bloomberg
Sponsored by

Bloomberg

Ζητούνται μπάτλερ για να προσελκύσουν στην Ελλάδα πλουσιότερους τουρίστες

  • Bloomberg


Η Αθηναϊκή Ριβιέρα, μόλις 20 λεπτά από την Ακρόπολη και το πολυσύχναστο κέντρο της πρωτεύουσας, θα έπρεπε να είναι μια παιδική χαρά για τους πλούσιους του κόσμου. Δεν είναι.

Η ακτογραμμή των 70 χιλιομέτρων, με τα γαλάζια νερά, τα ρομαντικά ηλιοβασιλέματα και την εκπληκτική θέα στον Σαρωνικό Κόλπο, διαθέτει λίγα μόνο πολυτελή ξενοδοχεία και ακόμη και εκείνα δυσκολεύονται να βρουν το εκπαιδευμένο προσωπικό που χρειάζεται για να καλύψουν τις ιδιοτροπίες των ακριβοθώρητων επισκεπτών. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι τουρίστες με βαθιές τσέπες αποφεύγουν την περιοχή, αφήνοντας χαμένη μια ευκαιρία για μια χώρα που αντλεί το 20% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της από τη βιομηχανία της φιλοξενίας.

«Υπάρχει έλλειψη στην Ελλάδα επιμορφωτικών προγραμμάτων για να εκπαιδεύσουμε ανθρώπους να δουλεύουν ως μπάτλερ σε πολυτελείς βίλες, να παρέχουν υπηρεσίες θαλασσοθεραπείας ή να εργάζονται σε γιοτ, όλα αυτά για τα οποία υπάρχει ζήτηση από πλούσιους τουρίστες», δήλωσε η Χαρά Κοβούση, διευθύντρια της Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων στην Ανάβυσσο, νότια της Αθήνας.

Δεν βοηθά το ότι Έλληνες περιφρονούν αυτές τις θέσεις εργασίας, παρόλο που τα ταξίδια και ο τουρισμός παρέχουν άμεσα και έμμεσα έσοδα σε περίπου 3,8 εκατομμύρια ανθρώπους ή περισσότερο από το ένα τρίτο του πληθυσμού της χώρας. Ακόμα και με ποσοστό ανεργίας 18% – το υψηλότερο στην ευρωζώνη – η εξεύρεση εξειδικευμένων υπαλλήλων φιλοξενίας παραμένει μια πρόκληση.

«Η ελληνική κοινωνία εξακολουθεί να θεωρεί τα τουριστικά επαγγέλματα ως δεύτερης κατηγορίας», δηλώνει η κ. Κοβούση, προσθέτοντας ότι υπάρχουν μόνο περίπου 450 φοιτητές στη σχολή της. Η σχολή, που είναι διαμορφωμένη σαν κρουαζιερόπλοιο και μπορεί να μετατραπεί σε ξενοδοχείο για εκπαίδευση, προετοιμάζει τους μαθητές για κάθε είδους δουλειά, όπως σεφ, οικονόμους, μπαρίστα, ρεσεψιονίστ και σερβιτόρους.

Η έλλειψη προσωπικού και η απουσία επαρκών επενδύσεων εμποδίζουν τον τουριστικό τομέα να εκμεταλλευτεί πλήρως τα φυσικά πλεονεκτήματα του ήλιου και της άμμου σε μια χώρα με περίπου 6.000 νησιά διασκορπισμένα σε όλο το Αιγαίο και το Ιόνιο. Η αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων θα είναι καθοριστικής σημασίας, καθώς η Ελλάδα προσπαθεί να αναδυθεί από μια μακροχρόνια χρηματοπιστωτική κρίση που έχει συρρικνώσει την οικονομία της κατά ένα τέταρτο και στο χαμηλότερο σημείο είχε φέρει το 27% του εργατικού δυναμικού της χωρίς δουλειά. Με την καλοκαιρινή τουριστική περίοδο σε εξέλιξη, η χώρα υπολείπεται.

Η Ελλάδα κατατάσσεται στην 18η θέση μεταξύ των χωρών με τη μεγαλύτερη αύξηση στις δαπάνες ξένων επισκεπτών τα τελευταία επτά χρόνια, ενώ η Ισπανία βρίσκεται στην πέμπτη θέση, η Τουρκία στην ένατη, η Πορτογαλία 11η και η Ιταλία 12η, σύμφωνα με τα στοιχεία του  Παγκόσμιου Οργανισμού Ταξιδιού και Τουρισμού.

Η Ελλάδα υποδέχθηκε πέρυσι 30 εκατομμύρια επισκέπτες, 11% περισσότερους από το προηγούμενο έτος, ενώ τα έσοδα από τον τουρισμό αυξήθηκαν κατά 12% στα 16 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τον ΣΕΤΕ.

Οι επενδύσεις της Ελλάδας στη βιομηχανία του τουρισμού έχουν αυξηθεί βραδύτερα από τους παγκόσμιους ανταγωνιστές της, με αύξηση 3,6% το 2018, γεγονός που την κατέταξε στην 120ή θέση μεταξύ 185 χωρών, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Ταξιδιού και Τουρισμού.

