ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η Μαριλένα Κουτσούκου Καλλιτσάντση αποτελεί το νέο πρόσωπο στην πυρηνική ομάδα της Art Athina. Ανέλαβε καθήκοντα διευθύντριας ανάπτυξης.
Η θέσπιση αυτής της θέσης υπονοεί ότι ο per se σημαντικότερος εικαστικός θεσμός σύγχρονης τέχνης στη χώρα πράγματι μεγαλώνει. Ειρήσθω εν παρόδω, η φουάρ Art Athina αποτελεί ετήσια συγκέντρωση όλων των εμπορικών χώρων τέχνης σε εορταστικό τριήμερο (φέτος τετραήμερο), με έτος ίδρυσης το 1993. Συνήθως (όπως και φέτος) διοργανώνεται στο Ζάππειο όπου εγκαινιάστηκε μεγαλοπρεπώς εχθές.
Για τη σταθερότητα της έκθεσης
Η θέση της διευθύντριας ανάπτυξης σχετίζεται με τη στρατηγική ανάπτυξη, τη βιωσιμότητα και γενικώς με τη διέυρυνση της έκθεσης.
«Ο ρόλος μου είναι να ηγηθώ της προσπάθειας για εξασφάλιση συνεργασιών -υποστήριξης και συνεργειών-, οι οποίες είναι κρίσιμες για τη σταθερότητα της έκθεσης, χτίζοντας σχέσεις με οργανισμούς – συνεργάτες, που παρέχουν υποστήριξη», εξηγεί η Μαριλένα Κουτσούκου Καλλιτσάντση στη συνέντευξη που πραγματοποιήθηκε πριν τα εγκαίνια της φουάρ. Το αναλύει περισσότερο παρακάτω.
Περηφάνια
Επειδή έχει διακριθεί ως ανεξάρτητη επιμελήτρια στο χώρο της τέχνης, προέκυψε εύλογα το ερώτημα αν ο ρόλος βρήκε το πρόσωπο ή το πρόσωπο επινόησε τη θέση.
«Να σου πω ότι είμαι πολύ περήφανη και ενθουσιασμένη που αποτελώ μέρος μιας τόσο δυναμικής και δεμένης ομάδας, με μεγάλη εμπειρία στη διαχείριση και προγραμματισμό αυτού του θεσμού.
Μπαίνοντας στην πυρηνική ομάδα της Art Athina, ο ρόλος μου ήταν λίγο πολύ αποφασισμένος και στην πορεία εμπλουτίστηκε», διευκρινίζει εκείνη.
Μία φουάρ ανάμεσα στις σημαντικότερες
Η διευθύντρια ανάπτυξης θα μεριμνήσει για τη δημιουργία νέων προγραμμάτων για την εμπλοκή του ευρύτερου κοινού, την προσέλκυση περισσότερων διεθνών γκαλερί καθώς και φιλότεχνων.
Θα ενισχύσει περαιτέρω την εικόνα του θεσμού, που χαίρει βέβαια ιδιαίτερης αναγνώρισης ανάμεσα στους συλλέκτες και το ευρωπαϊκό κοινό.
Ύστερα από τριάντα ένα χρόνια λειτουργίας βρίσκεται ήδη στην τροχιά των σημαντικών φουάρ της Ευρώπης.
Χρειάζεται όραμα δεν αρκούν οι πόροι
Η Μαριλένα Κοτσούκου Καλλιτσάντση κάλλιστα μπορεί να εγγυηθεί την επιτυχία αυτής της στρατηγικής. Σπούδασε στο γνωστό αγγλικό πανεπιστήμιο UCL, στο παράρτημά του στην πανεπιστημιούπολη του Κατάρ, στην Ντόχα.
Βρέθηκε στο κατάλληλο σημείο, τη σωστή στιγμή. Τότε που η σεΐχα Αλ Μαγιάσα εφορμούσε στο μεγάλης κλίμακας σχέδιο επανίδρυσης της Ντόχας σε πρωτεύουσα σύγχρονης τέχνης. Διέθετε τους πόρους και έτσι ούριος άνεμος έπνεε στα πανιά της καταριανής πριγκίπισσας. Βέβαια, όπως παρατηρεί και η Μαριλένα Κουτσούκου Καλλιτσάντση, οι πόροι δεν αρκούν όταν το όραμα χωλαίνει.
Στην περίπτωση της Αλ Μαγιάσα φαίνεται ότι περιείχε σπόρους αναγεννησιακούς…
Μουσεία του Κατάρ
Η Μαριλένα Κουτσούκου Καλλιτσάντση εργάστηκε δέκα χρόνια στα Qatar Museums (Μουσεία του Κατάρ) όταν εγκαταστάθηκε στην Ντόχα με τη νέα της οικογένεια για λόγους επαγγελματικούς του συζύγου της.
