• bloomberg
    Sponsored by

    Bloomberg

    Οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι εκτοξεύουν τα ναύλα των τάνκερ σε νέα επίπεδα ρεκόρ

    • Bloomberg


    Τίποτα δεν σταματά αυτήν τη στιγμή την αύξηση των τιμών ναύλωσης τάνκερ που έχουν χαρίσει στους πλοιοκτήτες μία από τις μεγαλύτερες ωθήσεις εδώ και χρόνια.

    Οι τιμές έχουν ανέβει τόσο ψηλά, ώστε ένα μεταχειρισμένο supertanker μπορεί θεωρητικά να βγάλει τα λεφτά του σε δύο ταξίδια, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Clarkson Platou Securities. Μια κανονική περίοδος αποπληρωμής θα ήταν συχνά περίπου τα δέκα χρόνια.

    Η συνολική χρηματιστηριακή αξία των Frontline και Euronav – δύο εταιρειών που ασχολούνται αποκλειστικά με τάνκερ – έχει αυξηθεί κατά 78% στα 4,8 δισεκατομμύρια δολάρια από τα μέσα Αυγούστου.

    Το ράλι στα ναύλα των πλοίων, που κατέγραψαν ρεκόρ την Παρασκευή, οδηγούν πολλές δυνάμεις, οι περισσότερες από τις οποίες γεωπολιτικές. Ο σημαντικότερος, πιθανότατα, παράγοντας ήταν οι κυρώσεις των ΗΠΑ σε δύο μονάδες μιας κινεζικής ναυτιλιακής εταιρείας τον Σεπτέμβριο, η οποία έθεσε εκτός ορίων μέρος του στόλου της των πετρελαιοφόρων για τους εμπόρους. Αυτό έβαλε φωτιά σε μια αγορά εμπορευμάτων που είχε ήδη κινηθεί ανοδικά λόγω των αυξημένων εντάσεων στη Μέση Ανατολή κατά το τρέχον έτος.

    «Αυτή είναι μια συναρπαστική δυναμική που θα μπορούσε να δημιουργήσει τα θεμέλια για μια σταθερή βελτίωση των τιμών και μια βιώσιμη περίοδο μεγάλης παραγωγής ρευστού», δήλωσε ο Robert Hvide Macleod, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας διαχείρισης της Frontline. «Δεδομένου του γεωπολιτικού κλίματος, δεν θα εκπλαγούμε αν δούμε επεισοδιακές περιόδους όπου οι τιμές θα αυξάνονται και στο μέλλον».

    Οι ημερήσιες τιμές για τα λεγόμενα VLCCs για μεταφορές πετρελαίου στην Κίνα από τον Περσικό Κόλπο αυξήθηκαν κατά 90% στα 300.391 ημερησίως στο τέλος της περασμένης εβδομάδας, σύμφωνα με στοιχεία από τον Baltic Exchange στο Λονδίνο. Αυτά τα ίδια πλοία, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού, κόστιζαν 25.000 δολάρια ημερησίως μόλις ένα μήνα πριν.

    Η τελευταία άνοδος ξεκίνησε στα τέλη Σεπτεμβρίου, μετά τις κυρώσεις της κυβέρνησης Trump σε μονάδες της  COSCO Shipping, της μεγαλύτερης ιδιοκτήτριας εμπορικών πλοίων στον κόσμο. Οι έμποροι δεν ήταν ενήμεροι σχετικά με το ποια ακριβώς τάνκερ είχαν επηρεαστεί, καθιστώντας τους επιφυλακτικούς για τη ναύλωση πλοίων της COSCO, παρόλο που μόνο μια μονάδα επηρεάστηκε.

    Επεισόδιο στην Ερυθρά Θάλασσα

    Η πιο πρόσφατη ενίσχυση προήλθε από μία ακόμα στιγμή έντασης στη Μέση Ανατολή.

    Το Ιράν ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι πύραυλοι έπληξαν ιρανικό πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα.

    Το περιστατικό έρχεται λιγότερο από ένα μήνα μετά από μια άνευ προηγουμένου επίθεση στην πετρελαϊκή βιομηχανία της Σαουδικής Αραβίας, η οποία ώθησε τους εμπόρους να σπεύσουν να προμηθευτούν αργό από αλλού.

    Τα έσοδα για τα πλοία στη διαδρομή Περσικού Κόλπου – Κίνας άρχισαν να ξεπερνούν το ορόσημο των 100.000 δολαρίων ημερησίως- – ήδη πολύ υψηλό επίπεδο σύμφωνα με τα ιστορικά στοιχεία – στις αρχές της περασμένης εβδομάδας. Την Παρασκευή, το VLCC Ardeche ναυλώθηκε για ταξίδι στις αρχές Νοεμβρίου από τη Μέση Ανατολή προς τη Σιγκαπούρη με τιμή που αντιστοιχεί σε 327.853 δολάρια, εξαιρουμένων των αδρανών ημερών, σύμφωνα με μια αναφορά από το ναυτιλιακό pool Tankers International.

