ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τον πιο δύσκολο μήνα της τελευταίας περιόδου αναμένεται να βιώσει η Θεσσαλονίκη, καθώς δύο μεγάλα έργα υποδομών —το Μετρό και το Flyover— εισέρχονται ταυτόχρονα σε κρίσιμες φάσεις. Από τις 10 Νοεμβρίου, το Μετρό Θεσσαλονίκης θα σταματήσει προσωρινά να λειτουργεί για περίπου τριάντα ημέρες, ώστε να πραγματοποιηθούν οι τελικές και πιο απαιτητικές δοκιμές πριν από τη σύνδεσή του με την επέκταση προς Καλαμαριά. Παράλληλα, από τις 29 Οκτωβρίου τίθενται σε ισχύ νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στη γέφυρα Πανοράματος, στο πλαίσιο των έργων του Flyover, με περιορισμό των λωρίδων και αναμενόμενη σημαντική επιβάρυνση της κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες πέρα από τις διακοπές στη κεντρική γραμμή του μετρό που έχουν ήδη ανακοινωθεί προβλέπεται και μια ακόμη μηνιαία διακοπή τον Φεβρουάριο του 2026 για τις τελικές δοκιμές και πιστοποιήσεις του έργου, ενώ παράλληλα εξετάζεται η δυνατότητα στο μέλλον ο επιβάτης να συνδυάζει λεωφορείο και μετρό.
Οι δύο αυτές εξελίξεις δημιουργούν ένα σύνθετο και πιεστικό σκηνικό για την πόλη, που επιχειρείται να αντιμετωπιστεί μέσα από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο συντονισμού όλων των φορέων. Το θέμα βρέθηκε στο επίκεντρο της συνεδρίασης του Συντονιστικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Μακεδονίας και Θράκης, με τη συμμετοχή υπουργών, εκπροσώπων της Περιφέρειας, των Δήμων, της Τροχαίας, του ΟΑΣΘ, του ΟΣΕΘ, της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., αλλά και της κοινοπραξίας που υλοποιεί το Flyover.
Η επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά, που εκτελείται από τον Όμιλο ΑΚΤΩΡ, περιλαμβάνει πέντε νέους υπόγειους σταθμούς —Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα— σε μήκος περίπου 4,8 χιλιομέτρων. Οι εργασίες υποδομών και οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις βρίσκονται πλέον στην τελική τους φάση, ενώ η επόμενη περίοδος θεωρείται καθοριστική, καθώς θα ξεκινήσουν οι πλήρεις δοκιμές όλου του συστήματος, απαραίτητες για την ασφαλή και αξιόπιστη λειτουργία του.
Κατ’ αρχάς προσωρινή διακοπή λειτουργίας του Μετρό κρίθηκε αναγκαία ώστε οι επτά συρμοί να πραγματοποιήσουν τα απαιτούμενα χιλιόμετρα δοκιμών, κάτι που αποτελεί προϋπόθεση για την πιστοποίηση και τη μελλοντική λειτουργία του δικτύου σε όλο του το μήκος. Όπως τονίστηκε στη σύσκεψη, η ασφάλεια των επιβατών και η αξιοπιστία του έργου τίθενται πάνω από όλα, ακόμη κι αν αυτό συνεπάγεται μια σύντομη περίοδο ταλαιπωρίας.
Την ίδια στιγμή, οι εργασίες του Flyover εισέρχονται σε ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο στάδιο, με την έναρξη των παρεμβάσεων στη γέφυρα Πανοράματος να σηματοδοτεί το πρώτο βήμα για την καθαίρεσή της. Η μείωση των λωρίδων κυκλοφορίας αναμένεται να προκαλέσει επιπλέον πίεση στους ήδη επιβαρυμένους άξονες της ανατολικής Θεσσαλονίκης, γι’ αυτό και έχει δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαχείριση της κυκλοφορίας και την άμεση ενημέρωση των οδηγών.
Υπενθυμίζεται πως το έργο έχει αναλάβει η κοινοπραξία AVAX– ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ.
Νέα προσωρινή λεωφορειακή γραμμή και ρυθμίσεις στα φανάρια
Στο πλαίσιο των μέτρων που θα εφαρμοστούν και με σκοπό την εξυπηρέτηση πάνω από 100.000 επιβατών του μετρό που θα βρεθούν χωρίς μέσο μεταφοράς τους επόμενους μήνες, αποφασίστηκε η δημιουργία νέας προσωρινής λεωφορειακής γραμμής Μ1 του ΟΑΣΘ, η οποία θα συνδέει τη Νέα Ελβετία με τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Η γραμμή, μήκους 8 χιλιομέτρων, θα εκτελεί δρομολόγια ανά 7 λεπτά και θα εξυπηρετείται από 17 αρθρωτά λεωφορεία, διέρχεται δε από τους βασικούς οδικούς άξονες Κωνσταντίνου Καραμανλή, Εγνατία και Μοναστηρίου. Παράλληλα, θα ενισχυθούν οι γραμμές 3Κ, 58 και 71, ώστε να απορροφήσουν την αυξημένη επιβατική κίνηση.
Σημαντικό εργαλείο στην προσπάθεια διαχείρισης της κατάστασης θα αποτελέσει και η αναβαθμισμένη εφαρμογή Thess Drive, η οποία θα παρέχει πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για την κυκλοφορία και τα έργα, προτείνοντας εναλλακτικές διαδρομές στους οδηγούς. Επιπλέον, θα προχωρήσουν άμεσα ρυθμίσεις στα φανάρια που λειτουργούν εκτός συγχρονισμού, η απομάκρυνση κάδων που μειώνουν το πλάτος του οδοστρώματος σε κομβικά σημεία, όπως η Κ. Καραμανλή, και η ενίσχυση της Τροχαίας για την αποτροπή διπλοπαρκαρισμάτων και παράνομων φορτοεκφορτώσεων.
Η δημοτική αρχή θα αναλάβει, επίσης, την αποκατάσταση των κατεστραμμένων πασαλακίων, ενώ όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς δεσμεύτηκαν να διασφαλίσουν τον καλύτερο δυνατό συντονισμό και να ενημερώνουν συνεχώς τους πολίτες για τις εξελίξεις.
Παρότι το επόμενο δίμηνο προμηνύεται δύσκολο, υπάρχει ευρεία αναγνώριση ότι η ταλαιπωρία αυτή είναι αναπόφευκτη αλλά προσωρινή. Τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη θα αλλάξουν οριστικά το τοπίο των μεταφορών στη Θεσσαλονίκη, καθιστώντας τη πόλη πιο σύγχρονη, λειτουργική και φιλική στις μετακινήσεις. Όπως σχολίασαν χαρακτηριστικά στελέχη που συμμετείχαν στη σύσκεψη, «η ταλαιπωρία είναι αναπόφευκτη, αλλά το αποτέλεσμα θα δικαιώσει πλήρως την υπομονή των πολιτών — γιατί αυτό που έρχεται θα αλλάξει για πάντα τον τρόπο που κινείται η Θεσσαλονίκη».
Με αλλαγές στα εισιτήρια τα εγκαίνια του Μετρό
Παράλληλα, εξετάζονται αλλαγές στο σύστημα εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών, με στόχο την προσαρμογή του νέου πλαισίου στη λειτουργία του Μετρό. Στο τραπέζι βρίσκεται η κατάργηση του εισιτηρίου διάρκειας 70 λεπτών, καθώς ο αρχικός σχεδιασμός του είχε ως σκοπό να επιτρέπει τη συνδυαστική χρήση λεωφορείου και Μετρό — κάτι που προσωρινά δεν θα είναι αναγκαίο. Στο πλαίσιο αυτό, συζητείται και αναπροσαρμογή της τιμής του βασικού εισιτηρίου, με εκτιμήσεις που αναφέρουν ότι η τιμή του ενιαίου κομίστρου θα αυξηθεί, ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του συστήματος, ειδικά για τη λειτουργία του Μετρό, η οποία υπολογίζεται πως καθίσταται οριακά βιώσιμη με εισιτήριο γύρω στο 1 ευρώ.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κακλαμάνης: «Η Ελλάδα αξιώνει σεβασμό στην ιερότητα του πολιτισμού της»
- ΟΣΕΘ: Στον αέρα ο διαγωνισμός για το Συγκοινωνιακό Έργο του 2026 ύψους €36,350 εκατ.
- Δέσποινα Βανδή: Μεταφέρθηκε με περιπολικό μετά από λάστιχο (video)
- Τράπεζα της Ελλάδος: Άλμα στο πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών τον Αύγουστο – Στα 1,1 δισεκ. ευρώ
