ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μια μέρα του ερχόμενου καλοκαιριού οι Παριζιάνοι αλλά και οι χιλιάδες επισκέπτες της πόλης θα ξυπνήσουν βλέποντάς την διαφορετική. Για την ακρίβεια όχι ολόκληρη την πόλη αλλά σίγουρα την ιστορική της γέφυρα, που μετρά πάνω από 400 χρόνια ύπαρξης. Πρόκειται φυσικά για την περίφημη Πον Νεφ του Σηκουάνα, που θα αποτελέσει το πεδίο εικαστικής δράσης του διάσημου γάλλου καλλιτέχνη JR, ο οποίος σκοπεύει να την μετατρέψει σε «σπηλιά».
Το 1578, ο Ερρίκος Γ΄ της Γαλλίας έκανε κάτι ριζοσπαστικό για την εποχή διατάσσοντας την κατασκευή της πρώτης πέτρινης γέφυρας του Παρισιού. Ασβεστόλιθος μεταφέρθηκε με πλοίο στον Σηκουάνα από τα λατομεία του Σεν-Μαξιμίν και παρ΄όλο που η σύγκρουση Καθολικών και Προτεσταντών θα καθυστερούσε το έργο, εν τέλει μέχρι το 1607 η γαλλική πρωτεύουσα θα είχε την πρώτη της, πυράντοχη γέφυρα, έτοιμη.
Αιώνες αργότερα, ο JR θα επαναφέρει την γέφυρα της πόλης στην αρχική της κατάσταση –υποθετικά πάντα – καλύπτοντάς την με εικόνες των μεγάλων βραχωδών όγκων από τους οποίους προήλθε. Για τρεις εβδομάδες, έτσι τον Ιούνιο του 2026, η γέφυρα Pont Neuf θα μετατραπεί για λίγο σε σπήλαιο στην καρδιά του Παρισιού. Ο στόχος; Όπως λέει ο ίδιος, η ανανέωση του τρόπου με τον οποίο οι Παριζιάνοι βλέπουν τον κόσμο γύρω τους.

Επιπλέον το «Caverne du Pont Neuf», όπως είναι ο τίτλος του εγχειρήματος σηματοδοτεί την 40ή επέτειο του έργου των Κρίστο και Ζαν –Κλοντ, που είχαν τυλίξει την γέφυρα Πον Νεφ σε 40.000 τετραγωνικά μέτρα περίπου, μεταξωτού χρυσοκαφέ υφάσματος. Για να το επιτύχουν, χρειάστηκαν 300 εξειδικευμένους εργάτες, οκτώ μίλια σε σχοινί και αναμονή μιας δεκαετίας, ώστε να πάρουν την έγκριση από τον τότε δήμαρχο του Παρισιού Ζαν Σιράκ.

Τα ανθρωπιστικά έργα
Αυτή τη φορά, οι γαλλικές αρχές δεν χρειάστηκαν πολλά για να πειστούν, με τη νυν δήμαρχο, Αν Ινταλγκό να το αποκαλεί «δώρο στο Παρίσι» που αναβιώνει την καλλιτεχνική χειρονομία του Κρίστο και της Ζαν-Κλοντ μέσα από την εξίσου μεγάλη πρακτική του JR. Η Ινταλγκό, η οποία ήταν 26 ετών τότε, θυμήθηκε με αγάπη το τύλιγμα. «Παρατηρούσα αυτό το εντυπωσιακό έργο τέχνης από μακριά, πριν πλησιάσω και τελικά να περπατήσω μέσα από αυτό το μεταμορφωμένο μνημείο», όπως δήλωσε. «Ήταν μία αξέχαστη στιγμή ποίησης και ομορφιάς».
Ο JR, αντίθετα, ήταν μόνο δύο ετών όταν η Πον Νεφ τυλίχθηκε τελευταία φορά, αλλά είναι κατά κάποιο τρόπο φυσικός κληρονόμος του πνεύματος του μεγαλοπρεπούς και παράλληλα δημοσίως προσβάσιμου έργου του Κρίστο και της Ζαν-Κλοντ. Τα έργα του JR είναι συνήθως μεγαλεπήβολα και ανθρωπιστικά, όπως για παράδειγμα όταν είχε επικολλήσει τη φωτογραφία ενός γιγάντιου νήπιου με θέα τα σύνορα ΗΠΑ-Μεξικού, όταν έχει τυλίξει τρένα της Κένυας με τα μάτια περιθωριοποιημένων γυναικών και όταν είχε εμπλέξει περισσότερους από 600.000 ανθρώπους στο δημόσιο καλλιτεχνικό έργο του «Inside Out».