    Νέο πράγμα

    «Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι τιμές έτειναν προς τα πάνω και πολύ πάνω από τα επίπεδα οριακής κερδοφορίας πριν οι κυρώσεις στην COSCO ρίξουν λάδι στη φωτιά», δήλωσε ο Macleod. «Τα θεμελιώδη στοιχεία ήταν εκεί εξαιτίας των αμερικανικών εξαγωγών, της πτώσης στις παραδόσεις πλοίων, της υψηλότερης ανάπτυξης των διυλιστηρίων εδώ και 40 χρόνια και της υγιούς ζήτησης πετρελαίου».

    Επιπλέον, εκατοντάδες δεξαμενόπλοια θα εξοπλιστούν με scrubbers που θα τα βοηθήσουν να πληρούν τους κανονισμούς περί εκπομπών θείου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού που τίθενται σε ισχύ από τον Ιανουάριο.

    Το εμπάργκο της Exxon Mobil σε πλοία που έχουν δέσει σε λιμάνια της Βενεζουέλας τους τελευταίους 12 μήνες παίζει επίσης ρόλο.

    «Οι περισσότεροι άνθρωποι της αγοράς δεν έχουν δει αυτό το είδος μεταβολών στην αγορά», δήλωσε ο Jonathan Lee, διευθύνων σύμβουλος της Tankers International, σχετικά με το ράλι των τιμών. «Είναι μια μοναδική κατάσταση, αλλά νομίζω ότι ενταχθεί στη γενικότερη εικόνα. Αυτό που συμβαίνει, είναι ένα σωρευτικό αποτέλεσμα πολλών πραγμάτων».

    Σύμφωνα με την Clarksons Platou, η βιασύνη για εξασφάλιση των πλοίων για τη μεταφορά πετρελαίου στην αγορά συνεχίζεται.

    «Με τις τρέχουσες τιμές, οι ιδιοκτήτες θα μπορούσαν να αποπληρώσουν ένα VLCC ηλικίας 10 ετών, με αξία 47 εκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένης της αξίας scrap ύψους 16 εκατομμυρίων δολαρίων, μετά από μόλις δύο ταξίδια», ανέφεραν αναλυτές της Clarksons Platou, συμπεριλαμβανομένου του Frode Morkedal, σε ερευνητικό σημείωμα τη Δευτέρα. «Ακόμα και στο ήμισυ της τρέχουσας τιμής για πλοία VLCC, οι περισσότεροι ιδιοκτήτες έχουν απόδοση κέρδους άνω του 75% και έτσι θα μπορούσαν να κερδίσουν ολόκληρη την ανώτατη κεφαλαιοποίησή τους εντός ενός έτους».

    Η Frontline, που ελέγχεται από τον Νορβηγό δισεκατομμυριούχο John Fredriksen, τον Αύγουστο συμφώνησε να αγοράσει 10 τάνκερ αργού πετρελαίου suezmax που κατασκευάστηκαν το 2019 από την Trafigura έναντι ποσού ύψους 675 εκατομμυρίων δολαρίων σε ρευστό και μετοχές.

    Υπάρχουν κάποια σημάδια ανησυχίας στην αγορά πετρελαίου από την αύξηση των τιμών.

    Τα περιθώρια των διυλιστηρίων περιορίζονται, σύμφωνα με τα στοιχεία της Oil Analytics. Αυτό σημαίνει ότι οι εξαγωγείς αργού πετρελαίου είτε θα χρειαστεί να κάνουν εκπτώσεις στα βαρέλια τους για να το κάνουν κερδοφόρο, ώστε τα διυλιστήρια να το επεξεργαστούν, είτε οι τιμές των καυσίμων θα πρέπει να αυξηθούν.

    Ο Macleod της Frontline λέει ότι οι τιμές ναύλωσης θα διαμορφωθούν σε σημαντικά υψηλότερα επίπεδα απ’ ό,τι στο παρελθόν, καθώς η ζήτηση για πλοία υπερβαίνει την προσφορά.

    «Οι αμερικανικές εξαγωγές οδηγούν σε υψηλότερη ζήτηση τόνων ανά μίλι, η ουσιαστική διαθεσιμότητα του στόλου θα μειωθεί κατά το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους, καθώς θα αυξάνονται τα υπό συντήρηση πλοία», ανέφερε. «Και το πιο σημαντικό είναι ότι η ανάπτυξη του στόλου δεν θα είναι τόσο δραματική όσο στα προηγούμενα χρόνια».



    ΣΧΟΛΙΑ