Η τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας θα χρειαστεί περίπου 5 έως 6 δισεκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις τα επόμενα τέσσερα έως πέντε χρόνια, σύμφωνα με τον Στέλιο Κουτσιβίτη, διευθύνοντα σύμβουλο της Astir Palace Vouliagmeni, η οποία εκμεταλλεύεται το ξενοδοχείο Four Seasons Astir Palace στην Αθήνα.

Τα μεγάλα έργα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σημαντικές εισροές ξένων επενδύσεων, ανέφερε, προσθέτοντας ότι η αύξηση του αριθμού των τουριστών υψηλών προδιαγραφών -που ανέρχονται σήμερα στο 2% των επισκεπτών- στο 5% θα μπορούσε να διπλασιάσει τα έσοδα της χώρας από τον κλάδο.

Το Astir Palace Vouliagmeni έχει μία 50ετή ιστορία στη φιλοξενία επισκεπτών πολυτελείας στην Ελλάδα, όπως ο πρώην Αμερικανός πρόεδρος Jimmy Carter, ο Frank Sinatra και ο μεγιστάνας της ναυτιλίας Αριστοτέλης Ωνάσης. Το 2016 εξαγοράστηκε από το Jermyn Street Real Estate Fund IV LP, που ανήκει στους κρατικούς επενδυτικούς βραχίονες του Κουβέιτ και του Αμπού Ντάμπι, τον όμιλο Dogus της Τουρκίας και άλλους.

«Η ποιότητα, όχι η ποσότητα, έχει σημασία», δήλωσε ο Μίλτος Καμπουρίδης, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Dolphin Capital Investors, κατασκευάστριας πολυτελών θέρετρων κυρίως στη Μεσόγειο. Η Ελλάδα θα πρέπει να προσελκύσει διεθνείς μάρκες πολυτελείας «καθώς η άμεση και έμμεση διαφήμιση που κάνουν σε μια χώρα είναι ασύγκριτη», δήλωσε.

Η Dolphin έχει ολοκληρώσει δύο πολυτελή θέρετρα στην Ελλάδα, το Amanzoe και το Nikki Beach Resort & Spa στην Πελοπόννησο, και φέτος χτίζει ακόμα δύο ακόμη, το One & Only Kea Island και το Kilada Hills Golf Resort με γήπεδο γκολφ με 18 τρύπες, με μία συνολική επένδυση περίπου 750 εκατομμυρίων ευρώ.

Οι κορυφαίες μάρκες «έχουν πολύ πιστούς ακόλουθους μεταξύ των πλουσιότερων από όλους τους τουρίστες: τους Αμερικανούς», δήλωσε ο Δημήτρης Χάνδρης, ο οποίος βρίσκεται στο συμβούλιο του Ομίλου Χανδρή, που το 2018 λάνσαρε το Athens Marriott Hotel στην Αθηναϊκή Ριβιέρα. «Έχουμε δει μια μεγάλη διαφορά στο είδος πελατών που προσελκύουμε».

Η ανάπτυξη μεγάλων έργων στη Ριβιέρα της Αθήνας, όπως το πρώην αεροδρόμιο της Αθήνας στο Ελληνικό, αναμένεται να αναμορφώσει την ακτογραμμή και να προσελκύσει διεθνή brands ξενοδοχείων. Το έργο στο Ελληνικό έχει καθυστερήσει από τότε που η έκταση – υπερδιπλάσια από το Central Park στη Νέα Υόρκη – πωλήθηκε στην ελληνική εταιρεία Lamda Development το 2014. Η κατασκευή τελικά θα αρχίσει όταν η κυβέρνηση επιλέξει έναν προτιμώμενο πλειοδότη να λειτουργήσει καζίνο στην περιοχή.

Όλη αυτή η νέα επένδυση θα ενισχύσει τη ζήτηση εξειδικευμένου προσωπικού. Οι ταξιδιώτες πολυτελείας είναι απαιτητικοί και συχνά έχουν απαιτήσεις της τελευταίας στιγμής, όπως για σωματοφύλακες, σοφέρ, καμαριέρες, μπάτλερ, λιμουζίνες, πολυτελή αυτοκίνητα, υπηρεσίες ελικοπτέρων και γιοτ για να εξερευνήσουν τα ελληνικά νησιά, δήλωσε ο Απόστολος Γελαδάρης, διευθυντής του Royal Myconian Hotel & Thalasso Spa Center, που είναι ένα από τα 10 πολυτελή ξενοδοχεία της Myconian Collection στο νησί της Μυκόνου.

«Αν και η εικόνα του ξενοδοχείου για τον πελάτη καθορίζεται από τον θυρωρό, την καμαριέρα ή τον μπάρμαν, ο μπάτλερ είναι η άμεση σύνδεση για να γνωρίζει κανείς τι θέλει ο πελάτης και να το κάνει αμέσως με μια πρακτική προσέγγιση», είπε.