• AUTO

    Ένα Σπα λίγο διαφορετικό από τα συνηθισμένα!


    H F1 συνεχίζεται εν μέσω πανδημίας, αυτό το Σαββατοκύριακο έχουμε GP Βελγίου στην θρυλική πίστα του Σπα – Φρανκοσάμπ.

    Πράγματι, αν δεν το γνωρίζετε κυρίες μου, η αγαπημένη σας συνήθεια(;) πήρε το όνομά της από τη συγκεκριμένη περιοχή στο Βέλγιο που οριοθετείται από τα χωριά Σπα, Μαλμεντί, Φρανκοσάμπ.

    Εκεί εκτός των άλλων βρίσκεται μια από τις εμβληματικότερες πίστες στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού: Το Σπα Φρανκοσάμπ. Αγαπημένη των οδηγών για τις προκλήσεις που θέτει και τις αισθήσεις που ενεργοποιεί. Αισθήσεις εντελώς διαφορετικές απ’ αυτές που δημιουργούνται στο σπα, των κοινών θνητών.

     

    Το Σπα είναι μια μοναδική ιστορική διαδρομή, ο πρώτος αγώνας εκεί, έγινε το 1924 και ο γύρος ήταν 14.9km! Παρότι η πίστα από τότε έχει κοπεί παραπάνω από το μισό, το Σπα παραμένει η μεγαλύτερη σε μήκος πίστα του πρωταθλήματος (7004m).

    Μόνο έξι οδηγοί στην ιστορία του αγώνα έχουν κερδίσει πάνω από δυο φορές, όλοι τους παγκόσμιοι πρωταθλητές: Φάντζιο (3 νίκες), Χιλ (3 νίκες), Ράικονεν (4 νίκες), Κλαρκ (4 νίκες), Σένα ( 5 νίκες), Μ.Σουμάχερ (6 νίκες). Η πρώτη φορά που διοργανώθηκε το GP του Βελγίου στην πίστα του Σπα ήταν το 1950, φέτος θα είναι η 65η. Τον πρώτο αγώνα είχε κερδίσει ο αείμνηστος Χουάν Μανουέλ Φάντζιο. Το Σπα μαζί με το Μονακό, το Σίλβερστον και τη Μόντσα αποτελούν την παλιά φρουρά πιστών στη F1. Το σημερινό μήκος της πίστας είναι το μισό από την αρχική διαδρομή που περνούσε από τα γύρω χωριά το Σπα, το Φρανκοσάμπ και το Μαλμεντί. Λόγοι ασφαλείας περιόρισαν το μήκος της διαδρομής στο μισό όταν το Σπα επανήλθε στο ημερολόγιο το 1983.

    Από τους εν ενεργεία οδηγούς πολυνίκης είναι ο Κίμι Ράικονεν που φέτος αγωνίζεται για την μη ανταγωνιστική Alfa Romeo:  «Το Spa είναι μια από τις αγαπημένες μου πίστες και στο παρελθόν τα έχω πάει αρκετά καλά εδώ, αλλά αυτό δεν έχει μεγάλη σημασία για το σήμερα. Θα εστιάσουμε στο να κάνουμε όσο το δυνατόν καλύτερα τη δουλειά μας σύμφωνα με τις δυνατότητες μας. Πρέπει να συνεχίσουμε να δουλεύουμε σκληρά για να μειώσουμε τη διαφορά. Όλοι πρέπει να κάνουμε ότι μπορούμε για να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τις δυνατότητες μας.»

    Εκτός από το Ράικονεν από τους οδηγούς που θα εκκινήσουν την Κυριακή νικητές στη συγκεκριμένη διαδρομή είναι: Χάμιλτον (2010,2015,2017), Φέτελ (2011,2013, 2018), Ρικιάρντο (2014) Λεκλέρκ (2019). Στη Ferrari ετοιμάζουν σημαντικές αεροδυναμικές αναβαθμίσεις ελπίζοντας σε μια πιο ανταγωνιστική εμφάνιση σε σχέση με τους πρώτους έξι φετινούς αγώνες. Ανακοίνωσαν δε ότι ο περσινός νικητής στο Σπα, Σαρλ Λεκλέρκ έμεινε στο Μοντμελό πριν 15 μέρες από πρόβλημα στην κεντρική μονάδα ελέγχου των ηλεκτρονικών.

