ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε μία σειρά παρεμβάσεων στον τομέα των υποδομών και των μεταφορών, που θα βελτιώσουν έντονα τις συνθήκες διαβίωσης των πολιτών, αναφέρεται ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας στη συνέντευξή του στο mononews.gr.
Από τα έργα στον τριπλό κόμβο στο Σκαραμαγκά έως τα επόμενα έργα που θα ακολουθήσουν στην περιοχή της Μεταμόρφωσης, στόχος του υπουργείου είναι η υλοποίηση του σχεδίου ολοκλήρωσης κρίσιμων υποδομών που θα μεταμορφώσουν την Αττική σε ένα σύγχρονο, λειτουργικό και ασφαλές μητροπολιτικό σύστημα μετακινήσεων. Όπως επίσης, όσον αφορά στην μετακίνηση των πολιτών, η ανανέωση του στόλου της ΟΣΥ και του ΟΑΣΘ με νέα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, αναμένεται να έχει ως αποτέλεσμα εκτός από τη μείωση της εκπομπής ρύπων και την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Παράλληλα, στις 10 Δεκεμβρίου 2025 παραδίδονται στην κυκλοφορία τα 10 τελευταία χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, ενώ οι παρεμβάσεις γύρω από την οδική ασφάλεια, συνεχίζονται τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και σε επίπεδο εκπαίδευσης των πολιτών.
Την ίδια ώρα, το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου, που ψηφίστηκε πρότινος στη Βουλή φέρνει ριζικό εκσυγχρονισμό στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, με δράσεις εναρμονισμένες στα ευρωπαϊκά πρότυπα, αλλά και νέες προσλήψεις προσωπικού. Αποτέλεσμα, όπως δηλώνει και ο ίδιος ο Χρίστος Δήμας είναι ότι «η Ελλάδα θεμελιώνει ένα σύγχρονο, ασφαλές και ποιοτικό σύστημα αερομεταφορών, πλήρως εναρμονισμένο με τις διεθνείς απαιτήσεις του ICAO και της ΕΕ. Συμβάλλουμε, έτσι, στη βιώσιμη, ασφαλή και ανταγωνιστική ανάπτυξη του ευρωπαϊκού αεροπορικού χώρου».
Από το υπουργείο Ανάπτυξης ως υφυπουργός το 2019, στο υπουργείο Πολιτισμού και μετέπειτα στο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών το 2023 έως και σήμερα το 2025, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε μία ιδιαίτερα κομβική και κρίσιμη θέση, ο κ. Δήμας αντιμετωπίζει καθημερινά νέες προκλήσεις. Ποιοι είναι όμως, οι μελλοντικοί του στόχοι.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας μιλά στο mononews.gr σε μία συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης για τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά και την επόμενη ημέρα στον τομέα των υποδομών και των μεταφορών σε όλη τη χώρα.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης

-Ο νέος νόμος για την ΥΠΑ φέρνει τον ριζικό της εκσυγχρονισμό. Ποια είναι τα πιο κομβικά σημεία του τριετούς σχεδίου δράσης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών;
Ο νέος νόμος που περάσαμε για τον διοικητικό εκσυγχρονισμό της ΥΠΑ αποτελεί έναν από τους επτά πυλώνες του Σχεδίου Δράσης που εφαρμόζουμε τους τελευταίους μήνες με στόχο τον ριζικό εκσυγχρονισμό του τομέα εναέριας κυκλοφορίας στην Ελλάδα.
Η ΥΠΑ μετατρέπεται σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, ενώ δημιουργείται ένα νέο οργανωτικό σχήμα το οποίο φιλοδοξούμε να καταστήσει περισσότερο αποτελεσματική τη λειτουργία της Υπηρεσίας. Πρόκειται, συνεπώς, για μια θεσμική μεταρρύθμιση, η οποία διασφαλίζει ανεξαρτησία, λογοδοσία και αποτελεσματική εποπτεία.
Η Ελλάδα καθίσταται κομβικό κέντρο αεροναυτιλιακών υπηρεσιών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ενισχύοντας τον ρόλο της σε οργανισμούς όπως το EUROCONTROL και ο ICAO. Άλλωστε, με τους ευρωπαϊκούς οργανισμούς (DG MOVE, EASA και EUROCONTROL) συνεργαζόμαστε και για την εφαρμογή του Σχεδίου Δράσης.
