• bloomberg
    Sponsored by

    Bloomberg

    H «Amazon της Αφρικής» που σχεδιάζει να μπει στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης


    Όταν ο Christophe Fofana, ένας 29χρονος ταξιτζής και φοιτητής στην Ακτή του Ελεφαντοστού, χρειαζόταν ένα δώρο γενεθλίων για την κόρη του πέρυσι, έκανε κάτι που δεν είχε κάνει στο παρελθόν. Ψώνισε από το διαδίκτυο.

    «Ήταν ένα συγκεκριμένο παιχνίδι, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το οποίο είτε δεν μπορούσα να βρω στα καταστήματα είτε ήταν πολύ ακριβό», δήλωσε στο Αμπιτζάν, την εμπορική πρωτεύουσα της χώρας. Βρήκε ένα δώρο για τη μεγάλη μέρα στο Jumia, τον διαδικτυακό λιανοπωλητή και αγορά που δραστηριοποιείται σε 14 χώρες της Αφρικής.

    O Fofana είναι ένας από τους περισσότερους από 4 εκατομμύρια πελάτες που έχει συγκεντρώσει η Jumia Technologies AG στα επτά χρόνια από την ίδρυσή της, αριθμός που σημείωσε άνοδο 48% πέρυσι. Ο επιταχυνόμενος ρυθμός ανάπτυξης έχει πείσει τους συνιδρυτές της εταιρείας, πρώην συνεργάτες της McKinsey & Co. Sacha Poignonnec και Jeremy Hodara, να κυνηγήσουν μια αρχική δημόσια προσφορά στη Νέα Υόρκη αυτή την εβδομάδα.

    Η Jumia σχεδιάζει να πουλήσει 13,5 εκατομμύρια αμερικανικές μετοχές στην τιμή των 13 έως 16 δολαρίων, αντλώντας έως και 216 εκατομμύρια δολάρια. Η κίνηση έχει ως στόχο να δώσει στην εταιρεία οικονομική ευελιξία και να αυξήσει την φήμη της εταιρείας μεταξύ των επενδυτών, ανέφερε η εταιρεία σε κανονιστικό έγγραφο τον περασμένο μήνα.

    Συχνά χαρακτηριζόμενη ως «Amazon.com της Αφρικής», η Jumia κατάφερε να αναπτυχθεί σε αγορές που σε μεγάλο βαθμό είναι ανέγγιχτες από τον αμερικανικό κολοσσό, ο οποίος επηρεάζεται από την έλλειψη υποδομών διανομής στην ήπειρο. Για να αντιμετωπίσει το ζήτημα των ασαφών διευθύνσεων σε πολλές αφρικανικές πόλεις, η Jumia δημιούργησε ένα δίκτυο μισθωμένων αποθηκών, σημείων παραλαβής και αποστολής, ενώ συμφώνησε με μια σειρά από συνεργάτες στις μεταφορές για την εξασφάλιση αξιόπιστων υπηρεσιών.

    Λιγότερο από το 1% των λιανικών πωλήσεων στο αφρικανικό αποτύπωμα της Jumia διεξάγονται online, έναντι σχεδόν 24% στην Κίνα, ανέφερε η εταιρεία στο έγγραφό της, επικαλούμενη τα στοιχεία της Euromonitor International. Αυτό καθιστά την ήπειρο ώριμη για τους πωλητές στο Διαδίκτυο, καθώς όλο και περισσότεροι Αφρικανοί υιοθετούν τα smartphones και έχουν πρόσβαση σε ευρυζωνικές συνδέσεις από το κινητό. Τα έσοδα της Jumia σημείωσαν άνοδο σχεδόν κατά 40% πέρυσι, στα 130,6 εκατομμύρια ευρώ (147,3 εκατομμύρια δολάρια).

    Μειώνοντας τους κινδύνους στην Αφρική

    Η εταιρεία, η οποία εδρεύει στο Βερολίνο και έλαβε πρώιμη χρηματοδότηση από το γερμανικό εκκολαπτήριο start-up εταιρειών Rocket Internet SE, δεν είναι κερδοφόρα. Η Jumia ανακοίνωσε ζημιά για το 2018 ύψους περίπου 170 εκατομμυρίων ευρώ και προειδοποίησε τους πιθανούς επενδυτές στη δημόσια προσφορά ότι έχει συσσωρεύσει ζημίες ύψους 862 εκατομμυρίων ευρώ από την έναρξή της και βασίζεται σε εξωτερική χρηματοδότηση για την αντιστάθμιση των αρνητικών ταμειακών ροών.