    Το μικροκλίμα του οροπεδίου που δεσπόζει στα δάση των Αρδεννών περιγράφεται περίτρανα από τη φράση “τέσσερις εποχές σε μια μέρα” και έχει δώσει στο παρελθόν αλησμόνητους αγώνες με θρυλικές μονομαχίες. Από τα συγκρουόμενα και τον καβγά Σουμάχερ – Κούλθαρντ το 1998 στο προσπέρασμα του Χάκινεν στο Σουμάχερ το 2000 αλλά και την κόντρα Ράικονεν – Χάμιλτον το 2008. Για το φετινό αγώνα η πρόβλεψη κάνει λόγο για βροχή και 16 βαθμούς Κελσίου την Κυριακή, αυτό σαφώς θα περιπλέξει τα πράγματα. Από το 2007 που έγιναν οι τελευταίες αλλαγές στην πίστα μόνο δυο φορές έχει κερδίσει οδηγός εκτός της πρώτης σειράς: Ράικονεν (2009, 6ος), Ρικιάρντο (2014, 5ος). Στους 4 από τους 5 τελευταίους αγώνες κέρδισε ο poleman. Ο Χάμιλτον με 5 pole έχει το απόλυτο ρεκόρ στο Σπα (2008, 2013, 2015, 2017, 2018).

    Τα προσπεράσματα είναι σχετικά εύκολα στο Σπα, κλειδί είναι οι κλίσεις των αεροτομών. Στις δυο ευθείες θες λίγο φτερό για τελική ταχύτητα, στο μεσαίο κομμάτι θες πολύ φτερό για κράτημα στις γρήγορες καμπές. Η χρυσή τομή είναι το ζητούμενο ώστε να μπορείς να προσπεράσεις και να μη χάνεις χρόνο στο μεσαίο τμήμα. Ένας καλός χρόνος στις κατατακτήριες δοκιμές μπορεί να οφείλεται σε μεγάλη κλίση στις αεροτομές και να βρεθείς σε δύσκολη θέση στις ευθείες στον αγώνα.

    Πέρυσι στο Βέλγιο κέρδισε ο Λεκλέρκ. Στο βάθρο τον πλαισίωσαν οι Χάμιλτον, Μπότας.

     

    Ο πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή, ο άτυχος Μ.Σουμάχερ δε μπορούσε ποτέ να φανταστεί όταν έκανε ντεμπούτο στη F1 το 1991 στο Σπα, πως 21 χρόνια μετά σε ηλικία 43 ετών θα συμπλήρωνε εκεί 300 συμμετοχές σε GP. Στην πίστα του Σπα εκτός από ντεμπούτο, το ‘91 ο Σουμάχερ έχει σημειώσει την πρώτη νίκη της καριέρας του, το 1992 από τότε ακολούθησαν άλλες 90, πέντε εξ’ αυτών στο Σπα (1995, 1996, 1997, 2001 και 2002). Η τελευταία μάλιστα νίκη στο Σπα σήμανε την κατάκτηση του 5ου τίτλου στην καριέρα του Γερμανού που δίνει μια άνιση μάχη μετά το σοβαρό τραυματισμό του στο κεφάλι ενώ έκανε σκι.

    Οι περισσότεροι οδηγοί δηλώνουν πως το Σπα είναι η αγαπημένη τους πίστα: Στροφές όπως η θρυλική Eau Rouge αλλά και οι Pouhon, Blanchimont αλλά και το σικέιν της «στάσης λεωφορείου» αποτελούν θρύλο στους αγώνες. Προσωπικά θεωρούμε πως όποιος δεν έχει ζήσει πέρασμα μονοθεσίου από την Eau Rouge με τέρμα γκάζι, δεν έχει ολοκληρωμένη εικόνα της F1. Οι οδηγοί πηγαίνουν με τέρμα γκάζι για πάνω από 20 sec από την πρώτη στροφή (La Source) ως την 5η (Les Combes) η πίστα αποτελεί δυναμόμετρο για τις υβριδικές μηχανές.

    Καθότι προχτές ανακοινώθηκαν οι τελευταίοι 4 αγώνες, είναι επίσημο ότι φέτος θα γίνουν 17 αγώνες. Οπότε θα υπάρξει και 3ο σετ υβριδικής μηχανής. Πολύ πιθανόν λοιπόν να δούμε πολλούς να βάζουν νέα υβριδική μηχανή στο Σπα. Είναι δεδομένο ότι πριν την εκκίνηση θα αποτιθεί φόρος τιμής στον Αντουάν Ουμπέρ που έχασε πέρυσι τη ζωή του σε δυστύχημα στην Eau Rouge. Στο ίδιο συμβάν τραυματίστηκε σοβαρά και ο Μανουέλ Κορέα.