Βασικά σημεία του είναι: η αναβάθμιση του Συστήματος Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (TopSky ATC One), η ανάπτυξη Υπηρεσιών Ζεύξης Δεδομένων (DLS), η εφαρμογή Πλοήγησης Βάσει Απόδοσης (PBN), η εγκατάσταση νέων ραντάρ, και η συμμόρφωση με τον Κανονισμό CP1 του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού. Πρόκειται για έναν οδικό χάρτη δράσεων που εισάγει σύγχρονες τεχνολογίες, θεσμικές μεταρρυθμίσεις και αποτελεσματικούς μηχανισμούς παρακολούθησης, με στόχο τη βιώσιμη, ασφαλή και πλήρως εναρμονισμένη με τα ευρωπαϊκά πρότυπα λειτουργία της ελληνικής εναέριας κυκλοφορίας.

-Πώς θα ενισχυθεί η θέση της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό και διεθνή αεροπορικό χάρτη μέσω του νόμου και πώς θα διασφαλιστεί η ποιότητα και η ασφάλεια στον τομέα των αερομεταφορών; Υπάρχει μέριμνα λαμβάνεται για τις υποδομές και το προσωπικό;
Η ποιότητα και η ασφάλεια στον τομέα των αερομεταφορών διασφαλίζονται μέσα από ένα συνδυασμό θεσμικών, τεχνολογικών και επιχειρησιακών παρεμβάσεων που εισάγουν ο νόμος και το Σχέδιο Δράσης, ταυτόχρονα με την αναβάθμιση των υποδομών και την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού. Ειδικότερα, ο εκσυγχρονισμός των συστημάτων εναέριας κυκλοφορίας (TopSky ATC One, (DLS) και τα ραντάρ Mode S) επιτρέπουν πιο ακριβή, ασφαλή και έγκαιρη διαχείριση πτήσεων, μειώνοντας την πιθανότητα ανθρώπινων σφαλμάτων.
Συμπληρωματικά, η εφαρμογή της Πλοήγησης Βάσει Απόδοσης (PBN) βελτιώνει τη ροή του εναέριου χώρου, μειώνει τις καθυστερήσεις και ενισχύει την περιβαλλοντική ασφάλεια. Επιπλέον, δημιουργούνται νέες υποδομές όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το οποίο θα αντικαταστήσει το κορεσμένο, σήμερα, αεροδρόμιο Ηρακλείου, ενώ καταβάλλεται προσπάθεια για τη βελτίωση των υποδομών και σε άλλα αεροδρόμια με υψηλή επιβατική κίνηση, όπως αυτό της Πάρου, όπου πρόσφατα εξασφαλίσαμε σημαντικούς πόρους για την υλοποίηση αναγκαίων έργων.
Καθοριστικής σημασίας, όμως, είναι η περαιτέρω εκπαίδευση, αλλά και η ενίσχυση του προσωπικού σε κρίσιμες ειδικότητες πεδίου. Αυτή η διαδικασία έχει ξεκινήσει, με βάση τον προγραμματισμό της κυβέρνησης από το 2024. Ήδη προσελήφθη η πρώτη ομάδα 80 επιτυχόντων, Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, του σχετικού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, ενώ ο προγραμματισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προβλέπει άμεσα την πρόσληψη ακόμη 17 ελεγκτών.
Άλλοι 72 ελεγκτές προβλέπεται να προσληφθούν το 2026 από την ίδια δεξαμενή επιτυχόντων του ΑΣΕΠ. Την ίδια στιγμή, προχωρά η διαδικασία προσλήψεων και σε άλλες νευραλγικές ειδικότητες και συγκεκριμένα 43 νέοι ηλεκτρονικοί ATSEP φέτος και άλλοι 44 το 2026. Για το επόμενο έτος προγραμματίζονται επίσης, 28 προσλήψεις υπαλλήλων παροχής πληροφοριών (AFISO).
Με αυτές τις προσλήψεις, τις νέες υποδομές και τα τεχνολογικά συστήματα, καθώς και τις θεσμικές μεταρρυθμίσεις, η Ελλάδα θεμελιώνει ένα σύγχρονο, ασφαλές και ποιοτικό σύστημα αερομεταφορών, πλήρως εναρμονισμένο με τις διεθνείς απαιτήσεις του ICAO και της ΕΕ. Συμβάλλουμε, έτσι, στη βιώσιμη, ασφαλή και ανταγωνιστική ανάπτυξη του ευρωπαϊκού αεροπορικού χώρου.

-Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η προκήρυξη του έργου για την παρέμβαση για τον τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά ύψους περίπου €70 εκατ. Ποια τα προσδοκόμενα οφέλη; Θα λυθεί το κυκλοφοριακό;
Το έργο για τον τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά, προϋπολογισμού περίπου 70 εκατομμυρίων ευρώ, θα συμβάλει καθοριστικά στον περιορισμό του κυκλοφοριακού προβλήματος σε μια περιοχή όπου καθημερινά ταλαιπωρούνται χιλιάδες οδηγοί.
Στην περιοχή θα γίνουν στοχευμένες παρεμβάσεις οι οποίες θα ενισχύσουν την οδική ασφάλεια, θα μειώσουν τον χρόνο μετακίνησης και θα αποσυμφορήσουν σημεία με υψηλό φόρτο, όπως το Σχιστό και ο Σκαραμαγκάς. Παράλληλα, θα προσφέρει μια εναλλακτική διαδρομή από την Αττική Οδό προς τον Πειραιά και τα νοτιοδυτικά προάστια, συμβάλλοντας ουσιαστικά και στη μείωση της κίνησης στη Λεωφόρο Κηφισού.
Τα προσδοκώμενα οφέλη από αυτές τις παρεμβάσεις είναι:
- Δημιουργία ενιαίου άξονα Λεωφόρου Σχιστού – Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω.
- Περιορισμός των κυκλοφοριακών προβλημάτων στη Λεωφόρο Σχιστού.
- Εκτροπή της κυκλοφορίας από τη Λεωφόρο Κηφισού προς τον νέο άξονα Σχιστού – ΔΠΛΑ.
- Αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Αθηνών – Κορίνθου με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας στην περιοχή των κόμβων Σχιστού – Σκαραμαγκά.
Το συγκεκριμένο έργο θα βελτιώσει ουσιαστικά τις συνθήκες κυκλοφορίας στον κόμβο της Εθνικής Οδού με τη Λεωφόρου Σχιστού, ένα σημείο που διασχίζουν καθημερινά 130 χιλιάδες αυτοκίνητα και πολλά βαρέα οχήματα, με συνέπεια, κάθε πρωί, να είναι ο πρώτος δρόμος στο λεκανοπέδιο που γίνεται μποτιλιάρισμα.
-Ποιο το ευρύτερο σχέδιο ολοκλήρωσης κρίσιμων υποδομών που θα μεταμορφώσουν την Αττική σε ένα σύγχρονο, λειτουργικό και ασφαλές μητροπολιτικό σύστημα μετακινήσεων;
Ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επενδύουμε, ταυτόχρονα, στην αναβάθμιση των υποδομών και την ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, με στόχο τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών και τη διευκόλυνση των καθημερινών μετακινήσεων των πολιτών.
Στο σκέλος των οδικών έργων, πέρα από την παρέμβαση στον Σκαραμαγκά, εντός του 2026 προβλέπεται να υλοποιηθεί και μια σημειακή παρέμβαση στον κόμβο της Μεταμόρφωσης.
Συγκεκριμένα, στο σημείο όπου η κίνηση από την Αττική Οδό προς την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας συναντά τα οχήματα που έρχονται από την Ελευσίνα, θα πραγματοποιηθεί διαχωρισμός των λωρίδων κυκλοφορίας. Με αυτόν τον τρόπο, τα οχήματα από την Ελευσίνα θα εισέρχονται πρώτα στην εθνική οδό, ενώ περίπου 150 μέτρα πιο πέρα θα μπαίνουν τα οχήματα από το αεροδρόμιο. Παράλληλα με τα οδικά έργα προχωρά η ενίσχυση και ο εκσυγχρονισμός των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο, άλλωστε, που πραγματοποιείται στην Αττική είναι η επέκταση της Γραμμής 4 του Μετρό, από το Άλσος Βεΐκου μέχρι το Γουδή, καθώς περιλαμβάνει την κατασκευή 15 νέων σταθμών σε πυκνοκατοικημένες περιοχές της πρωτεύουσας. Η νέα γραμμή αναμένεται να συμβάλει καθοριστικά στη μείωση της χρήσης Ι.Χ., όπως απέδειξε και η λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης, όπου μέσα σε λίγους μήνες από την έναρξή του η κυκλοφορία των οχημάτων μειώθηκε έως και 15%. Παράλληλα, ανανεώνουμε τον στόλο των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Στην Αθήνα, από το 2024 έως τις αρχές του 2026 αναμένεται να έχουν ενταχθεί στις συγκοινωνίες περισσότερα από 1.000 νέα λεωφορεία, ενώ μέχρι το τέλος του 2027, ο στόλος θα έχει ανανεωθεί πλήρως. Αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη, έως το τέλος του φετινού έτους, θα έχουν παραληφθεί 450 νέα λεωφορεία και έπεται η προμήθεια 110 ακόμη νέων, έως το τέλος του 2027. Στόχος μας είναι να περιοριστεί η εξάρτηση από το Ι.Χ. και να αναπτυχθούν βιώσιμες εναλλακτικές μετακίνησης και φιλικότερες προς το περιβάλλον.