    Παρόλα αυτά, οι επενδυτές τείνουν να είναι επιεικείς με τις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου, καθώς η αύξηση των πελατών και το μερίδιο αγοράς θεωρούνται πιο σημαντικοί παράγοντες, σύμφωνα με τον Seema Shah, αναλυτή καταναλωτών στο Bloomberg Intelligence στη Νέα Υόρκη. Αν και η εταιρεία συναγωνίζεται με εταιρείες όπως το Souq.com της Amazon και η Naspers Ltd. σε μεμονωμένες αγορές, η Jumia έχει δηλώσει ότι πιστεύει πως είναι ο μόνος παναφρικανικός ιστότοπος ηλεκτρονικού εμπορίου.

    «Εάν ένας ηλεκτρονικός λιανοπωλητής φτιάξει ένα όνομα και προσφέρει μια καλή καταναλωτική εμπειρία, οι άνθρωποι αισθάνονται πιο ασφαλείς στη χρήση του», δήλωσε ο Shah.Για να είναι επιτυχής η δημόσια προσφορά, οι επενδυτές θα πρέπει να δουν τη Jumia ως «ευκαιρία να παίξουν στην Αφρική με μικρότερο κίνδυνο».

    Η γαλλική εταιρεία ποτών Pernod Ricard SA, η παρασκευάστρια της βότκας Absolut, επένδυσε 75 εκατομμύρια ευρώ τον Δεκέμβριο, δίνοντας στην επιχείρηση μερίδιο 5,1% και εντάσσοντας την Jumia στην περιοχή των «μονόκερων», με αξία 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η Mastercard ακολούθησε με μία συμφωνία αγοράς μετοχών αξίας 50 εκατομμυρίων ευρώ σε ιδιωτική τοποθέτηση παράλληλα με την προγραμματισμένη δημόσια προσφορά. Πριν από την προσφορά, ο μεγαλύτερος μέτοχος της Jumia είναι η νοτιοαφρικανική εταιρεία τηλεπικοινωνιών MTN Group Ltd. με μερίδιο 30%, ακολουθούμενη από την Rocket.

    Άλλοι επενδυτές περιλαμβάνουν τη Millicom International Cellular SA, μια άλλη εταιρεία κινητής τηλεφωνίας που δραστηριοποιείται σε τμήματα της Αφρικής, και η Goldman Sachs Group.

    Η εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου MercadoLibre, που εδρεύει στο Μπουένος Άιρες, έχει παρόμοιο προφίλ, δήλωσε ο Shah. Η εταιρεία έχει επίσης επικρατήσει σε μεγάλο βαθμό της Amazon σε αναδυόμενες αγορές, χρησιμοποιώντας μια πώληση μετοχών στη Νέα Υόρκη το 2007 για να επεκταθεί στη Λατινική Αμερική, προσφέροντας μετοχές στα 18 εκάστη. Η μετοχή της τώρα διαπραγματεύεται πάνω από τα 500 δολάρια και ο όμιλος άντλησε 1,85 δισεκατομμύρια δολάρια από μία νέα πώληση μετοχών τον περασμένο μήνα.

    JumiaPay

    Η Jumia επεκτείνει επίσης τη νεότερη υπηρεσία πληρωμών της, JumiaPay. Η εφαρμογή, που εισήχθη για πρώτη φορά το 2016, επιτρέπει στους αγοραστές να διακανονίζουν λογαριασμούς μέσω του υπολογιστή ή του τηλεφώνου τους, ακόμη και αν είναι πιο συνηθισμένοι σε πληρωμές με μετρητά. Τώρα χρησιμοποιείται για πληρωμές στις περισσότερες παραγγελίες από την πλατφόρμα της Jumia στη Νιγηρία και την Αίγυπτο, ανέφερε η εταιρεία.

    «Υπάρχουν και άλλες υπηρεσίες ηλεκτρονικών αγορών, αλλά η Jumia είναι σίγουρα Νο 1», δήλωσε ο Fofana στο Abidjan. «Στην Ακτή Ελεφαντοστού, είμαστε μερικές φορές επιφυλακτικοί σχετικά με τις online επιχειρήσεις. Η Jumia είναι γρήγορη, αξιόπιστη και το μόνο που χρειάζεται να δηλώσεις είναι ένας αριθμός τηλεφώνου και μια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου».

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:   Forthnet: Βασικοί μέτοχοι οι Tunisia Telecom, TT ML Limited, GO Plc και Τράπεζα Πειραιώς

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:   Όλα όσα έγιναν στο ετήσιο δείπνο του After Delphi Economic Forum

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ:  Καραμούζης-Νανόπουλος-Ταμβακάκης: Πού επενδύουν τα fund των τριών τραπεζιτών



    ΣΧΟΛΙΑ