαρς και Τοντ Χέινς… Έτσι η ταινία προβλήθηκε σε μεγάλα φεστιβάλ όλου του κόσμου (και με την στήριξη του Οικονόμου) και έχαιρε μεγάλης δημοσιότητας και αποδοχής.

    Στο Φεστιβάλ της Βενετίας έφτασε με πέντε τεράστιες Louis Vuitton βαλίτσες και μία τσάντα χειρός Hermès. Σαν να ήταν μια από τις πρωταγωνίστριες…

    Η δεύτερη ταινία της Η Πόλη της Σιωπής, στην οποία εμφανίστηκε ως πρωταγωνίστρια, γυρίστηκε στην Πάτμο. Προκάλεσε όμως κακή εντύπωση στους ντόπιους και το ιδιαίτερο καθεστώς στο νησί. Η σκηνοθέτης επέλεξε να στήσει έναν τεράστιο σταυρό στην Πέτρα και να οργανώσει ένα γλέντι με χορό μέχρι το πρωί για όλο το νησί, που αποτελείται από ιδιόκτητες βίλες με φιλήσυχους επιχειρηματίες και εφοπλιστές.

    Η θεαματική ρήξη

    «Απλώς δημιούργησα μία σκηνή που παρέπεμπε στη μεταφορά τού “Ο Χριστός ξανασταυρώνεται”», θα απολογηθεί εκείνη. Το νησί της Αποκάλυψης αποτέλεσε το καλοκαιρινό της καταφύγιο, «ένα ησυχαστήριο πέρα από τον χρόνο», όπως είχε παρατηρήσει. Διατηρεί στη Χώρα ένα υπέροχο σπίτι και έχει μια μοναχοκόρη, τη Μαντονίνα.

    Κάποια στιγμή φωτογραφήκε για το Vanity Fair στο Baracuda, το διάσημο σκάφους του Γιώργου Οικονόμου. Την έστησαν μπροστά στο κατάρτι και τη φωτογράφησαν από χαμηλά και από μακριά, σαν σύγχρονη γοργόνα ή Μαντόνα.

    Η σχέση τους κράτησε δώδεκα χρόνια, γεμάτη με ένταση και πάθος. Οι δυνατές προσωπικότητές τους προκαλούσαν εκρηκτικές σκηνές, που προκαλούσαν τις κακές γλώσσες στην αθηναϊκή κοινωνία.

    Λέγεται πως ένα βράδυ ο Γιώργος Οικονόμου ζήτησε από την Άντζελα Ισμαήλου να ακυρώσει το δείπνο που είχε προγραμματίσει στο σπίτι τους, διότι χρειαζόταν ξεκούραση. Εκείνη δεν συγκινήθηκε ιδιαίτερα. Όταν κατέφτασαν οι καλεσμένοι και κάθισαν στο τραπέζι, εμφανίστηκε και ο Οικονόμου φορώντας τις πιτζάμες του.

    Δικαστικός χωρισμός

    Ο χωρισμός μοιραία οδηγήθηκε στο δικαστήριο και σε πληθώρα δημοσιευμάτων στον Διεθνή Τύπο.

    Σύμφωνα με τη New York Post, η Άντζελα Ισμαήλου κατέθεσε αγωγή στο Ανώτατο Δικαστήριο του Μανχάταν εναντίον του  Γιώργου Οικονόμου, για εξαπάτηση και αθέτηση των συμφωνιών που αφορούσαν περιουσιακά στοιχεία ύψους 240.000.000 δολαρίων. Τα οποία σύμφωνα με την αγωγή, απέκτησε ο μεγιστάνας με τη συνεισφορά της (και τη νομική της παιδεία).

    Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της, το 1994 ο Γιώργος Οικονόμου «αγωνιζόταν, έχοντας στην κατοχή του από κοινού με μία τράπεζα πέντε παλιά πλοία». Μετά τη σχέση τους μετακόμισε στο αξίας 1.800.000 δολαρίων σπίτι της στην Park Avenue του Μανχάταν. Για τα επόμενα είκοσι χρόνια που μοιράστηκαν, η ίδια εξελίχθηκε σε «“όργανο” του Οικονόμου, προκειμένου να ανέλθει και να γίνει ένας δισεκατομμυριούχος εφοπλιστής».