-Ένα ακόμα σημαντικό έργο του υπουργείου είναι το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου». Πώς προχωρά; Ποιοι οι επόμενοί σας στόχοι;
Βασικό μέλημα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αλλά και συνολικά της Κυβέρνησης, είναι να προάγουμε την ποιότητα της εκπαίδευσης και να επενδύσουμε στην επόμενη γενιά.
Μέσω του Προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου», προχωρήσαμε στην ανακαίνιση και ενεργειακή αναβάθμιση 430 σχολείων σε όλες τις περιφέρειες της χώρας, παραδίδοντας ασφαλή, λειτουργικά και σύγχρονα σχολικά περιβάλλοντα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Σημειώνεται πως το πρόγραμμα αφορά τις ανακαινίσεις και όχι την κατασκευή νέων σχολικών μονάδων, όπως για παράδειγμα το μεγάλο έργο ΣΔΙΤ μέσω ΚΤΥΠ στην Κεντρική Μακεδονία.
Η επιτυχής ολοκλήρωση της Α’ φάσης ανοίγει τον δρόμο για τη Β’ φάση του προγράμματος, την οποία έχει ήδη εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός, με τριπλάσιο προϋπολογισμό και βάθος τριετίας ώστε να καλυφθεί ένα μεγάλο πλήθος 2.500 σχολικών μονάδων. Με σχέδιο και αποφασιστικότητα θα συνεχίσουμε, ώστε να ενισχυθούν ακόμη περισσότερες σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα.

-Σε εξέλιξη βρίσκονται και για έργα στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Πώς προχωρούν με βάση το χρονοδιάγραμμα;
Τα έργα στο Μετρό της Θεσσαλονίκης προχωρούν με γοργούς ρυθμούς προκειμένου να ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος, δηλαδή εντός του πρώτου τριμήνου του 2026, η επέκταση προς την Καλαμαριά, η οποία θα περιλαμβάνει 5 επιπλέον νέους σταθμούς.
Το εν λόγω έργο αναμένεται να αυξήσει σημαντικά την επιβατική κίνηση, συμβάλλοντας περαιτέρω στη μείωση της κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης της Θεσσαλονίκης.
Για την πραγματοποίηση των απαραίτητων δοκιμών λειτουργίας και ελέγχου ασφαλείας, όπως ορίζουν οι διεθνείς προδιαγραφές, έχει διακοπεί προσωρινά η λειτουργία της βασικής γραμμής έως τις 10 Δεκεμβρίου. Βέβαια, έχει ληφθεί μέριμνα για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, με τη λειτουργία νέας γραμμής του ΟΑΣΘ και την αύξηση της συχνότητας δρομολογίων σε τέσσερις υφιστάμενες λεωφορειακές γραμμές.

-Κλείνοντας τη συζήτησή μας, σε λίγο καιρό συμπληρώνεται περίπου ένας χρόνος από τότε που αναλάβατε την ηγεσία του υπουργείου. Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίσατε και ποιοι οι μελλοντικοί σας στόχοι;
Παρότι δεν έχει συμπληρωθεί ακόμη ένας χρόνος από την ανάληψη του χαρτοφυλακίου, το οποίο μου εμπιστεύτηκε ο Πρωθυπουργός, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε είναι πολυεπίπεδες. Έχουν, όμως, έναν κοινό παρονομαστή, τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών μέσα από την αναβάθμιση του δικτύου υποδομών και μεταφορών της χώρας.
