• AUTO

    Τετρακίνητο Jeep χωρίς ρύπους και φόρους!

    • Του Τάκη Πουρναράκη, μηχανολόγου μηχανικού

    Ξεχάστε διαφορικά, κλειδώματα και πολύπλοκα κιβώτια ταχυτήτων, αυτά ανήκουν στην ιστορία. Πλέον αρκεί ένας ηλεκτροκινητήρας!

    «Compass» σημαίνει πυξίδα και σα μοντέλο της Jeep έχει μια σχετικά μικρή ιστορία 13 ετών. Εξ’ ου και βρίσκεται στην 2η γενιά του. Τα Jeep που έχουν δώσει και το όνομά τους στην κατηγορία φημίζονται για την τετρακίνησή τους. Ποιος ξεχνάει τα Willys τα Wrangler Rubicon, τα Renegade και τα Grand Cherokee; Η Jeep έχει ιστορία 80 ετών σ’ αυτή και μόνο την κατηγορία.

    H κίνηση και στους τέσσερις τροχούς για ένα όχημα ήταν και παραμένει μια σοβαρή μηχανολογική άσκηση. Πρέπει να μεταφέρεις την κίνηση από τον κινητήρα που βρίσκεται συνήθως εμπρός, στον πίσω άξονα και να φροντίσεις για το διαφορισμό των γωνιακών ταχυτήτων μέσω των διαφορικών και για τη συνεργασία των διαφορικών μέσω ενός περίπλοκου πλανητικού μηχανισμού. Φυσικά όλα αυτά πρέπει να συνεργάζονται και με το κιβώτιο ταχυτήτων και να είναι λειτουργικά μέχρι κάποια ταχύτητα περιστροφής.

    Εκτός κι αν έχεις έναν κινητήρα σε κάθε άξονα! Τότε δε χρειάζεται τίποτα απ’ όλα αυτά. Η τεχνολογία Plug-in Hybrid φέρνει τη μεγαλύτερη επανάσταση σε επίπεδο τετρακίνησης στα 80 χρόνια ιστορίας της μάρκας. Το Compass 4xe εφοδιάζεται με έναν υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1,3lt που κινεί τον εμπρός άξονα και ένα ηλεκτροκινητήρα που κινεί τον πίσω άξονα. Ο ηλεκτροκινητήρας τροφοδοτείται από μια μπαταρία χωρητικότητας 11,4kWh, η οποία μπορεί να φορτιστεί εν κινήσει ή μέσω πρίζας σε οικιακό (μέσω των easyWallbox / Connectd Wallbox), ή δημόσιο δίκτυο φόρτισης. Η αυτονομία με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση φτάνει τα 50km. Ο υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας έχει ισχύ 130 ή 180PS και σε συνδυασμό με τα 60PS του ηλεκτρικού κινητήρα η συνολική απόδοση φτάνει τα 190PS (έκδοση Limited) ή τα 240PS (εκδόσεις S και Trailhawk). Σε επίπεδο ροπής ο θερμικός κινητήρας προσφέρει 270 Nm και ο ηλεκτροκινητήρας 250 Nm.

    Τα βασικά στοιχεία του συστήματος είναι:

    • Yπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας 1,3lt με απόδοση 130 ή 180PS και 270 Nm ροπής.
    • Δύο ηλεκτροκινητήρες, ένας στον εμπρόσθιο άξονα που είναι συνδεδεμένος με τον βενζινοκινητήρα και λειτουργεί και ως γεννήτρια και ένας στον πίσω άξονα με ενσωματωμένο διαφορικό (“e-axle”) που αποδίδει 60PS και 250 Nm ροπής και ο οποίος ανακτά ενέργεια κατά την επιβράδυνση.
    • Μια μπαταρία λιθίου υψηλής τάσης (400 volt), χωρητικότητας 11,4 kWh που βρίσκεται κάτω από το πίσω κάθισμα.
    • Ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης.

    Η νέα Plug-in Hybrid τεχνολογία ενισχύει την τετρακίνηση. Στην κορυφαία -σε επίπεδο δυνατοτήτων off-road- έκδοση Trailhawk 4xe, η συνολική απόδοση των 240 ίππων συνδυάζεται με μια αύξηση έως 50% στη ροπή σε σχέση με το αντίστοιχο Trailhawk με τον κινητήρα 2.0MTJ 170hp. Την ίδια στιγμή η τεχνολογία 4xe παρέχει κίνηση στον πίσω άξονα μέσω του ηλεκτροκινητήρα. Αυτή η επιλογή εξασφαλίζει ανεξάρτητη διαχείριση της ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες με έναν τρόπο που είναι πιο άμεσος και αποτελεσματικός από οποιοδήποτε μηχανικό σύστημα. Σε σχέση με το παραδοσιακό μηχανικό σύστημα η απόκριση του πίσω ηλεκτροκινητήρα παρέχει άμεσα ροπή, ενώ ο μπροστά ηλεκτροκινητήρας-γεννήτρια παρέχει πάντα ενέργεια στον πίσω ηλεκτροκινητήρα ανεξάρτητα από τα επίπεδα φόρτισης της μπαταρίας.

    H τοποθέτηση της μπαταρίας και των λοιπών σχετικών υποσυστημάτων δεν μειώνει το διαθέσιμο χώρο για επιβάτες και αποσκευές. Αν το θελήσει ο αγοραστής μπορεί να έχει και κανονική ρεζέρβα αντί κιτ επισκευής.

    Το σύστημα ανάκτησης ενέργειας ανακτά ενέργεια στη φάση της κύλισης και της πέδησης όταν ο οδηγός δεν πατάει το γκάζι. Η ενέργεια αποθηκεύεται με τη μορφή ηλεκτρικής ενέργεια, αντί να αποβάλλεται στο περιβάλλον με τη μορφή θερμικής ενέργειας, όπως συμβαίνει σε ένα συμβατικό σύστημα πέδησης. Η λειτουργία ανάκτησης ενέργειας είναι πάντα ενεργή, ενώ η ένταση της μπορεί να ρυθμιστεί από τον οδηγό. Η επιλογή της πιο έντονης λειτουργίας συνεπάγετε πιο έντονη επιβράδυνση κατά το άφημα του γκαζιού από τον οδηγό.

    Αξίζει να τονιστεί πως η 4κινηση του Compass 4xe δεν εμπλέκεται συνεχώς. Σε ευθεία πορεία σε κανονικές συνθήκες το σύστημα εξοικονομεί καύσιμο, εξασφαλίζει πολύ χαμηλό επίπεδο θορύβου καθώς δεν λειτουργεί ο θερμικός κινητήρας, το σταμάτα ξεκίνα σε κυκλοφοριακό φόρτο γίνεται ηλεκτρικά, πράγμα που προσδίδει τρομερή άνεση και όταν χρειαστεί μια εκκίνηση σε ανηφόρα η 4κινηση εμπλέκεται αυτόματα, αμέσως για να βοηθήσει. Κάτι σα να έχεις έναν κορυφαίο μηχανικό μαζί σου που κάνει για κάθε περίπτωση, την βέλτιστη επιλογή.

    Την ίδια στιγμή ο κάτοχος ενός Compass 4xe απολαμβάνει όλα τα προνόμια ενός εταιρικού αυτοκινήτου με ρύπους κάτω από 50 gr C02/km: μηδενικό φόρο χρήσης (ΛΤΠΦ 34.887 ευρώ), μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, είσοδο καθημερινή στο μικρό δακτύλιο, κατανάλωση κοντά στα 2 ευρώ/100km χάρη στην ηλεκτροκίνηση και τρομερή άνεση στις μετακινήσεις χωρίς θόρυβο και με πληθώρα ροπής σε όλο το φάσμα στροφών. Χωρίς καμία αμφιβολία πρόκειται για το πιο άνετο Jeep που έχετε οδηγήσει ποτέ.

    Τα νέα είναι καλά και γι’ αυτή τη μερίδα αγοραστών που δε χρειάζονται τετρακίνηση αλλά επιλέγουν την Jeep αποζητώντας την κορυφαία άνεση και το κύρος της φίρμας. Γι’ αυτούς πλέον υπάρχει μια συμβατική έκδοση 4χ2 με θερμικό κινητήρα μόνο 1.3lt απόδοσης 150PS που συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο, παρότι δικίνητη. H τιμή του ξεκινά από τις 27.550 ευρώ.

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση