ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Για ακόμη μία φορά παρατείνεται η ολοκλήρωση της σύμβασης παραχώρησης του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) στο Θριάσιο Πεδίο, καθώς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσισε την παράταση της ισχύος της προσφοράς της αναδόχου ένωσης εταιρειών HELLENIC TRAIN – DAMCO (όμιλος Κοπελούζου) έως τις 27 Φεβρουαρίου 2026.
Η απόφαση συνοδεύεται και από υποχρέωση του αναδόχου να παρατείνει την ισχύ των σχετικών εγγυητικών επιστολών, προκειμένου να παραμείνει ενεργή η διαγωνιστική διαδικασία.
Σύμφωνα με το Υπουργείο, η νέα παράταση κρίθηκε αναγκαία ώστε να ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Ο φάκελος της σύμβασης έχει διαβιβαστεί στο ανώτατο δικαστικό όργανο ήδη από τον Νοέμβριο του 2025, ωστόσο η διαδικασία δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.
Χωρίς την παράταση, η ισχύς της προσφοράς θα έληγε, γεγονός που θα οδηγούσε αυτομάτως σε ματαίωση της διαδικασίας, εκτός αν το Δημόσιο αποφάσιζε εκ νέου την επανάληψή της.
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του Θριασίου έχει χαρακτηριστεί από πολλαπλές καθυστερήσεις. Αρχικά κηρύχθηκε άγονος το 2022, καθώς δεν υποβλήθηκε καμία προσφορά. Ακολούθησε επανάληψη της διαδικασίας, στην οποία τελικά κατατέθηκε μία και μοναδική προσφορά από την ένωση «HELLENIC TRAIN – DAMCO», η οποία αναδείχθηκε ανάδοχος το 2023.
Από τότε μέχρι σήμερα, η ισχύς της προσφοράς έχει παραταθεί επανειλημμένα, λόγω της μη ολοκλήρωσης των απαιτούμενων ελέγχων και εγκρίσεων.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υποστηρίζει ότι η συνέχιση της διαδικασίας εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, καθώς στο Θριάσιο έχει ήδη υλοποιηθεί μέρος των υποδομών που επιτρέπουν τη βασική λειτουργία του εμπορευματικού κέντρου. Παράλληλα, εκκρεμούν σημαντικά έργα κατασκευής κτιρίων, καθώς και η προμήθεια και εγκατάσταση ειδικού εξοπλισμού, τα οποία προβλέπεται να αναλάβει ο παραχωρησιούχος στο πλαίσιο της σύμβασης.
Η διαδικασία παραμένει πλέον «ανοικτή» έως τα τέλη Φεβρουαρίου του 2026. Εφόσον ολοκληρωθεί εντός του διαστήματος αυτού ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου χωρίς εμπόδια, θα ανοίξει ο δρόμος για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης. Σε διαφορετική περίπτωση, το έργο κινδυνεύει να επιστρέψει ξανά στο σημείο μηδέν.
Το έργο
Το κόστος του έργου ανέρχεται σε ποσό με 696 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 561,04 εκατ. ευρώ). Το έργο διεξάγεται στα πλαίσια του ανοιχτού Διεθνούς Διαγωνισμού για την ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης για τη Λειτουργία, Συντήρηση, Εκμετάλλευση, ολοκλήρωση μελετών, κατασκευής έργων και προμήθεια εξοπλισμού του Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι. Θριασίου Πεδίου.
Στη συνέχεια και εφόσον ολοκληρωθεί επιτυχώς ο έλεγχος και η σύμβαση παραχώρησης θα πάρει το δρόμο προς την Βουλή προκειμένου να κυρωθεί και στη συνέχεια να υπογραφεί για να τεθεί σε ισχύ. Θα πρέπει να διευκρινίσουμε πως τα όποια έργα και επενδύσεις θα ξεκινήσουν σε εύλογο χρόνο από την υπογραφή της σύμβασης, όπως γίνεται σε κάθε έργο παραχώρησης.
Το σχήμα Hellenic Train- Damco πρόκειται να αναλάβει την κατασκευή εμπορευματικού κέντρου στον Ασπρόπυργο, το «Θριάσιο ΙΙ» σε ακίνητο το οποίο βρίσκεται ακριβώς δίπλα ακριβώς από το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, «Θριάσιο Ι», το οποίο βρίσκεται στα χέρια του σχήματος ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ-GOLDAIR.
Ο διαγωνισμός, αφορά στη λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση, ολοκλήρωση των μελετών, κατασκευής έργων και προμήθεια εξοπλισμού για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής Θριασίου Πεδίου (ΕΣΣΣΔΙ).
Η σύμβαση παραχώρησης έχει διάρκεια 360 μήνες (30 χρόνια) από την ημερομηνία υπογραφής της. Σε αυτή περιλαμβάνεται και ένα διάστημα (που θα καθοριστεί) για τις απαιτούμενες εργασίες.
Ειδικότερα ο ανάδοχος θα αναλάβει πέρα από την εκτέλεση εργασιών κατασκευής κτιρίων, την προμήθεια και εγκατάσταση ειδικού εξοπλισμού του ΕΣΣΔΙ Θριασίου Πεδίου. Τη μεταφόρτωση μοναδοποιημένου φορτίου συνδυασμένων μεταφορών. Την εξυπηρέτηση εμπορευματοκιβωτίων και τη μεταφόρτωση φορτίου βαγονιών, γενικού φορτίου, υγρών φορτίων και οχημάτων. Την εξυπηρέτηση πελατών και τελωνείου, αλλά και τη συντήρηση του συνόλου των υποδομών του ΕΣΣΔΙ Θριασίου Πεδίου, πλην των σιδηροδρομικών υποδομών, την επιτήρηση και τη φύλαξη.
Πρόκειται για ένα διαγωνισμό που από την αρχή της προκήρυξής του εξελίσσεται σε σήριαλ.
Πρώτη φορά ακούσαμε για το Θριάσιο το 2019 όταν προκηρύχθηκε για πρώτη φορά ο διαγωνισμός.
Έκτοτε ματαιώθηκε και προκηρύχθηκε δύο φορές έχοντας το ενδιαφέρον των τότε ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Sarmed Piraeus Europe Asia Rail Logistics LTD, Όμιλος Κοπελούζου (Damco Energy)-Foodlink και ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ – Goldair Cargo, χωρίς καμία να καταλήξει σε προσφορά.
Το 2021 προκηρύσσεται και πάλι. Υστέρα από παρατάσεις και προβλήματα αναδεικνύεται το σχήμα DAMCO -Hellenic Train, ωστόσο η προσφορά του θεωρείται εκπρόθεσμη και ο διαγωνισμός ακυρώνεται ξανά.
Ο διαγωνισμός ξανά τρέχει λίγο αργότερο με μοναδικό ενδιαφέρον πάλι από Κοπελούζο και Hellenic Train, σχήμα το οποίο αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος το 2023, με την υπογραφή της σύμβασης να αποτελεί εκκρεμότητα μέχρι και σήμερα.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η μόδα πάει σκι: Όταν τα τεχνικά υφάσματα συναντούν την υψηλή ραπτική στις Άλπεις
- Πότε η Βουλή έμεινε ανοιχτή τα Χριστούγεννα και γιατί
- Stephan Boujnah (Euronext) στο mononews: Το μήνυμα στους μετόχους και η επόμενη μέρα στο Χ.Α.
- Χριστούγεννα: Οχι θαύματα, αλλά ελπίδα ότι μπορεί να γεννηθεί κάτι σε μια κουρασμένη κοινωνία