Αδιαμφισβήτητη τομή είναι το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), με το οποίο διαμορφώθηκαν οι προϋποθέσεις για τη μετάβαση της υπηρεσίας σε μια νέα εποχή λειτουργικής αυτονομίας, αυξημένης αποτελεσματικότητας και διαφάνειας.
Διαρκή πρόκληση, όμως, για το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποτελεί το μεγάλο πλήθος έργων που γίνονται σε όλη την επικράτεια σε κάθε πεδίο αρμοδιότητας. Βασική μας προτεραιότητα είναι να ολοκληρωθούν αυτά τα έργα, εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί. Παραδώσαμε το μεγαλύτερο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος και άμεσα, σε λίγες ημέρες, θα παραδώσουμε τα 10 χλμ. που απομένουν κοντά στην Πάτρα για την ολοκλήρωση του έργου. Επίσης, στον Ε65, το βόρειο τμήμα που υπολείπεται (40,5 χλμ.) θα είναι έτοιμο το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Στον ΒΟΑΚ εκτελούνται ήδη εργασίες στο δημόσιο έργο από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Νεάπολη και μέσω ΣΔΙΤ από τη Νεάπολη μέχρι τη Χερσόνησο. Υπεγράφη η σύμβαση για το κυρίως τμήμα, Ηράκλειο – Χανιά, ενώ εργαζόμαστε να ενεργοποιηθεί – πολύ σύντομα – και η προαίρεση για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος.
Εργοτάξια υπάρχουν και σε ακόμη τρία σημαντικά έργα, το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, την παράκαμψη Χαλκίδας και τον άξονα Μπράλος – Άμφισσα. Επίσης, προχωρούν οι διαδικασίες για να εκκινήσει η κατασκευή των οδικών αξόνων Ιωάννινα – Κακαβιά, Δράμα – Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη – Έδεσσα.
Στον σιδηρόδρομο, προτεραιότητα είναι η αποκατάσταση του δικτύου, μετά τις εκτεταμένες ζημιές που προκλήθηκαν από την κακοκαιρία «Daniel», ενώ πραγματοποιούνται και τα έργα αποκατάστασης των ζημιών σε 1.007 σημεία του οδικού δικτύου στις 6 Περιφερειακές Ενότητες.
Κρίσιμο πεδίο συνιστά η διαχείριση των υδάτινων πόρων που περιλαμβάνει τα αντιπλημμυρικά έργα, τα φράγματα, τα έργα άρδευσης και ύδρευσης. Σε αυτό το διάστημα δρομολογήθηκε η κατασκευή φραγμάτων (Μπραμιανών, Ασωπού, Τσικνιά), ενώ ωριμάζουν νέα έργα με ΣΔΙΤ (Ενιπέα, Ταυρωνίτη). Πρόκειται για παρεμβάσεις ζωτικής σημασίας για τον πρωτογενή τομέα και τις τοπικές κοινωνίες.
Συνοψίζοντας, λοιπόν, με αυτό το πλέγμα των έργων και των πρωτοβουλιών επιδιώκουμε τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου, ασφαλούς και αποτελεσματικού πλαισίου που θα στηρίζει τη βιώσιμη ανάπτυξη και θα βελτιώνει την ποιότητα ζωής των πολιτών.

Διαβάστε επίσης:
ΟΣΥ: Ξεκινούν οι αιτήσεις για την πρόσληψη 290 οδηγών – Οι δραστικές παρεμβάσεις για τη στελέχωση του φορέα
«Καίγονται» τα εργοστάσια καύσης απορριμμάτων; Γιατί αντιδρούν δήμαρχοι και Νίκος Χαρδαλιάς
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πόσα κέρδη είχαν στο 9μηνο Κούστας, Φράγκου, Τσάκος, Κωνσταντακόπουλος, Προκοπίου, Παληού, Αλαφούζος
- Η δεσπόζουσα θέση της booking.com
- Γονική παροχή με επικαρπία στον γονιό: Πότε δεν συμφέρει και ποια λύση είναι καλύτερη σε περίπτωση χρεών
- O εντυπωσιακός γάμος του γιού του Αβραμόπουλου, τι φοβάται το ΜΜ, τον Μάρτιο ο ανασχηματισμός, το τετ α τετ Αδωνι – Greg και το γκάζι Παπασταύρου