• Κοινωνία

    Αλλαγές στο Λύκειο: Αποκαλυπτήρια για το νέο εξεταστικό σύστημα

    • NewsRoom
    Γαβρόγλου

    Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου


    Στη δημοσιότητα βρίσκεται εδώ και λίγη ώρα το τελικό σχέδιο για το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, κατόπιν της σχετικής δημοσίευσής του από το Υπουργείο Παιδείας. Οι αλλαγές που πρόκειται να επιφέρει το σχέδιο επηρεάζουν άμεσα τη δομή και το πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου, τον τρόπο κτήσης του απολυτηρίου αλλά και τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για τον τελευταίο αυτό παράγοντα, είναι ήδη γνωστό ότι στόχος είναι η σταδιακή καθιέρωση της ελεύθερης πρόσβασης.

    Οι αλλαγές, όπως αναφέρει το υπουργείο, εντάσσονται σε ένα γενικότερο σχέδιο ευρείας μεταρρύθμισης της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης «που θα ενισχύει το μορφωτικό ρόλο του Λυκείου, με ολοκλήρωση της βασικής μόρφωσης, στο πλαίσιο της καθιέρωσης της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, αλλά συγχρόνως είναι και στενά συνυφασμένες με τις μεταρρυθμίσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης».

    Μειώνονται τα μαθήματα Γενικής Παιδείας

    Μείωση των μαθημάτων Γενικής Παιδείας προβλέπει το τελικό σχέδιο. Τα μαθήματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα), Φυσική Αγωγή (2 ώρες) και ένα μάθημα επιλογής (2 ώρες) γίνονται υποχρεωτικά για όλους. Επιπλέον, από το 2020-21, θα εξορθολογιστεί το πρόγραμμα της Α΄και Β΄ Λυκείου και θα καταργηθεί ο διαχωρισμός σε Ομάδες Προσανατολισμού στη Β΄ Λυκείου, που υποχρεώνει σήμερα τους μαθητές να αποφασίζουν πρόωρα για το επαγγελματικό τους μέλλον. Η επιλογή των μαθητών θα γίνεται τη στιγμή της προαγωγής τους στη Γ΄ ΓΕΛ, σύμφωνα με τις κλίσεις και τις προτιμήσεις τους.

    Αλλάζουν και οι Ομάδες Προσανατολισμού

    Σήμερα υπάρχουν τρεις ομάδες Προσανατολισμού και τέσσερα επιστημονικά πεδία. Το νέο σύστημα θα έχει τέσσερις Ομάδες Προσανατολισμού, κάθε μία σε απόλυτη αντιστοίχιση με ένα επιστημονικό πεδίο. Βέβαια, υπάρχουν Πανεπιστημιακά Τμήματα, η πρόσβαση στα οποία μπορεί να γίνει από περισσότερες από μία Ομάδες Προσανατολισμού, από περισσότερα του ενός επιστημονικά πεδία. Αυτό που καταργείται είναι η δυνατότητα με ένα μάθημα Γενικής Παιδείας να ανοίγει η πρόσβαση σε άλλο επιστημονικό πεδίο. «Το νέο σύστημα προτρέπει τους υποψηφίους να κατευθυνθούν στα τμήματα που πραγματικά θέλουν και όχι απλά να «πετύχουν κάπου». Αντίληψη του ΥΠ.Π.Ε.Θ. είναι ότι το σημαντικό δεν είναι να γίνει κάποιος φοιτητής ό,τι να ‘ναι, αλλά να σκεφθεί ότι η επιλογή του θα καθορίσει όλη την υπόλοιπη επαγγελματική του ζωή», σχολιάζει το υπουργείο.

    Περιορίζονται τα μαθήματα και στις Ομάδες Προσανατολισμού

    Μέχρι στιγμής, περιλαμβάνονταν σε κάθε ομάδα προσανατολισμού μαθήματα που εξετάζονταν πανελλαδικώς, αλλά και μερικά, που δεν εξετάζονταν. Ο σχεδιασμός για το νέο σύστημα προβλέπει ότι θα παραμείνουν στις Ομάδες Προσανατολισμού μόνο τα εξεταζόμενα μαθήματα. Παρέχεται, με τον τρόπο αυτό, η δυνατότητα στους μαθητές/υποψηφίους μια λιτή δομή, που τους επιτρέπει να ασχολούνται αποκλειστικά με τα μαθήματα, με τα οποία στην πραγματικότητα ασχολούνται λόγω των πανελλαδικών.

    Αυξάνεται η ύλη, όπως είχε προαναγγελθεί από τον Υπουργό

    Σε μαθήματα προσανατολισμού, στα οποία οι ώρες διδασκαλίας αυξάνονται σημαντικά, υπάρχει και σχετική αύξηση της ύλης, η οποία «δεν είναι αναλογική», όπως σημειώνει το υπουργείο.

    Όπως υποστηρίζει το Υπουργείο, με την αλλαγή αυτή ο κάθε μαθητής της Γ’ Λυκείου θα έχει την ευκαιρία να σκεφθεί και να εμβαθύνει πάνω στη γνώση. «Με το νέο σύστημα δίνεται στον κάθε μαθητή η δυνατότητα να μάθει να εμβαθύνει και να κρίνει τη γνώση και την επιστήμη στα αντικείμενα, τα οποία θα τον απασχολήσουν στη συνέχεια της σταδιοδρομίας του», επισημαίνει το υπουργείο.

    Τι θα ισχύσει για το απολυτήριο

    Με το νέο σύστημα, οι εξετάσεις για το απολυτήριο απλοποιούνται, αφού οι μαθητές θα εξεταστούν στα ίδια ακριβώς μαθήματα, τόσο για το απολυτήριο, όσο και για τις πανελλαδικές. Συγκεκριμένα:

    • Για την αναβάθμιση των ενδοσχολικών εξετάσεων, προκρίνεται η λύση της συνεργατικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων, η οποία όχι μόνο δεν αποστερεί από τα σχολεία την αυτονομία τους για τις ενδοσχολικές εξετάσεις, αλλά αποτελεί και ένα πρώτο στάδιο για την εμπέδωση πνεύματος συνεργασίας των σχολικών μονάδων, το οποίο δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο στο ζήτημα των εξετάσεων.
    • Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων, μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας στις 10:30 και οι μαθητές θα ξεκινούν στις 11:00 τη δίωρη γραπτή εξέταση. Επιτηρητές θα είναι καθηγητές άλλων σχολείων και διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος. Στα ιδιωτικά σχολεία, οι επιτηρητές θα είναι ένας από το Δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου.

    Σε ό,τι αφορά στη διαμόρφωση του βαθμού του απολυτηρίου, με το νέο σύστημα ισχύουν τα εξής:

    • Βαθμός προαγωγής παραμένει το 9,5

    • Για τα μαθήματα που εξετάζονται και γραπτά, ο Μ.Ο. διαμορφώνεται κατά 60% από τον Μ.Ο. των δύο τετραμήνων και κατά 40% από τον βαθμό της γραπτής απολυτήριας εξέτασης

    • Για τα υπόλοιπα μαθήματα, ο βαθμός είναι ο Μ.Ο. των δύο τετραμήνων

    • Στη διαμόρφωση του Γενικού Μ.Ο. (τελικού βαθμού) συμμετέχουν ισότιμα όλα τα μαθήματα πλην της Φυσικής Αγωγής.

    Το υπουργείο τονίζει ότι οι απολυτήριες εξετάσεις «σε καμία περίπτωση δεν είναι επιπλέον πανελλαδικές. Εκτός από το ότι τα θέματα θα είναι από εκπαιδευτικούς της περιοχής τους, το σημαντικότερο είναι ότι οι απολυτήριες εξετάσεις δεν είναι ανταγωνιστικές, δεν περνάει όποιος πήρε καλύτερο βαθμό από ανθυποψηφίους του, αλλά απλά όποιος πήρε βαθμό απόλυσης (9,5)», επισημαίνει το υπουργείο.

    Σε επόμενα σχολικά έτη ο βαθμός απολυτηρίου θα συνυπολογίζεται και στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης των πανελλαδικών εξετάσεων.

    Με την ενίσχυση της αξιοπιστίας του απολυτηρίου επιτυγχάνεται και η ισότιμη αντιμετώπιση των αποφοίτων των ΓΕΛ στην αγορά εργασίας, αφού είναι προσόν διορισμού μέσω ΑΣΕΠ.

    Τι θα γίνει με τα εσπερινά Γενικά Λύκεια

    Σήμερα οι απόφοιτοι των εσπερινών ΓΕΛ έχουν ένα επιπλέον ποσοστό 1% για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ. Για να το εξασφαλίσουν, πρέπει να έχουν κάνει συγκεκριμένο χρόνο σε εσπερινά λύκεια (διετία στο παλιό τετραετές, τριετία στο νέο τριετές). Σε διαφορετική περίπτωση, δεν έχουν το δικαίωμα να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, ούτε καν με τους αποφοίτους των ημερησίων ΓΕΛ, διότι δεν έχουν την ίδια ύλη. Με το νέο σύστημα, η Δ΄ Λυκείου τετραετούς και η Γ΄ Λυκείου τριετούς εσπερινού ΓΕΛ διατηρούν το δικαίωμα του 1%, με τους ίδιους όρους που ισχύει και σήμερα. Το πρόγραμμά τους προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα, δηλαδή: 6 ώρες Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, 1 ώρα Θρησκευτικά και τρία μαθήματα ανά Ομάδα Προσανατολισμού, καθένα με 6 ώρες. Η ύλη θα εξομοιωθεί με εκείνη των ημερησίων λυκείων και όσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για το 1% θα έχουν το δικαίωμα να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις την ίδια χρονιά, μαζί με τους αποφοίτους των ημερησίων ΓΕΛ.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Πανελλαδικές: Κόλαφος οι επιστήμονες για την πρόταση Γαβρόγλου : «Ιδανική συνταγή για αποτυχημένα παιδιά»

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Νέα ανατροπή στις Πανελλήνιες – Δεν έχουν τέλος οι αλλαγές

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Νέο αλαλούμ με τις πανελλαδικές εξετάσεις: Τα μαθήματα που φεύγουν και η αλλαγή στους βαθμούς



    ΣΧΟΛΙΑ