ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στην αμερικανική Marriott ανήκει η «ταμπέλα» ενός στα έξι ελληνικά ξενοδοχεία, σύμφωνα με τα στοιχεία της GBR Consulting, που δείχνουν ότι υπάρχει ακόμα μεγάλο περιθώριο διείσδυσης των πολυεθνικών αλυσίδων στην ελληνική ξενοδοχία.
Το 16% των ξενοδοχείων στην Ελλάδα ελέγχεται από τη Marriott, που έχει μεταξύ άλλων παρουσία στη χώρα μέσω του Costa Navarino και μέχρι στιγμής της Μεγάλης Βρεταννίας, ενώ ίδιο ποσοστό (15%) φέρει ένα από τα σήματα της Hyatt. Ακολουθεί η Hilton, που ελέγχει την επωνυμία του 8% των ξενοδοχείων, έχοντας ρίξει στην τέταρτη θέση τον όμιλο με το ελληνικό DNA, Sani/Ikos. Στην άνοδο αυτού του ποσοστού φέρεται να συνέβαλε η κίνηση του αμερικανικού κολοσσού να εντάξει στο χαρτοφυλάκιό του επιλεγμένα καταλύματα των Small Luxury Hotels, επιτρέποντας στα μέλη του Hilton Honors να κερδίζουν και να εξαργυρώνουν πόντους, από τον Ιανουάριο του 2024. Ακολουθούν Sani/Ikos και Wyndham με 7%, η επίσης ελληνική Zeus International με 5% και η κυπριακή Louis Group, η Domes Resorts της οικογένειας Σπανού, η γαλλική Accor και η Intercontinental με 4%.
Μέχρι τον φετινό Οκτώβριο, το 8% των ξενοδοχείων και το 22% των δωματίων στην Ελλάδα ανήκουν σε διεθνείς, εθνικές ή τοπικές ξενοδοχειακές αλυσίδες. Η διείσδυση των επώνυμων ξενοδοχείων είναι υψηλότερη στα πεντάστερα, όπου το 45% των ξενοδοχείων και το 53% των δωματίων ανήκει σε αλυσίδα. Στα τετράστερα τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 15% και 27%, ενώ τα ξενοδοχεία 1–3 αστέρων λειτουργούν κυρίως ανεξάρτητα.
Παρόλα αυτά, σήμερα στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται 41 διεθνείς αλυσίδες, που περιλαμβάνουν 399 καταλύματα (ξενοδοχεία και μη ξενοδοχειακά branded καταλύματα) με συνολικά 37.298 δωμάτια. Επιπλέον, υπάρχουν 59 εθνικές αλυσίδες με 351 μονάδες και σχεδόν 49.000 δωμάτια, καθώς και 64 τοπικές αλυσίδες με 296 μονάδες και περίπου 30.000 δωμάτια. Ορισμένα ακίνητα ανήκουν σε περισσότερες από μία αλυσίδες: 802 μονάδες εντάσσονται σε μία μόνο branded αλυσίδα, ενώ 244 μονάδες έχουν πολλαπλή συμμετοχή σε αλυσίδες.
Στα πεντάστερα ξενοδοχεία, 2 στα 10 ανήκουν σε διεθνή αλυσίδα (αντιστοιχώντας σε 18% των δωματίων), ενώ στα τετράστερα λιγότερο από 2% των ξενοδοχείων και των δωματίων συνδέεται με διεθνείς αλυσίδες.
Η εικόνα αυτή συνδέεται άμεσα με την απόδοση της αγοράς των θερινών θερέτρων, όπου παρά τη μικρή υποχώρηση της πληρότητας κατά 1,6% στο δεύτερο τρίμηνο του 2025, το έσοδο ανά κατειλημμένο δωμάτιο αυξήθηκε κατά 10%. Στο τρίτο τρίμηνο η πληρότητα παρέμεινε σταθερή, ενώ το έσοδο ανά δωμάτιο σημείωσε νέα άνοδο 8,9%, οδηγώντας σε συνολική αύξηση του εσόδου ανά διαθέσιμο δωμάτιο κατά 8,2% στο εννεάμηνο Ιανουαρίου–Σεπτεμβρίου 2025. Αντίστοιχα, ο δείκτης εσόδων ξενοδοχείων της GBR, που καταγράφει κύκλο εργασιών ύψους 1,7 δισ. ευρώ κυρίως από 3–5 αστέρων ξενοδοχεία σε πόλεις και θέρετρα, κατέγραψε άνοδο 7,7% στο ίδιο διάστημα, υπογραμμίζοντας τη δυναμική της αγοράς παρά το μερικό μερίδιο των branded αλυσίδων.
Εν τω μεταξύ, μετά από ένα ιδιαίτερα δυναμικό πρώτο τρίμηνο, η πληρότητα στα ξενοδοχεία της Αθήνας υποχώρησε το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του 2025 κατά 1,3% και 1% αντίστοιχα. Παράλληλα, η μέση ημερήσια τιμή δωματίου (ADR) αυξήθηκε κατά 0,9% και 2,5%, οδηγώντας σε συνολική άνοδο του εσόδου ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) κατά 2,3% στο εννεάμηνο Ιανουαρίου–Σεπτεμβρίου 2025 σε σχέση με πέρυσι. Η αγορά της Αθήνας δείχνει έτσι να σταθεροποιείται φέτος, μετά από μια πολυετή περίοδο ισχυρής ανάπτυξης.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ: Ο νέος «ναός» των 2 δισ. λιρών θα την εκτοξεύσει εμπορικά
- Αλέξης Τσίπρας: Στη δημοσιότητα το εξώφυλλο του βιβλίου του «Ιθάκη»
- ΕΧΑΕ: Στο 8,12% η Praude Asset Management, νέες κινήσεις και από Société Générale, Πειραιώς Asset Managemen, Jefferies
- Ζελένσκι: Καλεί τον Όρμπαν να «μην εμποδίζει» την ένταξη της Ουκρανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση