Think Tanks

Κορυφαίο στέλεχος της ναυτιλίας εξηγεί πώς θα παραμείνει ενεργή η εφοδιαστική αλυσίδα εν μέσω πανδημίας

  • worldeconomicforum.org

Jim Snabe, πρόεδρος Møller – Maersk


Καθώς οι χώρες προχωρούν σε lockdown προκειμένου να επιβραδύνουν την εξάπλωση της πανδημίας, πολλοί άνθρωποι έχουν σπεύσει να εφοδιαστούν με τα απαραίτητα. Τα τρόφιμα, το χαρτί υγείας, τα φάρμακα, το τζελ χεριών και οι χειρουργικές μάσκες εξαφανίστηκαν προσωρινά από τα ράφια σε πολλά κράτη.

Αυτό που καθιστά ακόμη πιο δύσκολο για τις χώρες να εξασφαλίσουν αρκετές ζωτικής σημασίας προμήθειες είναι ότι αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις σύνθετες αλυσίδες εφοδιασμού που εκτείνονται σε όλο τον κόσμο. Πάρτε για παράδειγμα τις ιατρικές προμήθειες: περίπου 80% των ενεργών φαρμακευτικών συστατικών που χρησιμοποιούνται στα αμερικανικά φάρμακα, παράγονται στο εξωτερικό, ιδιαίτερα στην Κίνα και την Ινδία.

Ο Jim Snabe, πρόεδρος της AP Møller – Maersk A / S, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα στην πλατφόρμα δράσης για την πανδημία του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, ότι ο ναυτιλιακός όμιλος της Δανίας «διασφαλίζει ότι οι αλυσίδες εφοδιασμού παραμένουν ακέραιες, ότι τα αγαθά μεταφέρονται … ότι όχι μόνο παρέχουν τα απαραίτητα τρόφιμα στα σούπερ μάρκετ αλλά φροντίζουν ώστε οι δωρεές εξοπλισμού υγειονομικής περίθαλψης να παραδίδονται στα σωστά σημεία και οι εταιρείες και οι οικονομία συνεχίζουν να λειτουργούν».

 

Number of container ships arriving with medical supplies at US ports
Image: Source: AP analysis of data provided by ImportGenius and Panjiva Inc.

 

Από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου που εκτιμά η UNCTAD (Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το εμπόριο και την ανάπτυξη)  ότι μεταφέρεται μέσω θαλάσσης, μεγάλο μέρος μεταφέρεται από την Møller – Maersk A / S, η οποία διαθέτει το 20% των containerships παγκοσμίως και το 25% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μηχανισμό ψύξης, κυρίως για τρόφιμα.

Αλλά η διατήρηση της λειτουργίας της δεν είναι εύκολη κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Όπως είδαμε στην Κίνα τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, τα αγαθά σταμάτησαν να μετακινούνται στο εξωτερικό λόγω των περιοριστικών μέτρων. Οι οδηγοί φορτηγών που μεταφέρουν εμπορεύματα στα λιμάνια υποχρεώθηκαν να σταματήσουν τις εργασίες. Τα containers που έφτασαν στο λιμάνι παρέμειναν στις αποβάθρες φόρτωσης στη Σαγκάη, το πιο πολυσύχναστο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο το 2018, και ένα από τα επτά πιο πολυσύχναστα λιμάνια του κόσμου – όλα βρίσκονται στην Κίνα.

Στο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων των ΗΠΑ, αυτό του Λος Άντζελες, ο όγκος των φορτίων μειώθηκε κατά περίπου 23% τον Φεβρουάριο του 2020 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Με τις αεροπορικές εταιρίες να καθηλώνουν στη γη το μεγαλύτερο μέρος των στόλων με τα επιβατικά τους αεροσκάφη, η δραστική μείωση του αεροπορικού φορτίου ασκεί ακόμα μεγαλύτερη πίεση στις ναυτιλιακές εμπορικές  γραμμές. Αυτό έχει προκαλέσει χάος στην αλυσίδα εφοδιασμού.

«Δημιουργήσαμε μία παγκόσμια ομάδα διαχείρισης κρίσεων που φροντίζει τις αλυσίδες εφοδιασμού των πελατών μας», λέει ο Snabe. «Μπορέσαμε να τους βοηθήσουμε να προβλέψουν, να σχεδιάσουν πιθανά σενάρια, να δώσουν προτεραιότητα στις κρίσιμες παραδόσεις, να βρουν εναλλακτικές διαδρομές και με αυτό πιστεύω ότι μπορούμε να διατηρήσουμε ανοιχτές τις αλυσίδες εφοδιασμού».

Ωστόσο, εκτός από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα πλοία στα λιμάνια, το κλείσιμο των συνόρων έχει επιπτώσεις στους ναυτικούς. Ενώ οι περισσότερες χώρες επιτρέπουν στα φορτηγά πλοία να δέσουν, δεν επιτρέπουν στα μέλη του πληρώματος να αποβιβαστούν ή να πραγματοποιούν αλλαγές με άλλα μέλη.

Σε μια επιστολή προς τέσσερα όργανα των Ηνωμένων Εθνών και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), το Διεθνές Ναυτικό Σώμα (ICS) και η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF) έγραψαν: «Σε αυτή την εποχή παγκόσμιας κρίσης, είναι πιο σημαντικό από ποτέ να διατηρηθούν ανοιχτές οι αλυσίδες εφοδιασμού και να πραγματοποιούνται με ευκολία το θαλάσσιο εμπόριο και οι μεταφορές. Ειδικότερα, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να διατηρούνται τα λιμάνια του πλανήτη ανοιχτά για τις αφίξεις εμπορικών πλοίων και να πραγματοποιούνται οι αλλαγές του πληρώματος και η κίνηση των πληρωμάτων των πλοίων με όσο το δυνατόν λιγότερα εμπόδια».

Ο Guy Platten, γενικός γραμματέας του ICS, ο οποίος αντιπροσωπεύει πάνω από το 80% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, δήλωσε στο Reuters ότι «δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το γεγονός ότι χωρίς την επάνδρωση των πλοίων μας με πληρώματα, το εμπόριο θα πάψει να λειτουργεί. Αυτό σημαίνει ότι τα τρόφιμα, τα φάρμακα και τα προϊόντα δεν θα φτάνουν πλέον στα λιμάνια και οι άνθρωποι θα επηρεαστούν άμεσα».

Η Møller – Maersk A / S αντιμετωπίζει τις απαγορεύσεις παραβλέποντας τις αλλαγές του πληρώματος. Ο Snabe επισημαίνει: «Οι ναυτικοί μας έχουν δεσμευτεί να παραμείνουν στα πλοία,  επομένως δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος για την υγεία τους. Έχουν κάνει μια σημαντική δέσμευση. Τα πλοία μας ταξιδεύουν. Έχουμε ήδη ανακοινώσει την πορεία μας το πρώτο τρίμηνο,  που δείχνει ότι οι όγκοι είναι ακόμα στα επίπεδα που θα έπρεπε να είναι – η Κίνα επιστρέφει όσον αφορά την προσφορά».

Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο world economic forum.org και συγγραφέας είναι η .

 


ΣΧΟΛΙΑ