    Δεν παντρεύτηκαν αλλά σύμφωνα με την αγωγή, υπέγραψαν σύμφωνα όπου ο Γιώργος Οικονόμου τής υποσχόταν το 50% των αποκτημάτων της κοινής τους ζωής σε περίπτωση χωρισμού. Επίσης αναφέρει ότι τής άσκησε πίεση να παραιτηθεί των δικαιωμάτων της στην περιουσία, εφόσον τη βοηθούσε να σώσει το σπίτι της στην Park Avenue από κατάσχεση, πληρώνοντας 200.000 δολάρια. Σύμφωνα με την ίδια το συμβόλαιο αυτό έπρεπε να ακυρωθεί διότι υπεγράφη «υπό πίεση».

    Τελικά ο Γιώργος Οικονόμου τής παραχώρησε σπίτια στο εξωτερικό και ένα πραγματικό ανάκτορο 500 τ.μ. στο κέντρο της Αθήνας για να την στεγάσει με ενοίκιο. Τα καλοκαίρια στην Πάτμο, φημολογείται ότι χρησιμοποιούσε το δικό του σπίτι.

    Κυβέλη Μελετοπούλου: το απάγκιο λιμάνι του

    Ο Γιώργος Οικονομου στο Baracuda, στο σαλέ στο Σεν Μπαρτ, στην Αθήνα, Νέα Υόρκη και στο Λονδίνο, στην απολαυστική οδήγηση με τα πολυτελή αυτοκίνητα, συμπλήρωσε το μωσαϊκό με την νεαρή Κυβέλη Μελετοπούλου.

    Το καλοκαίρι του 2012 φιλοξενούσε στο σκάφος τις παρέες των μεγαλύτερων παιδιών του. Η Κυβέλη Μελετοπούλου υπήρξε στενή φίλη της Αλεξάνδρας Οικονόμου. Πατέρα της, ο επιχειρηματίας Τάσος Μελετόπουλος, (που έχει γράψει ιστορία στην αθηναϊκή νύχτα με το Εργοστάσιο, μεταξύ πολλών άλλων).

    Το ειδύλλιο εξελίχθηκε σε γάμο παρά τη μεγάλη διαφορά των τριάντα τόσων χρόνων που τους χώριζε. Ένας τζέντλεμαν δεν θα μπορούσε να φερθεί διαφορετικά. Αλλά και εκείνη σαγηνεύτηκε από την ισχύ και την οξύνοιά του.

    Το μέλλον

    Το 2015 η Κυβέλη έφερε στον κόσμο το έκτο του παιδί, που βαφτίστηκε Ηλέκτρα. Σύντομα απέκτησε ακόμη ένα παιδάκι. Και τα δύο φοιτούν στη Σχολή Μωραΐτη, όπως και η μητέρα τους.

    Η ζωή κυλάει ήρεμα, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας που απορροφούσαν οι παλιές, θυελλώδεις σχέσεις του εφοπλιστή. Και ο ίδιος  βρίσκεται πλέον περισσότερο στην Ελλάδα πάρα στα σπίτια και στις δουλειές του σε άλλες πρωτεύουσες του κόσμου.  Η μεγαλοπρεπής έπαυλη στην Εκάλη, επεκτάθηκε για να φιλοξενήσει δωμάτια και ένα ολοκληρωμένο σπα με πισίνες, τζακούζι και χαμάμ.

    Παράλληλα, ο Γιώργος Οικονόμου αγόρασε το ιστορικό ξενοδοχείο «Armonia» με τα διακόσια δωμάτια στη Βουλιαγμένη. Μετατράπηκε σε υπερπολυτελές συγκρότημα κατοικιών με ονειρική θέα  και την ευχή να στεγάσει εκεί όλα του τα παιδιά.

    Στον ορίζοντά του βλέπει όλο και περισσότερα εγγόνια… Μαζί με την Κυβέλη, πολλά καράβια και άφθονη τέχνη. Τι πιο ωραίο;



    ΣΧΟΛΙΑ