• Think Tanks

    Το σούπερ μάρκετ που βάζει στα ράφια του αυτά που τα άλλα σούπερ μάρκετ πετάνε

    • worldeconomicforum.org
    σούπερ μάρκετ


    Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι κάνουν τα καταστήματα με τα τρόφιμα που είναι ληγμένα, έχουν περίεργο σχήμα ή δεν είναι αρκετά ελκυστικά για να τα πουλήσουν;

    Ένα γερμανικό σούπερ μάρκετ έχει κηρύξει τον πόλεμο στα απορρίμματα τροφίμων, πουλώντας προϊόντα που απορρίπτονται από άλλα καταστήματα.

    Το κατάστημα SirPlus του Βερολίνου πωλεί κονσέρβες και συσκευασμένα τρόφιμα κοντά ή μετά την ημερομηνία λήξης τους, βάζα με λάθος ετικέτες και φρούτα και λαχανικά με ασυνήθιστο σχήμα, όλα με εκπτώσεις έως και 80%.

    Εκτός από την επίσκεψη στο κατάστημα, οι πελάτες μπορούν να εγγραφούν online για να παραλάβουν κούτες που περιέχουν μία τυχαία ποικιλία προϊόντων.

    Το κατάστημα συνεργάζεται στενά με τη βιομηχανία τροφίμων, παραλαμβάνοντας πλεονάζοντα ή ανεπιθύμητα προϊόντα από αγρότες, μεταφορικές εταιρείες, χονδρεμπόρους και λιανοπωλητές.

    Οι προμηθευτές είτε δωρίζουν τα αχρείαστα προϊόντα τους, είτε αποκομίζουν πρόσθετο εισόδημα με την πώλησή τους, εξαλείφοντας την ανάγκη καταβολής τελών απόρριψης για να απαλλαγούν από αυτά.

    Όταν η αποθήκη του καταστήματος είναι γεμάτη, τα τρόφιμα που δεν μπορούν να χωρέσουν προσφέρονται δωρεάν σε τοπικές φιλανθρωπικές οργανώσεις.

    Κανένας χώρος για απόβλητα

    Τα είδη διατροφής μπορούν να απορριφθούν από άλλα σούπερ μάρκετ ή προμηθευτές για πολλούς λόγους, συμπεριλαμβανομένων των συσκευασμένων αγαθών με λανθασμένη ετικέτα ή των φρέσκων φρούτων και λαχανικών που έχουν αναπτυχθεί σε περίεργα σχήματα ή δεν είναι ελκυστικά στο μάτι.

    Πριν φτάσουν στα ράφια του καταστήματος, τα είδη τροφίμων ελέγχονται προσεκτικά για να επιβεβαιωθεί ότι όλα είναι ασφαλή για κατανάλωση. Εάν υπάρχει κάποια αμφιβολία, αναλαμβλανει ένα εργαστήριο.

    Τρόφιμα που έχουν υπερβεί την ημερομηνία λήξης τους αλλά είναι κατάλληλα για κατανάλωση μπορούν να πωληθούν νόμιμα στη Γερμανία, υπό την προϋπόθεση ότι οι πελάτες ενημερώνονται ότι είναι ληγμένα. Αυτή η πολιτική βοηθά το κατάστημα να αποτρέψει περίπου 2.000 τόνους απορριμμάτων τροφίμων ετησίως, που αντιπροσωπεύει ένα μικρό αλλά σημαντικό βήμα για την αντιμετώπιση του αυξανόμενου παγκόσμιου προβλήματος του τι πρέπει να κάνουμε με τα πλεονάζοντα τρόφιμά μας.

    Όπως δείχνει το διάγραμμα, περίπου το 14% όλων των γεωργικών προϊόντων χάνονται πριν φτάσουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Η κακή επεξεργασία, συσκευασία, αποθήκευση ή μεταφορά μπορούν να οδηγήσουν σε σοβαρές απώλειες ή να περιορίσουν τη διάρκεια ζωής τους, παρόλο που σημαντικές απώλειες εμφανίζονται επίσης αφού τα τρόφιμα φτάσουν στα καταστήματα και τα νοικοκυριά.

    Το 2011, τα Ηνωμένα Έθνη εκτίμησαν ότι 1,3 δισεκατομμύρια τόνοι τροφίμων χάνονται ή σπαταλούνται κάθε χρόνο.

    Την ώρα που ο κόσμος σπαταλάει περίπου το ένα τρίτο των τροφίμων που παράγει, τα στοιχεία δείχνουν ότι περισσότερα από 820 εκατομμύρια άνθρωποι πεινούν.

    Οι Στόχοι Αειφόρου Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών έχουν θέσει ως στόχο τη μείωση της παγκόσμιας κατασπατάλησης τροφίμων κατά το ήμισυ στο επίπεδο λιανικής και καταναλωτών μέχρι το 2030, καθώς και τη μείωση των απωλειών τροφίμων από τις αλυσίδες παραγωγής και εφοδιασμού.

    Ο καθένας έχει έναν ρόλο να παίξει στην επίτευξη αυτών των στόχων, από τους αγρότες στα νοικοκυριά.

    Η βερολινέζικη πρωτοβουλία κάνει τη διαφορά, βοηθώντας στην αλλαγή της στάσης απέναντι στα περισσευούμενα τρόφιμα, μειώνοντας τα υφιστάμενα επίπεδα απορριμμάτων τροφίμων και ενισχύονται την ευαισθητοποίηση για το ζήτημα.

    Το κατάστημα θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο για άλλες πόλεις στη Γερμανία και σε όλο τον κόσμο που θα ακολουθήσουν, με υποστήριξη από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για την αντιμετώπιση του θέματος των κανονισμών για τα απορρίμματα τροφίμων.

    Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο world economic forum.org και συγγραφέας είναι o Johnny Wood



    ΣΧΟΛΙΑ