Αυτή η παγκόσμια απήχηση και προσέγγιση οδήγησε τον διευθυντή του Ιδρύματος Κρίστο και Ζαν –Κλοντ, τον ανιψιό τους Βλαντίμιρ Γιαβάτσεφ να προσφέρει στον JR
το έργο της περιτύλιξης της Αψίδας του Θριάμβου, το 2021, την οποία ο Κρίστο σχεδίαζε κατά τη στιγμή του θανάτου του, το 2020.
Η αποστολή της τέχνης
Ξεκινώντας ως φωτογράφος και καλλιτέχνης του δρόμου στο Παρίσι ο JR –το όνομά του προέρχεται από τα αρχικά του μικρού του ονόματος Ζαν -Ρενέ- είναι γνωστός για την ανάρτηση μεγάλων ασπρόμαυρων φωτογραφικών εικόνων σε δημόσιους χώρου. Ο ίδιος άλλωστε έχει περιγράψει τον δρόμο ως «τη μεγαλύτερη γκαλερί τέχνης στον κόσμο».
«Το όραμά μου για αυτό το έργο έχει τις ρίζες του τόσο στο παρελθόν όσο και στο παρόν αυτής της εμβληματικής γέφυρας», λέει τώρα ο JR. «Κάποτε με ενέπνευσε πολύ και το καλλιτεχνικό όραμα του Κρίστο και της Ζαν-Κλοντ και συμμερίζομαι την ιδέα τους, ότι η αποστολή της τέχνης είναι να κάνει το κοινό να σκεφτεί».

Η έκθεση «La Caverne du Pont Neuf» του JR συμμετέχει σε μια σειρά από σημαντικά έργα και εκθέσεις, που έχουν προγραμματιστεί να συμπέσουν με την 90ή επέτειο από τη γέννηση του Κρίστο και της Ζαν-Κλοντ — και οι δύο γεννήθηκαν στις 13 Ιουνίου 1935. Αυτές περιλαμβάνουν έναν φωτισμό στο Ράιχσταγκ του Βερολίνου που αποτίει φόρο τιμής στο έργο τους, του 1995, που ήταν μία αναπαράσταση επαυξημένης πραγματικότητας των «Πυλών», για τις οποίες τοποθέτησε περισσότερα από 7.500 μεταλλικά πλαίσια ντυμένα με πορτοκαλί χρώμα στο Σέντραλ Παρκ της Νέας Υόρκης, και μία μεγάλη έκθεση του έργου τους στο Μουσείο Würth στη Γερμανία.
Διαβάστε επίσης:
Μetlen: Νέα μεγάλη συμφωνία με την KNDS για παραγωγή αρμάτων μάχης στον Βόλο
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Intralot: Εγκρίθηκε από τη ΓΣ η μετονομασία της σε «Bally’s Intralot»
- Κεφαλογιάννης: Η Ελλάδα κατέγραψε 14% λιγότερες πυρκαγιές και 5% μικρότερη καμένη έκταση σε σχέση με τον μέσο όρο της εικοσαετίας
- Πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών από την CPI
- Σκάφη αναψυχής: Στα €2,02 δισ. ανήλθε η συνολική αξία των πολυασφαλιστηρίων συμβολαίων το 2024