Ακολούθησαν ιδιαίτερες συνεργασίες εντός και εκτός Ελλάδος. «Έχω υπάρξει πάρα πολύ τυχερή, οι δουλειές που έχω αναλάβει είναι τόσο ιδιαίτερες, μοναδικές, και διαφορετικές, που κάθε φορά ανακαλύπτω κάτι εντελώς καινούριο.
Πολύ ωραία εμπειρία ήταν η επιμέλεια του έργου ‘Together’ του πρίγκιπα Νικόλαου στη London Design Biennale, όπως και η έκθεση Σύγχρονης Τέχνης “Οδύσσεια” στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πειραιά ή η έκθεση ΝΕΟΜΑΙ στην Περικλέους 24 στον Πειραιά», αναφέρει ενδεικτικά.
Ευαισθητοποίηση μέσω τέχνης
Από τη νέα της θέση, η Μαριλένα Κουτσούκου Καλλιτσάντση θα φροντίσει για νέες συνεργασίες με φορείς που επιτρέπουν τη διοργάνωση καίριων και πολυεπίπεδων παράλληλων δράσεων. Γνώμονα αυτών των συνεργασιών αποτελεί ο ευρύτερος σκοπός της ευαισθητοποίησης του κοινού, η εμβάθυνση της φουάρ στη συμπερίληψη και τη βιωσιμότητα. Η Art Athina, εν γένει η σύγχρονη τέχνη, δεν υφίσταται εν κενώ στην κοινωνία αλλά εξελίσσεται μαζί της και προκύπτει μέσα από τις ανάγκες της…
Φέτος λοιπόν στην Art Athina θεσπίστηκαν Εκπαιδευτικά Προγράμματα ευαισθητοποίησης για την υποθαλάσσια χλωρίδα όπως το λεγόμενο Vodafone Posidonia του Ιδρύματος Vodafone. Επιπλέον, το λεωφορείο ανακύκλωσης του ΑΒ, που θα λειτουργεί καθόλη τη διάρκεια της φουάρ, το τρισδιάστατο γλυπτό της efood υπέρ της βιωσιμότητας και τα Kids Radio 88.6 & το Kids Radio+ της Front Stage, «που ανάμεσα στις πολλές δράσεις που διοργανώνουν, προσκαλούν τα παιδιά να γνωρίσουν την μαγεία του ραδιοφώνου», προσθέτει η Μαριλένα Κουτσούκου Καλλιτσάντση.
Η οικονομική παράμετρος
Βέβαια, οι γκαλερί δεν μπορούν να αψηφίσουν τον οικονομικό παράγοντα. Παρά τον εκπαιδευτικό τους ρόλο, παραμένουν επιχειρήσεις και όχι ΜΚΟ.
Καλούνται πάντα να εξισορροπήσουν το αισθητικό κομμάτι με την ανάγκη της οικονομικής επιβίωσης -στοίχημα δύσκολο.
Ωστόσο, τα καθήκοντα της διευθύντριας ανάπτυξης δεν σχετίζονται με χορηγίες.
«Η δική μου θέση δεν έχει να κάνει καθόλου με αυτό.
Ίσα ίσα εγώ απευθύνομαι σε μεγάλο εύρος συνεργατών από διάφορους τομείς, ώστε να αγγίξουμε τα ενδιαφέροντα όσων περισσότερων ανθρώπων γίνεται.
Συνεργάτες και υποστηρικτές, με ευαισθητοποίηση και συναίσθηση για τα τρέχοντα ζητήματα της κοινωνίας.
Αυτό είναι για μένα το ουσιώδες: Να αποτελέσουμε το έναυσμα για τον κόσμο να επισκέπτεται τις γκαλερί, να παρακολουθούν τα προγράμματά τους όλο το χρόνο, να γνωρίζουν την σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία της χώρας».
Η εφαρμογή πλοήγησης
Η Μαριλένα Κουτσούκου Καλλιτσάντση απαριθμεί και άλλες καινοτομίες της φετινής Αrt Αthina. Ξεχωρίζει επί παραδείγματι τη συνεργασία με την ArtVolt. Αποτελεί την επίσημη εφαρμογή περιήγησης της Αrt Αthina και προσφέρεται δωρεάν στους χρήστες.
Πρώτη φορά στα χρονικά της φουάρ χρησιμοποιείται εφαρμογή με αναγνώριση εικόνας (image recognition).
Δημιουργήθηκε με σκοπό να εκπαιδεύσει και να εξοικειώσει το κοινό με την τέχνη. Μέσω της εφαρμογής, κάθε χρήστης ενημερώνεται για τα έργα, τους καλλιτέχνες, τις γκαλερί και οτιδήποτε σχετικό. Ύστερα μπορεί να αποθηκεύει ό,τι ειδικότερα τον ενδιαφέρει στην ίδια εφαρμογή. Δημιουργεί έτσι το προσωπικό του photo album και μια τράπεζα δεδομένων.
Η εφαρμογή θα αποτελέσει υπέροχο ερμάριο καλλιτεχνικών αναμνήσεων και πληροφοριών. Στη φουάρ θα υπάρχουν άνθρωποι για να βοηθήσουν τους επισκέπτες να θέσουν την εύχρηστη εφαρμογή σε λειτουργία.
VIP και εξωστρέφεια
Επιπλέον, «στοχευμένες κινήσεις, που ξεκίνησαν να γίνονται ήδη από φέτος είναι η προσέλκυση σημαντικών διεθνών φιλότεχνων όπως και η διοργάνωση ενός εμπλουτισμένου πρόγραμματος VIP, με ιδιωτικές περιηγήσεις και νέες εκπαιδευτικές δράσεις στον εξωτερικό χώρο του Ζαππείου, από τους φετινούς μας υποστηρικτές και συνεργάτες», προσθέτει η Μαριλένα Κουτσούκου Καλλιτσάντση.
Αναλαμβάνοντας τη θέση αυτή, «δεν βρέθηκα μπροστά σε νεοσύστατο θεσμό. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια εικαστική διοργάνωση της χώρας, κάτι που αποδεικνύεται από τον κόσμο που έρχεται στο Ζάππειο, να μιλήσει, να δει, να χαρεί την έκθεση. Δεν είναι μια τυπική έκθεση- είναι μια μεγάλη γιορτή της τέχνης.
Φέτος ήδη έχουν γίνει πολλά θετικά βήματα στην εξωστρέφεια, τα οποία μπορούν να ενισχυθούν περισσότερο, με τη διοργάνωση ειδικών εκδηλώσεων για να προσκληθούν κορυφαίοι φιλότεχνοι και επιμελητές, όπως και σημαντικές γκαλερί από το εξωτερικό. Φυσικά, κρατώντας το ίδιο εξαιρετικό επίπεδο διοργάνωσης και ποικιλομορφίας των έργων!».
Η πατρική φιγούρα
Η Μαριλένα Κουτσούκου Καλλιτσάντση αναφέρεται στα πρώτα της βολιδοσκοπικά, παιδικά βήματα στην τέχνη.
«Παρακολουθούσα από παιδί τον πατέρα μου που διάβαζε, επισκεπτόταν γκαλερί και μουσεία, ήταν βαθιά φιλότεχνος.
Ευτυχώς, η αγάπη μου αυτή συνεχίστηκε και εμπλουτίστηκε, και με τον σύζυγο μου και τα παιδιά μας προσπαθούμε ενεργά να ερχόμαστε σε επαφή με την τέχνη όσο πιο πολύ μπορούμε».
Η καθαρότητα της ματιάς
Πάντα την ενδιαφέρει η ζωγραφική, η φωτογραφία και η γλυπτική, αλλά τώρα τελευταία έχει ανακαλύψει και τις ταπισερί.
Σε όποια μορφή έκφρασης και αν στραφεί, τη συγκινεί πάντα η ανθρώπινη ύπαρξη πίσω από το έργο -οι καλλιτέχνες και τα ίχνη τους.
«Η καθαρότητα της ματιάς με την οποία βλέπουν και αντιλαμβάνονται, η ειλικρίνεια στην έκφραση, η αγάπη που έχουν για αυτό που κάνουν. Είναι υπέροχο να συζητάς μαζί τους για την δουλειά τους».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σταυρούλα Καμπουρίδου στο mononews: Πάνω από 6 δις ευρώ οι συναλλαγές με IRIS το 2024
- Ολγα Κεφαλογιάννη κατά Μίνωα Μάτσα: Κακοποιητικές συμπεριφορές, απειλές, νυχτοπερπατήματα με 22χρονη βοηθό – Αποκλειστικά η αγωγή διαζυγίου
- Η μάχη των Data Centers: Άραβες, Γάλλοι, Αμερικανοί κάνουν «απόβαση» στην Ελλάδα
- Οικογένεια Παπαγεωργίου: Στο σφυρί τα απομεινάρια του εμπορικού κέντρου Avenue