    Η πίστα υπό το πρίσμα των ελαστικών

    Για το Βελγικό Grand Prix, επελέγη η γόμα C2 της Pirelli ως P Zero λευκή/σκληρή, η γόμα C3 ως P Zero κίτρινη/μέση, και η γόμα C4 ως P Zero κόκκινη/μαλακή. Είναι μια επιλογή, ένα επίπεδο πιο μαλακή, απ’ την περσινή στο Σπα. Έγινε αυτή την επιλογή γιατί οι περισσότεροι οδηγοί, πέρυσι, είχαν επιλέξει τη μέση και τη μαλακή γόμα. Στην πραγματικότητα πολλοί οδηγοί επέλεξαν το μέγιστο των 10 σετ μαλακής γόμας το 2019 και μόνο μια σκληρή γόμα. Φέτος αυτό δεν γίνεται καθώς είναι στάνταρ τα σετ γομών: Δυο σετ σκληρής γόμας, τρία σετ μέσης γόμας και οχτώ σετ μαλακής γόμας.

    Ο καιρός στο Βέλγιο αυτή την εποχή είναι εξαιρετικά ευμετάβλητος. Στο περσινό Βελγικό Grand Prix οι θερμοκρασίες οδοστρώματος ήταν σταθερά κάτω από τους 30 βαθμούς Κελσίου. Για την Κυριακή προβλέπεται βροχή και χαμηλή θερμοκρασία. Ασκούνται υψηλά συνδυαστικά φορτία στα ελαστικά: Τόσο κατακόρυφα όσο και πλευρικά. Ως αποτέλεσμα το Σπα είναι μια από τις πιο απαιτητικές πίστες της χρονιάς, για τα ελαστικά. Επίσης η φύση της ασφάλτου είναι αρκετά τραχιά. Δεν είναι μόνο οι στροφές που θέτουν μεγάλη πρόκληση: Τα 800m της ευθείας Kemmel ψύχουν τα ελαστικά επηρεάζοντας την πρόσφυσή τους στις στροφές που ακολουθούν. Παρά τις έντονες απαιτήσεις του Σπα, πέρυσι είδαμε στρατηγική μιας αλλαγής στον αγώνα.

    Οι τρεις πρώτοι ακολούθησαν στρατηγική μαλακής/μέσης γόμας, οι περσινές γόμες όμως ήταν ένα επίπεδο πιο σκληρές. Τρεις από τους δέκα πρώτους οδηγούς στην τελική κατάταξη πέρυσι, έκαναν δυο αλλαγές. Ο οδηγός της Renault, Ντάνιελ Ρικιάρντο, πρακτικά έβγαλε όλο τον αγώνα μ’ ένα σετ μέσης γόμας, μετά από μια αλλαγή στην αρχή του.

    Ο επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα, τόνισε: “Η φήμη του Σπα δεν είναι τυχαία: Είναι μια πίστα της παλιάς σχολής με πολλές υψομετρικές διαφορές και άλλες μεταβλητές. Οι οδηγοί την λατρεύουν λόγω των πολλών προκλήσεων που θέτει και των αισθήσεων που προκαλεί. Η φετινή επιλογή ελαστικών είναι ένα επίπεδο πιο μαλακή από την περσινή, παρότι περιμένουμε ότι τα μονοθέσια θα είναι αρκετά ταχύτερα, όπως συμβαίνει στους περισσότερους φετινούς αγώνες.

    Το Σπα είναι ένας από τους λίγους αγώνες φέτος που διεξάγεται στην συνήθη ημερομηνία του, οπότε οι ομάδες θα έχουν πληθώρα δεδομένων. Βέβαια σ’ αυτή την πίστα είναι πιο δύσκολο από οπουδήποτε αλλού, να προβλέψεις τις συνθήκες. Οι ομάδες και οι οδηγοί που έχουν μεγαλύτερη ταχύτητα προσαρμογής στις μεταβαλλόμενες συνθήκες, βγαίνουν κερδισμένοι. Μια σημαντική διαφορά φέτος είναι ότι ο αγώνας αντοχής των 24Ωρών του Σπα δεν έγινε, όπως συνήθως δυο βδομάδες πριν: Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν αυτό θα επηρεάσει αν και συνήθως ότι γόμα και να στρωθεί, ξεπλένεται από την βροχή.

    Εν τέλει το πιο σημαντικό, είμαι σίγουρος ότι ο αείμνηστος Αντουάν Ουμπέρ θα βρίσκεται στο μυαλό όλων αυτό το Σαββατοκύριακο. Όλοι θέλουν να αποδοθεί φόρος τιμής, ένα χρόνο μετά το θάνατό του”.

    Οι κατατακτήριες δοκιμές είναι προγραμματισμένες για το Σάββατο στις 16:00 και ο αγώνας για την Κυριακή στις 16:10. Απευθείας μετάδοση ΕΡΤ, Cosmote.



    ΣΧΟΛΙΑ