• AUTO

    F1: Το λάδι που γλιστρά και καίγεται…

    • Του Τάκη Πουρναράκη


    Θυμάμαι το πρώτο GP στη Μαλαισία το 1999 (σ.σ: ήμουν απεσταλμένος της κρατικής τηλεόρασης) όταν ξέσπασε το θέμα με τα εύκαμπτα πλαϊνά αεροδυναμικά βοηθήματα της Ferrari. Τις διαστάσεις που πήρε η χρήση του βηρυλλίου στις μηχανές της Mercedes ειδικά σε όσους δεν έχουν διδαχτεί Πειραματική Αντοχή Υλικών.  Ακόμη κάποιοι συζητούν για ένα παράνομο ιδιωτικό τεστ λες και άμα γνωρίσεις καλύτερα τα ελαστικά μπορείς να κάνεις διαφορά γύρων, αστεία πράγματα.

    Στα 30 χρόνια που παρακολουθώ το ρεπορτάζ της F1 έχω ζήσει δεκάδες περιπτώσεις, παραβάσεων, παρατυπιών, συμφωνιών, διευθετήσεων και αντεγκλήσεων.

    Ίσως η μόνη φορά που κρίθηκε ο τίτλος των κατασκευαστών από μια γκρίζα περιοχή ήταν το 2009 με το διπλό διαχύτη της Brawn.

    Σε πολλές άλλες περιπτώσεις η δημιουργική ερμηνεία κανονισμών και ορίων έπαιξε ρόλο, αλλά όχι καθοριστικό. Είναι γεγονός ότι η Ferrari πέρυσι μετά την καλοκαιρινή ανάπαυλα κέρδισε έτσι ξαφνικά… αρκετά δέκατα στο γύρο, ας πούμε από 6 έως 9. Πήρε τρεις νίκες σερί σε Βέλγιο, Ιταλία, Σιγκαπούρη και μετά η δουλειά «βρώμισε». Άρχισαν οι συζητήσεις, οι αναλύσεις, οι μετρήσεις και οι πρώτες δημοσιεύσεις για βελτιωμένη ροή καυσίμου ή και καύση λαδιού. Για το πρώτο κανείς δεν μπορούσε να είναι σίγουρος, αλλά για το δεύτερο είναι πιθανό να το μύριζαν όσοι ακολουθούσαν. Οι κόκκινοι κατάλαβαν ότι το παράκαναν και έκοψαν με αποτέλεσμα να μην ξαναπάρουν νίκη στους 6 εναπομείναντες αγώνες.

    Το θέμα όμως συντηρήθηκε στην επικαιρότητα από τις υπόλοιπες κατασκευάστριες εταιρείες υβριδικών μηχανών. Η FIA για να κατευνάσει τα πράγματα αναγκάστηκε να στείλει δυο τεχνικές οδηγίες προς τις ομάδες μια πριν το Ώστιν και μια πριν την Βραζιλία. Η πρώτη αφορούσε στην οριοθέτηση της ροής καυσίμου και η δεύτερη στην καύση λαδιού. Ενδεικτικό του κλίματος της εποχής είναι ότι δημοσιοποιήθηκαν παρότι επρόκειτο για εσωτερική εμπιστευτική αλληλογραφία. Η υπόθεση συνεχίστηκε με τη FIA να παίρνει ολόκληρη την υβριδική μηχανή της Ferrari για ανάλυση. Τελικά το απόγευμα της τελευταίας μέρας των δοκιμών εξέλιξης (28/2) βγήκε μια ανακοίνωση που έλεγε ότι έγινε συμφωνία μεταξύ της FIA και της Ferrari και το θέμα λύθηκε. Η ανακοίνωση τόνιζε πως οι λεπτομέρειες της συμφωνίας δε θα γίνουν γνωστές.

    Χωρίς να έχει κανείς ιδιαίτερες νομικές γνώσεις αντιλαμβάνεται εύκολα πως δυο αντίδικα μέρη «συμφωνούν και συμβιβάζονται» όταν αμφότερα δε θέλουν να συνεχιστεί η αντιδικία, καθένα για τους δικούς του λόγους. Για τη Ferrari μπορεί να υποθέσει κανείς ότι δεν ήθελε να συνεχιστεί το θέμα, γιατί όντως κάτι υπάρχει. Για τη FIA μπορεί να υποθέσει κανείς ότι δε θα ήταν εύκολο να αποδείξει τι υπάρχει, στο δικαστήριο και εν τέλει μια χρονοβόρα δικαστική αντιπαράθεση μόνο κακό θα έκανε στη F1 ανεξαρτήτως αποτελέσματος. «Συνενοχή και πως γουστάρω» λοιπόν;

    Θα πρέπει να ξεκαθαριστεί ότι είναι στη φύση του αθλήματος η συνεχής προσπάθεια δημιουργικής ερμηνείας των κανονισμών ώστε να προκύψει κάποιο όφελος. Εδώ βέβαια ήταν μεγάλο το όφελος και αντίστοιχες οι αντιδράσεις. Τίθεται ένα ερωτηματικό αν τα πέτρινα χρόνια στη Ferrari (έχουν να πάρουν πρωτάθλημα οδηγών από το 2007 και κατασκευαστών από το 2008) ασκούν τέτοια πίεση που πλέον εκτονώνεται ακόμη και σε σκοτεινά λαδωμένα μονοπάτια. Είναι τουλάχιστον περίεργο που δεν υπάρχουν αντιδράσεις από το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, προφανώς συγκάτοικοι είμαστε όλοι στην τρέλα.

    Η αντίδραση των υπόλοιπων τριών κατασκευαστριών εταιρειών (Honda, Mercedes, Renault) ήταν αναμενόμενη και προσυπογράφηκε από τις επτά ομάδες που προμηθεύουν με υβριδικές μηχανές. Το λάθος της FIA ήταν περισσότερο επικοινωνιακό, θα μπορούσε να ειπωθεί ότι οι λεπτομέρειες ενέχουν μυστικά ανταγωνιστικότητας.

    Διατηρώ επιφυλάξεις για το πόσο έχει επηρεάσει όλο αυτό την απόδοση της SF1000. Πιθανόν η επικείμενη ανακοίνωση οδήγησε τους κόκκινους σε ένα ιδιότυπο κρυφτό, αυτό συμπεραίνει κανείς αν κοιτάξει την υβριδική μηχανή των Alfa Romeo στις δοκιμές εξέλιξης. Είμαι βέβαιος πως περισσότερο από την υπόθεση της υβριδικής μηχανής θα επηρεάσει τη Ferrari η επιλογή να μην οριστεί εξαρχής Νο 1 οδηγός ο Λεκλέρκ. Όπως επίσης και οι απαγορεύσεις που τίθενται στην έδρα της λόγω του κορονοΐου. Προσωπική μου εκτίμηση ότι στην πρώτη σειρά εκκίνησης στην Αυστραλία την ερχόμενη Κυριακή 15/3 θα βρίσκονται οι Χάμιλτον, Φερστάπεν.



    ΣΧΟΛΙΑ